Hond uit asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kabwan

Re: Hond uit asiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 18:56

Je hebt gelijk Kuggur. Hij mag er nu ook niet meer bij, het was gewoon een aanwakkeren van het vuur.
En dat is nu gebeurt en nu kan ik beginnen met de cursus. Hij mag ook niet langs de wei rennen, dan word hij gelijk terug gevloten. Nu het aan de lijn lopen steeds beter gaat, kan ik nu eindelijk eens aan de cursus beginnen. Ik wou dat toch wel even goed hebben zitten en weten wat hij doet. Gelukkig kan hij ook makkelijk in de auto en valt hij gelijk in slaap :') .
Ik laat binnenkort meer weten. Diegene waar ik heen ga, die werkt fulltime en doet daarnaast die cursussen, helaas is er dus een wachtlijst. Een andere cursus, is weer een uur rijden ongeveer. Daarnaast werk ik natuurlijk ook nog, dus het is even passen en meten de komende tijd.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:34

Kuggur schreef:
Maar mocht hij dit idee eens krijgen, kun jij hem er dan tijdig vanaf houden? Je aanname dat hij het nog niet gedaan heeft is bepaald geen garantie dat hij het de volgende keer niet doet. Het drijven van schapen is gemodificeerd jachtinstinct, en je weet wat het doel van de jacht is...

DAAR moet ik je wel gelijk in geven, je kan niet afwachten tot ie er een keer inhangt.
Zou ik er ook niet op aan laten komen ts....
Wacht dan liever af tot je gedegen training krijgt, tenminste als je schapen je lief zijn.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:24

En, hoe gaat het inmiddels??

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 21:33

Ik ben fanatiek met het wandelen aan de riem en hij pakt het super goed op. Hij is geen robot meer
die op de automatische piloot mee loopt. Hij is ontspannen, kijkt lekker rond, hij komt nu een beetje los. Ik loop zo alweer 3 kwartier tot een uur met hem aan de riem.
Sinds 2 weken is er ook een knopje om gegaan in zijn hoofd en ik kan nu super veel met hem.
En het is zo'n gigantische knuffelkont geworden, mag ook bijna overal aan zijn lichaam komen, heb alleen de achter poten en staart nog niet geprobeerd.
De commando's gaan redelijk goed, eerst was het dat hij 80% luisterde en af en toe stront in zijn oren had. Maar ik zou nu al haast zeggen dat hij voor 90% luistert. Nog niet best, maar ga er van uit dat het nog komt, nu ik ook meer met de riem wandel. Hij kijkt me steeds vaker aan en kijkt meer om tijdens het wandelen (los).
Hij heeft ook veel meer rust in zijn hoofd gekregen, hij kan ook eens stil zitten of liggen, zonder die drang steeds maar weer te moeten lopen. Dat was aan het begin heel erg, steeds lopen, nu is hij rustiger geworden.
Ik hoop binnenkort te kunnen beginnen met de schapencursus, maar op zich is het even wachten ook wel goed, voor het kweken van een band. Is wel belangrijk dat hij me ook vertrouwd in wat ik hem beveel en wat ik met hem doe.
Hij is er alweer 2 maanden en ben toch best wel blij dat ik even vrij eigenwijs ben geweest en hem toch gehaald heb. Misschien dat het nog veranderd, dat kan niemand zeggen, maar op dit moment ben ik zeer tevreden met hem.
Hij heeft ook zijn slechte momentjes, maar dan blijf ik er gewoon van af en dan kom je ook niet bij die confrontatie met hem. Ik hoop dat op den duur dat het vertrouwen zo groot is, dat hij die slechte momenten kan oplossen zonder agressief te worden.
Want hij wou laatst de kennel niet in, en dan met een grom erin lopen. Ik hoop dat hij dan zulke momenten kan oplossen met zich zelf en niet met agressie. De tijd zal het leren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 06:57

Super dat het zo goed gaat! Schapendrijven is een hele kunst heb ik begrepen van m'n zus, er groeit namelijk meteen stront in de oren van de hond :P

Veel plezier nog samen!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:58

TS: heel fijn dat het zo goed gaat *\o/* *\o/* *\o/*

Sassol schreef:
Schapendrijven is een hele kunst heb ik begrepen van m'n zus, er groeit namelijk meteen stront in de oren van de hond :P

Whaha....das een goeie :D Maar het klopt wel, de meest gehoorzame hond heeft aan de schapen soms opeens vanalles aan zijn oren. Die kunnen dan echt niet meer luisteren :j

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:28

Fijn om te lezen dat je zoveel vooruitgang hebt geboekt. Gaat de goeie kant op. Hou vol en succes!

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 09:57

Ik heb per ongeluk tegen jullie gelogen, de hond is er nu 1,5 maand. De 10de is hij er 2 maanden.
Ik loop alweer te hard van stapel :') . Het moet natuurlijk wel allemaal kloppen wat ik vertel.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 12:59

Morgen is me lieve hond er alweer 2 maanden. Ik heb niet veel problemen, maar 3 dingetjes waar ik wat vaker over na denk. :o
1ste: Het luisteren, hij zit pas bij de 2de keer dat ik het zeg, hij gaat pas bij de 2de keer af, hij komt pas bij de 2de keer dat ik hem roep. Niks wil in 1x lukken. Ik ben gelijk duidelijk, ik heb geen piepstem, ik heb geen boze stem en ben goed verstaanbaar.
Het leuke eraan is, als hij opgewonden is en nogal blij en speels, kan alles in 1keer! :') Hij zit gelijk, gaat af, komt meteen na me toe. Rara hoe kan dat?

2de: Hij is nogal gestoord als we 1 bepaalde trekker starten. Hij begint opgewonden door de stal te rennen, gaat blaffen en als hij los zou lopen, gaat hij de hele tijd om de trekker lopen ( tot dat het een keer fout gaat). Zo kun je natuurlijk nooit een fijne erfhond 'creëren' als je hem steeds bijna plat rijd. Steeds moet hij in de kennel en dat zou ik eigenlijk niet nodig vinden.
Het is geen optie om steeds de trekker uit te komen, hem te straffen, te laten liggen, weer in de trekker te stappen en dan speelt het zich van voor af aan. Er is ook niet steeds iemand bij, die hem vast kan houden.

En ten derde: Soms heeft hij in een blije bui een takje vast of strootje, en dan schud hij heel hard met zijn kop rond, als of hij het verscheurt. Hij valt geen vogeltjes aan, konijnen, katten dus het is niet dat hij het doet omdat hij weet hoe hij het moet verscheuren (dood maken). Zou het dan gewoon speelsheid zijn en dat ik me te veel zorgen maak? Of is dit een begin van het einde, omdat hij natuurlijk al als agressief bekent staat.

Verders... :') Gaat het heel erg goed. Wandelen gaat lekker, geen gefrustreerde hond aan de lijn. Hij loopt nu al naast me, probeert wel nog steeds een beetje voor me uit te lopen, en dat corrigeer ik dan ook.
Het is een knuffel hond, ook na andere toe. Natuurlijk geen vreemde, maar me vader, moeder, vriend, me oma, iedereen kan hem aaien. Terwijl me oma bijvoorbeeld niks met hem doet.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:02

[quote="kabwan"]Morgen is me lieve hond er alweer 2 maanden. Ik heb niet veel problemen, maar 3 dingetjes waar ik wat vaker over na denk. :o
1ste: Het luisteren, hij zit pas bij de 2de keer dat ik het zeg, hij gaat pas bij de 2de keer af, hij komt pas bij de 2de keer dat ik hem roep. Niks wil in 1x lukken. Ik ben gelijk duidelijk, ik heb geen piepstem, ik heb geen boze stem en ben goed verstaanbaar.
Het leuke eraan is, als hij opgewonden is en nogal blij en speels, kan alles in 1keer! :') Hij zit gelijk, gaat af, komt meteen na me toe. Rara hoe kan dat?

Dit herken ik zo erg. Ik heb ook een border, als meneer opgewonden of allert is luistert hij machtig goed, is dat niet het geval moet je 2 soms 3x roepen.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 13:23

Ja, alleen hij zal op den duur toch echt bij de 1ste keer moeten luisteren. Het kan gewoon niet zijn, dat ik steeds alles dubbel moet zeggen. Hij is natuurlijk niet dom, dus verstaan doet ie wel, maar luisteren. :roll:

Tip voor mij annewill?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:29

Je moet die van ons eens zien in een blije bui met een speeltje in zijn bek!!! Schudden, niet normaal.
Af en toe zit ik wel te kijken, want het vliegt er ook nog wel eens spontaan uit, bijna door de tafel of t.v......
En die van ons is absoluut niet aggresief!!!

Af je alles in 2x zeggen af kunt leren, zou ik niet kunnen zeggen. Zou je het heel erg vinden om dat te blijven doen als hij dan ook gewoon netjes het commando uitvoert??
Die van ons heeft er een handje van om te wachten op het woordje 'NU'.......... :o Als je bijvoorbeeld zegt 'Zit' Kijkt hij je heel onschuldig aan..... Als je daarna zegt 'NU', gaat hij zitten..........
En inderdaad, als hij heel enthousiast is, gebeurd alles direct in 1x.... }:0

Wel super om te horen dat het verders goed gaat!!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:31

Betreft het om die bepaalde tractor heen rennen, ben ik bang dat je dat toch met een tweede persoon erbij aan zult gaan moeten wennen! Iemand die hem vast houdt als je er met die tractor uit komt. Corrigeerd wanneer hij niet netjes blijft zitten. Dit hoef je natuurlijk niet te blijven doen, als het er eenmaal goed in zit!

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:37

kabwan schreef:
Ja, alleen hij zal op den duur toch echt bij de 1ste keer moeten luisteren. Het kan gewoon niet zijn, dat ik steeds alles dubbel moet zeggen. Hij is natuurlijk niet dom, dus verstaan doet ie wel, maar luisteren. :roll:

Tip voor mij annewill?

Ja, het gaat nu ook veel beter, ik oefen veel met hem bij de paarden. Daar leert hij ook bij drijven. Het is bij ons echt een kwestie van veel oefenen.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 13:38

@Kentaro: Dan maak ik me alweer zorgen om niks, met dat schudden. :o
Ik heb geleerd dat de prooi dood geschud word en de hond is ook nog 'agressief' dus dacht al weer het ergste ;) .
Ja het woordje NU word hier ook nog wel eens gezegd... Soms doet hij het echt wel in 1x, maar gewoon niet altijd.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:47

Hoeft echt niet hoor met dat schudden!!
Als je bij ons af en toe ziet wat er door de huiskamer vliegt.......
En je zegt er eigenlijk zelf al bij 'in een blije bui'! Op stal hebben we een golden. Die doet dat ook héél graag met een grote pluk hooi.......... :+ (en in het begin met je slippers ook, als ze die te pakken kreeg..........)

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 13:50

@ annewill: Hier mag hij geen enkel stapje in de paarden wei zetten, dus ik zou alleen oefenen met de schapen. Ik zal gewoon nog meer geduld moeten hebben, met het trainen.

@Kentaro: Het is echt 1 trekker, dus ik denk dat die geluid maakt waar hij helemaal gek van word. Als hij in zijn kennel zit, gaat hij als een gek te keer en blaft veel. Dit mag hij gewoon niet van mij en nu laat ik hem vaak af liggen. Maar ik ben ook wel eens op werk en dan word de trekker gebruikt. Dan is er niemand om het te corrigeren. En dan weet hij, als er iemand is, dan ben ik wel rustig. Is er niemand bij dan kan ik uit me dak gaan... En op den duur heeft het dan waarschijnlijk geen nut als er niemand bij is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:59

Weet helemaal niet of het uitvoerbaar is hoor!?! Maar zou het mogelijk zijn om een schrikdraadje te spannen langs zeg maar de weg die die tractor af moet leggen, zodat hij er gewoon niet bij kan???

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:45

Het probleem met de tractor is wel een heel serieus probleem. De hond heeft waarschijnlijk al eens iets mer een tractor meegemaakt die hetzelfde geluid maakte.
Ik zou niet te lang blijven rommelen maar het nu direct goed aanpakken. Blijf altijd rustig in de omgeving van de tractor en leer de hond afstand te houden. Er zijn apparaatjes op de markt die een kleine stroomtik geven (zoals schrikdraad) als jij een knop indrukt. Op die manier kun je hem 'straffen' vanaf de tractor. Je stuurt hem 1 keer weg en als hij dan alsnog in 'de persoonlijke ruimte' van de tractor komt dan geef je hem een tikje. Zorg wel dat je eerst een training volgt om met het apparaat om te leren gaan.

Ik weet dat hier ook een aflevering van de hondenfluisteraar van is. Het is denk ik wel de moeite waard om die eens op te zoeken.

Ik grijp niet snel naar zulke middelen. Maar in dit geval zou ik het wel doen aangezien er een flink gevaar komt kijken bij wat de hond doet.

Het schudden zou niet iets zijn waar ik me druk om zou maken. Heel veel puppy's doen dit ook al als ze nog maar net beginnen te spelen.

Wat betreft het niet in 1 keer luisteren: ik denk dat de hond dan het nut niet inziet van de opdracht. Zorg dus dat hij ook een goede reden heeft om direct te willen luisteren.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:10

Hoi Kabwan, ik kom net je verhaal tegen en het is leuk om te lezen dat je zo blij bent met je nieuwe hond. Wij hebben ook een Border Collie op de boerderij. Ze haalt in haar eentje (wel met mij erbij maar zonder commando's) 120 koeien uit de wei en brengt ze netjes naar de stal. Ze was onze eerste pup. Daarvóór had ik altijd oude asielhonden. Ik vál gewoon altijd voor die oudjes. Even daarover.. ook oudere honden kun je alles nog leren wat je maar wilt maar je moet je hond wel de tijd geven om aan je te wennen. Maar onze border collie heeft zelf echt talent voor drijven. Ze verbaast me elke keer weer. Ik heb zelf nooit zo'n cursus gehad! De hond dus ook niet. Ik heb ze alleen heel lang áán de lijn meegenomen en voorgedaan hoe dat moest. Zigzaggend de achterste koeien meenemen. Pas toen ze volledig onder controle was, na een paar gewone gehoorzaamheidscursussen, wist ik dat ze ook los zou kunnen. Dat was pas na haar 2e jaar hoor. Nu is ze 4 en ik ben er apetrots op dat ze dit kan. Het prachtig om te zien.

Wat betreft de tractor... hier gaan de honden voor de veiligheid altijd het hok in als er tractors rijden. Dat is meestal op vaste tijden. Honden vinden dat prima. Vooral omdat de bc en mijn andere hond zulke werkhonden zijn hebben ze ze alleen rust als ze in hun hok zijn. Dan slapen ze ook echt. Anders blijven ze maar bezig! Dus dat hok is best goed voor ze. Het is geen straf. Als je hond niet het hok in wil kun je dat makkelijk verhelpen. De border collie moet je gewoon heel consequent een brokje in de voerbak leggen en dat zeg je HOK. Ze zijn zo slim. Na een paar keer dat brokje gevonden te hebben, rennen ze het hok in op je commando. Als je hond erg gefocust is op eten, is het ook goed om regelmatig een handje brokjes in je jaszak te stoppen. Als hij los is en je roept hem en hij komt, geef je hem een brokje. Consequent doen dan. Ook dat heeft hij zo geleerd. Goed tegen poep in de oren.. hahaha.
Maar dat je eens 2x iets moet zeggen, daar moet je niet over inzitten. Ga lekker op cursus, daar kun je oefenen met em. Heeel veel plezier ermee. En super dat je hem uit het asiel hebt gehaald. En nu volhouden he. Het heeft allemaal veel tijd nodig. Je ben er heel goed mee bezig, voor wat ik zo lees.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:52

Als hij niet in een keer wil luisteren...en je weet zeker dat hij het commando goed kent...Dan geef je het commando 1 keer (wel zeker weten dat het duidelijk voor hem is), dan wacht je een seconde of 5...LuisterT hij niet, geef een correctie.
Nu luistert hij namelijk na twee keer, en binnenkort wordt dat na 3 keer, en dan 4 keer, en zo is het einde zoek.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 10:02

@Kentaro: Dat is helaas niet mogelijk, want je hebt ons huis, daar staat de schuur naast en achter de schuur staat een andere schuur. Dus moet er steeds langs beide schuren gereden worden. En hij zit precies in de middelste schuur. Het is ook niet mogelijk om hem in een andere schuur te plaatsen.

@Malenka: Ik heb die aflevering ook gezien van Cesar Millan. Die hond kwam ook steeds te dicht bij bij de trekker. Ze hebben 2x de knop moeten drukken en de hond is er nooit meer bij geweest. Ik had het al wel in me achter hoofd, maar er zijn nog zoveel manieren om het te proberen dat ik dat even op de achtergrond laat. Ik ga eerst eens proberen om het met me vader op te lossen. En het te herhalen, steeds weer opnieuw. Die hond is een gevaar voor zich zelf zo. En dat hoop ik snel op te kunnen lossen.

@Vitelli: Mooi he, hoe ze zich zelf zo redden en weten wat ze moeten doen. Ik kijk nog steeds vol bewondering naar die mensen die dat kunnen met hun hond.
Hier zijn niet echt vaste tijden met de trekker, er is elke dag wel weer wat anders te doen. En het is gewoon stom dat hij het bij 1 trekker doet en bij de andere 2 niet. En laat nauw die ene trekker zijn, die je zo makkelijk pakt.

@thirty: Dat wachten is soms zo moeilijk :o . Ik zal er nog eens beter opletten dat ik kalmte bewaar en even wacht. De duidelijkheid van de commando's is niet het probleem. Het is een hond, met een rugzakje, dus zomaar een correctie geven is nogal moeilijk. Op de boerderij kan hij gewoon los rond lopen, dus niet met een riem. Aan de lijn is natuurlijk alles goed, maar los, dan valt het toch een beetje tegen. Hij focust steeds meer op mij en dat is ook al erg fijn. Maar dat ene beetje meer, zou nog fijner zijn. :P

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 14:03

Even een update met een kleine wending:

Vandaag was ik even bij me oma die 200m van ons woont en had de hond mee aan de lijn. Ik had hem even buiten aan gebonden en ben even na binnen gegaan. Opeens hoorde ik een klak en wist dat het metalen deeltje op de grond kwam. Dus gauw even naar buiten en hij had zich los gemaakt en was even een uit stapje aan het maken.
Ik gelijk hem duidelijk roepen dat hij hier moest komen. Het duurde en duurde. Nog eens geroepen en daar kwam hij om de hoek (met de riem nog aan). Hij keek even naar rechts dus ik nog een duidelijk zeggen dat hij bij me moet komen. Opeens 2m voor me, gaat hij naar rechts, naar een planten bak. Dus ik trap hem op de riem, omdat hij nu gewoon bij me moest komen, na herhaaldelijk roepen. Ik pak gauw de riem van de grond en trek hem naar de plaats waar hij bij me moet komen. Toen begon hij opeens te grommen en ontblootte zijn tanden. Ik had de riem nog stevig vast in me hand en heb die maar gewoon van me af gehouden en hoog. Me oma natuurlijk zorgen maken, dus even haar gevraagd of ze na binnen wou gaan. De hond ondertussen nog steeds grommen en tanden ontbloten. Sorry als ik nu mensen de kast opjaag. Maar ik heb de riem gewoon nog wat strakker vast gepakt en verder omhoog gehouden. Niet echt dat hij zou stikken, maar wel dat er geen kans voor mij was dat hij me zou pakken. Ik heb hem mee getrokken naar de plaats waar hij vast moest liggen. En toen was het ook goed, hij stopte met grommen, ontblootte zijn tanden niet meer. De riem heb ik rustig losser gelaten, ik liet hem zitten en af liggen. Heb de riem weer aan gebonden en ben naar binnen gegaan.

Kan mij iemand vertellen wat er omging in zijn kop? Kwam deze reactie alleen maar omdat ik hem heel streng corrigeerde, omdat na zoveel roepen hij gewoon eens moest luisteren. Was het een machtsspel die hij dacht te winnen door niet te luisteren, alleen verstoord werd omdat ik zo hard optrad?
Ik heb geprobeerd te ontdekken wat ik op het moment mezelf voelde. Ik vond me zelf erg rustig, ik heb nog netjes tegen me oma gezegd dat ze even na binnen moest gaan. Zodat haar angst niet op de hond zou uitstralen. Toen hij rustig werd, voelde ik toch een beetje dat de stres weg vloeide bij mij. Beetje bibberen met de hand toen ik hem weer vast bond. Heb even goed uit geademd en ben rustig naar binnen gegaan.

Was toen maar iets van 3 minuten binnen, heb de riem weer los gemaakt en even een rondje gewandeld. Niks aan de hand. Voelde nog wel wat stress bij hem, maar ik heb gewoon gedaan wat ik altijd deed. Kalm en zelfverzekerd door lopen. Ik voel ook geen haat nu voor hem, totaal niet, ik weet gewoon wat een poepescheet het kan zijn, maar ben wel de leider.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:15

zoals ik het lees; geirriteerde baas, en hond die merkt dat hij niet weg kan..... Kan goed angstagressie geweest zijn. ( met de nadruk op angst...).

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:23

Over het algemeen komen problemem met honden voort uit de volgende volgorde
Te weinig lichamelijke beweging
Te weinig mentale uitdaging
Te weinig dicipline
Te weinig aandacht

Je hebt veel ruimte om je huis heen, iedereen weet dat juist borders veel beweging moeten hebben en uitdaging. Ook al heb ik de hond niet gezien denk ik zeker als je aan deze dingen voldoet( zie boven) dat je veel plezier van je hond zult hebben!

Ik neem mijn hond 5x in de week naast me paard, tijdens dressuur oefeningen, prima EXTRA beweging!