Zijn mensen helemaal gek geworden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

Re: Zijn mensen helemaal gek geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:16

presies daar ben ik het helemaal mee eens.
maar snap wel dat het voor TS vervelend is/was

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:40

Allereerst: ik heb de meeste reacties wel doorgelezen, maar niet allemaal even grondig, dus excuses als ik in de herhaling val.
Je zegt slecht ter been te zijn en "te promoveren naar een rolstoel". Dan lijkt het me vrij lastig om een hond te hebben die niet goed onder appel staat. Je bent hier druk mee bezig, maar feit blijft dat jij niet in kan grijpen als er iets niet goed gaat, zoals wanneer de riem breekt of misschien de riem uit je handen glipt. Ik vraag me dan ook af of dit een geschikte hond is voor jouw situatie, maar goed, dat is een ander punt.
Misschien dat je wel iets kan doen om de kans te verkleinen dat zoiets nog eens gebeurd? Bijvoorbeeld een tweede riem aanhaken? Dat lijkt me belangrijker dan het gedrag te veroordelen van mensen die jouw hond proberen weg te jagen. Want ondanks dat trappen geen oplossing is, kan ik me de reactie wel voorstellen. Ik ben een paar jaar geleden zelf bijna gegrepen door een hond die ook blaffend achter me aankwam (ik was lopend). Ik besloot stil te gaan staan en de hond te negeren, om de eigenaar kans te geven de hond te pakken. De eigenaar maakte echter geen haast, dus ik riep zijn kant op of hij zijn hond wilde aanlijnen. Dat was voor de hond aanleiding om mij aan te vallen, blijkbaar vond ie dat ik zijn baas bedreigde (ik riep verder niet hard ofzo, gewoon zodat hij me net kon verstaan, hij stond een behoorlijk eind verderop). Gelukkig liet hij het bij een waarschuwing, waarbij hij me in mijn been greep maar niet door beet. Toen riep zn eigenaar en daar luisterde hij wonderbaarlijk genoeg wel naar. Geen excuses niets, want "dan had ik maar niet moeten schreeuwen". Inderdaad niet zo slim, maar blijkbaar is zoiets nooit de schuld van de eigenaar, maar van een ander....
De volgende keer verkoop ik ook een goede rottrap...

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:49

sorry maar ... ik heb helemaal niks met grote honden. En als er dan eentje los breekt en achter me aanrent zal ik die inderdaad echt wel een trap verkopen, wat dan .. het risico lopen dat ik wordt gebeten? Je vraagt of mensen helemaal gek zijn geworden, maar jij bent degene die je hond blaffend en al achter anderen aan laat rennen? Beetje respect voor mensen die helemaal niks met honden hebben. En nee, ik ga een vreemde hond ook niet bij de halsband pakken, als jij hem al niet bij kon houden waarom zou een vreemde dat dan wel moeten proberen? Voor mij is het al een overwinning als ik te paard langs losse honden kom, gewoon omdat ik er zo bang voor ben niet mijn paard.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:53

Nee, in mijn ogen zijn die mensen niet gek geworden.. Het lijkt me een soort van schrikreaktie dus ik kan me dat wel voorstellen.
Laatst bijgewerkt door JPS op 16-06-11 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:54

Ik niet.... Te zot voor woorden om maar te gaan trappen naar iets dat je eng vindt?!?

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:56

Kentaro schreef:
Ik niet.... Te zot voor woorden om maar te gaan trappen naar iets dat je eng vindt?!?

maar wat dan? achtervolgt blijven worden, sommige honden lopen lang mee. Remmen, risico lopen dat het beest bijt of je omver duwt? Een trap zal vanaf een fiets echt niet zo hard aankomen en dan moet de baas maar zorgen dat de hond bij blijft. Imo is het altijd de schuld van de baas en niet van de hond, maarja op zo'n moment heb ik daar ook weinig boodschap aan. Vind de foto van de desbetreffende hond ook helemaal niks lief aan, vanuit mijn zicht is ze vooral groot.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:57

Kentaro schreef:

Het zou mijn keuze ook niet zijn maar voor sommigen kan zoiets heel dreigend overkomen en tja, wat doe je dan..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:58

Niet schoppen, voordat je enigszins merkt/ziet dat hij/zij daadwerkelijk wil happen/bijten.... :+

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:11

even nog een optie heb je niets aan t boek van dog whisper die is sins kort ook in nl te krijgen en ook nl taal
staan heel veel dingen in het boek wat nogal umh beruikbaar ken wezen voor jou en je hond..

ook is er elke dag een uitzending van ceasar millan en is echt veel van te leren

je zal met een schok halsband kunnen werken maar als dat niet zal werken moet je nog hoger optreden en dus vind ik dat persoonlijk niet echt diervriendelijk.!

veel succes~!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:13

Kentaro schreef:
Niet schoppen, voordat je enigszins merkt/ziet dat hij/zij daadwerkelijk wil happen/bijten.... :+

Ehhh ja, en dan ben je op tijd wou je zeggen?
Trouwens, bijten lijkt me niet het enige gevaar: hij kan de vrouw ook van haar fiets af lopen/springen, of tussen de spaken komen. Ook geen pretje...

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:15

JPS schreef:
Kentaro schreef:

Het zou mijn keuze ook niet zijn maar voor sommigen kan zoiets heel dreigend overkomen en tja, wat doe je dan..

wil niet heel banketstaaf overkomen en zeker niet voor watje aangezien worden maar lag 3 weken terug in het ziekenhuis en er liep een innimini spinnetje over me heen maar ben tekeer gegaan als een zottegek me dekbed vloog 2 meter de lucht in en vervolgens kwam ik er achter dat m`n infuus er uit was getrokken door mij o zo geweldige handelingen..

in paniek weet je echt niet wat je doet en achteraf kreeg ik nog flink op m`n donder ook en mocht ik maar liefs 1 dag langer blijven :+

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:18

Kentaro schreef:

als je nou een hondenkenner/liefhebber bent, dan kun je dat verschil misschien wel zien en juist inschatten.. maar dat kan natuurlijk niet iedereen.. sommige mensen vinden een voorval als dit doodeng, raken ervan in paniek.. en dan kun je dit verwachten helaas.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:34

ik heb zelf ook een hond maar als er een hond naar mij toe komt rennen hard blaffend ja dan steek ik ook gewoon me been uit...dan kan die van mij ook gewoon een trap onder ze hol krijgen...meer dan een logische reactie en al helemaal als t een herder kruising is die komen al snel wat heftiger over hoe het dier ook blaft..

en is t misschien in jou situatie niet een goeie om te kijken of deze hond wel bij jou past?? je zegt zelf slecht ter been te zijn en je hond reageert niet als hij los is....dan mankeert er toch wel wat aan de opvoeding.

1 keer gehad dat ik met een jackrussel in me straat ook zoiets had van hij zal vast niet bijten voordat ik t wist hing die in me been terwijl ik aan t fietsen was.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:41

poeh ik kan me er goed in vinden dat mensen een blaffende hond een trap geven, als die zo op hun af rent :j Ik zelf heb het nog nooit hoeven doen, geen idee of ik het zou doen, maar ik vind persoonlijk bijvoorbeeld duitse herders absoluut geen leuke honden :n Als een hond achter mij op de fiets aan zou rennen en blaffen zou ik het ook behoorlijk vervelend vinden en waarschijnlijk eerst mijn stem verheffen en "wegwezen" brullen. Maar als het niet werkt... ja... Trappen zou niet als eerste in mij opkomen want dat kan ook een negatieve reactie opleveren. Als ik geen agressie zou zien zou ik waarschijnlijk stoppen. Dat jij je hond kent en weet(denkt) dat die niet bijt, zegt niet dat andere mensen er zo over denken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:41

caboclo, zo reageer ik ook op spinnen....... Maar je hebt het nu over iemand die in paniek is. Zo goed als al de reacties hier in het topic zijn van mensen die zeggen hetzelfde te doen en ga er niet vanuit dat die nu in een panieksituatie zijn....

En het bijtgedrag is niet aan een ras af te lezen. Het grootst aantal bijtincidenten was met teckels :P (Uiteraard maak ik me minder zorgen om een beet van een teckel dan van bijvoorbeeld een rottweiler.....)

En wat al vaker gezegd is, trapbewegingen kunnen juist bijtgedrag uitlokken. Ik heb nog nooit van mijn leven iemand geslagen, maar als ik ineens een slag voor m'n hoofd krijg als ik op iemand afloop, sla ik toch op zeker wel terug... ;)

Maar een ding weet ik wel, mijn honden lopen zo goed als nooit los, maar na dit topic durf ik ze helemaal niet meer los te laten........

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:48

Kentaro, ik vind je laatste zin wel wat overdreven. Van een schop gaat een hond echt niet in ene keer dood aan hoor.

Daarnaast heb je de vergelijking tussen mensen aangehaald maar dat is hetzelfde als appels met peren vergelijken. Tuurlijk sla je een mens niet zomaar want daar kan je mee communiceren en als ik mij dan bedreigd voel geef ik een persoon eerst een waarschuwing natuurlijk. En toch als iemand dan door blijft gaan en nog steeds bedreigend over kom, tja dan kan het zijn dat ik (let wel:) onbewust me omdraai en die persoon een hengst geef. En echt waar ik heb nog noooit iemand geslagen want ik heb dat nooit gehoeven. Blijkbaar is mijn uitstraling voldoende dat men ophoud.

Met een hond kan je niet op die wijze communiceren en een hoop mensen willen gewoon niet gebeten worden, vandaar hun verdedig actie. Wat ik zeer begrijpelijk vind.

edit: Overigens wil ik er wel bij zeggen dat als je te voet bent en een hond blaft naar je van een afstand je dan er niet achteraan gaat om hem een schop te verkopen en meerdere keren schoppen is ook weinig voor nodig behalve als de hond echt grommend gefixt is op mijn benen. Ja dan snap ik als er meerdere keren een schop naar de hond gaat om hem weg te krijgen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:52

Kentaro schreef:
caboclo, zo reageer ik ook op spinnen....... Maar je hebt het nu over iemand die in paniek is. Zo goed als al de reacties hier in het topic zijn van mensen die zeggen hetzelfde te doen en ga er niet vanuit dat die nu in een panieksituatie zijn....

En het bijtgedrag is niet aan een ras af te lezen. Het grootst aantal bijtincidenten was met teckels :P (Uiteraard maak ik me minder zorgen om een beet van een teckel dan van bijvoorbeeld een rottweiler.....)

En wat al vaker gezegd is, trapbewegingen kunnen juist bijtgedrag uitlokken. Ik heb nog nooit van mijn leven iemand geslagen, maar als ik ineens een slag voor m'n hoofd krijg als ik op iemand afloop, sla ik toch op zeker wel terug... ;)

Maar een ding weet ik wel, mijn honden lopen zo goed als nooit los, maar na dit topic durf ik ze helemaal niet meer los te laten........

Dus jou honden rennen blaffend achter fietsers aan? Nee, dan kan je ze inderdaad beter niet loslaten :) Als ze dat niet doen, is er niets aan de hand, toch?

Ik ben het met je eens dat een schop verkopen niet de juiste manier is, maar als de situatie bedreigend genoeg is, zou ik er toch ook voor kiezen...

edit: over je vergelijking met mensen: het is niet "zomaar". Als een mens schreeuwend achter me aan zou rennen zou ik misschien ook wel een schop verkopen uit zelfverdediging.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:56

Kan het wel een beetje snappen maar ik zou mij nooit verlagen tot het niveau van schoppen. Ik zou schreeuwen: 'Doet ie wat?' Meestal kijk ik voor me uit en negeer de hond ik kwestie dan is het vanzelf niet meer leuk. Als ik zie dat zo iemand krukken heeft dan zou ik vragen of hem vast moet houden want ik zal inderdaad nooit zomaar een onbekende hond vasthouden ik vind littekens namelijk niet zo mooi.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:12

verography, dat mag je uiteraard vinden en ben zeker eens dat een hond hier niet zomaar van dood gaat, maar zou het van de zotte vinden dat men mijn hond een schop geeft omdat deze heel enthousiast op iemand af komt rennen!?!
Mijn nicht bijvoorbeeld heeft 2 waanzinnig lieve herders. Ze zien er zeer gevaarlijk uit, vooral door hun donkere maskers. Klinkt misschien overdreven, maar die beesten zijn echt hun kinderen. Zou toch wat worden als iedereen (en geloof me, dat zijn er een hoop die ze eng vinden!) ze een schop mocht verkopen omdat ze 'bedreigend' over komen?! (heb het dus niet over bedreigend in de zin van dat een hond met zijn/haar tanden bloot op je af komt!! Dán vind ik het een heel ander verhaal, maar mensen kunnen bepaalde honden al gauw bedreigend vinden en dan vind ik schoppen geen normale reactie!!)

Ze rennen gelukkig niet achter fietsen aan, maar wel achter bijvoorbeeld katten (gelukkig puur voor de ren en niet voor de kil!!) en alles wat rent en daarbij kijken ze absoluut niet of ze daarbij een fietspad of weg over rennen }:0

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:19

Dan vind ik inderdaad dat je ze niet los moet laten, maar dan ivm veiligheid...
En enthousiast op iemand afrennen vind ik persoonlijk toch wat anders dan blaffend achter een fietser aanrennen, en blíjven rennen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:23

Kentaro, ik denk idd net al Laura dat de meeste mensen wel het verschil tussen enthousiast blaffen en agressief blaffen horen.

Het kan echter wel zo zijn dat wat ik (omdat ik bijv een hond ken) enthousiast vind voor de echte wereld toch agressief kan klinken.

Zelfde met het voorbeeld van pasgeleden met de hond van een vriendin, daar wist ik echt dat het geen lieve blaf meer was en daarom hield ik me maar stil.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:23

Ik vind het absurd dat je je hond moet vangen op moment dat de lijn los breekt. Duid niet bepaald op een goede opvoeding :n

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:32

Omdat een hond niet (goed) los kan lopen, kan deze geen goede opvoeding hebben gehad?!? Erg rare opvatting. Zijn bijvoorbeeld ook bepaalde rassen die niet of bijna niet los kunnen. Heeft niets met opvoeding te maken, maar met oerdrang.
En een hond kan nog zo goed zijn opgevoed, maar er kan altijd iets zijn dat er niet zo goed in zit, zegt niet gelijk iets over de totale opvoeding.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:33

ik ken wel reacties van honden en ik zou als ie gewoon komt blaffen blijven staan en niet in zijn ogen kijken, of doorstappen. Moest ik met mijn hond zijn en ie valt die wel aan dan alleen zou ik wel een trap geven. Maar das logisch denk ik..

Heel soms doet mijn hond dat ook even. Ze ziet iemand en blaft er even naar, maar vlak ernaa staat ze al te kwispelen naar die mensen, en meestal strelen ze men hond ook even... Het voordeel is mijn hond ziet er veel minder angstaanjagend uit als de jouwe..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:35

Inderdaad niet alle rassen kunnen los lopen, maar weg lopen van hun baas vind ik niet correct gedrag. Maar nogmaals, dit is mijn mening.