Help! Zeester vraagje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:49

Kaitlyn schreef:
Ja, als je op je rug jeuk hebt bijvoorbeeld. :')

Precies! Jij snapt me 8-) !

Kaitlyn

Re: Help! Zeester vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:50

Haha, en makkelijk als sms vinger :')

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:55

Ondanks dat ik snap dat dit topic een heleboel grappige gedachten oproept, toch het verzoek om on-topic te blijven ;) Anders word ik genoodzaakt dit topic richting de HK gaan zetten en dat zou zonde zijn, want het is wel een interessant gebeuren/onderwerp. Graag jullie medewerking!q

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:58

Heb niet het hele topic doorgelezen, valt wel te begrijpen denk ik :))
Maar uit die poot groeit weer een 'nieuwe' zeester geloof ik. Ze verliezen dus een poot, groeit terug aan, en aan die oude poot groeit weer een zeester. Geloof ik hoor, zal het even navragen :))

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:02

Dat was idd al geconcludeerd.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:02

Zeesterren kunnen meerdere armen tegelijkertijd missen, alles groeit weer aan als oorspronkelijk, maar als een deel van de schijf mee wordt afgescheurd, kan er een heel nieuwe zeester uit groeien, zoals bij kwallen.

Dus in principe kan er weer een nieuwe zeester komen en heb je er dus drie ? Dat lijkt me echt gaaf :')

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:16

Maar weet iemand ondertussen al of dit de 'normale gang' van zaken is in de zin van dat er zo dus baby-zeesterren komen? Hoe wordt een zeester geboren zeg maar?
Ehh misschien een beetje :o? maar ik ben gewoon erg benieuw hiernaar, heb mij eigenlijk nooit verdiept in zeesterren ;)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:19

Ja maar het kan toch niet zo zijn dat een zeester zichzelf 'afscheurt' om kindjes te krijgen? Dus ipv tegen een ander geslacht aan te rijen, schuurt ie tegen de muur om zichzelf kapot te maken.

Als ie mazzel heeft scheurt ie er ook nog een stuk 'lijf' bij af, want degene die dan alleen een poot afschuren zijn dan wel heel sneu.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:20

Als ik het me goed herinner scheiden ze ook wel iets van geslachtcellen/eitjes uit. Zal het eens opzoeken.

ja dus: Fertilization takes place externally, both male and female releasing their gametes into the environment.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:22

De voortplanting vindt plaats in het voorjaar en het begin van de zomer. Zeesterren kennen geen paring; zowel mannetjes als vrouwtjes laten grote hoeveelheden eicellen en zaadcellen wegzweven met de stroming, bevruchting vindt plaats als de mannelijke en vrouwelijke cellen elkaar tegenkomen. De larven van zeesterren worden bipinnaria-larven genoemd die zich verder ontwikkelen in brachiolaria-larven. Deze vrijzwemmende larven lijken totaal niet op een zeester; ze zijn zeer klein, doorzichtig en hebben bizarre uitsteeksels. Pas na enige tijd veranderen ze in mini-zeesterren en zetten zich vast op de bodem. Dergelijke larven komen ook voor bij andere stekelhuidigen zoals zee-egels (in dit geval pluteuslarve geheten).

Aldus Wikipedia over de voorplanting van de gewone zeester

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:29

xManon_ schreef:
Dat was idd al geconcludeerd.

Oh sorry. Maar ja, ik ga geen 7 paginas geleuter over zeesterren die de wereld overnemen? lezen _O- Vandaar.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:30

+:)+ thanks voor jullie uitleg! Top! Weer wat geleerd vandaag :D dus het afscheuren van (een van) de poten van de zeester zoals bij de zeester van TS gebeurd is, dat is dan eigenlijk een ongelukje

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:17

Wat een bizar topic is dit :D
Ga nu even zeven pagina's doorlezen naar meer nieuws over deze monsters.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 17:02

De reacties die hier voorbij komen :')

Ok, even over die kogelvis, oeps :+ Ik bedoel dus idd met water, maar soms zie ik plaatjes dat ik denk "dat wil ik ook!!" :P Het is overigens niet alleen stress, ook verdediging :)

Maar we hebben het hier over onze ster van de show, de zeester :P Dus.. Nog steeds niet gevonden.. Cameraschuw misschien?? :P Hij verstopt zich in elk geval god voor de paparazzi aandacht die nu meerdere malen per dag voor het aquarium bevind haha..

De pootjes, of in elk geval 1 ervan, liggen nog steeds op dezelfde plek. Kan maar een klein stukje zien, de rest ligt onder de rotsen.

Vrijwilligers die hier in willen breken om de rotsen weg te halen??? }>

[edit] typfouten

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:39

Mikkk schreef:
Ja maar het kan toch niet zo zijn dat een zeester zichzelf 'afscheurt' om kindjes te krijgen? Dus ipv tegen een ander geslacht aan te rijen, schuurt ie tegen de muur om zichzelf kapot te maken.

Als ie mazzel heeft scheurt ie er ook nog een stuk 'lijf' bij af, want degene die dan alleen een poot afschuren zijn dan wel heel sneu.

_/-\o_
Volgens mij niet hoor :')

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:38

Daphne__ schreef:
Heel offtopic, maar heb je nou een kogelvisje? <3

Haha ja dat klopt. We hebben een witgevlekte kogelvis. Alleen jammer dat de schat zichzelf nog nooit vol heeft gezogen met lucht :D[/quote]

Nou misschien dat het gebeurd als hij een rondzwemmende poot van de zeester vind, dat die zodanig schrikt dat hij even op moet blazen. (Mevrouw puf en Patrick de zeester in halloween fright nights. _O-)

Ja oke, fantasie. :')

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:39

Daphne__ schreef:
Ik zou idd blij wezen dat hij zich niet opblaasd :j

Als hij zich met lucht opblaasd, gaat hij dood.
Doet hij het met water, dan is hij zeer gestressd.

Het is dus een zeer goed teken dat hij zich niet opblaasd :)

Oh dat wist ik niet, maar dan is het maar goed dat hij nog geen zeesterpoot tegen gekomen is. :')

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:41

xManon_ schreef:
HAHA een Shauni met een hele lange vinger....

Oh ik had hier een hele verkeerde reactie op.. :') fout fout fout :')

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:41

ShauniBef schreef:
xManon_ schreef:
HAHA een Shauni met een hele lange vinger....

Hmmmmm.. Dat is toch wel heel handig <<) :')

jij ook al, fout. :')

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:53

Oh ik ging offtopic en lees het pas veel later, maar ik zal voor nu dan even mijn mond houden tot ik weer serieus kan reageren..
Ben namelijk wel heel erg benieuwd of je sterretje (heeft hij eigenlijk een naam? :')) zelf nog gaat vinden en hoe hij er aan toe is zo zonder poten..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 01:06

BinkieDusty schreef:
Ok, even over die kogelvis, oeps :+ Ik bedoel dus idd met water, maar soms zie ik plaatjes dat ik denk "dat wil ik ook!!" :P Het is overigens niet alleen stress, ook verdediging :)

Als een kogelvis zich moet verdedigen is hij meestal ook gestressd/bang :)

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 11:09

Nog steeds geen ster :( Gowlan, bij deze, de ster heet Patrick :P De poten zijn gewoon Poot en Poot :P Ook deze zijn nu bijna helemaal verstopt onder de rotsen. Kan nog net een paar stekels zien :P

Ik wil nieuwe foto's maken !!! :+

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:15

Kan je ze niet een beetje opporren? Nee doe maar niet dan schiet misschien alles in de stress :+ ik wil eigenlijk wel weer nieuwe fotos zien, eens kijken of ze gegroeid zijn, poot en poot :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:36

BinkieDusty schreef:

Dan weet je wat je moet doen: Steve Irwin! :+

"Oh Crikey, what a beauty! ....Looks a bit agitated....Let's poke it with a stick!" :')

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 16:01

mylittlejoy schreef:
Dan weet je wat je moet doen: Steve Irwin! :+

"Oh Crikey, what a beauty! ....Looks a bit agitated....Let's poke it with a stick!" :')

Ik hoor het hem gewoon zeggen :')