Dierenmishandeling Ugg's, wat vindt bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rayo_de_sol

Re: Dierenmishandeling Ugg's, wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:37

getsie! als ik dit had geweten had ik ze echt nooit gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:39

Dit word al jaren gedaan daar, is oud nieuws.

En denk dat dit minder zeer doet dan als ze worden opgevreten door maden.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:43

chocobroodje schreef:
Orchid schreef:
Volgens mij zijn er toch verschillende middelen tegen maden te krijgen. In NL wel iig ;) En hier is het een kwestie van op tijd scheren. Voor de warme dagen op, vrij logisch ook maar daar heb je een tikje ander klimaat.
Daar heb je natuurlijk ook wel te maken met een schapenras met erg dichte wol=broeierig-> maden willen dan wel.. Maar daarvoor kun je dus die andere rassen nemen die minder gevoelig zijn.
Tja de keus tussen of maden of je kont eraf is wel erg zwart wit dus aangezien er veel meer opties zijn.

We hebben het nu wel over Australië, er is (bijna) geen enkel land wat moeilijker doet over het importeren van dieren als dat land. Ik denk dat er qua ras niet heel veel keus zal zijn.
En nogmaals dit gaat niet over de UGG's anzich maar over de manier waarop ze in Australië hun schapen houden. Dus ook het zadelbontje waar je wellicht mee rijdt kan daar vandaan komen ;)

Dat van dat andere schapenras verzin ik niet zo maar. Ik weet hoe Australie met zijn flora en fauna omgaat, maar dit stond in het bericht
'Er zijn boeren die over zijn gegaan naar het fokken van een ander soort schaap die niet interessant is voor de bromvlieg en waarbij mulesing dan niet meer nodig blijkt te zijn.' http://www.nieuwslog.nl/2010/03/22/uggs ... ierenleed/
Ja en dat van dat zadelbontje dat gaf ik dus net ook aan ;)
En natuurlijk is het moeilijk een goed middel te vinden ed..
Maar, als een dier niet anders kan overleven dan met verminking, kun je dat dier dan uberhaupt wel houden? Dat klinkt mij in de oren als 'Ja ik heb 150 paarden en 20 pakken kuil, dus ze zijn nogal vermagerd maar dat komt dus omdat er zoveel zijn' :P
En misschien zullen afnemers als UGG wel eens een betere wolprijs kunnen betalen dan zou het niet eens nodig zijn waarschijnlijk want dit draait puur weer om de goedkoopste oplossing en een verrotte markt. 200 euro voor een schoentje en 2 euro voor je wol..
Maw, dit soort praktijken zijn geen voorbeeld van een luxepositie van de schapenboer.
Laatst bijgewerkt door Orchid op 30-12-10 19:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:46

Brainless schreef:
Ulrika schreef:
Ik geloof er niks van...vanwege de vliegen die dan geen eitjes leggen? en tegen de maden...sorry ma juist in de hete zon met een open wond komen er vliegen op af dus beetje rare reden.

Nee...
Vliegen leggen eitjes in de vieze vacht waar maden uitkomen en dan de vacht inclusief het schaap opeten.
(net zoals weleens bij konijnen in Nederland gebeurd).
Door het weghalen van de huid met vacht (er komt wel een nieuwe huid voor terug, maar dan zonder wol), kan de vacht daar niet meer vies worden door de mest en kunnen daar de vliegen geen eitjes meer in leggen.

Niet perse in vieze vacht, gewoon op de broeierig warme plekjes. Ze willen ook wel in de 'oksels' zitten bij de voorbenen of midden op de rug, maar net waar ze een warm plekje vinden. Alleen de grootste broeiplek, bij een vieze kont, daar zitten ze het meest idd. Dus de meeste gevallen pak je zo aan. Maar nog lang niet alles.
De vliegen die op een open wond afkomen zijn van een ander type dan deze denk ik. Al wil dat wel infecties geven. Heel makkelijk zelfs, lekker warm weer, veel schaapjes bij elkaar.. Mjum bacterie smulpaleis.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:48

pinuts schreef:
alles op internet is waarheid?

Er staan foto's en een filmpje bij, knap fotoshoppen als dat niet waar is. ;)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:48

maar ze kunnen t ook "mooier" maken dan dat t is..

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:51

En daarom is het minder waar?

Ik zie het nut er niet echt van in, gezonde schapen krijgen niet zo snel myiasis. Dat ze na deze ingreep maanden binnen worden gehouden lijkt me sterk, niet echt een Australische manier van schapen houden. Daar zullen de meeste boeren ook geen ruimte voor hebben.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:53

pinuts schreef:
maar ze kunnen t ook "mooier" maken dan dat t is..

Kan je dat misschien even uitleggen?

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:54

Vreselijk dat zo gebeurd ;(

Als meer mensen dit weten zouden weinig nog gekocht worden

Zelf vind ik ze zo lelijk

Mensen lopen ook naast hun schoenen kan niet eens normaal op lopen _O-

Ziet er niet uit

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:55

Pff, wordt er net een topic geopend waar je uggs kunt winnen.
Niet bepaald tactvol.. _O-

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:55

sporten schreef:
Vreselijk dat zo gebeurd ;(

Als meer mensen dit weten zouden weinig nog gekocht worden

Zelf vind ik ze zo lelijk

Mensen lopen ook naast hun schoenen kan niet eens normaal op lopen _O-

Ziet er niet uit

Dit liedje past wel bij jouw berichtje. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:55

S_Evelyne schreef:
Pff, wordt er net een topic geopend waar je uggs kunt winnen.
Niet bepaald tactvol.. _O-

Ik zag het ook al. Die heeft dit topic net ff gemist denk ik. :+

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:58

jeetje wel shocking zeg! Dat wist ik niet, ik heb er geen, nu koop ik ze zeker nooit!

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:00

En toch zijn er heel veel mensen die een berichtje plaatsen dat ze die uggs wel willen winnen... En ze hebben vast niet allemaal dit topic gemist lijkt me?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:17

Hoe wordt dat dan gedaan in andere landen? Bijvoorbeeld het Texelsche schaap die wol levert voor onze wollen dekbedden en wollen sokken? Ben daar nu namelijk wel heel erg benieuwd naar. Worden deze praktijken alleen in Australie toegepast (tot morgen, vanaf morgen is het VERBODEN) of ook elders in de wolindustrie?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:19

laetitia schreef:
Hoe wordt dat dan gedaan in andere landen? Bijvoorbeeld het Texelsche schaap die wol levert voor onze wollen dekbedden en wollen sokken? Ben daar nu namelijk wel heel erg benieuwd naar. Worden deze praktijken alleen in Australie toegepast (tot morgen, vanaf morgen is het VERBODEN) of ook elders in de wolindustrie?

Staarten couperen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:23

Heb niet 't hele topic doorgelezen, maar dit gebeurt toch al heel erg lang met merinoschapen? Het betreft dus niet alleen Uggs, maar heel veel andere wollen truien etc. Als je 'eerlijke wol' wilt ben je inderdaad met een Texels schaap beter af!

Volgens mij hebben H&M en Abercrombie iets getekend dat ze tegen deze praktijken zijn? Maar gebeurt 't nog heel vaak stiekem omdat dit boeren minder moeite kost dan schoonhouden of voorkomen. Als er 'merinowol' op iets staat neem ik 't in ieder geval niet meer, al jaren niet!

Wimmus, maar bij biologische schapen toch niet? Weet je misschien ook hoe dat zit? En weet je dan waarom ze dat in Australië niet doen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:25

werd dit schaap dat je op de filmpjes ziet wel gebruikt voor UGG schoenen? lijkt er absoluut niet op :n Het is vreselijk dat dit gebeurd maar denk niet dat UGGS er veel mee te maken heeft

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:35

Fitch; Zo'n groot probleem is myiasis niet. Sowieso in NL/Europa niet. Als je gezonde schapen hebt, gaat die vlieg er zo snel niet inzitten. Hebben je schapen diarree (door bv wormen, weidebeleid, etc) dan komen daar veel sneller wormen op af. Met zicht op je kudde heb je echt niet zo snel problemen met myiasis. Daarom is staarten couperen inmiddels ook verboden, helaas.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:50

Ik had dit topic vanmorgen al gezien maar nog niet gereageert. Ik kende deze beelden al, bij ons in het dorp werd het ook gedaan met de schapen die er liepen. Ik heb het toen een keer aan een boer gevraagd (ik was toen een jaar of 12 13 of zo) waarom het gedaan werd en waarom zonder verdoving. Verdoving zat idd een groot gezondheidsrisico aan, schaap gaat naar dood aan de gevolgen van de verdoving of de verdoving werkte totaal niet. Vandaar dat ze er voor kozen het zo te doen. is erg pijnlijk maar maden en met wat pech binnen een dag dood door de maden is nog vervelender. Het is fijn dat deze methode niet meer mag maar je moet als boer iets als je zoveel schapen op zo'n inmens gebied hebt lopen.

Maar wat ik alleen niet snap aan veel mensen die hier reageren. Hebben jullie geen wollen jas, dekje, sokken, trui, de wollen tijk van je bedmatras? Die wol ervoor kan ook van deze schapen komen, moet dat dan ook verbannen worden? Alles van katoen is ook geen pretje omdat daar heel veel gif voor gebruikt wordt meestal en veel natuur ervoor omgehakt om een paar rijke handelaren nog rijker te maken en veel mensen uitgebuit worden bij het katoenplukken. Je leren zadel en hoofdstel, kalfsleren laarzen wat met een beetje pech afkomstig is van een niet zo fijn behandelde koe of kalf. Je karbonaadje dat van een ophokvarken vol preventieve medicijnen, de plofkipfilet die levend ondersteboven wordt gehangen voor hij door een "verdovend" bad wordt gehaald wat meestal niet werkt waarna zijn nek wordt afgesneden volautomatisch hopelijk in een keer goed maar vaak ook niet. Je met kerst gegeten ganzen of eendenleverpasteitje. Je donzen dekbed of jas of kussen van levend geplukte eenden en ganzen. Bij alles wat je tegenwoordig gebruikt is wel iets van te zeggen wat niet goed is.

Het valt me op dat er de laatste tijd erg veel van dit soort berichten opduiken over uggs die bijna altijd niet echt iets met deze schoenen te maken heeft maar met de manier van schapen houden. Voordeel van de meeste schapen en lammetjes is in ieder geval dat ze helemaal gebruik worden, vacht, vel, vlees. Als ze dan sterven is het niet voor een ding maar om veel mensen en dieren te helpen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:52

had ik het dus toch goed dat het enorm veel risico's mee zou brengen als ze verdoofd worden :j net zoals bij reeën enzo dacht ik, die kunnen daar ook aan bezwijken, ook aan stress

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:53

Volgens mij is dit een beetje ver gezocht, kan me niet voorstellen dat dit waar is. In een open wond gaan toch ZEKER maden zitten of ben ik nou gek???

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:57

Als je een grote wond goed benandeld en het dier tot het genezen is onder controle houdt geneest het mooi zonder problemen. De vliegen gaan vooral zitten op vochtige broeirige plekjes waar het lekker ruikt (poepkontjes bv) die leggen daar hun eitjes die binnen een paar uur uitkomen in de vorm van vleesetende maden. In Nederland zijn konijnen en kippen er ook erg gevoelig voor, er sneuvelen iedere zomer vrij veel van deze dieren aan de gevolgen van die smerige vliegen soms al binnen een paar uur tijd.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:00

Karuna; Een het beest wat al maden heeft behandelen is heel wat anders dan op deze manier preventief schapen behandelen. Dit lijkt me verboden in Nederland, het is namelijk nergens voor nodig.
En als ik het zeggen mag, volgens mij is jouw ervaring ook al wat ouder en in NL sowieso niet meer van toepassing.

Voor de rest vind ik je andere vergelijkingen nogal zinloos, op die manier kun je alles relativeren en hoef je je nooit ergens zorgen over te maken.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:10

Whoops :-( Net pas gelezen.. had dus al in dat topic een reactie geplaatsts :+
Ik vind echt vreselijk!!
Wat mensen eigenlijk allemaal "doen" voor geld