Pup kopen;nog wat tussen "echte" fokkers en broodfokkers in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Pup kopen;nog wat tussen "echte" fokkers en broodfokkers in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:55

regelgeving bestaat niet meer,wet is al een poosje afgeschaft...

en van de 14 jaar dat ik nu dogo's heb,is er werkelijk nog nooit naar een stamboom gevraagd...

en MAG test zijn ze ook al jaren mee bezig om dat af te schaffen bij bepaalde rassen,is nou echt een test die nergens over gaat...

en dogo viel duidelijk niet onder de pitbull wet,zijn raskenmerken zijn wel zo anders als een pitbull :)

en weet je,een vriendin had 6 herdershonden,ooit een teefje met gebroken poot gered uit spanje en die bleek drachtig,pupjes allemaal een nieuw huis gevonden en binnen een jaar had ze er 4 terug gehaald was er 1 ingeslapen en 1 zat in het asiel,die weigerde haar de hond terug te verkopen...

4 honden zwaar verwaarloost en mishandeld weg gehaald bij zogenaamde lieve pupkopende mensen..

ach alleen daarom zou ik echt niet willen fokken,echt mijn maag zou omkeren als mijn met liefde en toewijding opgegroeide pupjes zo terug zouden komen...

dus ja,ik koop ze liever als zelf fokken en verkopen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:56

kimmie261 schreef:
als je toch niet wil fokken met een hond,maakt jou dat knikje in die staart dan uit??

zou hem er niet voor laten staan in ieder geval.. :),net zo goed als ik een hondje met gebitsafwijking best zou kopen,zou er toch niet mee fokken,dan maakt dat toch allemaal niet zoveel uit...

Had al niet veel vertrouwen in jou op het gebied van gezondheid en honden maar bij deze ga je dit toch wel een beetje definitief bevestigen geen flauw idee wat het gevolg van het een knikstaart zijn?

Wordt je niet zo vrolijk van hoor, dat hangt namelijk met zeer ernstige gezondheidsproblemen.
Moet je denken aan open gehemelte, waterhoofden, scheve kaken, misvorming aan de ribben, teveel of te weinig tenen ga je hier mee 'fokken' kan je pups krijgen die niet eens levensvatbaar zijn moet je denken aan misvormingen in het orgaan systeem en op latere leeftijd aan het nart nieren en maag en darmkanaal.

Er staat namelijk nergens dat dit ding uitgesloten mag worden voor de fok, goede fokker hoor +:)+
En dan ook nog zijn portemonaie willen vullen met dit soort. ;(

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:59

Volgens mij schrijft Kimmie dat als je niet WIL fokken met dat hondje dat die knik niks uit maakt :)

en dat ben ik met haar eens..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:01

Ik reageer op mijn opmerking;

Chiqa schreef:
Er staat namelijk nergens dat dit ding uitgesloten mag worden voor de fok,

Chiqa schreef:
de adverteerder sluit niet eens uit dat er niet meer mee gefokt mag worden,

Die voor de gelegenheid even genegeerd wordt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:02

:D ach kim,ja dat scheef ik al,maar chiqa leest nie zo goed denk ik... ;)

chiqa mijn hondjes zijn kerntje gezond hoor :) ,hoef jij je geen zorgen over te maken...denk dat veel hondjes hier best zouden willen wonen...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 25-06-10 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:03

Chiqa schreef:
kimmie261 schreef:
als je toch niet wil fokken met een hond,maakt jou dat knikje in die staart dan uit??

zou hem er niet voor laten staan in ieder geval.. :),net zo goed als ik een hondje met gebitsafwijking best zou kopen,zou er toch niet mee fokken,dan maakt dat toch allemaal niet zoveel uit...

Had al niet veel vertrouwen in jou op het gebied van gezondheid en honden maar bij deze ga je dit toch wel een beetje definitief bevestigen geen flauw idee wat het gevolg van het een knikstaart zijn?

Wordt je niet zo vrolijk van hoor, dat hangt namelijk met zeer ernstige gezondheidsproblemen.
Moet je denken aan open gehemelte, waterhoofden, scheve kaken, misvorming aan de ribben, teveel of te weinig tenen ga je hier mee 'fokken' kan je pups krijgen die niet eens levensvatbaar zijn moet je denken aan misvormingen in het orgaan systeem en op latere leeftijd aan het nart nieren en maag en darmkanaal.

Er staat namelijk nergens dat dit ding uitgesloten mag worden voor de fok, goede fokker hoor +:)+
En dan ook nog zijn portemonaie willen vullen met dit soort. ;(

en JIJ hebt er verstand van wil je zeggen? er zijn meerdere verhalen over knikstaarten en dergelijk bewijs voor de dingen die jij opnoemt? dat is er helemaal niet. beetje klok klepel verhaaltje dus, wat jij gewoon zonder meer aanneemt.

http://www.hondenforum.nl/plaza/fokken- ... knikstaart

en nee dat staat nergens, maar jij weet er verder dus ook niks van, van wat de fokker zegt tegen geïnteresseerden .. het is trouwens gewoon een pupje hoor, geen ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:05

Baroen dat geef ik toe ik brand mijn handen niet aan fokken simpel om het feit dat ik een ander niet met MIJN ellende wil opzadelen :)

Maar elk kind weet dat een knikstaart zeer ernstig is. Hoef je niet veel kennis te hebben.

Kimmie ik heb ook een ander verhaal ooit gelezen van je wat íetsje vervelender afliep diertje bleek toch niet zo gezond!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:06

Chiqa schreef:
Baroen dat geef ik toe ik brand mijn handen niet aan fokken simpel om het feit dat ik een ander niet met MIJN ellende wil opzadelen :)

Maar elk kind weet dat een knikstaart zeer ernstig is. Hoef je niet veel kennis te hebben.

heb je de link gelezen?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:09

Mijn vriend zijn vader heeft een labrador zónder stamboom, maar zowel vader, als moeder is op vanalles getest, daarvan hebben wij de dierenartspapieren ook gezien. Dat waren ook particulieren :j dus het kan wel :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:11

@ chiqa:owww kimmie bedoel je??

zal dat nog een keer dan speciaal tegen jou zeggen,hondje was op 8 weken niets aan te zien,kwam pas op 13 weken oud naar voren,en ze had helaas een genetisch afwijkende niertjes,die niet (ook niet in de rasfokkerij) voorkomen had kunnen worden...
(ook niet bij een rasfokker van de allerbeste kwaliteit,rottweilers en andere rassen worden voor alles getest,maar niet op nierafwijkingen)

soms maakt de natuur een foutje,wat de eerste weken nu eenmaal niet van buitenaf te zien valt,dus je wil zeggen,dat ik dat wel had moeten zien??

nou ben ik echt als normaal mens op de wereld gezet,en bezit helaas niet over rontgen en echo ogen...

en tja,dit soort dingen gebeuren HELAAS,kimmie had van mij 13 jaar oud mogen worden,en het was helaas anders voorbestemd,en daar hebben we nog steeds heel erg veel verdriet van..

jammer dat je dat niet wil inzien,en dat je vind dat juist dat hondje dus een tekort koming van mijn inzicht is geweest...

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:16

Dit is gewoonweg hele domme pech hebben :(:)
Hier kan zowel de fokker als jij niks aan doen en heeft het helaas zo moeten zijn.

Je kan ook niet alles vantevoren weten of zien.
Een vriendin van mij heeft het nu met haar Bullterriër, hij is ruim 5 jaar oud en nu pas komt het naar voren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:22

ja,alsof je bij het zien van een super vrolijk goed uitziend pupje moet weten dat die kapotte niertjes heeft,zelfs meerdere DA hebben het niet gezien,en dan moet ik dat als pupkoper dus wel meteen zien??

naah ,blijkbaar vind chiqa dat van wel...

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:34

Daarnaast weet je ook niet waardoor het pupje een knikstaart heeft.
Er staat niet bij of het aangeboren is of dat het later gekomen is dmv een breuk oid.

Ik denk dat de fokker er zich wel degelijk van bewust is dat dit hondje uitgesloten moet blijven voor de fokkerij, anders hadden ze de stamboom er wel bij gedaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:40

kamatz schreef:
Daarnaast weet je ook niet waardoor het pupje een knikstaart heeft.
Er staat niet bij of het aangeboren is of dat het later gekomen is dmv een breuk oid.

Ik denk dat de fokker er zich wel degelijk van bewust is dat dit hondje uitgesloten moet blijven voor de fokkerij, anders hadden ze de stamboom er wel bij gedaan.

Als een rashond vanwege een niet gewenste eigenschap uitgesloten moet worden van fokkerij, dan wordt dat vermeldt op de stamboom, die gewoon bijgeleverd wordt :j

tenminste was bij een hond van mij zo, had de verkeerde kleur :(:)
Waren verder keurig papieren bij, schets, chip, paspoort en DAverklaring.

en ja 1 zichtbare ongewenste eigenschap kan een toner zijn voor niet zichtbare ongewenste eigenschappen... hoeft niet, kan wel.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:42

Is ook zo, mits ze de hond hebben opgegeven.
Je kan wel 10 puppen hebben, maar je kan er ook maar 8 opgeven.

En misschien dat de pup wel een stamboom heeft, maar wordt die niet meegegeven.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:44

Bij de fokker van de hond van mijn dochter, die heeft een Ridgeback, waren er een paar die geen ridge hebben.
Die hebben gewoon een stamboom meegekregen, volgens het koopcontract worden ze op een bepaalde leeftijd gecastreerd/gesteriliseerd, op kosten van de fokker, zodat ze er niet mee kunnen fokken.
Ook het aankoopbedrag is aangepast.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:48

Alane schreef:
Als een rashond vanwege een niet gewenste eigenschap uitgesloten moet worden van fokkerij, dan wordt dat vermeldt op de stamboom, die gewoon bijgeleverd wordt :j

tenminste was bij een hond van mij zo, had de verkeerde kleur :(:)
Waren verder keurig papieren bij, schets, chip, paspoort en DAverklaring.

Heb ik ook één keer gehad. In het allereerste nest van Masai van ons zat ook een pup met een niet gewenste kleur.
Deze hond kreeg ook gewoon een stamboom mee en was voor de rest kerngezond.

Want daar wordt ook altijd zo moeilijk over gedaan, dat als er een verkeerde kleurstelling in het nest zit dat die pup dan meer gezondheidsproblemen zou hebben of krijgen :n Gelukkig gaat dat niet altijd op ;)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:51

chanicha schreef:
Bij de fokker van de hond van mijn dochter, die heeft een Ridgeback, waren er een paar die geen ridge hebben.
Die hebben gewoon een stamboom meegekregen, volgens het koopcontract worden ze op een bepaalde leeftijd gecastreerd/gesteriliseerd, op kosten van de fokker, zodat ze er niet mee kunnen fokken.
Ook het aankoopbedrag is aangepast.

De meeste fokkers doen het ook op die manier, maar deze doet het waarschijnlijk op een andere manier ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:08

Alane schreef:

Heb een vriendin die een hond met een knikstaart had, gewoon mee gefokt. Stond niets over vermeld op het stamboom, pups één doffe ellende en nog maar niet te spreken over de honden die nog leven.
Ik kan hier geen medelijden mee hebben, alleen met de honden zelf die kunnen er niets aan doen.

kimmie261 schreef:
ja,alsof je bij het zien van een super vrolijk goed uitziend pupje moet weten dat die kapotte niertjes heeft,zelfs meerdere DA hebben het niet gezien,en dan moet ik dat als pupkoper dus wel meteen zien?

Jij komt wel erg zwart wit over, nee natuurlijk zie je aan een vrolijk huppeld ding niets, dat is logisch maar je kan wel de lijnen er op natrekken om het zoveel mogelijk uit te sluiten.

Met een broofdfok hond weet je niets, Russisch roulette spelen dus.

baroen schreef:
heb je de link gelezen?

Ik haakte vrij snel af vrij weinig wetenschappelijke dingen zien staan meer forumbladiebla.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:09

Chiqa schreef:
kimmie261 schreef:
ja,alsof je bij het zien van een super vrolijk goed uitziend pupje moet weten dat die kapotte niertjes heeft,zelfs meerdere DA hebben het niet gezien,en dan moet ik dat als pupkoper dus wel meteen zien?

Jij komt wel erg zwart wit over, nee natuurlijk zie je aan een vrolijk huppeld ding niets, dat is logisch maar je kan wel de lijnen er op natrekken om het zoveel mogelijk uit te sluiten.

Met een broofdfok hond weet je niets, Russisch roulette spelen dus.

ahhh,ja maar bij rottweilers staat niets bekend over nierproblemen...dus ja,welk russisch roulette dan??

rottweilers worden niet getest op nieren,en wordt ook niet in bloedlijnen bijgehouden,dus chiqa...hoe had ik er dan achter moeten komen,zelfs als kimmie geen "broodfokhondje" (wat ze niet was hoor,was een hondje bij mensen die met liefde een nestje van hun eigen rottweilers gefokt hadden en die de ouders hadden laten testen op ED en HD),maar stamboomhondje was??

of stel nu dat kimmie een stamboomhondje was geweest,dan was ik niet die domme gans geweest?of had ik dan nóg beter bloedlijnen moeten uitpluizen wat betreft nierproblemen (die je nergens kan vinden bij rottweilers omdat dat niet getest wordt ;) )

nee chiqa...bij deze was kimmie's probleem ook met stamboom gewoon een vorm van pech geweest...dikke pech...

overigens en dat is echt het laatste wat ik erover ga zeggen,kimmie had geen ERFEKLIJKE afwijking,maar een foute celdeling,dus het was geen gewone nierziekte of bekende nierafwijking,maar echt nieren die niet eens op nieren leken,en op foute celdelingen die in de baarmoeder al fout gaan,kan je een hond of bloedlijnen niet testen...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 25-06-10 18:47, in het totaal 2 keer bewerkt

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 18:25

kimmie261 schreef:
net viste..vergis je niet,dat veel mensen wel een hond willen,maar dat niet iedereen zit te wachten op een hond met papier voor 1500 euro,maar voor 500 euro wel een vriendje voor het leven aan kunnen schaffen...

en voor honden met stamboom/showhonden/werkhonden is en blijft altijd een markt,en er is een grote markt voor mensen die dat allemaal niet zo hoeven en dus gaan voor een papierlooshondje,en ja...dat is TS dus ook :)

en ik begrijp haar wel eigenlijk ...geen fok/show ambities,gewoon leuke hond hebben,dan is een stamboomloosje toch prima?

Mooi gezegd, zo bedoel ik het ook :j

We hebben in ieder geval beslot om géén (en zal nu wel heel bokt over me heen krijgen..) rashond labrador met papieren te kopen. Waarom niet? Dat heeft Kimmie hierboven uitgelegd. Plus dat de fokkers ook vele eisen stellen en we hebben niet zo'n zin om ons voor alles te verantwoorden.

Het word of een leuke kruising uit een asiel o.i.d en we blijven rondkijken naar een "pretnestje" labradors, die gewoon eenmalig bij mensen thuis gefokt worden en we laten onze pup naar keuze sowieso nakijken door de dierenarts :) en heb me goed ingelezen over broodfok etc, dus hoop dat ik oog genoeg heb om te zien waar ik m'n pup vooral niet vandaan wil hebben!

Bedankt voor al jullie reacties, kan ik veel van opsteken!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:34

x_Katja_x schreef:
Plus dat de fokkers ook vele eisen stellen en we hebben niet zo'n zin om ons voor alles te verantwoorden.

Dit vind ik wel een interessante opmerking. Ik ken slechts een eis die fokkers mogelijk aan nieuwe eigenaren hebben en dat is niet de hele dag werken. Misschien dat het bij andere rassen dan die ik heb anders is. Dit is meestal trouwens ook vereist bij het asiel.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 18:59

Naja ik zeg het nu misschien een beetje grof; maar heb 2 fokkers aan de lijn gehad en die vroegen me het hemd van het lijf en waren er niet zo blij mee dat wij jong zijn en nog geen honden-ervaring hebben. (je moet eens beginnen toch? ;) ) Dan word er gezegd: vul maar een formuliertje in en dat nemen we wel contact op als we eventueel een pup voor je hebben. Naja het viel me beetje tegen, ik wil graag wat zekerheid krijgen helemaal voor zoveel geld.

Maargoed we blijven dus goed om ons heen kijken naar een lief pupje voor ons!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:11

Fijn toch als fokkers je de hemd van het lijf vragen?

Vanmiddag nog had ik iemand aan de telefoon, die kon niet omgaan met vragen. Haakte af op basis daarvan. Nou prima, als je geen vragen wilt beantwoorden zegt mij dat genoeg, denk ik dan.
Dus als je bij een fokker een goede indruk wilt maken is het belangrijk dat je heel goed weet waar je aan begint, je goed hebt verdiept. Dan maakt het echt niet uit dat het je eerste hond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:16

Precies, als jij die vragen niet kan beantwoorden of het er moeilijk mee heb moet je jezelf mss maar eens afvragen of jou leven wel geschikt is voor een hond.
MP en de asiels zitten vól met dieren waarvan zéker weten een hele boel geen vragen lijstjes hebben in gevult.....

Ik heb dr een jaar over gedaan om die vragen te kunnen beantwoorden.