kattenvoer advies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:52

Ja, daar was ik mee begonnen, maar de 2e zak aten ze niet meer :\
Het natvoer aten ze daar ookal niet van, onbegrijpelijk want dat zou je toch zo op een toastje mikken :))

Nessa

Re: kattenvoer advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:35

ja dat natvoer van applaws ziet er heel smakelijk uit!
eten ze hier supergoed.

heb zelf nu een zakje applaws brokken besteld van 400 gram.
ben benieuwd wat ze er van vinden!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:42

pff..ze zitten nu dus sinds zaterdag aan de schesir eerst gemengt met whiskas maar nu is het al favoriet. Maar de zak is zo klein dat we er maar een wek mee gaan doen. Ze hebben ook 1 groot verpakking van 10 kg maar dat is dan weer de kip terwijl we juist voor lam hebben gekozen want dat scheen weer beter te zijn dan kip. Pff...wel balen want ik ben meer voor groot verpakkingen omdat ze a in verhouding vaak goedkoper zijn en b hoef ik niet elke week een zak te halen of tig zakken ergens op te slaan. Beetje balen dus.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:51

Hmmm, ik zit nu te twijffelen om over te stappen op applaws...
Het is niet duurder als wat ik nu voer
En het lijkt me toch beter dan
Nadeel is dus dat ik het via internet moet bestellen en ik hoop dan wel dat ze eht lusten...
Mijn ene kat gaat dus kotsen van de sheba met vers vlees/vis in zo'n klein rond kuipje, dus ik hoop dat hij het applaws wel binnen houdt dan...

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:00

je kunt ook eerst een zakje van 400 gram bestellen.
dat heb ik ook gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:03

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:14

Nessa schreef:
je kunt ook eerst een zakje van 400 gram bestellen.
dat heb ik ook gedaan

het gaat mij meer om het natvoer.
dat krijgen ze er bij voor de lekker en de afwissling ;)

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:29

Ik ga toch ook nog maar even mijn vraag hier stellen... op het forum van kattenplaza krijg ik niet echt antwoord en misschien klinkt dit voor jullie bekend in de oren!

Ik heb 2 katten. 1 poes en 1 kater. Beiden geholpen. Toen we ze net hadden kregen ze Whiskas junior brok. Daarna zijn we overgestapt op de brok van Whiskas voor volwassen katten. Rundvlees. Natte brokken geven we ze nooit. Een keer in de zoveel tijd krijgen ze s'avonds een stukje koolvis van de AH.

Een aantal weken geleden ben ik me gaan verdiepen in kattenvoer en kwam op het forum van kattenplaza uit. Daar veel gelezen en sindsdien overgestapt op de royal canin sterilised 37. Dat sprak mij het meest aan en de prijs ook. Sinds de katten dat krijgen, geven ze VEEL meer over dan toen ze whiskas kregen. 'Vroeger' gaven ze echt nooit over, sporadisch! En nu is het iedere week raak. De kater vertoont ook raar gedrag want hij likt aan plastic zakken. Nou is hij altijd al bezig met zakken; erin zitten, erop springen etc, gewoon kattengedrag, maar hij likte er nooit aan! De plasticzak van de aardappelen glimt helemaal! Niet goed. Wij dachten dat hij moest kotsen, maar dat doet hij sinds ze RC krijgen al regelmatig. Ik heb nu nog 1 kleine zak van RC gekocht, omdat ik het nog even wil aankijken, maar wil eigenlijk iets anders gaan proberen.
De merken die hier voorbij komen staan op mijn lijstje. Ik vind het alleen lastig dat alle merken 10 verschillende versies hebben. JA mijn katten zijn gesteriliseerd/gecastreerd, JA ze zitten binnen en JA ze zouden ook wel ietsje mogen afvallen. Niet echt handig.

Maargoed, herkennen jullie dit gedrag toen jullie overstapte op ander voedsel?
Ik ga denk ik proefzakjes bestellen van Orijen, Acana en applaws....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:31

Als ik jou was zou ik overstappen op Acana oid....Ik ken dit niet maar als ze dr op kotsen dan is het voer niet geschikt.

Emytje

Re: [Centraal] kattenvoer advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:02

Hier werd er veel overgegeven door Gourmet, niet hetzelfde, maar er zou natuurlijk iets in RC kunnen zitten waar je katten een beetje misselijk van worden/hun maag prikkelt of iets.
Dat likken herken ik overigens wel van onze oude kater. In het asiel deed hij het niet (of niet gezien) en sinds hij hier is, likt/wast hij heel veel. Ik heb zelf het idee dat het te maken heeft met zijn chornische niesziekte. Als dat oplaaid gaat hij ook meer likken en is Khalid de kitten, de pineut om gewassen te worden. Hij likte zelfs kattengrit. Dit laatste is gelukkig verholpen door ander grit aan te schaffen. Volgens onze DA is het gewoon een soort van vreemde tic dat sommige katten hebben, het komt vaker voor en ze had nog nooit een medische reden gevonden.
Heb je nog iets anders verandert sinds je overgestapt bent op RC? Bij onze kater heb ik namelijk een beetje het idee dat het ook wat met verveling te maken heeft of de behoefte een andere kat te wassen. Met de komst van Khalid is zijn likgedrag heel veel afgenomen en doet hij het weer even (in mindere mate) als hij weer gaat snotteren.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:28

Mijn katten gingen ook spugen van RC, in de dierenwinkel zeiden ze dat het onmogelijk was, maargoed, ik heb de zak opgemaakt en ben toen overgestapt op Iams :)

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:01

Ik heb gisteren ook in de winkel naar likgedrag gevraagd en daar wisten ze niet waardoor het kwam. Van overgeven van RC stonden ze ook wat raar te kijken. Overgeven vind ik overigens lastig te omschrijven, ze braken sneller hun snel naar binnen gestouwde brokken uit en ze hebben opeens meer 'drolletjes' die ze overgeven. Ik heb het idee dat de poes de RC wel verdraagt, maar de kater zit gewoon niet lekker in z'n velletje. Dat likken aan plastic zakken deed hij werkelijk NOOIT! En buiten het voer heb ik niks gewijzigd. Ik ben me nu aan het verdiepen in kvv. Maar het is me nog een beetje onduidelijk allemaal. Daar wil ik in iig niet zomaar op overstappen dus tot die tijd moet ik toch eten hebben voor de kater. Ga bijna overwegen om weer een klein zakje whiskas te kopen... daar deed ie het goed op.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:54

Hoi,

ik heb net een topic geopend voor voeradvies voor mijn kat. Kreeg een link naar dit topic vandaar mijn vraag hier ook even.

Wij hebben thuis een kat van bijna 2jaar. Hij komt niet buiten omdat we 4hoog wonen. We voeren hem nu Carocat brokken. Maar we hebben het idee dat dit voer niet echt voedzaam is. Hij zeurt ontzettend veel om eten, wat hij eerder nooit deed. Vandaar dat we graag andere brokken willen proberen. Maar wat raden jullie mij aan?

Ik heb net Royal Canin indoor 27 besteld, om dat is te proberen.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:14

Ik ben lid van het kattenforum http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/ en daar gaven ze mij het advies om RC niet meer te geven, omdat daar bepaalde stoffen in zitten die niet oke zijn en het qua voedingswaarde nog niet echt je van het is. Het is wel goed voer, maar niet het beste. Dus ik heb proefzakjes van Applaws besteld, 2 varianten. Acana, 3 varianten. Orijen was op dat moment niet leverbaar, maar daar staan in de reviews dat veel katten dat niet eten. Applaws en Acana eten mijn katten met lange tanden. Ze staan niet te mauwen als ik het zakje pak. Wat ze bij whiskas en RC wel deden. Gelukkig kotst mijn kater niet meer!!! Dus dat is een enorme vooruitgang. Toen ik whiskas gaf, kotste hij nooit. RC gegeven en iedere dag een straatpizza. Nu dus applaws en acana gegeven en geen kotst meer. Tussendoor 1 dag RC gegeven omdat ze echt in hongerstaking waren en meteen straatpizza. We maken applaws en acana op, maar orijen wil ik niet meer uitproberen, want dat zullen ze dan zeker niet vreten. Ik wil proplan nog proberen. Maar ook daarvan is de voedingswaarde niet super goed zoals een applaws/acana/orijen. Wel even duur. Maar ik hoor dat proplan veel katten eten en dat vind ik toch ook wel belangrijk. En tja, als ze dat ook niet eten, dan weet ik het ook niet meer :) Misschien dat ik dan toch zo'n barf rol ga uitproberen, maar om dat altijd te geven vind ik echt veeeel te duur. Dus misschien een combi geven. Ik ga een bokker (van die site over kvv) uit dit topic mailen over barfvoedsel.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:39

Zelf kvv maken is veel goedkoper. ;) (maar zorg er dan wel voor dat je je er goed in verdiept ivm de juiste percentages)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:42

Aan shadowfax: probeer deze eens http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... voer/22876

Is voor katten met een gevoelige spijsvertering én kieskeurige katten. Mijn kater gaf ook erg over, maar nu hij dit voer krijgt gaat het super! En hij eet het graag.
En als je écht kieskeurige katten hebt kun je dit ook nog proberen:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... voer/27368

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oer/170928

Ik zweer bij RC katten zien er mooi uit, en hebben mooie droge ontlasting.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:54

Hallo allemaal,

ik heb topic al grotendeels doorgelezen maar blijf toch nog zitten met een vraag.

Ik heb er thuis een behoorlijk eigenzinnig poezenbeest rondlopen. We hebben haar nu 2 jaar, ze is (denken we) rond een jaar of 6. Al sinds ze bij ons is heeft ze huidproblemen met name rondom haar staart. Open plekken, jeuk enz. Al veel veel geprobeert, verschillende medicijnen tegen vlooienallergie, regelmatig ontvlooien, feromonen, zalfjes enz. Er zijn kweekjes afgenomen, daaruit komt niets naar voren. Omdat ze een binnenkat is vermaken we haar zoveel mogelijk, er is eigenlijk iedere middag en avond iemand thuis. Ze is meestal alleen de ochtend alleen. Ze geeft duidelijk aan wanneer ze wil spelen, wij gaan hier zo goed als altijd in mee omdat verveling een oorzaak zou kunnen zijn. Niets helpt.

Het enige waar ik tot voor kort niet gezocht had is voer. Ze krijgt al sinds ze bij ons is royal canin indoor 27. Ik heb van de dierenarts anti allergies voer mee gehad, na een dikke maand geen verandering. Het kan natuurlijk zijn dat we iets langer de tijd nodig hebben met dit voer. Maar eigenlijk wil ik van het hele brokkengebeuren af. Lees niet veel goede verhalen en wil dus overstappen op vers vlees.

Omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb ben ik dit topic gaan lezen, zo kwam de naam carnibest naar voren. Hier veel op gegoogled en buiten de minimale hoeveelheid rijst en de prijs kan ik geen negatieve ervaringen vinden. De productent van carnibest zit hier om de hoek, dus daar ben ik vrijdag langs gereden. Ik heb drie rollen van ze mee gekregen om te proberen. Erg netjes!

Nu is het enige probleem dat ze het niet (lees echt niet) eet. Ik heb verschillende dingen geprobeert. Nat maken met koud water, nat maken met warm water, gewoon, brokken erdoor, tonijn erdoor enz enz enz. Ze eet niet. Nu geef ik haar af en toe wel wat brokjes ivm leververvetting (al weet ik niet hoe snel dat op kan treden.) Heeft iemand nog idee hoe ik haar aan het eten kan krijgen, of zal ik toch noodgedwongen bij de brokken moeten blijven?

Ik ben benieuwd...

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:45

CM_ schreef:
Hier voer ik al jaren Royal Canin.

In grootverpakkingen is de prijs wel te doen.
Katten zien er super uit ( ik heb 4 noren, een siamees en twee htk's )

Voor de lekker krijgen ze af en toe een klein beetje natvoer.
Maar Royal canin krijgen ze onbeperkt.

Hier hetzelfde :j

Van het premium voer zitten ze ook sneller (en langer!) vol dan van goedkoop kattenvoer. Die van mij komen niet buiten (appartement) en een van de katten is door onbeperkt eten (en t goedkoopste voer wat je kan bedenken) tonnetje rond geworden! Nu, een half jaar later, is ze al behoorlijk afgevallen.

Mijn katten krijgen RC Indoor 27 en voor de lekker af en toe een kuipje natvoer van Lidl (die is als best goed getest, let ook op wát voor product er als eerste wordt aangegeven bij de ingredienten)

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:48

@ Gamblerlover: wat is jou plan? Om volledig over te stappen op carnibest? Dus 2x per dag die rollen voeren of wil je uiteindelijk overstappen op zelf kvv samen stellen? Ik ben namelijk wel geinteresseerd om die rollen van carnibest te voeren (kvv zelf samenstellen zie ik niet zitten, ik kan het ook niet over m'n hart verkrijgen om mijn katten een eendagskuiken te geven, ben een mietje :D dus zolang het samengeperst is in een rol en ik er geen dier in herken is het oke :+ ) Maar ik heb ergens gelezen dat de combi carnibest rollen en brokjes niet goed is ivm de uhuhuh, zuurgraad in de maag? Ik weet het niet meer. Ben benieuwd wat jij gaat doen!

Mijn kater is ook een pietprecies wat eten betreft. Ik gaf ze dus altijd whiskas tot ik ging lezen hoe slecht dat was. RC gaan geven, maar daar gaat hij van kotsen. Toen heb ik proefzakjes gekocht van Applaws en Acana. Dat at hij met lange tanden. Op een gegeven moment was hij echt in hongerstaking. Omdat ik het zielig vond hem weer RC tussentijd gegeven, volgende ochtend kots in de gang. Ze zijn nu acana lam wat makkelijker gaan eten, maar het heeft even geduurd. Een keer in de zoveel tijd geef ik ze een kabeljauwstukje van AH. Nou dat heeft even geduurd voordat ze begrepen wat ze er mee moest doen. Onlangs heb ik ze hart gegeven, daar heeft de kater eerst 10 minuten naar zitten staren. Uiteindelijk wilde hij het wel proberen (hij had toch honger) en heeft hij alles opgegeten. Volgensmij moeten ze er echt aan wennen. Het klinkt heel hard, maar ik heb nu met die proefzakjes wel gemerkt dat als ik het voer gewoon laat liggen dat ze het uiteindelijk toch gaan eten. Ze moeten het echt leren.
Ik heb het hart wel even gekookt, dat het rauwe eraf was, ging toen wel beter. Ik ben benieuwd of ze het toch gaat eten!!! Zou het nog even aankijken. Succes.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 02:14

combi KVV en brokjes kan prima hoor!
De combi BARF en brokjes is lastiger. ze moeten dan ook botten verteren en krijgen dus een zuurdere zuurtegraad in de maag. Als ze dan brokjes eten kunnen ze gaan spugen.
Bij KVV hoeven te geen botten te verteren en is dit probleem veel minder aanwezig.
Het is wel mogelijk dat je kat alsnog gaat spugen en er dus gevoelig voor is.
Dat is echter uitproberen.

Ik doe het zelf ook, KVV en brokjes (ook kuikens overigens, haha. en lekker kipfiletje, visje, lamshart, runderhart e.d.)
Wordt hier nooit gespuugd.

Ze krijgen bij mij 2x per dag carnibest, 1x per dag brokjes en 1x per dag iets extra's (dus die kuikens enzo)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:32

ShadowFax schreef:
@ Gamblerlover: wat is jou plan? Om volledig over te stappen op carnibest? Dus 2x per dag die rollen voeren of wil je uiteindelijk overstappen op zelf kvv samen stellen? Ik ben namelijk wel geinteresseerd om die rollen van carnibest te voeren (kvv zelf samenstellen zie ik niet zitten, ik kan het ook niet over m'n hart verkrijgen om mijn katten een eendagskuiken te geven, ben een mietje :D dus zolang het samengeperst is in een rol en ik er geen dier in herken is het oke :+ ) Maar ik heb ergens gelezen dat de combi carnibest rollen en brokjes niet goed is ivm de uhuhuh, zuurgraad in de maag? Ik weet het niet meer. Ben benieuwd wat jij gaat doen!

Mijn kater is ook een pietprecies wat eten betreft. Ik gaf ze dus altijd whiskas tot ik ging lezen hoe slecht dat was. RC gaan geven, maar daar gaat hij van kotsen. Toen heb ik proefzakjes gekocht van Applaws en Acana. Dat at hij met lange tanden. Op een gegeven moment was hij echt in hongerstaking. Omdat ik het zielig vond hem weer RC tussentijd gegeven, volgende ochtend kots in de gang. Ze zijn nu acana lam wat makkelijker gaan eten, maar het heeft even geduurd. Een keer in de zoveel tijd geef ik ze een kabeljauwstukje van AH. Nou dat heeft even geduurd voordat ze begrepen wat ze er mee moest doen. Onlangs heb ik ze hart gegeven, daar heeft de kater eerst 10 minuten naar zitten staren. Uiteindelijk wilde hij het wel proberen (hij had toch honger) en heeft hij alles opgegeten. Volgensmij moeten ze er echt aan wennen. Het klinkt heel hard, maar ik heb nu met die proefzakjes wel gemerkt dat als ik het voer gewoon laat liggen dat ze het uiteindelijk toch gaan eten. Ze moeten het echt leren.
Ik heb het hart wel even gekookt, dat het rauwe eraf was, ging toen wel beter. Ik ben benieuwd of ze het toch gaat eten!!! Zou het nog even aankijken. Succes.

Meng je het voer wel eerst met het andere voor je het geeft? Anders gaan ze idd spugen :)

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:35

@ CK88: altijd! Desondanks veel kots van de kater bij RC, maar bij Acana/Applaws dus helemaal niet! Ze staan nu sinds gisteren volledig op Acana en nog geen kots gezien!! *\o/*

@ Nessa: Oke, ik geloof dat ik nu alles door elkaar haal :+ Van welk merk zijn die samengeperste rollen? En van welk 'merk' koop je zelf 'stukken vlees' wat je zelf moet samenstellen? Websites?
Wat hoe zit dit dan? http://www.carnibest.nl/kat.htm Ik zie hier verschillende opties, zijn dit geen rollen dan?

Want hier zie ik die opties en rollen http://www.via-natura.nl/Carnibest.htm# ... or_de_kat_
Ohhh help :+

Ik wil niet volledig vers vlees, maar de combi van brokjes en vers vlees. Want vriendlief wil absoluut geen gedoe met vers vlees, die wil gewoon de handigheid van brokjes :) maar ik wil s'avonds wel vers vlees geven. Maar als ik ze bijv. een stukje vis geef slepen ze dat door het hele huis. En soms mogen ze wel eens het bot van een karbonaatje afkluiven en vind ik de volgende dag een botje in mijn schoen, das dan nog tot daar aan toe :) maar een poot van een kuiken in mijn schoen of tas NO WAY!!! :+

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:48

Het is ook wel lastig hoor als je het allemaal nog niet weet!
KVV zijn inderdaad gewoon rollen vlees voer voor je kat, vaak helemaal compleet en je hoeft dus niet zelf te gaan samen te stellen. Je hebt er verschillende merken van, waaronder carnibest.
Maar ook bandit, haaksbarf en tinlo.
Pas op met de tinlo! Ze hebben verschillende smaken, en je moet ook echt de verschillende smaken voeren om het compleet te hebben. Ze hebben wel de 'cattery' rollen, hier zitten alle smaakjes in 1 rol van 1 kg. Die is dus wel helemaal compleet.

De carnibest heeft dus weer verschillende smaakjes, allemaal helemaal compleet.
Aan jou de keus wat je wilt voeren. bij mij krijgen ze de natuurvoer, lammix en vleesmix.

Wat ik dus doe is 's ochtends carnibest, 's middags brokjes, 's avonds extra's (iets van BARF) en voor het slapen gaan weer carnibest.
In jouw geval zou je 's ochtends en voor het slapen gaan carnibest kunnen geven en daartussen de brokjes.

Dit is een bekende site waar je BARF kunt kopen: http://www.lupa-diervoeding.nl/contents/nl/d15.html
Vraag me niet wat de beste samenstelling is, want ik voer dus niet BARF. Alleen als extraatje.

Wil binnenkort eens struisvogel proberen!
Dat is weer te bestellen bij: http://www.richardversvoeding.nl/index. ... &Itemid=30

Je moet bij die sites wel echt grote bestellingen doen.
Dat doe ik niet, maar heb een vriendin dichtbij wonen die volledig BARFt en bestel dus met haar mee :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:54

Nessa schreef:
Pas op met de tinlo! Ze hebben verschillende smaken, en je moet ook echt de verschillende smaken voeren om het compleet te hebben.

Dat is bij alle merken hoor? Door altijd dezelfde te geven, voer je altijd van 1 diersoort het vleesbot of het spiervlees of het orgaanvlees. Door af te wisselen, wissel je die diersoorten af.
Het voordeel van Tinlo is juist dat de versie 'eend' ook daadwerkelijk alleen eend bevat, en niet bot van een andere diersoort. Veel KVV gebruiken voor alle versies alleen kippenbot.

KVV kun je prima voeren naast brokvoeding Shadowfax. En omdat dit gemalen is, gaan je katten er niet mee leuren. Het is wel leuk voor je katten om eens af te wisselen met stukken vlees (soepvlees, kipfilet, etc) omdat dat meer uitdaging biedt en extra het gebit reinigt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:55

Overigens kun je bij mij aparte kilootjes kopen, dus niet verplicht grote bestellingen. Ik kom het alleen niet thuisbrengen, is alleen afhaal in principe ;)