Wat vliegt daar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:08

Als het een kenmerkende roep is moet ik hem even horen ergens, 't was net of er een kind/kat vermoord werd, echt zo'n skriek-geluid. Ik heb wel vaker uilen gehoord maar dat was dan vaak zo'n 'hoe'-roep of 'gewoon' schreeuw maar dit was echt akelig.

Hij zou wel iets kleiner kunnen zijn hoor, het ging vrij snel en het enige wat ik dacht was dat ie niet erg groot was, de ransuilen die ik gezien heb waren naar mijn idee groter maar deze vloog niet heel dichtbij en in de gauwigheid lijkt het dan wellicht kleiner dan het is.
En ik bedoelde ook echt kop-staartpunt hé? Normaal wordt de staart niet meegeteld maar dat heb ik wel gedaan.

Edit; als ik foto's google van een ransuil in vlucht zie ik lange spits toelopende vleugels en dat had deze niet, vleugel was duidelijk afgerond en véél korter, ik denk maar net zo lang als het lichaam. Van een steenuil kan ik weinig foto's vinden in vlucht maar die lijkt qua vleugelvorm wel beter te kloppen.

De roep klinkt bij geen van beide bekend maar ik lees op de site van de vogelbescherming wel het volgende over de ransuil:
Citaat:
Het geluid van net uitgevlogen jongen echter, kan late wandelaars of fietsers de stuipen op het lijf jagen. Het bestaat uit rauwe kreten en ijselijk geschreeuw.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 12-07-11 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:13

Ja, een uil in vlucht is moeilijk natuurlijk, vooral omdat ze in de schemering zitten. Maar als het een ransuil is heeft hij misschien een roestplek in de buurt, dan kun je hem misschien overdag eens zien zitten. Zou je een plek onder een boom moeten vinden met veel poep en braakballen eronder.

En de vogel in het land... ja moeilijk zo van een beschrijving. Had hij wel echt de lange staart van de kwikstaart, of kan het ook een heel ander model vogel geweest zijn? Het is wel typisch voor kwikjes om zo langs de weg in het land te zitten. Zo vind ik ze ook vaak:
Afbeelding

anneliesdj

Re: Wat vliegt daar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:18

Ja hij was slank en had een lange staart, ging ook op zo'n hupje door de weide dus dat was meteen waar ik aan dacht nadat ik hem te klein vond voor een zwaluw. Hoewel er ook zwaluwen zijn die helemaal donker zijn een vrij klein?
Het was in elk geval het model van hierboven en naar ik meen een nog langere staart (slank vogeltje in het algemeen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:21

Hallo! Wat ben ik blij dit topic te vinden! Bij ons in de buurt komen echt de meest gekke vogels voor:

Fazanten + kuikens
Patrijsen paartje.
BosUil met jongen
Blauwborst
Rosse grutto
Wulp
Boomklever
Boomkruiper
(gekraagde) roodstaart

En er zijn er nog zoveel die ik zie maar niet kan plaatsen.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:37

De huiszwaluw is qua formaat vergelijkbaar met een kwikstaart, iets kleiner. ook wel ander model, maar wel met lange staart. Vlekken hebben ze dan weer niet, maar zijn wel zwart. Ze zitten niet zo vaak op de grond, maar dat zegt niets natuurlijk:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=263379

Hallo Joolien, veel leuke vogels bij jullie zo te zien ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:42

jannekespr schreef:
De huiszwaluw is qua formaat vergelijkbaar met een kwikstaart, iets kleiner. ook wel ander model, maar wel met lange staart. Vlekken hebben ze dan weer niet, maar zijn wel zwart. Ze zitten niet zo vaak op de grond, maar dat zegt niets natuurlijk:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=263379

Hallo Joolien, veel leuke vogels bij jullie zo te zien ja!

Hoi! Ja je kunt je lol niet op bij ons op stal. Ik ga snel mijn verrekijker en vogelboekje weer meenemen, dan ga ik eens beter kijken wat er allemaal zit. Er lopen er zooveel soorten rond die ik nog niet ken. Het is op een weiland met een wal er omheen en daarboven boven. Ze vinden die wal blijkbaar erg fijn want daardoor stikt het er dus van de vogels, maar ook konijnen en hazen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:21

Nee dan ga ik toch voor de kwikstaart hierboven, die is ook heel anders qua vleugels en ik weet zeker dat hij wit op zijn achterhoofd had.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:58

Nou, ik heb weer een bijzondere gezien vanmiddag.... *tromgeroffel* Een FLAMINGO in de uiterwaarden van de IJssel.
Afrika komt naar je toe deze zomer.... :+

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:10

Het moet niet gekker worden Anne. := :+
Wel tof!

Ik zag van de week nog een lepelaar foerageren, erg leuk om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:12

In Noord Holland heb ik altijd wel lepelaars gezien, zeker heel veel langs de A7 richting Hoorn enzo.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:57

Een flamingo, wat gaaf! Ik heb ze 5 jaar geleden een keer over zien vliegen hier, maar verder alleen maar in Zuid Frankrijk tegen gekomen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:21

Hier in het rivierengebied zie je de laatste jaren ook steeds meer lepelaars. :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:39

Ik heb gisteren een jonge Oehoe gespot!!!! Hij zat onder de carport van mijn buurman! Heb hem net weer gezien! Hij is vrij jong en vliegt nog wat onbeholpen. Hij hangt hier nu sinds een paar dagen rond.

Ik wist dat we hier een Oehoe-paartje hadden, maar had ze nog nooit gezien. Vermoed dat dit een van de jongen was, maar jeetje, was was hij al huge! Ik ga nog proberen een foto te maken, maar het regent hier de hele tijd, dat doe ik mijn camera even niet aan :o

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:43

O gaaf Adil! Dat is weer eens wat anders. Je moet zeker een foto maken! Hier ook steeds maar regen, zo valt er weinig te vogelen.

Annelies, over die uil was ik nog aan het denken. Op www.vogelvisie.nl kun je vogelgeluiden afspelen. De ransuil heeft niet echt zo'n 'door merg en been gil', maar een kerkuil wel. Luister maar eens naar wat verschillende uilen, dan kun je er misschien wel uit komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:02

Gaaf Adil! Die zijn idd indrukwekkend!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:35

Gaaf he Adil.
Ik heb er ooit eens een gespot tussen Hengelo en Enschede. Ik mag de precieze plek niet zeggen ivm verstoring.
Anyway, ik had toendertijd nog een klein oud hondje en vorige Bullmastiff, t is al lang geleden. Ik ga na het verzorgen van mijn paard nog even een rondje lopen met de honden en mijn toenmalige vriend.
Nou ja, wij lopen daar op een smal pad tussen de weilanden en kwamen uiteindelijk in een weiland terecht met een oud bomenbestand erom heen.

Mijn honden jagen niet, mijn vorige honden deden dat ook niet, dus ik liet ze even los om een plasje te doen.
Nou ja, de honden scharrelden rond en mijn ex en ik keken naar een paar jagende ransuilen, was erg leuk om te zien. Tot ik opeens zag dat mijn kleine hondje raar deed. Zij was door het weiland aan het rennen met allemaal schijnbewegingen van links naar rechts.
Omdat ik niet wist waarom ze dat deed floot ik haar terug en toen zag ik pas die grote zwarte vlek die achter haar aan zat.
Ik schrok me het apelazerus omdat ik niet kon zien wat het was, hondje kwam gelukkig meteen bij mij, en de zwarte schaduw bleek een enorme Oehoe te zijn.
Ik heb de hond tussen mijn voeten gepropt (ja Oehoe of niet, niet mijn hondjes opeten), de Bull kneep hem ook, die stond onder de bomen met zijn kop laag heel beteuterd te kijken.

Ik heb de uil goed kunnen bekijken, hij/zij bleef namelijk lekker even boven mij hangen. En ik stond daar maar "kssst kssst" tegen de vogel te doen.
Hahaha zegt mijn ex ook nog: "waarom doe je dat?" Je jaagt hem weg.
Ja schat, t beest wil onze hond opeten.

Nou ja, ik heb meteen een melding gemaakt bij de vogelbescherming maar niemand nam me serieus. Tot ik ineens jaren later een mailtje kreeg van de Oehoe werkgroep, ik was dus niet gekke henkie!

Adil, ik denk dat de Oehoe werkgroep twente ook heel benieuwd is naar jouw Oehoe, als je even googled kan je het mailadres wel vinden. Ze zullen vast blij zijn met je waarneming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:40

Haha wat een verhaal :') Arme hondjes. ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:43

Nou eerlijk gezegd kneep ik hem ook goed. Ik bedoel, je staat daar in het schemerdonker met z'n tweetjes, geen levende ziel in de buurt en ineens komt er iets heel groots aan vanuit de lucht.
Op dat moment sta je echt als verstijfd, want ze zijn enorm. Ik was echt bang dat de uil ondanks dat ik er stond toch een uitval zou maken naar mijn hondje. Ik voelde gewoon de twijfel bij het dier.
En dan lijken de 10 seconden dat ie boven je hangt heel lang.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:00

Wauw Adil, gaaf!! :D

@Ragebol, wat een verhaal zeg. Lijkt me wel heel gaaf om ze van zo dichtbij te kunnen zien. Idd ook wel beangstigend lijkt me!
En dan geloven ze je nog niet ook bij de vogelbescherming. := :+

Gisteravond nog een kerkuil gezien. Die zijn tenminste wel handig te herkennen, met hun witte gezicht.
Valt wel op in het donker! ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:22

Maar watvoor hondje had je dan? Want ookal is zo'n Oehoe groot, een dogachtige is toch geen voer voor ze?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:02

anneliesdj schreef:
Maar watvoor hondje had je dan? Want ookal is zo'n Oehoe groot, een dogachtige is toch geen voer voor ze?

Ik had twee honden he...de Bull was gewoon bang maar de kleinste was een kruising Fox x Bordercollie. Formaatje fox maar iets groffer.
Nah ja, als je bedenkt dat een Oehoe reekalveren vangt, dan gaat zo'n hondje er wel in.
Ze vinden zelfs in Oehoebraakballen kattenschedels en ooit hebben ze eens een schedel van een Teckel gevonden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:30

OK, misschien zijn er hier vogelkenners die me kunnen voorthelpen. Ik heb in de voortuin een veldje "wilde" bloemen gezaaid: korenbloem, margrieten, papaver,... Regelmatig zitten er twee kleine vogeltjes van het type vink, mus,... in de bloemen en pikken de zaadjes weg. Vooral op korenbloemen zijn ze gek.
Vanmorgen kon ik één van de twee wat beter bekijken. Het vogeltje is voornamelijk zwart-grijs-wit getekend en heeft boven op het kopje een opvallend knalrood vlekje.
Ik zou graag weten welke vogelsoort dit is. Mijn vogelencyclopedie is helaas zoek en als ik de begrippen google kom ik steeds op de distelvink uit. Maar die is het zeker niet, want die heeft aan zijn hoofd veel meer rood en bovendien opvallend gele zijkanten die ik bij het vogeltje in mijn tuin niet kon vinden. Of zien distelvink-vrouwtjes er misschien anders uit? Van kleur lijkt hij eerder op de specht, maar dan van bouw eerder type vink.

Wie heeft er een idee welke vogelsoort dit zou kunnen zijn?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:51

Is hij echt grijs/zwart of is het meer groenbruin? En kun je aangeven waar de zwart/witte tekening zit?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:52

Klinkt toch echt wel als putter aka distelvink.

Je ziet de gele zijkanten niet altijd even goed, met name als ze in de bloemen zitten valt dat niet echt op. Als ze vliegen zie je de gele vlekken vaan beter. Ik vind het hele leuke opvallende vogeltjes.

Qua gebiedsomschrijving past een distelvink er trouwens ook heel goed.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:02

Ja, ik dacht zelf ook meteen aan de distelvink, ook door het gedrag. Maar op de internetfoto's zie ik echt veel meer rood aan het kopje. Die bij mij in de tuin hat enkel zo'n klein vlekje bovenop dat je enkel kon zien als hij zijn hoofdje boog. Dus twijfel ik. Ook omdat ik echt in de verste verte geen geel heb gezien. Maar ik heb het diertje enkel zien zitten en niet zien opvliegen dus daar kan ik geen uitsluitsel over geven.
Een heel leuk opvallend vogeltje was het zeker wel. :j

@ anneliesdj: In mijn herinnering is het echt zwart wit, met name op de zijkanten (vleugels) en het ruggetje eerder grijs.

Edit: ik heb net nog een keer wat plaatjes van de distelvink gekeken en de kleuren kloppen echt niet met mijn herinnering. :n Veel te veel bruin, geel en rood. Ik blijf bij zwart, wit grijs + klein rood kroontje (niet aan de keel en de wangen!). Wel hetzelfde type.