Couperen van oren en staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:24

suuzepuus schreef:
Citaat:
Er word alleen aangegeven dat ze het 1 van de eerste dagen doen omdat dan alles nog week is. Verder weet ik niet of je het hele topic door gelezen hebt?

Alles nog week is?? Heb je weleens een pup van een paar uurtjes oud hebt gezien?? ik denk dat dat meer het idee is van degene die het mooi vinden. och... als dat beesie nog zo klein is voelt ie het niet...

enne ja , ik heb het topic gevolgd.

Ja die heb ik gezien ja, meeer dan genoeg! ;) En alles is dan nog een stuk weeker dan een hond die volwassen is ......... en wat ik al zei, het is niet dat wij denken; oh het beestje is nog klein dus hij voelt t niet, ik heb het in mijn eerdere posts duidelijk uitgelegd hoe t gaat in de wereld die ik ken.. beter lezen dus ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:15

suuzepuus schreef:
EEn buurvrouwtje (een bokster toevallig)van mij heeft een dalmatier die ook regelmatig haar staart kapot slaat. erg zielig om te zien maar tja... ze doet het zelf. puur uit enthousiasme. moeten we m er dan maar afhallen??

als een hond daad werkelijk zijn staart zo kapot slaat dat het breekt of er zoveel schade aan krijgt dat de staart een pijnlijk lichaamsdeel zou gaan worden,vraag ik me af waarom je die er dan aan zou laten zitten?

ik ken een akita inu met 1 gecoupeerd oor...beest had door een beet aan dat oor zo'n enorm bloedoor gekregen dat ie alleen nog maar zijn kop scheef kon houden van de pijn,na heel veel dokteren is besloten het oor te couperen...

dus ja,in gevallen dat een staart of oor echt problemen geeft dan is couperen wat mij betreft geen probleem...

en het couperen van staartjes onder verdoving bij wijze van,is toch geen probleem,en ten opzichte van een volwassen hondenstaart heeft een puppie echt maar een klein staartje :)

en nogmaals ook het tatoueren vroeger (weet niet of je weet hoe dat ging?) bij puppies van een week of 7 a 8 was echt niet prettig en pijnloos...alleen dat doen we ook voor onzelf en die pijn wordt geaccepteerd omdat dan de hond geindentificeerd kon worden,maar voor de hond is dit echt niet belangrijk,die voelt alleen de pijn...

ik heb hier een belgische dogo,die is gecoupeerd aan de oren en getaoueerd in de lies..ik denk dat tatoueren in de lies nu ook niet echt lekker heeft aangevoeld voor het hondje :n ,en toch is ze het allang weer vergeten dat dat ooit gebeurd is,dat was ze al een dag na het tatoueren en of ze ooit wat mee heeft gekregen van couperen,echt geen idee...ze was toen echt nog maar zo klein...

sallandval

Re: Couperen van oren en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:19

Dat van die lichaamstaal is best wel onzin. Onze franse bulldoggen zijn gewoon geboren met puntoren en een stompstaart... en die weten echt wel te communiceren.

Persoonlijk vind ik gecoupeerd absoluut mooier. Met verdoving zie ik geen problemen(mij lijkt een castratie erger voor een hond) . Maargoed het mag niet dus komt er voor mij geen boxer of dobermann. Jammer maar helaas.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:01

Idd kimmie, helemaal akkoord mee.
suuzepuus, als jij een kapotte staart eraan wil laten alleen maar omdat je het anders zielig vind of uit principe prima, maar dat doe ik mn beest niet aan.

chippen doet iedereen toch ook? en daar geen problemen bij? heb je al eens goed die naalden bekeken? maar goed net als bij tatoueren, couperen, houden ze er geen trauma aan over.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:33

nati schreef:
Ik ben van mening dat een hond die gecoupeerd is, (mischien groot woord) maar ik vind dit dierenmishandeling ivm dat dit dier niet meer de juiste dierentaal kan over brengen dan als een hond met oren en staart. Een gecoupeerde hond kan minder makkelijk kalmerende signalen afgeven: staart laag of tussen de benen, oren in de nek, vrolijk kwispelen, etc. Dat alleen al zorgt veel sneller voor conflicten met andere honden.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb zelf Spaanse waterhonden. Volgens de officiele (spaanse) rasbeschrijving worden deze honden met korte staart geboren en anders gecoupeerd. Nu couperen we in NL niet meer, is Spanje mag een fokker dat nog wel (de DA daar niet meer, heel krom overigens). Aangezien natuurlijk kortstaart in ons ras dus voorkomt, probeer ik dat in de fokkerij er ook in te houden. Ik heb dus zelf een aantal honden die natuurlijke kortstaarten zijn en ik heb ook gecoupeerde honden en honden met lange staart. Alle honden kunnen even duidelijk hun signalen doorgeven !

Ik heb in Spanje gezien hoe de pups daar gecoupeerd worden en heb hier helemaal geen problemen mee, zolang het deskundig gebeurt tenminste! De pups reageren daar minder op dan op de chip die ze later ingebracht krijgen!

Ik vind zelf het beeld van de hond mooier met korte staart :o

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:34

Als de hond de staart regelmatig stuk slaat, of echt kapot heeft (gebroken ofzo) lijkt mij couperen heel verstandig. maar om hem er vantevoren af te halen lijkt mij onnodig!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:07

__Robijn__ schreef:
Citaat:
Misschien dat dat vroeger wel zo gebeurde maar het is nu bijna overal verboden en ik denk dat er weinig DA's bereid zijn hun baan in gevaar te brengen voor een puur esthetische ingreep. Bij honden die hun staart echt kapot slaan kan ik amputatie overgens best begrijpen constante verwondingen brengen bahalve veel pijn ook gevaar op infecties of natuurlijk afsterven met zich mee. Maar ik denk dat weinig honden zo stom zijn om zichzelf kapot te slaan, want die van ons kwispeld ook hard als ze opgewonden is maar als er een muur naast haar staat raakt ze die misschien 1 keer en dan weet ze dat ie er is :Y)

klopt ik had t ook over hoe het in NL ging! Ik zeg nergens dat het nu nog gebeurd ;)

Wat dat betreft heeft het verbod het dus eigenlijk vervelender gemaakt voor de hond. Omdat het nu niet meer verdooft kan en zij die echt willen doen het toch nog wel.

Ik vind het trouwens een beetje suf om iets puur esthetisch te vergelijken met iets dat ook nog nut heeft. Ik bedoel mijn hond is ook gechipt maar dat is ook voor haar eigen veiligheid gebeurd couperen zal maar zeer zelden voor de eigen veiligheid/gezondheid gebeuren.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:45

mits op medische basis, ben ik er ook op tegen.. want het is gewoon verminking/mishandeling

maar moe wel eerlijk toegeven dat ik het bij sommige rassen wel mooien vind staan als de oren gecoupeerd zijn..

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:53

Ik vindt het bij rassen zoals:rotweilers , boefs, dobbermans, kangals, pit en staffs etc wel mooier als ze gecoupeert zijn.vindt sommige rassen met oren en/of staart totaal andere honden.
mijn honden hebben hun oortjes gewoon nog omdat het hier in nl verboden is.
hun flapoortjes staan ze ook wel heel lief
zou het hier niet verboden zijn had ik ze wel laten couperen maar wel heel jong en onder verdoving!
het couperen bij sommige rassen is het wel beter omdat sommige rassen veel gevoeliger zijn op oorinfectie of hun staart te hard zijn en meer kans op breken is als ze ongecoupeert zijn.
nu krijg ik misschien alle mensen van dit topic over me heen maar dit is mijn mening

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:23

kimmie261 schreef:
en nogmaals ook het tatoueren vroeger (weet niet of je weet hoe dat ging?) bij puppies van een week of 7 a 8 was echt niet prettig en pijnloos...alleen dat doen we ook voor onzelf en die pijn wordt geaccepteerd omdat dan de hond geindentificeerd kon worden,maar voor de hond is dit echt niet belangrijk,die voelt alleen de pijn...

Mij hond is getatoueerd in zijn oren, 11 jaar terug. No way dat er iemand aan zijn oren mag komen.
Mijn man en ik mogen nu wel aan zijn oren komen maar het is voor hem nog een erg gevoelig punt (figuurlijk), mensen die aan zijn oren willen komen.

Voor mij hoeft al dat tatoueren of chippen niet zo nodig, of het nu bij hond, kat of paard is.

Couperen vind ik ook weer een typisch door de mens bedacht ding, als we maar lekker kunnen pronken of stoer kunnen zijn met ons dier. Imo wordt daarbij het welzijn van het dier vergeten. Bij paarden is het allang niet meer nodig, hoeveel paarden werken er nu nog daadwerkelijk op het land, dag in dag uit? Ook voor honden is het niet nodig, de staart en oren zitten de functie van een hond ook allang niet meer in de weg.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:29

booster schreef:
Ik vindt het bij rassen zoals:rotweilers , boefs, dobbermans, kangals, pit en staffs etc wel mooier als ze gecoupeert zijn.vindt sommige rassen met oren en/of staart totaal andere honden.
mijn honden hebben hun oortjes gewoon nog omdat het hier in nl verboden is.
hun flapoortjes staan ze ook wel heel lief
zou het hier niet verboden zijn had ik ze wel laten couperen maar wel heel jong en onder verdoving!
het couperen bij sommige rassen is het wel beter omdat sommige rassen veel gevoeliger zijn op oorinfectie of hun staart te hard zijn en meer kans op breken is als ze ongecoupeert zijn.
nu krijg ik misschien alle mensen van dit topic over me heen maar dit is mijn mening

Dat zou mij ook niets verbazen hoor daar is natuurlijk vele generaties niet op gefokt, op gezonde staarten en oren. Kan dan begrijpen dat er meer slechte staarten en oren tussen zitten. Maar bijv retrievers hebben ook flap oren die zijn ook niet perce extreem gevoelig op oorproblemen maar die werden nooit gecoupeerd dus werd er ook geselecteerd op gezonde (flap) oren.

Ik kende trouwens ook iemand die een franse bull had met hele open oren, die hond had juist veel ooronstekingen omdat er heel makkelijk dingen in zijn oren kwamen. Die kreeg dan ook zo af en toe oordruppels erin om schoon te maken dan wil je niet weten wat er uit de oren vloog, tot stukjes plastic aan toe :wow:

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:44

Esther schreef:
. Imo wordt daarbij het welzijn van het dier vergeten.

welk welzijn??

wordt het welzijn daadwerkelijk geschaadt bij couperen?

want nogmaals ik leef al jaren met gecoupeerde honden,zowel aan oren en staart,en ongecoupeerde honden,maar zie echt werkelijk geen verschil in functioneren of lichamelijk ongenoegen bij de gecoupeerde honden

en tja,das zo'n vooroordeel he,dat je stoer moet zijn met een gecoupeerde hond,ik ben niet stoerder als ik met gecoupeerde rottweiler buiten loop of met mijn ongecoupeerde rottweiler hoor..

je kan het mooier vinden,en zeg nu zelf,je kiest toch ook voor een bepaald ras omdat je dat "mooi" vind...en ik vind persoonlijk bepaalde rassen echt gecoupeerd mooier als ongecoupeerd...

en ja couperen wordt gedaan om een ras mooier te maken,om bepaalde uiterlijke kenmerken beter naar voren te halen,maar of daardoor de hond nu echt "leed" aangedaan wordt..

ik betwijfel het...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:10

Er zijn rassen waarbij ik een korte staart mooier vind. Denk aan de boxer en de rotweiler. Overigens zal ik het nooit wel even zelf doen, maar alleen bij jonge dieren onder volledige narcose, strikte hygiene en goede nazorg. Overigens heb ik geen rotweiler of boxer.... Mijn pup is kruizing boxer en heeft gewoon zijn lange staart en vrolijke flappers.
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik wil graag iedereen op iets anders attenderen. Vooral de mensen die zo fel tegen zijn op couperen:
Denken jullie er ook aan dat die zogenaamde scharreleieren die jullie in de winkel kopen afkomstig zijn van kippen wiens snavel eraf geknipt is? Denken jullie er ook aan dat varkens ernstig worden toegetakeld om elkaar niet te verwonden in veel te kleine hokjes? En ook niet ieder paard vindt het trekken van de manen of staart een prettige gebeurtenis. Niet om het één of ander, maar couperen is niet de enige vorm van mishandeling in de wereld. Er zijn zat soortgelijke dingen die ook zielig zijn.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:31

Dat is een hele goede Femke!!!

(gelukkig hebben wij ei uit eigen kip en eet ik geen/ zelden kip uit de supermarkt maar wel van de buurman)

Citaat:
Er zijn zat soortgelijke dingen die ook zielig zijn.

Maar dat is wel een beetje appels en peren.... wil je de manen van mijn paard komen trekken?? ik ben er geen ster in maar hij vind het heerlijk!! (staat te slapen...)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:37

kimmie261 schreef:
Esther schreef:
. Imo wordt daarbij het welzijn van het dier vergeten.

welk welzijn??

wordt het welzijn daadwerkelijk geschaadt bij couperen?

want nogmaals ik leef al jaren met gecoupeerde honden,zowel aan oren en staart,en ongecoupeerde honden,maar zie echt werkelijk geen verschil in functioneren of lichamelijk ongenoegen bij de gecoupeerde honden

en tja,das zo'n vooroordeel he,dat je stoer moet zijn met een gecoupeerde hond,ik ben niet stoerder als ik met gecoupeerde rottweiler buiten loop of met mijn ongecoupeerde rottweiler hoor..

je kan het mooier vinden,en zeg nu zelf,je kiest toch ook voor een bepaald ras omdat je dat "mooi" vind...en ik vind persoonlijk bepaalde rassen echt gecoupeerd mooier als ongecoupeerd...

en ja couperen wordt gedaan om een ras mooier te maken,om bepaalde uiterlijke kenmerken beter naar voren te halen,maar of daardoor de hond nu echt "leed" aangedaan wordt..

ik betwijfel het...

Onder andere het welzijn van paarden waarvan de staart gecoupeerd is, mijn post was niet puur op honden gericht. ;)
En ook honden waarvan de oren relatief kort worden afgesneden zodat er makkelijk vanalles wat er niet in hoort in kan komen, de beschermende functie van de oren is weg.

En het is maar wat je mooier maken vindt, persoonlijk vind ik gecoupeerde honden namelijk niet mooier.
Jij loopt dan met een gecoupeerde rotweiler, niet om stoer te zijn, maar ik wil de mensen die een gecoupeerde hond aanschaffen om met de stoerigheid te pronken niet de kost geven. :D

En ik denk ook dat de communicatie van de honden stroever gaat omdat ze geen subtiele signalen af kunnen geven met hun lichaamstaal.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:34

uhm maar er zijn toch plentie rassen met omhoog staande open oren,daar kan dan ook vanalles in vliegen....

en communicatie gaat niet stroever ,echt niet,kan ik je echt uit ervaring vertellen,daarnaast zijn er zat rassen met rechtop staande oren,of hele korte oortjes,bv een frans bulldogje...heeft ze beide...opstaande oortjes en een varkensstaartje...

dat je het mooier of niet mooier vind is zeker een kwestie van smaak.. :j

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:51

Probeer ze dan te fokken met rechtop staande oren, of korte staart :P

Honden die hun staart kapot slaan, fok op betere staarten?

Weet die is geen doen ;) maar het kwam wel bij me op.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:01

ik hou van mn rottie met staart en mooie oren...... <3 <3 <3
Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:28

sallandval schreef:
Dat van die lichaamstaal is best wel onzin. Onze franse bulldoggen zijn gewoon geboren met puntoren en een stompstaart... en die weten echt wel te communiceren.

Persoonlijk vind ik gecoupeerd absoluut mooier. Met verdoving zie ik geen problemen(mij lijkt een castratie erger voor een hond) . Maargoed het mag niet dus komt er voor mij geen boxer of dobermann. Jammer maar helaas.

Ik ken veel honden die (Franse) bullen eng vinden... omdat ze snel/vaak/altijd een snurkend geluid maken, wat niet herkend wordt door andere honden.
Mijn ene hond dacht ook dat ze tegen hem gromden en wilde zo uitvallen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:44

dat komt dan weer omdat fokkers en kopers die platte neuzen zo geweldig vinden...

daar hebben die dieren echt wel last van,maar dat wordt niet verboden bij de wet,wat mij betreft mag dit soort extreme fokkerij ook aan banden gelegd gaan worden... :j

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:44

Werden bij de Rottweilers ook de oren gecoupeerd? Dat wist ik helemaal niet :o . (Wel van de Boxer, Dobermann en Bouvier.)
Gecoupeerde oren vind ik niet mooi, gecoupeerde staart weer wel.
Bovendien vond ik het altijd een beetje zielig, die gecoupeerde oortjes. Wij hebben vroeger een boxer thuis gehad en omdat ze pas een week oud was toen we d´r gingen uitzoeken, mochten we zelf kiezen of we d´r mét of zonder gecoupeerde oren wilde hebben (staartje werd niet eens naar gevraagd, dat was er toen volgens mij al af).
Wij wilden gewone flappies, maar een aantal kreeg wel gecoupeerde oren. Ondanks dat ze netjes afgeplakt (naar boven) waren, gebeurde het regelmatig dat er een hondje een bloedend oortje had, omdat er dan weer een broertje/zusje wat te grof was geweest := .

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:45

rotties de oren gecoupeerd? nee toch :=
Kan het me zo niet herinneren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:46

nee,rottweilers zijn nooit aan oren gecoupeerd... :n

en boxers doen ze echt al heel lang niet meer aan de oren couperen,maar meer omdat ze vooral gezinshond en niet meer als waak / verdedigingshond gebruikt werden,dan zijn gewone flappers veel liever om te zien :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:52

sallandval schreef:

Ik ben 100% tegen couperen van wat dan ook, maakt niet uit welk ras of diersoort (denk ook aan Belgische trekpaarden etc.).
Tenzij er idd een absolute medische noodzaak is.

Waar ik me wel heel erg aan kan irriteren, is dat er tegenwoordig door iedere leek maar te pas en te onpas vanalles wordt beweerd; ook wij zijn er wel eens van beticht dat we onze Franse Bulletjes de staart en oren hadden laten couperen....
:Z vleermuisoortjes en idd korte stompstaart hoort niet alleen bij de rasstandaard, daar worden ze mee geboren, zonder er ook maar iets mee te doen. Oortjes hangen zelfs nog eerste paar weken, en gaan daarna langzaam rechtop staan.

En reken maar, net als Sallandval idd hierboven ook gezegd heeft, dat ze echt wel duidelijk kunnen communiceren hoor! Ze kunnen bij ons zelfs héel enthousiast kwispelen, dat doet niet onder voor een lange zwiepstaart.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:54

een beauceron is overigens ook een ras wat werd (wordt) gecoupeerd...

verschil tussen gecoupeerd :
Afbeelding

en ongecoupeerd:
Afbeelding

dit is een ras wat niet snel geassocieerd zal worden met couperen denk ik...