Hoe bevalt een Chinchilla?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Re: Hoe bevalt een Chinchilla?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 16:39

Ze eten allebei erg goed, bij de verkoopster zagen we geen hooi in de hokjes, maar ben blij dat ik het gekocht heb want Nikki/Lynn eet er nu goed van (ja alweer wakker) ook zit ze nu heerlijk van haar brok te genieten...

Pa vond het hooi dus maar onnodig omdat de verkoopster dit ook niet had, dus ben blij dat we gisteren al inkopen hadden gedaan anders had ie hooi halen niet oke gevonden :roll:

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:43

Joh, je bent 23. ;) Beetje voor jezelf en je beestjes opkomen he? :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 16:45

Ja maar pa is best eh hoe zeg je dat subtiel? Stijfkoppig.
Bij mijn moeder kreeg mijn hond te maken met ritme qua zijn voeding, hier staat het 24 uur .

Ik heb dat ritme willen aanhouden hier in Hengelo, maar pa niet, toen ik terug kwam van een nachtje bij mijn 'zusje' stond de voerbak er gewoon weer 24 uur...

Hij vind zoveel dingen onzin, ben ook blij als ik mijn vrijheid van op mezelf wonen terug heb...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 16:46

Zo even een stuk van gasbeton blok af hakken haha en beuken hout bij in de kooi, hopelijk heeft pa de takjes ook meegenomen .

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 16:47

Oja dat badje hoeveel zand? En Nikki/Lynn heeft al gerold maar Britt nog niet... Moet ik hem er wel gewoon uithalen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:48

Snap ik goed hoor. Heel frustrerend. Mijn vriend leert mijn hond bijvoorbeeld blaffen als de bel gaat. Nou kan ik daar helemaal niet tegen. Maar wat ik ook zeg, het helpt niet... := Dus ik heb het maar opgegeven en probeer er mee te dealen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 16:51

Ja indd, nou mijn ex dacht mijn hond nog wel even te leren om alleen te zijn, nu ie 6 is ...
M'n hond mocht bijna nooit met de bal spelen i.v.m de buren, enz enz

Britt mag niet eens slapen van haar grijze vriendinnetje hahaha die begint nu los te komen geloof ik.

Edit de man van de dierenwinkel heeft knaag stokjes mee gegeven voor papagaaien en parkieten, ze zijn niet heel lang wel dikkig, heb ze maar gegeven denk dat dit ook wilgen hout is?
Heb ze ook stukkie gasbeton blok gedaan en dat kunnen ze waarderen.
heb nu ook een bal voor het hooi MET belletje en hun brok gemengd met mijn brok, al lijken ze die van mij nu lekkerder te vinden..

Doe ik het zo goed? Ze zijn wel weer klaarwakker en vrolijk..

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 18:47

Meerdere foto's zoals beloofd.
Britt:
Nieuwschierigst en hondsbrutaal af en toe.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Nikki/Lynn
Wat stil in het begin, kwam snel los, eet net als Britt erg goed.
Britt mocht niet slapen want Nikki/Lynn maakte haar telkens wakker :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen zullen er vast meer foto's volgen :j voor nu ben ik munt en heb weer gemengde gevoelens iedere keer.(niet om de chins hoor!)

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:49

Ze zijn echt leuk.. lijkt me wel leuk om er 2 te houden maar volgens mij is het best lastig?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 18:49

Ja he :D
Waarin lastig? Heb tot nu toe nog niks gehad waar ik tegen aan liep met mijn blonde hoofd.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:51

Nou wat kost alles, kwa onder houd? kooi da?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 18:58

Chins kunnen niet goed alleen zijn, dan sterven ze (eerder) van verdriet.. Vandaar dat ik meteen voor een koppel heb gekozen.
Ik ben nog onervaren, vandaar dit topic, ik heb me ook goed ingelezen maar je moet het uiteindelijk toch zelf doen.
Omdat ik niet bekend ben met dit diersoort heb ik toch besloten, met meedenken van andere mensen hier om in 1x voor 2 chins te kiezen.
A) omdat ik dan zeker weet dat het een goed klikkend koppeltje is.
B) De witte dan niet eerst een tijd alleen zat en misschien ziels verdrietig zou worden.
en C) Omdat ik dus niet kan koppelen.

Onderhoud bestaat uit een zand badje elke dag een half uur tot uur in hun kooi , dat is zorg voor de vacht.
Je maakt ze hartstikke blij met een knaagsteen of een gasbeton blok en daar een stuk af tikken met een hamer.
Ze hebben hooi nodig, en ook knaagbaar wilgen hout of ander hout soort.
Dit is allemaal om hun tanden kort te houden.
Hooi heb ik nu in een bal die een bokker een paar pagina's terug liet zien zodat ze ook nog wat moeite er voor moeten doen.
En ik meng hun voer met mijn merk voer zodat de overgang rustiger gaat.
En ze staan nu op beukenhout snippers, maar komen straks op vlas, daar staan mijn paarden ook op dus is makkelijker.

Ze gaan straks in de kooi van mijn fret nadat die verkocht is en de kooi goed schoon gemaakt.
Wil j ook chins?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:00

Nou dat klinkt niet verkeerd..

Ik zou ze wel willen maar ben bijna niet thuis.. :)
Vidn het mooie dieren op school hadden we ook een koppeltje.. erg leuk maar beten ook wel eens flink :=

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:58

S_uus schreef:
Oja dat badje hoeveel zand? En Nikki/Lynn heeft al gerold maar Britt nog niet... Moet ik hem er wel gewoon uithalen?

Hier staat het het zandbad er gewoon continu in. da kunnen ze zelf uitmaken wanneer ze er gebruik van maken.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:06

Gelukkig hoeven ze niet uit :Y)
Oe dat flink bijten is niet wat, hoop niet dat deze dat gaan doen haha..

Wat kan jou paard netjes springen zeg echt goede techniek, beetje te enthousiast soms haha mooi!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:07

Tieme schreef:
S_uus schreef:

Hier staat het het zandbad er gewoon continu in. da kunnen ze zelf uitmaken wanneer ze er gebruik van maken.

Oké bedankt :j

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:08

Die van ons bijt eigenlijk nooit, ook niet als je je vinger door de tralies van zijn kooi heensteekt (mits je dan natuurlijk wel even lekker onder z'n nekkie kriebelt ;) ). Ook hier gewoon altijd het zandbad erin, en zo nu en dan verfrissen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:04

Suus: Wat een leuke diertjes heb je daar! Ik kan me voorstellen dat je er erg blij mee bent. <3
Grappig ook hoe snel de verschillende karakters naar voren komen. :D
Ik vind dat je je super hebt geinformeerd en met raad van ervaren chinchillahouders doe je wat. Jij bent zo te horen echt een goed baasje voor ze. Ik heb er het volste vertrouwen in!

Stukje beschuit als ze aan de dunne gaan was nieuw voor me. Goed om te weten.

Bijten doen de onze ook nooit, wel eens zachtjes knabbelen maar dat doet helemaal geen pijn.

Het zandbad hebben wij ook altijd er in staan.

corlien: Het is niet erg als je niet zo veel thuis bent. Chinchilla's zijn schemeringsactief; d.w.z. dat ze overdag meestal slapen en pas 's avonds en 's morgens actief worden. En een dagje of twee van huis maakt voor hun weinig uit omdat ze toch erg weinig eten. Wanneer wij een weekend weggaan vullen we gewoon de voerbakjes randvol. Als we dan terug komen zit er altijd nog wat in.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:29

ziet er leuk uit :D

dat beschuit wist ik al :P
wij hebben het badzand er ook constant in staan.
het zit wel in een badhuisje, zodat niet allen in het rond vliegt als hij in bad gaat :D

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:32

S_uus schreef:

Wat kan jou paard netjes springen zeg echt goede techniek, beetje te enthousiast soms haha mooi!

Bedoel je die van mij?

Ja zou graag wel wat gezellig heid in huis willen maar wil een beest wel aandacht kunnen geven :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 01:25

MoonWencke schreef:
Die van ons bijt eigenlijk nooit, ook niet als je je vinger door de tralies van zijn kooi heensteekt (mits je dan natuurlijk wel even lekker onder z'n nekkie kriebelt ;) ). Ook hier gewoon altijd het zandbad erin, en zo nu en dan verfrissen.

Ik ga hem er nu ook 24uur in laten staan :j
M'n 'zusje' doet dat ook.

soesita schreef:
Suus: Wat een leuke diertjes heb je daar! Ik kan me voorstellen dat je er erg blij mee bent. <3
Grappig ook hoe snel de verschillende karakters naar voren komen. :D
Ik vind dat je je super hebt geinformeerd en met raad van ervaren chinchillahouders doe je wat. Jij bent zo te horen echt een goed baasje voor ze. Ik heb er het volste vertrouwen in!

Stukje beschuit als ze aan de dunne gaan was nieuw voor me. Goed om te weten.

Bijten doen de onze ook nooit, wel eens zachtjes knabbelen maar dat doet helemaal geen pijn.

Het zandbad hebben wij ook altijd er in staan.

corlien: Het is niet erg als je niet zo veel thuis bent. Chinchilla's zijn schemeringsactief; d.w.z. dat ze overdag meestal slapen en pas 's avonds en 's morgens actief worden. En een dagje of twee van huis maakt voor hun weinig uit omdat ze toch erg weinig eten. Wanneer wij een weekend weggaan vullen we gewoon de voerbakjes randvol. Als we dan terug komen zit er altijd nog wat in.

Ja ze zijn een aparte combinatie maar erg leuk vind ik !
Ach wat lief van je!! :D Dank je wel, ik was ergens bang dat het een topic zou worden met dat ik het niet kan enzo , dus had al als antwoord klaar staan als "alles moet een eerste keer zijn". Maar het valt
me echt 100% mee!
Bedankt voor je vertrouwen ook :j hoop wel dat dit topic blijft lopen ondanks dat ik ze nu heb,gewoon om informatie met elkaar te delen en voor eventuele vragen van mij of iemand anders kant :)

Jullie hebben me allen erg geholpen en wil jullie hiervoor sowieso tot zo ver voor bedanken !!! +:)+

De grijze, beet mij wel even 1 x iets harder bij de verkoopster, maar goed hij werd ook best druk uit zijn kooi gevist en in mijn armen gedrukt, misschien een schrikreactie.
Hij heeft me verder niet gebeten en de witte ook niet, ze zijn wel een tijd los geweest in de gang , en heb ik een paar foto's gemaakt haha.

Oh kijk weet je dat ook weer van beschuit haha ;) Heb ze net een stukje toastje gegeven , werd wel gewaardeerd .

_maaike_D schreef:
ziet er leuk uit :D

dat beschuit wist ik al :P
wij hebben het badzand er ook constant in staan.
het zit wel in een badhuisje, zodat niet allen in het rond vliegt als hij in bad gaat :D

Bedankt :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 01:27

CoriienRN schreef:
S_uus schreef:

Bedoel je die van mij?

Ja zou graag wel wat gezellig heid in huis willen maar wil een beest wel aandacht kunnen geven :)

Ja jou paard :D

Ze zijn volgens mij wel gek met hun mensen maar, ook erg op zichzelf vooral als ze niet alleen zijn zullen ze zich niet heel snel vervelen of verdrietig voelen geloof ik :) Maar snap je punt wel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:28

Ik vind het zo leuk dat je een hoop doet met alle tips uit het topic en dat je nu twee leuke chins hebt! :)
Ik hoop dat je er nog veel plezier van zal hebben!!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 03:23

Ja ik probeer zoveel mogelijk van alle tips iig iets mee te nemen naar hoe ik alles inricht enzovoort.
Wil het beste voor de diertjes, en ik lig liever zelf krom met bijvoorbeeld geld dan dat ik m'n beestjes krom laat liggen.

Nou volgens mij vermaken ze zich opperbest. Ze springen en doen en ik heb nu het zandbadje voor 24uur erin.
Ik heb chinchilla supertrio voer nu.. (wat een foute naam) heeft iemand hier dat ook?
Vind het behoorlijk stinken namelijk haha.
Ik heb nog gevraagd of ik niet dezelfde soort voer kon halen als de verkoopster heeft, maar ze zei dat ik daar niet aan zou kunnen komen, dus dan maar mengen :)

De wilgenstokjes lijken ze niet heel boeiend te vinden, het knaag blok wel :j Ook heb ik een ronde buis van hard plastic van mijn fret, bij ze in gedaan (wel uitgeboend! ) en ik let goed op of ze daar geen stukken uit knabbelen.

De witte ging net op mn hand zitten toen ik het zandbadje in hun kooitje deed.
De grijze is nog wat afwachtend maar ik wacht tot ze uit zichzelf komt i.v.m de stress gevoeligheid.

Djaga is zooooooo onder de indruk over de Chins , die zit echt als een standbeeld voor hun kooi te kijken, oren naar voren en niks anders is zo boeiend als de chinnie's haha prachtig gezicht.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 08:54

S_uus schreef:
Yarrah, bij de Gamma dus!
Hoeveel kost ie, en zijn die niet enormmmmmmmm groot?

Ik heb van de week een nieuwe gehaald, 60x20x5 afmetingen en het kost €1,29 ofzo. Bij de Praxis! Daar koop je geen knaagsteen voor ;)

Wat een leuke chinnies heb je nu!! Gefeliciteerd :D

Ik voer ook SuperTrio (nog wel). Ze doen het er erg goed op :j