welke keuze heb ik voor oude hond? Update: overleden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:58

Fijn dat ze geknipt is en je haar nog gaat scheren, zal wel een stukje schelen met de warmte.
Het word weer aardig warm aankomende dagen.
Ik kan het zo snel niet meer terug vinden of het al gevraagd is, of misschien je het zelf hebt verteld, die bult zit er dus al een tijdje neem ik aan. Heb je dit nooit laten onderzoeken? Omdat ik net las dat je niet zeker weet of het een tumor is?

meggiemeg

Re: welke keuze heb ik nu nog voor mijn oude hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:43

Ik zou haar proberen te wassen voordat je de tondeuse er over heen haalt. Dit haalt de oude losse haren weg en de haren zijn minder vet (van het huidvet) Hierdoor kan de tondeuse er makkelijker door komen en grijpt hij zich niet vast in de haren.
Wel super dat je dat allemaal voor de hond wilt doen!

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:58

Goed dat je haar alvast geknipt hebt!
Het beste is om haar op 5mm tegendraads te scheren,goed opletten dat je de huid strak houdt,en vanaf de sprong(achter)omhoog gaan scheren,de rug als laatste want dan moet ze toch even staan.
Niet korter dan 5 mm tegendraads,met een kortere kop moet je met het haar mee scheren maar dan pak je niet de ondervacht goed mee.
Kvv heb je in verschillende merken,ik voer alle merken door elkaar,als het maar wel een compleet voer is,geen enkelvoudige voeding.
Succes,ik duim voor je dat de bult operabel is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:15

Loiz schreef:
superwoman schreef:
Klopt dat ze hard zijn voor ziochzelf, maar vergeet niet dat jouw hond het waard vond om niets te laten merken.
Als jij het eerder wist, had jij eerder de beslissing gemaakt, terwijl de hond op deze manier heeft aangegeven dat hij door wou gaan ....

Maar een hond laten leven die wil, maar lichamelijk niet meer kan vind ik persoonlijk mishandeling.
Als ze willen én kunnen, dan is het anders.

En vergeet niet dat honden onwijs hard voor zichzelf zijn en pijn niet graag laten zien.
De hond van een kennis kreeg al zo'n tijd zware pijnstillers, na 1 maal vergeten werd de hond incontinent, jankte constant, had epiletische aanvallen en tijdelijke verlammingen.
Zij hebben hem toen direct laten inslapen en verwijten zichzeld ook dat t veel te laat is gebeurt.

Als hij lichamelijk niet meer kan, dan zie je dat ;)
Dan ben ik het ook met je eens dat je er dan een einde aan moet maken :j
Ik ben zelf al een paar aar ziek, met veel klachten, al gaat het nu gelukkig véél beter dan een paar jaar terug.
Hierdoor weet ik hoe het is als je lichaam niet meer wil/kan. In sommige gevallen is de pijn en het "ongemak" te groot, maar er zijn ook gevallen wanneer het leven toch nog heel mooi is met pijn en "ongemak".
Als ik daarbij kijk hoe snel mijn kat accepteerde dat ze haar voorpoot moest missen geloof ik ook dat dieren veel sterker zijn als het gaat om lichamelijke gebreken.
Daarbij hebben dieren onderling net als mensen een verschillende pijngrens. Wie ben jij om te zeggen dat een ander "ondragelijk" lijdt als die die zelf vind van niet.
Imo moet je gewoon per hond en zijn karakter kijken.
Sommige worden heel ongelukkig als ze niet kunnen of mogen bewegen en die zijn dus ook slechte kandidaten voor operaties, terwijl een andere hond dit veel makkelijker accepteerd en de oparatie dus wel en optie kan zijn.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:31

Adviezen of niet, de enige die de beslissing moet nemen ben jij en dat kan niemand anders voor je doen.

En of dat de goede keuze en wijze keuze zal zijn, dat zal blijken.
Iedereen denkt hier verschillend over en sommige mensen zullen het niet eens zijn met je keuze, maar dat zal altijd met alles zo blijven.

Ben je inmiddels bij de DA geweest?
Wat is er uit het gesprek gekomen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 12:54

Hierbij de foto's hoe ze geknipt is.
Het is nog niet af hoor,moet alles nog netjes bij scheren,maar eerst ga ik haar lekker wassen buiten.
Dat doe ik vanmiddag,is nu nog te koud voor haar.
Zo is ze nu.
Afbeelding
Zo was ze met lang haar.
Afbeelding

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 12:58

Ik ben nog niet bij de D.A. geweest omdat het veels te heet is voor de hond om in de auto te doen.Ook bij de D.A. is het binnen zeer warm,er is geen airco.
Ik doe me hond het niet aan om met 30 graden in een auto te vervoeren en dan nog in een benauwde wachtkamer te wachten.Het duurt soms wel 1 uur voor je aan de beurt bent.
Zodra het afkoelt ga ik er heen met haar,met dit weer is het niet te doen voor haar.[al zou ik zelf het liefste nu meteen gaan].

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:14

Kan je geen afspraak maken zo vroeg mogelijk? Smorgens vroeg is het namelijk nog niet zo heet. Gezien het weerbericht dat dit toch nog wel enige tijd aan blijft houden.
Heeft ze een wond aan haar rechterachterpootje?

Het ziet er zowiezo al lekker luchtiger uit. En was haar vanmiddag wel met warm water, koud is nooit goed voor een oudere hond. ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 13:36

Afspraak maken zou wel kunnen,maar ook is het is s'morgens voreg al behoorlijk warm.Vanmorgen om half 10 was het al 25 graden in de schaduw op het Noorden!Zondag krijgen we sowieso afkoeling,dan is het maandag niet zo heel erg warm meer.
Die wond op haar achterbeen is een vetbult,die is al na gekeken vorig jaar door D.A..Hebben ze een naald ingestoken om te kijken wat erin zat.Er zit altijd een korstje op en als dat open gaat komt er altijd een heel klein beetje bloed uit.Op de foto lijkt het een wond maar dat is het niet hoor,ziet er erger uit dan het is.
Uiteraard was ik haar met lauw water.Zal haar toch liggend moeten wassen,staan vind ze niet leuk nu met die gewicht onder haar buik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:39

Je kan ook de va naar jou toe laten komen en het beesje thuis af laten maken.......

Ik vind het persoonlijk altijd erger als ze wel willen maar niet kunnen.........

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:41

Tja, persoonlijk zou ik toch niet wachten tot na het weekend, je blijft op deze manier heel lang in onzekerheid zitten. Het is dan geen spoedgeval, maar het is voor de hond alles behalve prettig. En 25 graden in de schaduw, dat is natuurlijk niet als je in een rijdende auto zit, met alle ramen open.
Afgezien van het feit dat ze al 3 weken roepen dat het na het weekend koeler wordt, dat beeld wordt wekelijks een week opgeschoven ;)

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:42

gohya schreef:
Afspraak maken zou wel kunnen,maar ook is het is s'morgens voreg al behoorlijk warm.Vanmorgen om half 10 was het al 25 graden in de schaduw op het Noorden!Zondag krijgen we sowieso afkoeling,dan is het maandag niet zo heel erg warm meer.
Die wond op haar achterbeen is een vetbult,die is al na gekeken vorig jaar door D.A..Hebben ze een naald ingestoken om te kijken wat erin zat.Er zit altijd een korstje op en als dat open gaat komt er altijd een heel klein beetje bloed uit.Op de foto lijkt het een wond maar dat is het niet hoor,ziet er erger uit dan het is.
Uiteraard was ik haar met lauw water.Zal haar toch liggend moeten wassen,staan vind ze niet leuk nu met die gewicht onder haar buik.

Als je een afspraak maakt om 8 uur s'morgens is het wel te doen hoor, heb je geen airco in de auto?
Anders goed de autoramen open en proberen de auto bij de da in de schaduw te laten staan, desnoods doe je er een kleed over tegen de zon dat wanneer je weg naar huis gaat de auto zo koel mogelijk is. Dan is het echt wel te doen hoor zeker nu je haar geknipt hebt.
Ik vind toch eerlijk gezegt dat je wel een beetje druk op de ketel mag zetten als je hond al niet eens meer wil staan.
Dat is natuurlijk wel heel erg sneu! :(:)

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:43

KiWiKo schreef:
Je kan ook de va naar jou toe laten komen en het beesje thuis af laten maken.......

Ik vind het persoonlijk altijd erger als ze wel willen maar niet kunnen.........

Af maken? >;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:48

nou ja..... sorrie

Maar ik dacht dat TS misschien ondertussen begreep dat het voor een oude hond met al die problemen, die wel wil, maar niet kan....... misschien wel een betere optie is dan nog door te moeten leven met een geest die wel wil, maar een lijf die dat niet kan.......

maargoed, ik heb ook niet alles bij gelezen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:50

Ik zou ook even wat regelen met de DA. Dit weer duurt tot na het weekend. En om zolang in onzekerheid te blijven zitten.
Voor jouw niet ok en voor de hond ook niet ok.

Idd in de ochtend om 8 uur is het nog te doen en anders natte handdoeken meenemen in de auto en deze over je hond heen leggen. Wordt je auto misschien wat vochtig, maar droogt wel weer.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:54

KiWiKo schreef:
nou ja..... sorrie

Maar ik dacht dat TS misschien ondertussen begreep dat het voor een oude hond met al die problemen, die wel wil, maar niet kan....... misschien wel een betere optie is dan nog door te moeten leven met een geest die wel wil, maar een lijf die dat niet kan.......

Geeft niet, ieder zijn mening. ;) Ik krijg alleen zelf de bibbers van het woord afmaken, inslapen klinkt wat respectvoller.
Ts weet niet zeker in hoeverre ik het begrepen heb of de bult idd een kwaadaardig gezwel met misschien eventuele uitzaaiingen is.
Misschien is het alleen nodig de bult weg te halen en is daarna het probleem verholpen en kan de hond weer verder.
Wat natuurlijk afwachten is, aangezien de hond alleen hinder heeft van de bult wil ts proberen als laatste redmiddel een operatie. Dit kan goed uitpakken maar het zou ook kunnen dat ze dingen tegen komen waar niks meer aan te doen is.
Dan zal ze denk en hoop ik het wijze besluit te nemen haar maatje te laten inslapen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 14:01

@Samm.

Als ze meer tegen komen wat nietgoed is,zal ik haar idd. in laten slapen.
Voor zover ik haar mee maak heeft ze alleen last van dat gezwel/bult.Ze kan wél staan,maar ligt veel liever,wat ook logisch is met dat gewicht onder haar buik.
Ik zal eens kijken of we voor heel vroeg een afspraak kunnen maken.Helaas kan de auto daar nergens in de schaduw staan,das wel een nadeel.
Ik denk zelf dat die bult/gezwel vet of vocht is,omdat je het heen en weer kan "schudden",het zit niet echt vast.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:08

gohya schreef:
@Samm.

Voor zover ik haar mee maak heeft ze alleen last van dat gezwel/bult.Ze kan wél staan,maar ligt veel liever,wat ook logisch is met dat gewicht onder haar buik.
Ik zal eens kijken of we voor heel vroeg een afspraak kunnen maken.Helaas kan de auto daar nergens in de schaduw staan,das wel een nadeel.
Ik denk zelf dat die bult/gezwel vet of vocht is,omdat je het heen en weer kan "schudden",het zit niet echt vast.

Die van ons had ook een groot gezwel (en ook wat kleintjes etders), maar de D.A gaf ons een bevestiging dat dat ding (en de rest) geen pijn gaf. Hij lag er regelmatig ook op. De D.A kon er ook best hard in knijpen en vast zat hij ook niet.
Wij hadden dus toen besloten om er niks aan te doen en te wachten tot onze hond iets meer aan zou geven. We hebben zeker nog 1 of zelfs 2 jaar van hem mogen genieten :j
Wij hebben hem trouwens thuis in laten slapen en daar ben ik nog steeds heel blij mee :j

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:09

gohya schreef:
@Samm.

Ik hoop het voor je hond en voor jou natuurlijk dat het uiteindelijk allemaal mee valt, al zou ik wel rekening houden met het ergste en duidelijkheid willen voor de hond en mezelf.
Als je s'morgen heel vroeg gaat dan brand de zon nog niet zo fel en wanneer je een kleed over de auto doet terwijl je binnen bent bij de da zal deze de meeste warmte uit de auto houden, desnoods ook idd een natte handdoek waar de hond op kan liggen.
Weet niet hoelang het rijden is naar de da maar water meenemen is ook wel handig.
Ben benieuwd wanneer je terrecht kunt, ga je vandaag een afspraak maken?

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:11

superwoman schreef:
gohya schreef:
@Samm.

Die van ons had ook een groot gezwel (en ook wat kleintjes etders), maar de D.A gaf ons een bevestiging dat dat ding (en de rest) geen pijn gaf. Hij lag er regelmatig ook op. De D.A kon er ook best hard in knijpen en vast zat hij ook niet.
Wij hadden dus toen besloten om er niks aan te doen en te wachten tot onze hond iets meer aan zou geven. We hebben zeker nog 1 of zelfs 2 jaar van hem mogen genieten :j
Wij hebben hem trouwens thuis in laten slapen en daar ben ik nog steeds heel blij mee :j

Deze hond heeft er misschien geen pijn aan maar wel heel veel hinder van, aangezien ts verteld dat de hond niet graag wil staan.
Dus voor deze hond zal het wel noodzakelijk zijn het weg te halen, anders heeft dat dier geen leven meer.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:12

KiWiKo schreef:

Dat lijkt me wel het minste bij zo'n topic

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:14

alles is een beetje van dezelfde strekking....... dus nee, ik heb het vluchtig doorgelezen en ben in grote lijnen op de hoogte :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:14

superwoman schreef:
Als hij lichamelijk niet meer kan, dan zie je dat ;)
Dan ben ik het ook met je eens dat je er dan een einde aan moet maken :j
Ik ben zelf al een paar aar ziek, met veel klachten, al gaat het nu gelukkig véél beter dan een paar jaar terug.
Hierdoor weet ik hoe het is als je lichaam niet meer wil/kan. In sommige gevallen is de pijn en het "ongemak" te groot, maar er zijn ook gevallen wanneer het leven toch nog heel mooi is met pijn en "ongemak".
Als ik daarbij kijk hoe snel mijn kat accepteerde dat ze haar voorpoot moest missen geloof ik ook dat dieren veel sterker zijn als het gaat om lichamelijke gebreken.
Daarbij hebben dieren onderling net als mensen een verschillende pijngrens. Wie ben jij om te zeggen dat een ander "ondragelijk" lijdt als die die zelf vind van niet.
Imo moet je gewoon per hond en zijn karakter kijken.
Sommige worden heel ongelukkig als ze niet kunnen of mogen bewegen en die zijn dus ook slechte kandidaten voor operaties, terwijl een andere hond dit veel makkelijker accepteerd en de oparatie dus wel en optie kan zijn.

Ik ben sinds mn geboorte ziek, en heb pijn, altijd, en dat laat ik niet merken, dus dat klopt niet ;)
Ik geef het alleen aan had het me te groot word, maar tot hoge pijn laat ik zo min mogelijk merken.
(heb ruim 2 jaar in rolstoel gezeten & 14x in t gips gezeten ivm gewrichtsontstekingen)
Daarbij, honden zijn roedeldieren die verstoten worden of laag in rang worden als ze ziek zijn, en dat willen ze niet.

Edit; TS, heb je geen airco? Anders een vroege afspraak maken, rond 9 uur is het nog niet te warm.
En wij gebruiken een Aqua Coolkeeper Collar, die werkt perfect als ze het erg warm hebben ;)
Laatst bijgewerkt door Loiz op 08-07-10 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:16

KiWiKo schreef:
alles is een beetje van dezelfde strekking....... dus nee, ik heb het vluchtig doorgelezen en ben in grote lijnen op de hoogte :)

Dan had je ook gelezen, dat TS hier (nog) niet voor besloten heeft en het eerst met haar DA wil overleggen.

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:17

Mijn oog valt toevallig op dit verhaal :o
Ik heb precies hetzelfde aan de hand met mijn hond Chelsea!
Begon 3 weken geleden met een pingpongbal in d'r lies en is nu inmiddels een grote sinaasappel geworden ;(
Eerst naar de dierenarts geweest en die hoopte dat het een abces zou zijn dus met antibiotica naar huis. Na een week was het nog niet minder dus besloten tot opereren. Vrijdagochtend gebracht en na een longfoto zou ze onder het mes gaan. Helaas zitten haar longen dus ook al vol. Een operatie zou haar zoveel kracht en pijn kosten dat dit ten koste zou gaan van de tijd die ze nog heeft.
Opgehaald en met pijnstillers naar huis gegaan |(
Heb nu nog 3 van de 10 pijnstillers over en moet er hard over gaan nadenken wat te doen.
Het gekke is dat je eigenlijk niet veel aan d'r merkt. Vreet als een dijker, gaat graag naar buiten, is vrolijk en fief. Maar het risico blijft dat het gezwel barst en dat wil ik haar toch echt niet aandoen.
Ze is 13 jaar oud en heeft nooit wat gemankeerd.

Beste TS, wij weten zelf het beste hoe onze hond is of hoort te zijn. Ik heb besloten het per dag te bekijken en dan ook snel de knoop door te hakken.
Succes en sterkte met jouw beslissing
Afbeelding