Hij zou wel iets kleiner kunnen zijn hoor, het ging vrij snel en het enige wat ik dacht was dat ie niet erg groot was, de ransuilen die ik gezien heb waren naar mijn idee groter maar deze vloog niet heel dichtbij en in de gauwigheid lijkt het dan wellicht kleiner dan het is.
En ik bedoelde ook echt kop-staartpunt hé? Normaal wordt de staart niet meegeteld maar dat heb ik wel gedaan.
Edit; als ik foto's google van een ransuil in vlucht zie ik lange spits toelopende vleugels en dat had deze niet, vleugel was duidelijk afgerond en véél korter, ik denk maar net zo lang als het lichaam. Van een steenuil kan ik weinig foto's vinden in vlucht maar die lijkt qua vleugelvorm wel beter te kloppen.
De roep klinkt bij geen van beide bekend maar ik lees op de site van de vogelbescherming wel het volgende over de ransuil:
Citaat:Het geluid van net uitgevlogen jongen echter, kan late wandelaars of fietsers de stuipen op het lijf jagen. Het bestaat uit rauwe kreten en ijselijk geschreeuw.

Arme hondjes.
Veel te veel bruin, geel en rood. Ik blijf bij zwart, wit grijs + klein rood kroontje (niet aan de keel en de wangen!). Wel hetzelfde type.