Urko schreef:
1. met stamboom én papier, bij een goede fokker ja. Daar gaat mijn voorkeur naar uit. En dat is niet die fokker die bekers wint met zijn dieren op shows. Zeer zeker niet.
2. of een vuilnisbak...niks mis mee, maar geen idee van ergelijke karaktereigenschappen, maar vast en zeker gezonder dan een rashond zonder papier. Mee eens.
Maar ik prefereer karakter eigenschappen die vastliggen bij rassen boven de verrassingen van vuilnisbakkies. En ik verafschuw ras honden zonder stamboom én zonder papieren want juist door met die honden te fokken worden er nog meer zieke honden geboren. Of het fokken van stamboomouders met papieren en vervolgens de pups nergens op testen. Ben je imo net zo'n waardeloze fokker en geen haar beter dan een broodfokker in mijn ogen.
Ik fok zelf hobbymatig rashonden, met stamboom (van de Raad van Beheer, want dat is de enige in NL die stambomen mag uitgeven). Ik ben geen lid van de rasvereniging (omdat deze M.I. niet op de juiste dingen let). Ik fok honden in eerste instantie op karakter en gezondheid, daarna op werklust (is trouwens ook voor een groot deel van het karakter afhankelijk) en als laatste schoonheid.
Nu ga ik wel met mijn honden naar shows, want ik vind dat een hond die voor de fok wordt ingezet, wel aan de uiterlijke raseigenschappen moet voldoen. Echter als een hond niet de goede karaktereigenschappen heeft of niet aan de gezondheidseisen voldoet, zal ik hem niet voor de fok gebruiken.
Bij mij worden de ouderdieren gecheckt op een aantal erfelijke afwijkingen en ook de pups worden voor ze worden meegegeven aan de nieuwe eigenaren, gecheckt op een aantal afwijkingen.
Zo is 1 van mijn teven Nederlands Kampioen (op showgebied), Internationaal Werkkampioen 2006, genetisch PRA vrij, vrij van oogziekten via de ECVO test en heeft zij HD-A (vrij dus). Haar karakter is geweldig en dit geeft zij ook door aan haar pups. Omdat ik al een aantal generaties met de lijn fok waar zij uitkomt (heb haar moeder van 11 nog steeds zelf, maar ook bv een dochter van 3 die nu net zelf haar eerste nestje heeft) weet ik ook dat er bv geen epilepsie in haar lijn zit.
Ik ben ontzettend trots op deze hond en ook op het feit dat zij Nederlands Kampioen is (daarvoor moet ze toch een aantal keren winnen op een tentoonstelling). Maar het belangrijkst vind ik dat zij haar geweldige karakter doorgeeft aan haar pups en dat haar pups gezond zijn !!
Het een hoeft echter niet het ander uit te sluiten !!