Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:25

Laatst bijgewerkt door SanderD op 18-01-11 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link om gebruikers de keuze tot bekijken te geven.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:26

Madeliefjes schreef:
Om 1 misverstand uit de wereld te helpen... Er gaan meer kippen vroegtijdig dood in een scharrelsysteem dan in een legbatterij... Dus ik vind het geen goed vergelijk..

Maar ik praat niks goed hoor, vind dat alle beestjes dierwaardig gehouden moeten worden ongeacht wat voor dier het is!

Dierwaardig? sommige mensen zelfs beestachtig. Gats, worden steeds getracteerd op van die leuke afbeeldingen, goed goed, ik wordt al vegetariër hehe, Toekie is op dreef.
Laatst bijgewerkt door piezze op 17-01-11 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:27

@ Sappos: Was dat laatstje stukje sarcastisch? Je aquarium in 1 keer helemaal schoonmaken is namelijk echt niet goed. Ik neem aan dat je wel een filter hebt?

@ Madeliefjes: En waar heb je die informatie vandaan? Niet dat ik het niet direct geloof, maar ik koop zelf altijd biologische eieren en als ik dan zoiets hoor...

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:28

ach na mijn studie en de co schappen heb ik geen varken meer gegeten en das nu 5 jaar.. heb heeeeeeeeel veel gezien.
@Tara: geleerd op de universiteit...

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:29

En die kippen sterven misschien sneller wegens meer buiten komen, meer in aanmerking komen met natuurlijke doodsoorzaken zoals allerlei soorten parasieten die in de lucht hangen? Liever een gelukkige kip dood aan een korte ziekte dan een gestresste kip dood aan langdurig ongelukkig zijn en zichzelf van de stress letterlijk doodstressen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:29

Het is niet mijn bedoeling om nu per bioindustrie-dier een discusstie op te starten. Het zijn maar wat voorbeelden van hoe wij met dieren omgaan.
En dat komt omdat er nog altijd mensen zijn die denken zoals Chawi. :)

Als wij zo omgaan met zo'n mega-intelligent dier als een varken. Dan is een goed leven voor een vis nog heeeeeeeeeeeeeeeel ver weg. ;(

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:30

Ik heb toch echt mijn best gedaan om netjes te blijven. Helaas hebben meerdere van jullie daar erg moeite mee.

Het feit dat ik mijn vissen als decoratie hou (meeste mensen die ik ken trouwens met een aquarium). Heb ik binnen dat gegeven een redelijk verblijf gecreeerd. Anders zouden ze a) niet meer leven, b) de dames horizontaal gestreept zijn en c) het mannetje niet iedere keer zo druk zijn met zijn schuimnestjes...

Dus blijkbaar hebben de visjes en ik een goede balans gevonden :)

En ja, voor mij is een vis minder dan een mens. Stel je voor. Je rijdt op een weg. Er staat een mens op de ene helft en een dier (van welke soort dan ook) op de andere helft van de weg. Remmen lukt niet meer. Uitwijken kan niet. Eén van beide zal je aan gaan rijden. Ik hoop toch echt dat ieder hier er voor kiest om dan maar het dier aan te rijden.

Waar mijn tenen van gaan krullen, is als dieren inderdaad gelijk of zelfs boven gesteld worden aan mensen. Dat is nu eenmaal niet zo. Natuurlijk hebben zij hun recht op deze planeet en hebben we daar voor te zorgen dat het nog kan. Maar mijn bescheiden mening is, dat er door sommige behoorlijk in doorgedraafd wordt. En ik respecteer dat. Ik heb hier niemand persoonlijk aangevallen. Ben netjes gebleven. En dieren boven mensen plaatsen, zoals sommige van jullie doen, omdat ik blijkbaar als mens niet meer verdien. Nogmaals...dat gaat wel heel erg ver...

Toeki...wil je nu echt de bio industrie vergelijken met mijn vissenkom...I rest my case....

Toekie

Re: Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:31

Nee hoor Chawi, lees mijn laatste zin maar eens. ;)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:32

@Toekie, wil jij nou zeggen dat er bij die varkens en ganzen geen stress bij komt kijken? :oo

Die goudvis had er veel beter uitgezien als hij vanaf jongs af aan in een supergrote verwarmde vijver had gezeten. Ik denk dat alle vissen in supergrote verwarmde vijvers er altijd slechter aan toe zijn dan hun wilde soortgenoten. Ik blijf erbij dat je verantwoordelijk bent om jouw dieren zo goed mogelijk hun dierenleven te laten leven. Ik vind hondjes met kleren aan ook stress voor die dieren opleveren, maar daar zit de mantel der liefde overheen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:33

Ik vind het nu wel een beetje genoeg met de bio industrie foto's Laat het toch gaan! Ik vind dat je je zo best verlaagd.

Nee dat was zeer zeker niet sarcastisch en een filter heb ik niet. Zoals ik al zei, ik weet niets van vissen := Die dingen behalve een half uurtje acclimatiseren bij nieuwe vissen, leggen ze je tegenwoordig niet meer uit.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:34

Chawi schreef:
En ja, voor mij is een vis minder dan een mens. Stel je voor. Je rijdt op een weg. Er staat een mens op de ene helft en een dier (van welke soort dan ook) op de andere helft van de weg. Remmen lukt niet meer. Uitwijken kan niet. Eén van beide zal je aan gaan rijden. Ik hoop toch echt dat ieder hier er voor kiest om dan maar het dier aan te rijden.

Maar die keuze hoef jij nu niet te maken.
Jij kiest uit:
A) een decoratiestuk in je huis
B) dierenwelzijn

En jij kiest voor A. :)

Chawi

Toekie schreef:
Nee hoor Chawi, lees mijn laatste zin maar eens. ;)

Uhuh ;)

Toekie

Sappos schreef:
Ik vind het nu wel een beetje genoeg met de bio industrie foto's Laat het toch gaan! Ik vind dat je je zo best verlaagd.

Waarom vind je dat? :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:35

Zunzuncito schreef:
@Toekie, wil jij nou zeggen dat er bij die varkens en ganzen geen stress bij komt kijken? :oo

Lees mijn posts nog eens goed. ;)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:36

Toekie schreef:
Chawi schreef:

Maar die keuze hoef jij nu niet te maken.
Jij kiest uit:
A) een decoratiestuk in je huis
B) dierenwelzijn

En jij kiest voor A. :)

Nope....A is mijn uitgangspunt, B binnen die mogelijkheden. En ze hebben het blijkbaar goed genoeg :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:36

Tja ik denk niet dat je kan verwachten op een dierenliefhebbers forum (mag ik hopen tenminste) dat iedereen blij wordt als je roept dat je dieren voor decoratie hebt en je niet wil verdiepen hoe ze een zo leuk mogelijk leventje te geven.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:37

@ Madeliefjes: En scharrel en biologisch, maakt dat dan nog verschil? Ik ben toch wel benieuwd naar een bron ;)

@ Ine23: Daar heb je ook wel weer een punt inderdaad :j

@ Toekie: Op zich wel interessant hoor juist, die plaatjes die jij erbij haalt. Ik zelf eet vlees altijd biologisch, net als melk, eieren. Kaas en kwark wil er nog wel eens bij inschieten... Ik denk ook dat veel mensen gewoon maar vlees eten en zich er totaal niet bewust van zijn hoe dat dier ooit geleefd heeft. Of met zo'n instelling eten van: ach, hij is nu toch al dood... Nja, ik vind dat altijd wel interessante discussies. Zeker ook omdat mijn vader jaagt. Dat wordt altijd direct zielig gevonden, terwijl die mensen dan wel gewoon normaal vlees eten uit de supermarkt. Als ik ze er dan op wijs dat hun vlees waarschijnlijk een veel slechter leven heeft gehad dan het wild wat m'n vader schiet, dan is 't vaak toch niet meer zo heel zielig.

@ Sappos: Op deze site: http://www.vijvervis.info/3_vis_karpera ... uarium.htm staat precies uitgelegd hoe en wat met een goudvissenaquarium. Als je ervoor openstaat, kun je 't vissen daarmee nog een stuk aangenamer maken.
Dit topic: [BB] De waarheid over goudvissen is ook heel informatief.

@ Chawi: Ik heb mijn aquarium zeker ook deels ter decoratie. Neemt niet weg dat ik daarbij ook aan het welzijn van m'n vissen denk. Dat hoeft echt geen of of situatie te zijn.
In een aquarium met mooie planten erin, kap met verlichting erop enz komen je vissen ook veel mooier uit dan dat ze nu doen. Help je de decoratie ook nog een handje.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:37

Sorry dat ik even op de kippen inhaak.
Madeliefjes schreef:
Om 1 misverstand uit de wereld te helpen... Er gaan meer kippen vroegtijdig dood in een scharrelsysteem dan in een legbatterij... Dus ik vind het geen goed vergelijk

Scharrelkippen komen niet buiten.
Scharrelkippen zitten in gelijke situatie als legbatterij, met als verschil een paar kippen minder in het hok.
Door deze extra ruimte zullen ze weer een rangorde bepalen wat veel stress met zich mee brengt, en ze pikken elkaar zelfs dood.
Daarom is legbatterij beter dan scharrelkippen.

Pas bij biologisch lopen ze buiten.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:38

Omdat ik hier kom om iets te leren en niet om geconfronteerd te worden met vormen van dierenleed en nu kunnen we wel met zn allen naar Chawi wijzen maar ik wed dat 9 vd 10 mensen vissen te klein huisvest, zich niet interesseert voor welzijn van vissen. Ik ben hier om iets te leren en niet om toe te kijken hoe iemand compleet de grond ingetrapt wordt. Chawi heeft ten minste de ballen om gewoon eerlijk toe te geven hoe haar vissen erbij zitten. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden en laat mensen een beetje in hun waarde.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:40

Het kan altijd beter Tara...ook bij jou. Ook bij jou zitten ze nog steeds in een glazen bak. Niemand van ons heeft de Amazone in de achtertuin.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:40

Ok. Ik had het over vrije loop biokippen, had het fout begrepen dus :)
Scharrelkippen ontwikkelen vaak pica, waardoor de ze cloaca's van andere kippen gaan stukpikken, waardoor ze dus sterven.

Ik eet enkel bio, dus voor mij is scharrel niet bio dus even erg als batterijkippen!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:41

vissen mede als decoratie prima, maar geef ze dan wel een viswaardige leefruimte(groot ruim aquarium/vijver o.i.d.)
Chawi; :r

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:42

@ Sappos: Dat ze eerlijk toegeeft hoe haar vissen erbij zitten, is niks mis mee. Maar dat ze niet aanneemt dat het beter kan en daar ook naar handelt, dat begrijp ik niet.

@ Chawi: Beetje jammer dat sommige van mijn vissen helemaal niet uit de Amazone komen ;) Daarnaast, als we zo gaan beginnen... Kunnen we alle dieren in hokjes wel afschaffen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:42

Chawi: Oke, kies je A (decoratie) dus boven B (dierenwelzijn). Is jouw goed recht.

Maar daarom ben ik dus ook van mening dat het met dierenwelzijn nooit goed komt in deze wereld.
En ik vergelijk bio-industrie dus niet met jouw vissenkom. Wel het feit dat er nog zóveel moet gebeuren voordat we bij vissenwelzijn uitkomen (nee ik zeg niet dat ik dat goed vind maar alles moet in stapjes en veel mensen vinden nou eenmaal dat vissen ergens onderaan bungelen).

Sappos: Dat ik dus preciés wat ik bedoel. Niemand wil hiermee geconfronteerd worden. Maar het is gewoon de waarheid en zo gaan wij met onze dieren om. En dat komt omdat veel mensen dieren minder of misschien zelfs niets waard vinden. Maar als product: voedsel of decoratie. Ik vind het niet gek dat Chawi daarom daarop wordt aangesproken.
Laatst bijgewerkt door Toekie op 17-01-11 22:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:43

En Sappos, ik denk dat er meer mensen bereikt zouden worden, als er anders op mensen zoals ik gereageerd wordt. Kijk ik wist dat dit ging gebeuren en ik kan prima mezelf verwoorden via internet. Dus mij maak de pis niet lauw, zoals we dat hier zeggen.

Mede door mensen hier die me hebben gewezen op een website. Weet ik nu dat mijn vissen er goed genoeg bij zitten. Niet ideaal. Maar goed genoeg. En dat is voor mij goed genoeg :D