The dog wispherer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:19

Urko schreef:
Dolfijnen zijn anders dan honden. Waarom toch die vergelijking? Om de de trainingsmethode (ook die om iets op te lossen) wel werkt bij honden en andere dieren. Daarom. Ik wil hiermee aangeven dat je een dolfijn niet kunt straffen, dit dus niet in de trainingsmethode gebruikt word en dit dus OOK BIJ honden werkt. Klaar punt. Neem hem natuurlijk gedrag van een dier mee, onthoudt dat elk gedrag iets oplevert voor een dier (anders vertoont een dier dat gedrag niet, want dan is het zinloos, en zinloos gedrag heeft geen overlevings nut voor een dier) en er zullen weinig probleem gevallen ontstaan of overblijven :)

Nogmaals. PRIMA dat Cesar zijn methode werkt. Ik wil alleen niet op die manier met mijn hond omgaan. Ik heb nu iets gevonden wat ik leuker vind en ook werkt.

@loiz. de methode die ik hanteer is ook toe te passen op heropvoeding zoals ik meerdere malen aangegevan heb.

De husky uit het betreffende filmpje zou ik eerst thuis trainen, en dan steeds verder weg gaan. Leren dat hij zich ontspant aan de riem. Begint hij zo artelijk te doen, zou ik 180 graden omdraaien en naar huis lopen, bekijk het maar, als het zo moet ga ik echt niet met hem wandelen. Op het moment dat de hond naast me loop en hij doet rustig zou ik hem belonen.

heeeui, als het niet MOET ga je ook niet zo met je hond om.............. lijkt mij logisch........ als het wel MOET dan wel........ toch?

Die huskie uit het filmpje, is het stadium thuis trainen allang voorbij :D :D die huskie is dat wat jij aandraagd al een gepasseerd station.......

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:21

Urko schreef:
De husky uit het betreffende filmpje zou ik eerst thuis trainen, en dan steeds verder weg gaan. Leren dat hij zich ontspant aan de riem.

En eh... hoe krijgt die hond dan in de tussentijd de beweging en frisse lucht die die nodig heeft? Zou je er dan voor kiezen die hond weken, zoniet maanden thuis te houden?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:22

Ik leg net uit wat naar mijn idee het verschil is tussen vermijden en het niet opzoeken ;).
Sanne is een forse lab van ruim 30 kilo. Daarnaast loopt er nog een terrier X van 20 kilo mee een een X van 15 kilo.
Ik gebruik geen antitrektuig oid omdat ik vind dat mijn hond niet hoort te trekken. Als zij uitvalt kan ik haar nog altijd prima houden.
Dus als jij weet dat je een hond tegen gaat komen, die al eens eerder vol in je hond heeft gehangen, los loopt, en dus weer zijn kans kan grijpen vol in jou hond gaat hangen, aangezien de baasjes vinden dat hun hond niks doet, loop je er gewoon op af? Kies je niet de veiligheid van je eigen hond, omdat jij vind dat zij dan maar moet luisteren, ondansk dat de hond jouw hond waarschijnlijk weer zal aanvallen?
Mijn hond vertrouwd erop dat ik goede beslissingen neem, zij is tenslotte afhankelijk van mij, dat is wat ik van haar eis. Zo kies ik dus op dat moment de weg naar rechts en niet de weg die naar de hond toe lijd.
Ik hoop dat je me een beetje snapt, is geloof ik best verwarrend getypt :D

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:23

Shadow0 schreef:
Urko schreef:
De husky uit het betreffende filmpje zou ik eerst thuis trainen, en dan steeds verder weg gaan. Leren dat hij zich ontspant aan de riem.

En eh... hoe krijgt die hond dan in de tussentijd de beweging en frisse lucht die die nodig heeft? Zou je er dan voor kiezen die hond weken, zoniet maanden thuis te houden?

Daar heeft Cesar dé methode voor, de loopband ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:24

Nikki__ schreef:

Cesar misschien wel, maar ik vraag me af of Urko dat een wenselijke oplossing vindt?*

*Ik zou hier nog aan toe kunnen voegen dat ik ervan uit ga dat Cesar dat als aanvulling gebruikt en niet als hoofdmethode, maar ten eerste heb ik daar geen details over en ten tweede heb ik dat al eerder geschreven in dit topic.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:29

Ik vind Cesar hartstikke goed. De rust die hij uitstraalt en hoe de honden op hem reageren vind ik zo bijzonder om te zien. :) Ik vind het wel goed dat het programma onderin het beeld laat zien dat je dit nooit zonder een professional moet toepassen op de bonnefooi. ;)

Nikki__ schreef:
Dan mag jij me nog eens uitleggen waarom het probleem niet is opgelost? ;)

Prima dat je Cesar niks vindt, maar als je hond na 4 jaar nog steeds angstagressie vertoont naar (sommige) andere honden, dan vind ik het probleem niet opgelost. :n Opmerkelijk dat je Cesars methode niks vindt, maar je eigen methode werpt zijn vruchten zeker niet af.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:30

Nikki__ schreef:
Ik leg net uit wat naar mijn idee het verschil is tussen vermijden en het niet opzoeken ;).
Sanne is een forse lab van ruim 30 kilo. Daarnaast loopt er nog een terrier X van 20 kilo mee een een X van 15 kilo.
Ik gebruik geen antitrektuig oid omdat ik vind dat mijn hond niet hoort te trekken. Als zij uitvalt kan ik haar nog altijd prima houden.
Dus als jij weet dat je een hond tegen gaat komen, die al eens eerder vol in je hond heeft gehangen, los loopt, en dus weer zijn kans kan grijpen vol in jou hond gaat hangen, aangezien de baasjes vinden dat hun hond niks doet, loop je er gewoon op af? Kies je niet de veiligheid van je eigen hond, omdat jij vind dat zij dan maar moet luisteren, ondansk dat de hond jouw hond waarschijnlijk weer zal aanvallen?
Mijn hond vertrouwd erop dat ik goede beslissingen neem, zij is tenslotte afhankelijk van mij, dat is wat ik van haar eis. Zo kies ik dus op dat moment de weg naar rechts en niet de weg die naar de hond toe lijd.

Ach de mijne is ook nog 80cm groot en flink gespierd, dus die houd ik echt niet zonder slip of tuig hoor als ze wil.
Laat ik wel even duidelijk stellen dat ze sowiso 2x daags losloopt en geweldig sociaal is naar andere honden, ook dominante.
Ze is toevallig een tijd terug gebeten, maar als ik die hond weer tegenkom ga ik er niet vandaan. Als hij in mijn hond hangt, dan
kan hij een mep of knietje verwachten. Heel banketstaaf en meestal worden andere eigenaren boos, want het was 'alleen spelen' maar
dat was het duidelijk niet, dus dan doe ik dat gewoon. Als ik een hond tegenkom waarvan ik zie dat die dominant of agressief kan zijn,
vraag ik ook altijd aan de eigenaar dat deze hem bij zich roept, en dat doen ze altijd wel.
Een goede sociale hond heeft nauwelijks problemen met andere honden, in ieder geval niet zover als in agressie.
Heeft ie dat wel, dan kan hij van mij een reactie verwachten. Komop zeg, ik ga toch niet ergens niet lopen omdat zíj hun hond niet
opvoeden? Na 4 jaar moet het inderdaad weleens over zijn naar mijn idee, dan maar op de snelle methode van Cesar ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:34

Sanne heeft geen last van angstagressie hoor ;)
De methode die ik aanhoud werpt zeker wel zijn vruchten af ;) Sanne valt niet meer uit naar fietsers, hardlopers, alle honden, vreemde mensen, rollerskeaters. Sanne valt enkel uit naar honden die haar voorheen bij de lurfen hebben gegrepen ;) Dus mijn methode werpt zeker zijn vruchten wél af.

En NOGMAALS. Ik heb nooit gezegd dat ik heel Cesar niks vind! Sterker nog, er zijn methodes die ik zeker wel goed vind van hem.
Maar blijkbaar is het moeilijk om te lezen en makkelijker om commentaar te leveren ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:34

Nikki__ schreef:
En NOGMAALS. Ik heb nooit gezegd dat ik heel Cesar niks vind! Sterker nog, er zijn methodes die ik zeker wel goed vind van hem.
Maar blijkbaar is het moeilijk om te lezen en makkelijker om commentaar te leveren ;)

Of misschien schrijf je de dingen gewoon wat onduidelijk en tegenstrijdig op?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:35

Shadow0 schreef:
Nikki__ schreef:

Cesar misschien wel, maar ik vraag me af of Urko dat een wenselijke oplossing vindt?*

*Ik zou hier nog aan toe kunnen voegen dat ik ervan uit ga dat Cesar dat als aanvulling gebruikt en niet als hoofdmethode, maar ten eerste heb ik daar geen details over en ten tweede heb ik dat al eerder geschreven in dit topic.

Ik heb een aantal filmpjes gezien waar hij deze methode dus wél als hoofdmethode gebruikte. Dit omdat de honden zo bomvol energie zaten en de eigenaren te lui waren om fatsoenlijk te wandellen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:35

Shadow0 schreef:
Nikki__ schreef:

Of misschien schrijf je de dingen gewoon wat onduidelijk en tegenstrijdig op?

Volgens mij heb ik meerdere malen aangegeven dat ik niet volledig tegen hem ben, volgens mij zelfs nog in mijn 1e post ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:37

en? is dat verkeerd dan........ is het verkeerd om de hond aan zn engiebehoefte te voldoen aan de hand van een loopband......

zo ja dan hebben alle fitnessscholen in Nederland ook nul bestaansrecht meer

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:40

Nikki__ schreef:
De methode die ik aanhoud werpt zeker wel zijn vruchten af ;) Sanne valt niet meer uit naar fietsers, hardlopers, alle honden, vreemde mensen, rollerskeaters. Sanne valt enkel uit naar honden die haar voorheen bij de lurfen hebben gegrepen ;) Dus mijn methode werpt zeker zijn vruchten wél af.

Welk gedrag vertoont ze volgens jou dan wel? :)

Maar jouw methode heeft Sanne toch niet volledig geleerd hoe zij zich hoort te gedragen? Uiteraard heb je haar de afgelopen dingen kunnen bijbrengen en afleren, maar haar oude gedrag vertoont ze nog steeds.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:41

Loiz schreef:
Nikki__ schreef:

Ach de mijne is ook nog 80cm groot en flink gespierd, dus die houd ik echt niet zonder slip of tuig hoor als ze wil.
Laat ik wel even duidelijk stellen dat ze sowiso 2x daags losloopt en geweldig sociaal is naar andere honden, ook dominante.
Ze is toevallig een tijd terug gebeten, maar als ik die hond weer tegenkom ga ik er niet vandaan. Als hij in mijn hond hangt, dan
kan hij een mep of knietje verwachten. Heel banketstaaf en meestal worden andere eigenaren boos, want het was 'alleen spelen' maar
dat was het duidelijk niet, dus dan doe ik dat gewoon. Als ik een hond tegenkom waarvan ik zie dat die dominant of agressief kan zijn,
vraag ik ook altijd aan de eigenaar dat deze hem bij zich roept, en dat doen ze altijd wel.
Een goede sociale hond heeft nauwelijks problemen met andere honden, in ieder geval niet zover als in agressie.
Heeft ie dat wel, dan kan hij van mij een reactie verwachten. Komop zeg, ik ga toch niet ergens niet lopen omdat zíj hun hond niet
opvoeden? Na 4 jaar moet het inderdaad weleens over zijn naar mijn idee, dan maar op de snelle methode van Cesar ;)

Je hebt wel een prachtige hond!
Ik loop altijd met 3 honden die zich vormen tot een roedel. Als mijn Lab word gegrepen, moet ik dus eerst een hand vrij zien te maken om deze hond dus danig een dreun te verkopen dat hij van mn hond afgaat. Ook moet ik rekening houden dat ik in de situatie van 4 honden niet een van mijn eigen honden een schop geef.
Jij hebt het geluk dat er mensen zijn die hun hond terug roepen. Hier zijn ze er van overtuigd dat hun honden niks doen en zullen ze ook niet snel terugroepen.
Toch fijn dat jullie kunnen oordelen dat het gedrag na 4 jaar wel over moet zijn ;) Ik zou zeggen, kom het maar proberen, succes ;)

Honden mogen tegenwoordig geen hondengedrag meer vertonen, dat is waar.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:42

dejavu schreef:
Nikki__ schreef:

Welk gedrag vertoont ze volgens jou dan wel? :)

Maar jouw methode heeft Sanne toch niet volledig geleerd hoe zij zich hoort te gedragen? Uiteraard heb je haar de afgelopen dingen kunnen bijbrengen en afleren, maar haar oude gedrag vertoont ze nog steeds.

Sanne vertoont haar oude gedrag absoluut niet meer ;) Ze valt enkel nog uit naar honden die haar voorheen hebben gegrepen en is daarna met 1 keer roepen bij te trekken.
Als Sanne daadwerkelijk angstagressie zou hebben, zou haar hele houding anders zijn. Ik ken haar door en door en zij vertoond geen angst op het moment dat ze uitvalt, geloof me ;).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:43

Jahoor honden mogen zeker wel hondengedrag vertonen........ ze mogen alleen geen gevaar zijn voor de maatschappij

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:44

Nikki__ schreef:
Ik heb een aantal filmpjes gezien waar hij deze methode dus wél als hoofdmethode gebruikte. Dit omdat de honden zo bomvol energie zaten en de eigenaren te lui waren om fatsoenlijk te wandellen.

Ik heb filmpjes gezien waarin de loopband nadrukkelijk belicht werd. Ik heb nergens gezien wat Cesar verder wel of niet aanraadt omtrend beweging en buitenlopen. Het punt van zo'n filmpje is dat het maar een paar dingen van zo'n dag uitlicht: wij als kijkers weten niet wat er verder nog gezegd is.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:46

KiWiKo schreef:
Jahoor honden mogen zeker wel hondengedrag vertonen........ ze mogen alleen geen gevaar zijn voor de maatschappij

Dat ben ik met je eens. Wat ik me dan wel weer afvraag is waarom mensen het gedrag van hun hond eerst jaren laten ontwikkelen en dan pas ingrijpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:49

Nikki__ schreef:
Dat ben ik met je eens. Wat ik me dan wel weer afvraag is waarom mensen het gedrag van hun hond eerst jaren laten ontwikkelen en dan pas ingrijpen.

Goeie vraag, maar voor de volledigheid: dit was bij die husky in elk geval NIET aan de orde. Dat was een hond die ze enkele maanden hadden uit het asiel en waarvoor ze ook al verschillende vormen van hulp hadden gezocht.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:51

Urko schreef:
Even een vraagje! Zijn er ook filmpjes te vinden waarbij Cesar terug gaat naar de eigenaren die hij geholpen heeft... want ik ben nieuwsgierig of de honden dit foute gedrag helemaal niet meer gaan vertonen in de toekomst. Of het echt opgelost is. Zulke filmpjes heb ik nog nooit gezien.

Dat laten ze heel vaak zien is mijn ervaring, dan komen ze een paar maanden later terug om te zien hoe het nu gaat. Of die filmpjes ook op youtube staan weet ik niet maar op tv zie ik het heel vaak. Soms zijn er speciale afleveringen die daar helemaal aan gewijd zijn.

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:51

Nikki__ schreef:
KiWiKo schreef:

Waarschijnlijk omdat ze niet weten hoe ze er mee om moeten gaan. Of ze geven te snel op.
Het ligt in de meeste gevallen aan de mens en niet aan de hond.

Er was pas een vrouw in het programma en die zei: ik kan mijn hond dingen niet leren of afleren omdat hij steeds zijn aandacht bij andere dingen heeft enzo (grasmaaiers in dat geval).
En toen zei cesar: nee dat is niet waar, hij doet het omdat je het toelaat, omdat het mag.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:56

Nikki__ schreef:

Hiermee geef je in feite aan je hond aan dat de hond gelijk heeft met haar gedrag, want jij reageert op de andere hond.

Als je een calm assertive packleader zou zijn zou je niet eens nadenken over een andere weg nemen, maar gewoon doorlopen, het zou je niet eens boeien dat daar een andere hond loopt want de wereld is van jou en jij staat daar zo mijlenver boven.

Ik hou me al een behoorlijk aantal jaren bezig met het opvangen en opknappen van gestoorde/verknipte/ten dode opgeschreven hondjes en heb inmiddels ook 'enige ervaring' op het gebied van uitvalsagressie.

Vermijden heb ik nog nooit gedaan, want dat zou toegeven zijn aan de angst/angstagressie/onzekerheid/spanning van de hond.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:57

Nikki__ schreef:
Toch fijn dat jullie kunnen oordelen dat het gedrag na 4 jaar wel over moet zijn ;) Ik zou zeggen, kom het maar proberen, succes ;)

Honden mogen tegenwoordig geen hondengedrag meer vertonen, dat is waar.

Ik ga mijn energie daar niet aan verspillen, daarnaast vind ik het een dooddoener om te zeggen 'komen jullie het maar proberen'. Je bent immers overtuigd van je eigen kunnen dus om je hond nu bloot te stellen aan mensen die je enkel kent van internet... :7
Wat denk je dat de reden is dat ze uitvalt naar honden die haar eerder gegrepen heeft? Ik ken je hond niet, maar van wat je zelf schrijft, lijkt het mij het ultieme voorbeeld van angstagressie.

Nikki__ schreef:
Wat ik me dan wel weer afvraag is waarom mensen het gedrag van hun hond eerst jaren laten ontwikkelen en dan pas ingrijpen.

Omdat er veel mensen zijn die bar weinig verstand van honden hebben en niet doorhebben dat het gedrag alleen maar erger kan worden. Ook krijg ik weleens het idee dat mensen een hond hebben, maar gedragstechnisch geen tijd/zin hebben om er tijd in te investeren. 'Zo is hij nu eenmaal.' Soms vallen mensen in de verkeerde trainers waardoor het gedrag erger wordt of het werpt niet snel genoeg de vruchten af. Veel mensen vergeten ook dat dierenartsen in dit soort gevallen goed advies kunnen geven en in de omgeving veel adressen weten waar je wel met je hond naartoe kunt voor deskundig advies en training.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:03

Nikki__ schreef:
Ook vind ik het zeker geen goede methode dat bij elke hond die trekt, of uitvalt of wat dan ook, de slipriem/prikband/jachtlijn oid tot net achter de oren word getrokken (dus direct op het strottenhoofd) en deze dan flink word aangetrokken.

Tuurlijk heeft hij ook goede kanten. En hij is erg duidelijk naar de baasjes toe en geeft vooral aan dat de fout eigenlijk altijd bij de eigenaar ligt en dit ook zeker zo is.

Maar nee, ik ben geen fan van zijn theorie en methodes.

Normaal gebruikt hij altijd een dun nylon riempje, geen slipketting. Soms moet je ook aan je eigen veiligheid denken. Dit was een grote hond en ik had totaal geen problemen met de slipketting bij deze hond :n

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:11

zo dan,heb even dat filmpje bekeken met die malamute,wat een beest zeg,en dit moet je als trainer ook wel echt durven...

beest valt echt gewoon aan,dat bijten in de riem is frustratie omdat ie hem niet kan bijten..vind het hem eigenlijk nog geweldloos oplossen,ken er wel die de hond toch echt naar de grond getrapt zouden hebben...

heb eigenlijk alleen nog meer respect voor hem gekregen,had het al,maar door dit soort filmpjes weet ik zeker dat die man echt wel weet waar die mee bezig is en ik vind hem erg dapper,hij is toch gebeten door die hond,en je moet er maar aan gaan staan,om met zo'n beest(die ook vreemd voor jou is) te gaan lopen...

en loopbanden...ach..zolang we het prima vinden honden uren lang in kooitjes op te sluiten waar ze amper in kunnen draaien of rechtop in kunnen staan,waarvan de grootste afmeting te klein bevonden wordt om er een konijn in te houden,en deze tegenwoodig standaard bij een uitrusting van een hond horen,vind ik een loopband nog het minst hondonvriendelijke oplossing in de tijd dat mensen wel een hond willen hebben,maar niet de lasten ervan willen hebben...