Asiels nu al bomvol, mensen denk na voor je gaat fokken....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:22

Ook in het buitenland wordt niet altijd voor die oplossing gekozen hoor BraveSpots. De honden die wij naar NL halen, zitten daar vaak al in asielen, die ook op een humane wijze met dieren om gaan. Jij spreekt nu over de bevolking en de massa daarin.
Pup kopers kiezen ervoor om een pup te nemen. Als je voor een herplaatser kiest, vindt ik dat je die gewoon uit NL moet halen, tenzij je per toeval op een buitenlander bent gestuit.

Daarnaast vindt ik het trouwens vrij idioot dat de pups uit het buitenland worden gehaald, en maar weinig volwassen honden. Ook in het buitenland geld de regel dat een pup over het algemeen eerder een huis vindt. Laat die dan daar, haal de oudere honden... Maar die leveren natuurlijk minder geld op, en daarnaast zijn die moeilijker plaatsbaar.
Hun doen imo precies hetzelfde, en willen uiteindelijk ook geld zien.

kimmie261

Re: Asiels nu al bomvol, mensen denk na voor je gaat fokken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:25

en uiteindelijk draait de hele wereld om geld :)

zolang er in dieren verdiend kan worden,zullen er dieren vermeerderd worden,en zullen er altijd redenen zijn om een hond te herplaatsen of aan een asiel af te staan..

so be it..nou ja,ik heb dankzij sommige mensen er heel leuke honden aan :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:31

Tuurlijk is er nuance. Er bestaan ook gewoon goede asiels daar, in hoeverre ze niet overspoeld worden.
En er word door stichtingen soms idd busladingen vol pups naar hier gehaald om dan met een zielig verhaal aan een leuke prijs te verkopen. Of zelfs om mee te fokken, nog triestiger.

Maar dat doet niets af aan het feit dat het per definitie niet de mensen zijn die buitenlandse herplaatsters in huis nemen verantwoordelijk zijn voor het asielprobleem hier. Of mensen die een raspup kopen. Die hebben daar ook gewoon het recht op.

De verantwoordelijkheid ligt bij degene die zijn hond(en) naar het asiel doet. En bij niemand anders. Zij zijn imo ook het 'probleem' die moet worden aangepakt. Maar dat zie ik nog niet gauw gebeuren...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:32

ik denk idd dat het een beetje samenhangt...maar de fokker er echt niet de grootste schuld aan heeft hoor!
Er zijn toch meer oudere honden dan pups (uiteraard komen die dr ook, daar niet van)

Maar t zijn voornamelijk de mensen die een pup/kitten kopen zonder echt goed na te denken wat het allemaal met zich mee brengt en KAN brengen.
Vele vinden t leuk, met vakantie hebben ze een probleem dus dumpen hem maar, kost ze toch meer tijd, krabben de bank kapot, spoeien enz

ik heb nu maar 1 rashond hier rondlopen, de andere zijn asbakkenrasjes (kruising maltezer/jack russel/york) Super beestjes... en wat voor problemen ik ook met een dier krijg, ik zal ze NOOIT naar een asiel brengen! echt nooit.... mn katten zijn overgins allemaal htk katten

En stel ik heb een nestje ongewillig gekregen op welke manier ook, en er blijft bv een kitten over? so be it dan maar nog een kat in huis!

ga beetje mee met Brave

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:35

mariska32 schreef:
dan maar grenzen politiek.
waarom van ver halen waar er hier te veel van is....
Ik zou PVV stemmen :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:36

Ragebol1977 schreef:
Laten we even eerlijk zijn. Het zou geen ramp zijn als er voorlopig eens even geen pretnesten meer kwamen.
Teveel rasloze honden/kruisingen en te weinig bazen.
Denk dat we beter alle fok kunnen verbieden. Zakt het hondenaantal rap zat in. :')

Al die asielhonden... lekker loslaten joh, de sterksten overleven toch wel :+

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:41

Dan kom je dus weer op het vraag en aanbodverhaal.
Zolang er pretnesten gefokt worden omdat dat zo leuk is en deze fokkers blij zijn dat ze een huisje kunnen vinden voor hun pupjes, blijft het ook zo dat je bijna gratis of zelfs gratis een pupje kan ophalen.

Omdat het zo makkelijk en goedkoop is wordt er niet goed over nagedacht en is het een impuls aankoop.

Impulsaankopen zie je bij stamboomhonden niet of nauwelijks, ten eerste moet je lang wachten op je pup. Dit is zo omdat er bij rashonden meer vraag is ten opzichte van dat ene nestje dat gefokt is.
Ten tweede is een rashond gewoon knetterduur. Dat mag van mij gerust zo blijven, dan denkt men ten minste na, 1000 tot 1500 euro kan je maar 1 keer uitgeven he.

De pupjes die ooit eens een inmpulsaankoop waren zijn nu 95% van de honden die in het asiel zitten. Laat er misschien 5 % rashonden met een stamboom zitten van alle honden die daar binnen komen.

@HLPhoto, laten we dat lekker doen ja. Laten we lekker alle rassen uitsterven. Kunnen we onze kleinkinderen later vertellen over wat er ooit eens was. Jemig wat een domme reactie zeg. Veel lucht, weinig inhoud.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:44

Wij hebben een kruising amstaff. Ofnouja.. is wel echte staff maar geen stamboom. Moeder was wel
staff maar "onwetende fokkers" hebben nooit een stamboom aangevraagd en zijn later met haar
ook gaan fokken(de moeder van mijn hond).. vader had wel papieren. Maargoed..
pups krijgen dan al geen papier.

We hebben gehoord dat staffs na het weghalen van een nest veel minder lief worden (die van ons is een schat)
dus we hebben haar laten castreren, en mijn vuilnisbakje ook. (kwam mn neefie mee aanzetten)

:) Gaan pas weg als ze dood ze van ons scheidt.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:44

Ragebol1977@ ik denk dat de procenten van rashonden met stamboom wel wat naar benden kan!
Ik werk er nu 1.5 jaar en heb er nog maar 3 gehad (zo even snel geteld). Terwijl ik er +/- 400 voorbij heb zien komen!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:45

@Ragebol: Of lees je gewoon alleen wat je zelf wil horen?

Jij bent toevallig een liefhebber van rasdieren, ik ben het niet. Jij lost het probleem op door alle pretnesten te verbieden, terwijl ik juist denk dat er veel minder gefokt wordt als er niet zo goed aan verdiend kan worden. Het enige dat jij namelijk in de hand gaat werken met je regel is dat er meer en meer gesjoemel gaat ontstaan om maar stamboomfokker te kunnen zijn.

Ik zeg accijnzen omlaag, hoge belastingen voor de puppy- en kittenfokkers als je wat wil remmen. Laat het maar geld KOSTEN om honden te kunnen fokken. Al die vermeende stamboomfokkers die het beste voor hebben met de dierenwereld.. ik geloof er geen fluit van. Heb nl. genoeg hondenfokkers meegemaakt en gesproken en ken er welgeteld 2 die niet ieder jaar opnieuw een nestje uit een teef fokken.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:50

@HLPhoto mm ik vond eigenlijk voor een rashond 1500 euro al een hoop geld.. die lat ligt een stuk hoger dan een asiel! ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:51

Ik ben liefhebber van alle dieren. Ik heb altijd afdankertjes gehad en die heb ik nog steeds.
Ik heb in 10 jaar tijd meer dan 200 verwilderde katten opgevangen, ik denk een stuk of 10 honden in huis gehad die niet meer plaatsbaar waren.
Dus breek me de bek niet open over liefhebber zijn van rasdieren.

Juist omdat ik, en meer liefhebber van ALLE dieren met mij, tot onze nek toe in de dieren zitten en we er meer hebben dan we er eigenlijk hadden gewild, ook omdat we elk jaar weer pups en kittens tegenkomen die geen huis kunnen vinden omdat er simpelweg geen huizen genoeg zijn, zeg ik inderdaad voorlopig kan het fokken met dieren zonder stamboom wel even stoppen.

Waarom niet stoppen met fokken met dieren die wel een stamboom hebben? Omdat de vraag en aanbodverhouding nog steeds klopt.
Als jij een Collie wilt dan ga je in het asiel toch geen hond ophalen die daar niet op lijkt???? Dat is een andere vraag en het aanbod strookt daar dan niet mee.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:53

1500 euro voor een rashond is ook een hoop geld. Vind het vooral jammer dat met bovenstaande meningen alle mensen met wat minder geld die wél het beste voor hebben met hun huisdier het hebben van een huisdier ontzegd wordt, ook al kan dat gezin misschien niet zo ver gaan m.b.t. dierenartskosten als een rijke familie. Vandaar mijn opmerking: Maak het dan voor iedereen duurder.

en nee, ik denk dat vraag en aanbod bij een rashond ook lang niet overeenkomen. Ik denk wél dat mensen zich iets langer bedenken voor ze hun rashond wegbrengen naar een asiel oid, omdat het zo'n duur beest was.

ik denk ook dat je misschien een soort verwijderingsbijdrage voor huisdieren zou moeten verzinnen.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 24-05-11 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:54

ragebol,maar hoé zie jij dan dat fokkers met stamboom gaan opfokken tegen de vraag van 180.000 pups per jaar :)

dat wil ik nu echt weleens weten,die vraag is er nu eenmaal...en fokkers met stamboom leveren daar maar 50.000 van,dus de productie moet opgevoerd worden met 130.000 pups..

hoe zie jij dat fokkers hun zogenaamde gezond gefokte ras nog gezonder gaan fokken?? en sterker nog,hoé zie jij de prijs dan van dit soort pupjes,nog steeds torenhoog?? of zullen de fokkers dan als fabriekjes pupjes met stamboom tegen veel lagere prijzen weg moeten doen..

en wat zit er dan in asiels?? allemaal stamboomhondjes..

ik ben een groot voorstander van pretnest pupjes,hoop ook dat deze lang nog door mensen gefokt gaan worden :) stop mijn geld nl liever in wat anders als in een lijstje met namen,wat hier in een la verdwijnt..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:56

kimmie261 schreef:
ik ben een groot voorstander van pretnest pupjes,hoop ook dat deze lang nog door mensen gefokt gaan worden :) stop mijn geld nl liever in wat anders als in een lijstje met namen,wat hier in een la verdwijnt..
100% met je eens.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:57

Ik denk dat ook al zet men een fokverbod op, dat de gemiddelde boer zich er toch niet aan houdt.
Dus het aanbod blijft altijd. Je hebt en houdt altijd mensen die zich niet aan regels houden, die niet nadenken bij wat ze aan het doen zijn en er gewoon lekker op los fokken.

Het aanbod zal echter wel een stuk kleiner worden. Als er geen pups voor handen zijn dan gaan mensen wel eens even in het asiel kijken.
Maar ja, momenteel tik je gewoon http://www.marktplaats.nl in en huppa, je kan ze om de hoek halen.
Lekker makkelijk, hoef je ook niet naar het asiel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:59

ja klopt,waarom zou ik een hond uit het asiel halen als ze ook op marktplaats kan vinden??

en ik kijk op beide hoor,of ze komen hier aangewaait ,kan ook...alleen als er in een asiel niet van gading bijzit (moet hier nl wél in een roedel passen) dan kijk ik graag op markplaats :)

en ik hoop dat je als mens toch nog wel en vrije keuze mag hebben om een pup of volwassen hond te willen hebben??

overigens komt donnie als pup uit het asiel...dus tja...ze komen hier overal vandaan,zelfs bij stamboomfokkers heb ik honden gehaald :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:04

Dat bedoel ik nou precies. Als je de openingspost van Ts even leest dan zie je dus dat door de pretnesten de asiels vol zitten. En dat was het discussiepunt.

Verder is een stamboom geen papiertje met namen. Het is een bewijs. Het bewijs dat jouw hond ook echt jouw hond is. Dat zijn ouders echt zijn ouders zijn. Met alle bijbehorende testen en uitslagen.
Bij een stamboomloze hond heb je alleen het woord van de fokker.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:24

fojoe schreef:
MamboBeach schreef:
Bij iemand die met liefde fokt.
ik hoef geen pup, niet zolang er nog honden zijn die een nieuwe thuis zoeken :n

Ik wel, ik wil geen volwassen hond. Ik ruim de ´troep´ niet op van een ander en ben ik ook niet verplicht. Vind ik de omgekeerde wereld.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:00

Ragebol1977 schreef:
@HLPhoto, laten we dat lekker doen ja. Laten we lekker alle rassen uitsterven. Kunnen we onze kleinkinderen later vertellen over wat er ooit eens was.

Ooit waren er honden die zover waren doorgefokt dat:
- hun hersenen groter waren dan hun hersenpan, waardoor ze epileptische aanvallen, chronische hoofdpijn en uitpuilende ogen hadden
- er binnen een bepaald ras geen enkele hond niet een bepaalde hartafwijking had
- de snuiten zo kort waren geworden dat normaal ademen niet meer mogelijk was
- de oogleden naar binnen gingen krullen omdat zoveel mogelijk rimpels in het gezicht mooi was
- operatief de oogleden gelift moesten worden omdat de desbetreffende hond anders blind was
- langgelijnde maar kleine hondjes niet eens een normale drempel konden nemen omdat ze mogelijk een rugblessure op zouden lopen
- het bij bepaalde rassen vrijwel niet meer mogelijk was op een natuurlijke manier puppies te verwekken danwel te werpen
etc etc

Wat mij betreft mogen alle hondenshows volledig afgeschaft worden, dan wordt er misschien weer (meer) gekeken naar het gebruikersdoel en de functionaliteit van de hond ipv uiterlijke kenmerken... maar ja daar ging dit topic niet over geloof ik :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:10

Ben je wel eens op een show geweest?
Weet je wel hoeveel rassen er zijn?
Weet je ook dat van al deze HONDERDEN!! hondenrassen die er bestaan er maar 4 a 5 rassen zijn die kapot gefokt zijn?
Weet je ook dat achter al die gezonde rassen een stel hardwerkende liefdevolle fokkers staan?
Weet je ook dat de hondenrassen die door de vorige generaties kapot gefokt zijn nu weer tot gezonde rassen groeien doordat er fokkers knetterhard aan werken?

1 documantaire van de BBC is geeft geen beeld van alle hondenrassen. Ze weten ook wel wat ze uitzoeken.
En begrijp me niet verkeerd, ik vind het top dat ze dat aan de kaak hebben gesteld. Maar om daar nu hele shows om af te blazen en het belang van stambomen te verlagen, nee....zo werkt het niet.

En het was idd de discussie niet.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:13

MamboBeach schreef:
Ik wel, ik wil geen volwassen hond. Ik ruim de ´troep´ niet op van een ander en ben ik ook niet verplicht. Vind ik de omgekeerde wereld.

Annemiek80 schreef:
Wat mij betreft mogen alle hondenshows volledig afgeschaft worden, dan wordt er misschien weer (meer) gekeken naar het gebruikersdoel en de functionaliteit van de hond ipv uiterlijke kenmerken... maar ja daar ging dit topic niet over geloof ik :D

Hier sta ik 100% achter. En laat alle dieren (juist ja, ook wijzelf) gewoon een chipje geïmplanteerd krijgen met daarop ons paspoort. Gaat illegale fok tegen en voorkomt dat mensen bestolen worden van hun identiteit.

@ Ragebol: Het is wel sterk verwant aan de discussie, want de discussie valt de enige andere groep aan:

Mindfields schreef:
Wat is er nou voor nodig dat mensen stoppen met het lukraak nestjes fokken?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:25

Tja ik lees van jullie alleen maar meningen.
Geen feiten.
Ja natuurlijk zijn er ongezonde rassen. En ja, die schuld ligt bij de vorige generatie fokkers van bepaalde rashonden. Daar tegenover staan echter wel honderden gezonde rassen.
Feit is ook dat met een stamboom alles in kaart is gebracht. Het staat zwart op wit. Tegenwoordig kan er amper mee gesjoemeld worden. Internet heeft mensen zoveel wijzer gemaakt, bepaalde zaken kan je nu makkelijker uitzoeken.

Kijk ik vind het prima dat mensen zeggen dat ze geen rashond willen. Ik begrijp ook dondersgoed dat mensen niet zomaar even 1000 tot 1500 euro klaar hebben liggen om een hond te kopen.
Prima dat je dan voor een goedkoop asbakje gaat. Niks mis mee.

Maar houdt niet bij hoog en laag vol dat het dit niet de honden zijn die het asiel overvol maken. Want dat is wel het geval.
Een goedkope hond is een impulsaankoop geworden en gaat bij mensen vaak ook zo weer weg.
Dit zijn dus wel degelijk de honden die in het asiel belanden. En als ik het zo lees zullen die asiels wel vol blijven want we willen niet de rotzooi van een ander opruimen.
Waarom zouden we ook? We kunnen op marktplaats immers voor niets of bijna niets een nieuw pupje scoren.
En zo is de cirkel weer rond.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:25

zoals ik al eerder had gemeld heb ik meerdere raszuivere honden [met stamboom] uit het asiel gehaald.
ook heb ik meerdere mensen een pub zien aanschaffen [met stamboom] die toch korte tijd later de deur werd gewezen.
en nee....niet terug naar de fokker zoals hier steeds word aangekaart.
ook ken ik tig honden,jawel met stamboom die goed naar de kl.... zijn.
en ja,ik ben zeer zeker tegen broodfok en lukraak fokken.

verder wou ik nog even kwijt dat tegen honden uit het buitenland plaatsen niet betekend dat het daar niet schrijnend is.
maar honden van daar helpen moet niet te kosten gaan van de overvolle asiels hier [los van de oorzaak]
werk daar aan de martelingen van het ophangen,bereik je veel meer mee......

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:29

Je kan geen hond met stamboom uit het asiel halen. De stamboom krijg je namelijk niet mee.
Toevallig heb ik mijn eerste Bullmastiff uit asiel. Doordat hij toen nog een tattoeagenummer in zijn oor had heb ik via de raad van beheer zijn verleden kunnen achterhalen. Op die manier ben ik erachter gekomen dat hij een stamboom had.

Het asiel mag nooit de stamboom meegeven. De honden die uit het asiel komen mogen namelijk niet gebruikt worden om te fokken, daarom houdt het asiel de stamboom.