nati schreef:Ik ben van mening dat een hond die gecoupeerd is, (mischien groot woord) maar ik vind dit dierenmishandeling ivm dat dit dier niet meer de juiste dierentaal kan over brengen dan als een hond met oren en staart. Een gecoupeerde hond kan minder makkelijk kalmerende signalen afgeven: staart laag of tussen de benen, oren in de nek, vrolijk kwispelen, etc. Dat alleen al zorgt veel sneller voor conflicten met andere honden.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb zelf Spaanse waterhonden. Volgens de officiele (spaanse) rasbeschrijving worden deze honden met korte staart geboren en anders gecoupeerd. Nu couperen we in NL niet meer, is Spanje mag een fokker dat nog wel (de DA daar niet meer, heel krom overigens). Aangezien natuurlijk kortstaart in ons ras dus voorkomt, probeer ik dat in de fokkerij er ook in te houden. Ik heb dus zelf een aantal honden die natuurlijke kortstaarten zijn en ik heb ook gecoupeerde honden en honden met lange staart. Alle honden kunnen even duidelijk hun signalen doorgeven !
Ik heb in Spanje gezien hoe de pups daar gecoupeerd worden en heb hier helemaal geen problemen mee, zolang het deskundig gebeurt tenminste! De pups reageren daar minder op dan op de chip die ze later ingebracht krijgen!
Ik vind zelf het beeld van de hond mooier met korte staart