rasfokkerij --> zembla

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:42

Laika schreef:
@Juliette86, juist bij een pup zonder papier uit ouders MET papier zouden alle bellen moeten gaan rinkelen.
Waarom zit er dan geen papier bij die pup? Waarschijnlijk omdat het fokreglement aan hun laars is gelapt om zo nog meer nesten te hebben en maar flink zakken te vullen. Natuurlijk is de prijs dan lager, en vaak nog veel meer dan alleen die 50 euro. Maar persoonlijk heb ik dan liever een papierloze pup waarvan ik weet dat het hobbyfok van de eerste orde is. (waarmee ik dus mensen bedoel die het leuk vinden eens een nestje te hebben, maar helemaal niets weten behalve dat je er een reu en een teef voor nodig hebt)

Beide honden komen voort uit hobbyfok. Alleen waren ze gelukkig wel zo slim om 2 ouders van hetzelfde merkje te nemen :D . Ze hebben nooit op eigen initiatief aangeven dat de ouders een papiertje hadden maar wij vroegen erom, omdat we niet zaten te wachten op een kruising border/sheltie of border/boerenfox.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:49

Urko schreef:
@julliette: even waarop een border allemaal getest word: (en gespiekt bij de rasverenigingen)

- Epplipsie (geen idee hoe ik het schrijven moet...sorry)
- cea (veel voorkomend bij collie achtige)
- doofheid
- hd
- Ceroid Lipofuscinosis

En nu nog afwachten wat al die kleurverdunningen met zich mee gaat brengen.... Ik zie ze steeds lichter worden en heb zelfs al een blauwe (niet merle) maar blauwe border voorbij zien komen.

CEA en doofheid zijn genetisch deels gelinkt aan de verdunningen en merle. Die komen ook voor bij enkel merle gefokte honden dus niet alleen bij de doubles (die als het goed is ook zijn verboden bij de rasvereniging).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:51

Wilde de docu wel kijken maar heb hem gemist. Zal later vandaag wel even bekijken via uitzendinggemist.
Wij zitten al jaren in de Franse & Engelse Bulldoggen. Het zijn inderdaad geen super 'gezonde' rassen, maar aan de andere kant; ieder ras heeft wel weer wat. Wat op pag. 1 werd beweerd (zal in de documentaire wel gezegd zijn?) dat de Engelse Bull niet via de natuurlijke weg bevrucht kan worden en kan bevallen, is niet helemaal waar. Natuurlijke bevruchting gebeurd nog heel veel, en dat gaat echt prima.

Een redelijk groot aantal van de Engelse Bullen kan inderdaad niet via de natuurlijke weg bevallen; dit omdat de hoofdjes v/d pups vaak te breed zijn voor de schede van het teefje. Echter zijn er nog steeds redelijk veel Engelse Bullen die zonder keizersnede bevallen. Het lijkt misschien alsof dit pas de laatste paar jaar speelt, maar ook 20 jaar geleden en nog langer was al bekend dat een deel soms een keizersnede behoeft.

Ook werd gezegd dat Franse Bullen 'niet zonder hulp' kunnen bevallen. Nu vraag ik mij af welke hond er wél zonder hulp 'kan' bevallen. Er kan altijd iets mis gaan, daar wil je toch gewoon koste wat kost bijzijn? Het overgrote merendeel van de Fransjes bevalt prima via de natuurlijke weg; het hoofd van de Fransen is ook lang niet zo breed als van de Engelsen.

Ik zie tegenwoordig eigenlijk juist steeds meer Engelse & Franse bullen lopen die ik alles behalve mooi en rastypisch zou willen noemen; veel te hoog op de poten, een erg rare staart en het hoofd wel heel erg overdreven breed. Voor zover ik weet is ook de vereniging daar toch echt niet over te spreken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:55

apple01 schreef:
@Urko misschien is er dan iets mis met die hond?
@juliette ja eh... dan heb je gelezen wat je wilde lezen...
@mizora dat heb ik eerder al gezegd. Maar mensen blijven steeds iets zeggen in de trant van 'gewoon 2 papiertjes en je hebt een rashond'
Vandaar hebben laika en ik die link al 5 keer herhaald ofzo...

Daar komt het op de meeste rassen echter wel op neer.

- Niet te vaak fokken
- Niet te vroeg beginnen
- Op tijd stoppen
- Geen broer/zus, ouder/kind, grootouder/kleinkind combinaties maken
- max 5 nesten bij een teef

Niks over keuringen of iets dergelijks hoor.

De enige uitzonderingen zijn een aantal rassen waarbij de mag-test moet worden uitgevoerd. Maar dat is ook geen gezondheidsfactor.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:57

@Urko, wat je angst betreft dat mensen nu juist bij bij goedkope fokkers gaan kopen: dat deden veel mensen toch al... Maar hoe meer eerlijke voorlichting over rashondenfokkers, ook over broodfokkers, hoe meer kans dat op een dag het gezonde verstand bij mensen door gaat dringen...

Maar op het moment is er inderdaad niet zo heel veel verschil meer tussen broodfok honden en duurgefokte honden, eerlijk gezegd... Alleen heb je bij broodfokkers gratis ook nog levensbedreigende infectieziekten erbij... . Meer trieste sterfgevallen dus bij pups, maar dat is misschien wel juist "goed" want dat is nog de meest effectieve anti-reclame voor broodfokkers, triest genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:06

Zoolgangster schreef:
@Urko, wat je angst betreft dat mensen nu juist bij bij goedkope fokkers gaan kopen: dat deden veel mensen toch al... Maar hoe meer eerlijke voorlichting over rashondenfokkers, ook over broodfokkers, hoe meer kans dat op een dag het gezonde verstand bij mensen door gaat dringen...

Zolang dieren van welke soort dan ook in een impuls aangekocht (kunnen) worden zal dit probleem altijd blijven bestaan. Het is vechten tegen de bierkaai, dan kan je als fokker de beste intentie van de wereld hebben........... Dan doe je je stinkende best voor je ras en de paar hondjes die je fokt maar de meeste hedendaagse consumenten boeit het gewoon niet. En zoals ik al eerder aangaf, alle keuringen, namen van afwijkingen, certificaten en stamboekregels maken de drempel alleen maar hoger.

Donja

Re: rasfokkerij --> zembla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:19

Mensen hebben trouwens ook geen geduld meer.... Vroeger (tot een jaar of 2 terug) stonden mensen bij mij op de wachtlijst tot wel 1,5 a 2 jaar om een puppie uit gezonde ouders e.d. te kunnen krijgen. Als ik tegenwoordig mensen die zich hebben laten inschrijven op de wachtlijst bel om te zeggen dat we een nestje verwachten, dan krijg ik 9 van de 10 keer te horen dat ze al een hondje hebben (vaak via MP)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:26

Daarom zeg ik ook: een deel van de verantwoordelijkheid (en imo een groot deel) ligt ook bij de pupkopers.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:56

Natuurlijk ligt de verantwoording voornamelijk bij de pupkopers. Zij bepalen immers de markt. Zie de wildgroei van chihuahua's, er is zelfs een chihuahua-brug omdat men in amerika al weer is uitgekeken op deze "accessoire". Als een bepaald ras opeens als broodjes over de toonbank gaat, doet kwaliteit onder voor kwantiteit. Tevens willen veel mensen wel een dergelijk "ras" maar graag wel voor zo min mogelijk geld. Als je dan kan kiezen tussen papierloos en met papier en daar zit een 300 of meer prijsverschil in, dan weet je het wel waar voor gekozen wordt door het merendeel.

Het betreft gelukkig ook niet alle rassen, en ook niet alle honden. Je neus ophalen voor degelijke hondjes gaat ook veel te ver, zij kunnen er zelf immers niets aan doen! Elk dier heeft recht op een liefdevolle verzorging toch?!

Waar het in het programma voornamelijk om gaat is het verzieken van het uiterlijk omdat er een of andere malloot is geweest (vaak een keurmeester) die bijvoorbeeld een bull met een veel te korte neus mooi vond en hem als kampioen heeft bestempeld. Dan wordt door die persoon de standaard gezet en de fokkers gaan volgen want anders raken ze de pups niet kwijt binnen het circuit. En we weten natuurlijk ook allemaal dat een titel op de stamboom bij de voorouders gelijk wat euro's meer oplevert.

Het is natuurlijk vreselijk triest dat 100% van de cavaliers een hartprobleem heeft, als ook een nagenoeg gelijk percentage van de bullen ademhalingsstoornissen heeft, maar het is natuurlijk niet zo dat elk ras al helemaal naar de kl*te is. Binnen vele rassen heb je behalve de kneusjes ook gezonde honden.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:05

Urko schreef:
@niezel: dan ben je ook mooi stom als je daarin trapt. Ik wil bij dat boompje namelijk ook een pak keuringspapier hebben. Ik ga toch niet betalen voor een vel waarop staat hoe papa en mame heten? Kom op zeg... Je bent mooi stom als koper zijnde als je alleen daar geld voor neerlegd.

Dat weet jij, dat weet ik, maar de meerderheid van de mensen, puppykopers in dit geval, hebben daar 'geen verstand van', verdiepen zich daar niet want die willen toch 'dat leuke gezinshondje'. De puppyfabrieken in België bestaan niet omdat het van die leuke ondernemers zijn, of omdat het zulke lelijke mensen zonder gevoel zijn, het is en blijft een kwestie van vraag en aanbod.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:14

Laika schreef:
Het is natuurlijk vreselijk triest dat 100% van de cavaliers een hartprobleem heeft, als ook een nagenoeg gelijk percentage van de bullen ademhalingsstoornissen heeft, maar het is natuurlijk niet zo dat elk ras al helemaal naar de kl*te is. Binnen vele rassen heb je behalve de kneusjes ook gezonde honden.

Dat is dus een verantwoordelijkheid die bij fokkers en keurmeesters ligt. Niet meer doen, is niet goed voor de hond, heel makkelijk maar ze doen het niet.

Binnen heel veel rassen spelen er, helaas, heel veel problemen. Problemen die door rasverenigingen en fokkers onder het kleed worden geschoven en niet meer over wordt gepraat, dan bestaat het ook niet. Het is, vaak, wel iemands broodwinning waar je over praat en dat wordt ze niet graag afgenomen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:41

En dat is nu juist het probleem, broodwinning, geld!
Dat speelt al bij RvB die zijn inkomsten van de stambomen moet hebben, de rasvereniging moet zijn inkomsten van de fokkers hebben en die weer van nietsvermoedende pupkopers.

Uiteraard speelt er bij elk ras wel iets, maar dat hoeft nog niet ernstig of mishandeling te zijn. Een cavalier met een te kleine schedel is gewoon misdadig, en dat doen ze dan af als krabziekte. Sommige aandoeningen zijn ook medisch te verhelpen. Als we de mens gaan testen is er ook met nagenoeg iedereen wel iets mis.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:01

Donja schreef:
Urko schreef:

1. met stamboom én papier, bij een goede fokker ja. Daar gaat mijn voorkeur naar uit. En dat is niet die fokker die bekers wint met zijn dieren op shows. Zeer zeker niet.

2. of een vuilnisbak...niks mis mee, maar geen idee van ergelijke karaktereigenschappen, maar vast en zeker gezonder dan een rashond zonder papier. Mee eens.

Maar ik prefereer karakter eigenschappen die vastliggen bij rassen boven de verrassingen van vuilnisbakkies. En ik verafschuw ras honden zonder stamboom én zonder papieren want juist door met die honden te fokken worden er nog meer zieke honden geboren. Of het fokken van stamboomouders met papieren en vervolgens de pups nergens op testen. Ben je imo net zo'n waardeloze fokker en geen haar beter dan een broodfokker in mijn ogen.

Ik fok zelf hobbymatig rashonden, met stamboom (van de Raad van Beheer, want dat is de enige in NL die stambomen mag uitgeven). Ik ben geen lid van de rasvereniging (omdat deze M.I. niet op de juiste dingen let). Ik fok honden in eerste instantie op karakter en gezondheid, daarna op werklust (is trouwens ook voor een groot deel van het karakter afhankelijk) en als laatste schoonheid.
Nu ga ik wel met mijn honden naar shows, want ik vind dat een hond die voor de fok wordt ingezet, wel aan de uiterlijke raseigenschappen moet voldoen. Echter als een hond niet de goede karaktereigenschappen heeft of niet aan de gezondheidseisen voldoet, zal ik hem niet voor de fok gebruiken.
Bij mij worden de ouderdieren gecheckt op een aantal erfelijke afwijkingen en ook de pups worden voor ze worden meegegeven aan de nieuwe eigenaren, gecheckt op een aantal afwijkingen.

Zo is 1 van mijn teven Nederlands Kampioen (op showgebied), Internationaal Werkkampioen 2006, genetisch PRA vrij, vrij van oogziekten via de ECVO test en heeft zij HD-A (vrij dus). Haar karakter is geweldig en dit geeft zij ook door aan haar pups. Omdat ik al een aantal generaties met de lijn fok waar zij uitkomt (heb haar moeder van 11 nog steeds zelf, maar ook bv een dochter van 3 die nu net zelf haar eerste nestje heeft) weet ik ook dat er bv geen epilepsie in haar lijn zit.

Ik ben ontzettend trots op deze hond en ook op het feit dat zij Nederlands Kampioen is (daarvoor moet ze toch een aantal keren winnen op een tentoonstelling). Maar het belangrijkst vind ik dat zij haar geweldige karakter doorgeeft aan haar pups en dat haar pups gezond zijn !!

Het een hoeft echter niet het ander uit te sluiten !!

Dan ben ik blij om te horen dat het nog wel kan. (ik heb geen idee welk ras je fokt). Klinkt allemaal erg goed! :o :D Wij hebben hier ook een oude dekreu lopen en die is ook netjes naar shows geweest hoor, die heeft alleen geen grote keuringen mee gelopen, alleeen bij de vereniging. Alleen zijn nodige punten gehaald voor het dekken en klaar.

Ik bedoel voornamelijk die fokkers waarbij er echt planken voor staan met bekers, 3 nesten tegelijkertijd geen uitzondering is en waarbij jan en allemaal een pup mee krijgt. Daar hou ik gewoon echt niet van. Ik heb mijn hond nog nooit zelf uitgekozen, doormiddel van een pup-test kregen wij onze honden altijd mee van de fokker (imo. nu doe ik die pup tests voortaan zelf voor fokkers... en mijn eerst volgende hond ga ik weer op die manier halen..)

Donja, ik ben het ook met je eens dat mensen geen geduld hebben voor een pup. Dat zie ik vaak genoeg bij ons op de club, maar ook bij vrienden en familie. Die vinden het belachelijk dat ze zo lang moeten wachten op een pup, of belachelijk dat ze niet mogen kiezen.

@niezel: die fabrieken die jij bedoelt zitten er anders ook genoeg in nederland. Kan er alleen al 5 hier op noemen in noord brabant. Vandaag besteld morgen in huis... vreselijk..

@laika: maar verantwoord fokken = gezonde pups leveren. Zoals Donja heel mooi verteld in haar verhaal. OUders getest, pups getest, eigenaren gecheckt (anders zou ze geen wachtlijst hebben) en het verhaaltje is rond.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:08

Ik fok Spaanse Waterhonden (www.spaanse-waterhond.nl). Sinds Obama een portugese waterhond in huis heeft, heeft iedereen het over de "anti-allergene" honden.. Veel mensen met een allergie kunnen idd tegen de potugees, de spaanse, de Italiaanse (Lagotto), de franse (Barbet), maar ook de kerry blue terrier, de soft coated wheaten, de poedel, etc....

En je wil niet weten hoeveel mensen een labrador met poedel kruisen en het fokproduct als Labradoodle verkopen.....

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:19

kohtje schreef:
Het verhaal van de Cavalier Sjors klopt niet. De hond is verkocht met de testuitslagen erbij.
Ik heb 25 jaar Cavaliers gefokt maar ben gelukkig op tijd gestopt. Alleen mijn oude dekreu dekt nog en die is met 10 jaar nog vrij van hartafwijkingen en heeft geen siringo ook zijn oudere nakomelingen zijn vrij bevonden. Dus er zijn nog wel gezonde Cavaliers. Alleen is hij geen kampioen op de show. Dus een rede voor veel mensen om hem niet te gebruiken. Het is jammer dat mensen binnen dit ras elkaar het licht niet in de ogen gunnen.

Als je aan een Cavalier dekreu houder vraagt, of zijn reu vrij van Syringo is, nemen ze je dat niet in dank af. Het weer woord is dan: uw teefje wel soms??.
Als ik dan zeg, dat die van mij hier wel degelijk op getest zijn, hangen ze op. En dat zijn dan reu eigenaren met naam.
En het is helemaal waar,om shows gunnen ze elkaar het licht in de ogen niet. Het zijn echt altijd, maar dan ook altijd, dezelfde die bovenaan staan.
Dat alle Cavaliers hartafwijkingen hebben, ben ik het niet mee eens. Er wordt door veel fokkers juist streng op geselecteerd. En waar de Syringo vandaan komt, weet eigenlijk niemand. Dat zijn ze nou juist nog aan het onder- en uitzoeken. En dat kan nog jaren duren.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:39

apple01 schreef:
Dat kan alleen als de teef ouder is dan 12 of 14 (dat weet ik niet meer) maanden. En de combinatie niet bestaat uit vader-dochter of broer-zus.

Dit klopt toch echt niet, een kennis van mij heeft een Duitse Dog met een stamboom van de raad van Beheer uit een vader - dochter combinatie ! ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:47

Laika schreef:
Natuurlijk ligt de verantwoording voornamelijk bij de pupkopers. Zij bepalen immers de markt. Zie de wildgroei van chihuahua's, er is zelfs een chihuahua-brug omdat men in amerika al weer is uitgekeken op deze "accessoire". Als een bepaald ras opeens als broodjes over de toonbank gaat, doet kwaliteit onder voor kwantiteit. Tevens willen veel mensen wel een dergelijk "ras" maar graag wel voor zo min mogelijk geld. Als je dan kan kiezen tussen papierloos en met papier en daar zit een 300 of meer prijsverschil in, dan weet je het wel waar voor gekozen wordt door het merendeel.

Het betreft gelukkig ook niet alle rassen, en ook niet alle honden. Je neus ophalen voor degelijke hondjes gaat ook veel te ver, zij kunnen er zelf immers niets aan doen! Elk dier heeft recht op een liefdevolle verzorging toch?!

Waar het in het programma voornamelijk om gaat is het verzieken van het uiterlijk omdat er een of andere malloot is geweest (vaak een keurmeester) die bijvoorbeeld een bull met een veel te korte neus mooi vond en hem als kampioen heeft bestempeld. Dan wordt door die persoon de standaard gezet en de fokkers gaan volgen want anders raken ze de pups niet kwijt binnen het circuit. En we weten natuurlijk ook allemaal dat een titel op de stamboom bij de voorouders gelijk wat euro's meer oplevert.

Ik probeerde nou juist een aantal posts eerder te benadrukken dat het qua bullen wel meevalt eerlijk gezegd; bullen hebben altijd al een korte neus gehad; eeuwen geleden werden zij gefokt voor het stierenvechten en daarbij zat een uitstekende neus in de weg. De hele rasstandaard is 'bedoeld' voor korte/plattere neuzen; verder merk ik nou niet echt dat men die neuzen nóg korter en platter probeert te krijgen.

Tevens zijn de goed gefokte bullen van erkende fokkers meestal niet zó kort in de neus gefokt, dat ze ademhalingsproblemen hebben. Wij hebben al sinds jaar en dag bullen, zowel franse als engelse, en hebben er nog nooit 1 met ademhalingsproblemen gehad. Ze zijn zowiezo door hun bouw, korte poten en wat plattere neus sneller benauwd dan andere rassen, en nee met een bull moet je niet met 30 graden een grote wandeling willen maken, maar om nou te zeggen dat ze vrijwel allemaal ademhalingsproblemen hebben......

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:54

Goh, wist wel dat er veel problemen waren, maar sommige dingen die ik zag wist ik niet hoor.

Dat praktisch 100% van de Cavaliers een hartafwijking heeft. Dat Engelse bullen niet eens zouden kunnen overleven, omdat zij afhankelijk zijn van KI.

Dat er op een keuring NIET wordt gekeken naar gezondheid, maar puur naar uiterlijk; schandalig toch??

Behoorlijke eye opener die uitzending.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:01

Citaat:
Wij hebben al sinds jaar en dag bullen, zowel franse als engelse, en hebben er nog nooit 1 met ademhalingsproblemen gehad. Ze zijn zowiezo door hun bouw, korte poten en wat plattere neus sneller benauwd dan andere rassen, en nee met een bull moet je niet met 30 graden een grote wandeling willen maken, maar om nou te zeggen dat ze vrijwel allemaal ademhalingsproblemen hebben......

Er zit een behoorlijke tegenstrijdigheid in de bovenstaande quote...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:02

Inderdaad. Een hond die duidelijk sneller benauwd is dan andere honden heeft wel degelijk een probleem.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:02

Vraag me alleen af hoe ze zeker weten dat 100% van de caveliers een hartafwijking heeft. Dat houd dus in dat ze echt álle Caveliertjes in Nederland moeten hebben getest.. lijkt me niet reeël.

Vindt het jammer dat ze geen enkele informatie over de positieve kant van het GOEDE fokken hebben aangekaart.
Heb de aflevering samen met een fokker gekeken. Ook hij stond verbaasd, maar irriteerde zich wel aan de opmerking: Een stamboom geeft garantie tot problemen, want dat is niet waar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:04

Nikki__ schreef:
Een stamboom geeft garantie tot problemen, want dat is niet waar.

Kennelijk geeft een stamboom ook geen garantie meer op een goede/ gezonde hond helaas.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:08

Op gezondheid heb je simpelweg nooit garantie, omdat het ook door het milieu en omgevings-factoren wordt bepaald.
Het is echter wel zo dat je de kans op ziektes drastisch naar beneden haalt.
Goede fokkers fokken bijvoorbeeld niet met honden waar HD in de lijn zit, of epileptie, of kanker. Die lijnen worden uitgesloten.
Ga je echter bij mindere fokkers, ja, die fokken gewoon door. Doen alsof hun neus bloed. Maar daar kan je een hoop informatie over vinden met goed zoekwerk.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:21

@ JoyCiej007: Ik heb een aantal van je posts gelezen en ik heb er met vraagtekens boven mijn hoofd naar zitten kijken. Kennelijk vind jij het normaal dat een hond moeilijk ademt, alleen maar omdat er een groep mensen is die een extreem platte neus mooi vinden. En die platte neus komt niet uit de geschiedenis, in ieder geval niet de verdwenen neusbrug (ik weet niet of je dat zo zegt, maar goed) zoals de bullen dat nu hebben, met hun fantastische onderbeet en hun tong die niet meer in hun bek past.

Ik vind het persoonlijk erg raar, dat jij het geen aantasting van welzijn vind, dat je met een hond, dat van nature een jager en een bewegingsdier is, geen wandeling kunt maken bij 30 graden. Ik vind het raar, dat de fokvereniging van de bullen dat compleet normaal vind. Ik vind het raar, dat hier nu pas weerstand tegen komt. Ik vind het raar dat bij de documentaire van Zembla een man met bullen in huis bijna overstemt word door alle adembijgeluiden van zijn honden. Ik vind het raar dat deze honden vaak met een keizersnede moeten werpen. Ik vind het raar dat dat kennelijk wel mag, maar dat er wel weerstand is tegen het vleesvee, waar hetzelfde probleem speelt. Ik vind het raar, dat er mensen zijn die dit echt, heel serieus mooi vinden. Maar wie ben ik?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:45

koetje10 schreef:
@ JoyCiej007: Ik heb een aantal van je posts gelezen en ik heb er met vraagtekens boven mijn hoofd naar zitten kijken. Kennelijk vind jij het normaal dat een hond moeilijk ademt, alleen maar omdat er een groep mensen is die een extreem platte neus mooi vinden. En die platte neus komt niet uit de geschiedenis, in ieder geval niet de verdwenen neusbrug (ik weet niet of je dat zo zegt, maar goed) zoals de bullen dat nu hebben, met hun fantastische onderbeet en hun tong die niet meer in hun bek past.

Ik vind het persoonlijk erg raar, dat jij het geen aantasting van welzijn vind, dat je met een hond, dat van nature een jager en een bewegingsdier is, geen wandeling kunt maken bij 30 graden. Ik vind het raar, dat de fokvereniging van de bullen dat compleet normaal vind. Ik vind het raar, dat hier nu pas weerstand tegen komt. Ik vind het raar dat bij de documentaire van Zembla een man met bullen in huis bijna overstemt word door alle adembijgeluiden van zijn honden. Ik vind het raar dat deze honden vaak met een keizersnede moeten werpen. Ik vind het raar dat dat kennelijk wel mag, maar dat er wel weerstand is tegen het vleesvee, waar hetzelfde probleem speelt. Ik vind het raar, dat er mensen zijn die dit echt, heel serieus mooi vinden. Maar wie ben ik?

Raar??

Een IJlander doet het ook niet goed in Marokko.
Een Arabier niet op Noordpool.
Mensen die drie hoog wonen, vinden het wel fijn, een hond die geen lange wandeling nodig heeft.
Voor iedere consument is er wel een dier wat bij hem past.
De vraag bepaald het fok-aanbod.