(Afghaanse) windhonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: (Afghaanse) windhonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:01

Van plan zelf te gaan showen? Gaaf!

De foto's doen het niet :Y)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:22

Ben dan idd van plan zelf te showen! Altijd wel leuk op de Winner, dus die mag ik eigenlijk niet missen ;-)

Foto's moeten het nu wel doen als het goed is! Mooi geworden je schilderij trouwens!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:40

Daar heb je dan vast flink wat concurrentie he! Als ik al zie hoe ontzettend veel whippets er op gewone kleine shows zijn := Spannend :D

En zo'n foto's zoek ik inderdaad :j Alleen eigenlijk wat groter en scherper :Y) Om mijn portfolio uit te breiden heb ik veel verschillende rassen nodig :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 07:28

javier, galgo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:52

8nnemiek schreef:
*schopje* O:)

Nog iemand die toevallig dit weekend naar de windhondenshow in Keulen gaat?
Of volgend weekend naar het MECC in Maastricht?

En nog even spammen O:)
[UK] [SCH][WIP] Afghaanse windhonden schilderij

Is er toevallig nog iemand die een foto van een windhond in actie heeft, die ik mag gebruiken voor een aquarelportretje? :D

Misschien staat er iets leuks voor je in mijn profiel van Honnie? Je mag ze gebruiken hoor.

Ik ga ook niet naar de bovenstaande shows. Ik wil iig wel naar de Winner. Weet alleen nog niet of ik zelf ga showen :+ Eind oktober gaan we waarschijnlijk wel voor het eerst eindelijk coursen! Ik ben benieuwd :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:06

8nnemiek schreef:
EllenB, windhonden mogen tegenwoordig wel los,

Kan je dat een beetje specificeren?

Bij mijn weten zegt de jachtwet tegenwoordig nog steeds hetzelfde over de lange hond. Corrigeer me als dat veranderd is.

Het komt er bij míjn weten op neer dat windhonden alleen in de losloopgebieden voor honden los mogen en dan nóg met de kanttekeing dat ze onder appél horen te staan dus in de praktijk ..... niet.

Aan de geïnteresseerden in de windhonden; bezoek de clubrennen en coursings in NL eens. Dát is wat windhonden heel graag doen.
Met name Nienoord in Leek en de baan in Lelystad zijn echt heel gemoedelijk altijd.
Daar kom je ook ´fokkers´ van de meer praktische honden tegen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:16

Er mag niet gejaagd worden met een lange hond.
Officieel moet je bewijzen dat je er niet mee jaagt, maar over het algemeen komt het er op neer dat je geen doodgebeten beesten bij je hebt en zo veel mogelijk voorkomt dat het dier achter het wild aangaat of muilkorft.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:21

De wetgeving is een paar jaar geleden verandert waardoor de windhond nu gewoon als elk anders ras behandelt wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 19:32

Volgens mij is het met elke hond zo dat ze inderdaad aangelijnd moeten zijn op de meeste plaatsen (binnen de bebouwde kom? geen idee waar precies en of dat in het veld echt alleen mag waar aangegeven), en niet luisterende honden lijkt me ook logisch, al weet ik niet hoe dat in de wet beschreven staat. Er is iig geen verschil meer tussen windhonden en andere rassen.

Coursings zijn inderdaad mooi om te zien! Rennen op de baan heb ik nooit gezien, dat lijkt me minder leuk eerlijk gezegd, maar dat zigzag-coursen met twee honden achter de haas aan, dat is echt gaaf :j

Mitxa, gaaf dat je ook wil gaan coursen!
En als je het goed vindt dan zou ik heel graag een foto uit je profiel gebruiken voor een tekening :j Super gave foto's!

HC, wat bedoel je precies met 'meer praktische honden'?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:53

Wendy_Komen schreef:
De wetgeving is een paar jaar geleden verandert waardoor de windhond nu gewoon als elk anders ras behandelt wordt.

Dus dat is uit de jachtwet.
Het artikel mbt geoorloofde en ongeoorloofde jachtmiddelen noemt de lange hond niet meer?
Graag die aanpassing, want ik kan alleen de ´oude´ tekst vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:00

8nnemiek schreef:
HC, wat bedoel je precies met 'meer praktische honden'?

Afhanen die een haarnetje om de oren moeten hebben om te eten en met haren zo lang als de poten zijn niet zo praktisch. Dat is echt een tentoonstellingvariant van wat ooit meer een ruige bergland-versie van de saluki was;
Afbeelding
Afbeelding

De ren-lijnen vertonen ook minder breed verankerde genetische afwijkingen.
Ja, en allemaal nog echte windhonden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:38

8nnemiek schreef:
Coursings zijn inderdaad mooi om te zien! Rennen op de baan heb ik nooit gezien, dat lijkt me minder leuk eerlijk gezegd,

Ga dan eens naar de baan in Lelystad. Mooi groen, alles gras, mooie beukhaag om de baan en alle spullen perfect in orde.
Decennia ervaring en alles gewoon leuke hobby.

De coursing in NL is trouwens corect genaamd ´lure-coursing´ omdat het achter een ´lure´ = nepding aan is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 20:56

Oja, die afghanen met haarnetjes en sokken aan daar hou ik ook niet van. Het amerikaanse showtype.. niet alleen hoe ze opgetut worden, maar ook de verhoudingen kloppen gewoon niet meer. Van dit soort honden:
http://www.westminsterkennelclub.org/br ... ghanhd.jpg
Of dit := http://www.muamat.com/reviews/tfiles/serve/1730
:n ik hou er niet van.. veel te overdreven allemaal!
Maar op de show loopt gelukkig niet alleen dat type rond, HC. Vooral in Duitsland kom je nog heel veel ouderwetse bergtypes afghanen tegen.
De foto's die jij laat zien dat zijn volgens mij meer vlakte-afghanen, toch? Die worden meer gebruikt voor het rennen dan voor shows.
Berg-afghanen hebben wat meer haar, zijn wat breder van bouw en zijn meer gefokt op wendbaarheid en kracht dan op snelheid, maar toch komen ze aardig mee op coursings, en op shows doen ze het ook niet slecht :)
Lelystad ben ik nog niet geweest. Wel pas geleden in Sevenum. Dat was ook een erg fijn ruim terrein. En morgen ga ik naar Keulen, dat is gewoon een tentoonstelling, maar wel op zo'n renbaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:07

Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-09-11 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:14

8nnemiek schreef:
De foto's die jij laat zien dat zijn volgens mij meer vlakte-afghanen, toch? Die worden meer gebruikt voor het rennen dan voor shows.

Het zijn fotos van begin 20ste eeuw.

De afghaan en saluki waren feitelijk één ras met locale varianten die afgezien van de vacht van de bergversie binnen een normale spreiding van een ras vallen.
Pas doordat de kynologie de rassen naar een gedifferentieerd ideaal ging fokken onstonden de huidige verschillen.
De afghaan ín Kygystan/Afghanistan is niet te onderscheiden van salukis in Iraq of Jemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 22:15

Ik heb het afghanenboek van Ad van der Snee gelezen, en daar staat in dat Saluki's de voorvaderen van de afghaan zijn, maar het is niet hetzelfde ras :n De Saluki is het oudst bekende hondenras. Afghanen zijn waarschijnlijk een kruising van Saluki's, ze hebben echt een andere bouw.
Ik zal het boek even quoten:
Citaat:
Zonder absolute zekerheid te hebben over de oergeschiedenis van de afghaan, neigen we in meerderheid tot de eerste van de twee aangehangen theorieën die ik resumeer:
1. de Saluki is vanuit Egypte verspreid over het Oosten en Midden-Oosten en door kruising met andere honden is de afghaan ontstaan.
2. de afghaan is een oorspronkelijke windhond, evenals de Saluki (en de andere Oosterse windhonden) ontstaan uit de oud-Egyptische (uitgestorven) windhondachtigen en heeft zich in Afghanistan en omstreken tot diverse types gedifferentieerd.

En binnen te afghanen zijn er dus meerdere types; de vlakte- en de bergafghaan. En er is ooit de discussie geweest of het niet twee verschillende rassen moesten worden, maar uiteindelijk hebben ze van beide types een aantal kenmerken in de rasbeschrijving geplaatst en is de afghaan eigenlijk gewoon een mix geworden tussen de verschillende types, al neigt hij wel meer naar de bergafhaan.

Edit, misschien ook interessant:
Dit is Zardin, de eerste standaardafgaan, geïmporteerd rond 1900.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 16-09-11 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 22:28

Die bonte van de foto is trouwens geen 'echte' afghaan, bont komt bij afghanen niet voor ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:49

8nnemiek schreef:
Die bonte van de foto is trouwens geen 'echte' afghaan, bont komt bij afghanen niet voor ;)

Volgens de kynologen die van de echte afghaanse saluki een karikatuur hebben gemaakt....
Bij de echte afghaan komen logischerwijze alle kleurslagen van de saluki voor.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-09-11 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:06

8nnemiek schreef:
Ik heb het afghanenboek van Ad van der Snee gelezen, en daar staat in dat Saluki's de voorvaderen van de afghaan zijn, maar het is niet hetzelfde ras :n De Saluki is het oudst bekende hondenras. Afghanen zijn waarschijnlijk een kruising van Saluki's, ze hebben echt een andere bouw.

Allemaal aannames op grond van beschikbare kennis en rasromantiek.

Voortschreidende wetenschap geeft gelukkig steeds meer feiten.
Op basis van DNA en archeologie kan een helder plaatje zonder noodzaak voor romantiek getekend worden.
Het door romantische mythes veel geplaagde Egypte heeft pas vrij laat de gedomesticeerde hond geïmporteerd gekregen. Toen bestonden al lang en breed minimaal twee types; wat nu de Basenji is (en wat met de Shar Pei het ras is met het oudste DNA) en het type Saluki.

Ook kan de afghaan geen ´kruising´ zijn.
Waarmee dan?
Met andere salukis :D
Het was een locale variant en de kynologen zijn daarmee op hol geslagen.

Dat is echter allemaal stenen in drijfzand gooien.
Maakt ook verder niet uit.
Het is wel gewoon hilarisch dat de afghaanse windhonden in de streek van oorsprog waar ze gefokt en gebruikt worden zoals duizenden jaar geleden geen ´echte´ zouden zijn.
Dat is een heel typerend verhaal wat over een lange lijst van erkende rassen verteld kan worden; de kynologen erkennen de echte niet _O-

Vooral voor de honden en de kopers is dat erg jammer, want de oorspronkelijke genenpoel waar de kynologen een greep uit hebben gedaan biedt een instant oplossing voor de problemen die in veel rassen letterlijk verzieken. Ook de afghaan die inmiddels meer harig mode-symbool is dan hond, laat staan windhond.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:24

Miepie77 schreef:
misschien een Viszla, die zijn kortharig, hebben wel dat slanke en willen graag voor je werken, ik vind dat persoonlijk na de Doberman ook erg mooie honden (Dober is natuurlijk weer wat heftiger)

Hou je met een Viszla ook maar klaar voor een mega energiebom, dat zijn honden die echt kilometers moeten maken. Totaal geen huishond de eerste vijf jaar ,-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:58

Bandida schreef:
Miepie77 schreef:
misschien een Viszla, die zijn kortharig, hebben wel dat slanke en willen graag voor je werken, ik vind dat persoonlijk na de Doberman ook erg mooie honden (Dober is natuurlijk weer wat heftiger)

Hou je met een Viszla ook maar klaar voor een mega energiebom, dat zijn honden die echt kilometers moeten maken. Totaal geen huishond de eerste vijf jaar ,-)

Wat zeg je me nú???
Is dat geen lekker aparte Hongaarse GoldenRetriever dan :?

Tja, dat krijg je als je niet via een erkende fokker koopt, maar van die rommel uit Hongarije. Dat zijn geen échte :+

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:30

Windhonden zijn echt geweldig lieve beesten! <3
Vroeger toen we nog in Amerika woonde( Ik was toen nog een kind van 0-4)
Maar in de jaren dat ik windhonden heb meegemaakt was ik er dol op.
Vanaf baby af aan vond ik ze al lief!

Voorkeur gaat bij mij uit naar Greyhounds/Galgo's. :#
Verschrikkelijk dat ze die lieve top beestjes ophangen, doodschieten of andere dingen als ze
geen winst meer opleveren. |(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 18:32

Zaterdag bij de show in Keulen geweest, en het was echt een super leuke dag :j Heel veel mooie afghanen en wolfshonden en saluki's gezien! De andere rassen werden in een andere ring gekeurd. Een van de afghanen uit onze groep werd beste afghaan, een ander won de reserve-titel en won de dag erna (toen was er op hetzelfde terrein een coursing) ook nog eens de eerste plaats en kreeg de prijs voor 'beauty and performance' *\o/*
Heel mooi terrein in Keulen. En ook een aantal leuke kraampjes met prachtige handgemaakte halsbanden enzo _/-\o_ Een geluk dat ik niet veel geld bij me had :')

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:03

Ik lees hier graag even mee. Ben verder geen hondenkenner, maar vooral Ierse wolfshonden vind ik altijd fantastisch om te zien. :j Zien er zo stoer uit en voor zover ik heb gehoord hebben ze ook een fijn karakter. Afghanen vind ik ook wel leuk, maar die hebben voor het praktische wat teveel haar naar mijn smaak. Zit midden in het bos dus ik zou alleen maar takjes aan het uithalen zijn denk ik. :))

Wendy_Komen schreef:

Dat klopt volgens mij niet. De Jachtwet is sinds 2010 vervallen https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2010-3.html, maar de relevante bepalingen over de de jacht zijn opgenomen in de Flora- en faunawet (http://wetten.overheid.nl/BWBR0009640/geldigheidsdatum_20-09-2011#HoofdstukV682809, even doorscrollen naar hoofdstuk V, titel II). Daar staat nog steeds in artikel 50(1): "tot jagen geoorloofde middelen zijn: ... honden, niet zijnde lange honden." :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:31

Elanor ,ik bedoel niet in de trant van jagen, maar in de trant van los laten lopen in losloopgebieden.