De walgelijke manier van honden fokken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:43

MamboBeach schreef:
Steef schreef:
Oke, ik zal even een andere zoeken. Ben namelijk wel benieuwd :=

Wat wil je hiermee bewijzen want ik voel iets aankomen! :)

Ik kijk nooit naar dit soort honden omdat ik ze niet mooi vindt maar ik begrijp je reactie niet helemaal.

O nee er komt niks aan hoor :P Ben gewoon erg benieuwd wat erin gefokt is zegmaar. Of die ook een lage achterhand heeft etc ;) Verder heb ik er totaaaaal geen verstand van :P

Wilawander

Re: De walgelijke manier van honden fokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:52

Maar juist door kruizen en zonder papieren fokken ga je slechte dingen verankeren als je pech hebt.

Dat risico zou ik niet nemen. Ik heb mijn herders voor de sport en niet voor de fok maar ik zou nooit een hond nemen zonder papieren. Ik wil die zekerheid.
Mijn honden hebben ook wel eens wat maar qua botten en gewrichten weet ik dat ze goed zijn en kan ik ze ook met een gerust hart belasten zonder dat ik bang hoef te zijn dat er wat mis kan gaan.

Dat honden ziek worden hoeft natuuurlijk niks erfelijks te zijn. Elke hond met papier, zonder, vuilnisbakkie kan ziek worden. Ligt eraan waar het dan omgaat.

Dus dat een hond met papieren duur is met ziektekosten en die zonder niet is ook geen bewijs. Want elke hond kan ziek worden. Dan is er nog het mileu waar de hond op groeit.

Een hond op de bank zal minder snel een blessure oplopen dan een hond in de sport of een hon die veel buiten kan ravotten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:07

Sessambeentjes die gebroken zijn bijvoorbeeld, toch erge last van zijn heupen. Dit zou dan toch uitgesloten moeten zijn als ouders erop worden getest?

Ik wil het risico niet nemen om alleen maar op een papiertje te vallen en te fokken en te denken dat dat het beste zou zijn.
Je ziet het, de mens wordt steeds gekker en gaan van die herders fokken, voor een showlijn, die amper meer op de benen kunnen staan... Is dit dan een juiste manier van fokken met deze dieren? Dit kun je dan toch ook zeker niet goedkeuren?

Ik heb het ook niet over gewoon ziek zijn Wilawander, ik heb het over de erfelijke zaken, die toch blijkbaar niet helemaal uitgesloten zijn als je fokt met een papier...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:11

MamboBeach schreef:
Sessambeentjes die gebroken zijn bijvoorbeeld, toch erge last van zijn heupen. Dit zou dan toch uitgesloten moeten zijn als ouders erop worden getest?

Ik wil het risico niet nemen om alleen maar op een papiertje te vallen en te fokken en te denken dat dat het beste zou zijn.
Je ziet het, de mens wordt steeds gekker en gaan van die herders fokken, voor een showlijn, die amper meer op de benen kunnen staan... Is dit dan een juiste manier van fokken met deze dieren? Dit kun je dan toch ook zeker niet goedkeuren?

Ik heb het ook niet over gewoon ziek zijn Wilawander, ik heb het over de erfelijke zaken, die toch blijkbaar niet helemaal uitgesloten zijn als je fokt met een papier...

Maar waar zie jij in NL herders uit showlijnen die niet op de benen kunnen staan? want die worden echt niet toegelaten voor de fok omdat ze het werk niet aankunnen,

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:12

Hallo,

Ik heb niet alles gelezen. Maar die honden (bv op de foto op p1) zijn zonder papieren neem ik aan??
Wij hebben zelf een witte herder in huis waarmee gefokt wordt. Nou die heeft eerst een heleboel tests moeten ondergaan voordat hij goedgekeurd was ;)

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:13

Ook ik heb zo'n "probleem" ras gehad. De West Highland white terrier.
Huidproblemen en later sukerziekte in een zware vorm.
Max had een stamboom maar vanaf begin af aan een huidprobleem. Suikerziekte kreeg hij pas toen hij 10 jaar was, dus dat kan ook een ouderdomskwaal zijn geweest.
Let wel voor ik er op aangevallen word, Max was ten eerste een opvanghond bij mijn moeder maar omdat hij zo naar mij trok en alleen maar goed luisterde naar mij hebben wij hem destijds gehouden.
Ik heb nu nog steeds een Westy die heeft geen huidprobleem, pure geluk als ik zie hoeveel Westy's een huidprobleem hebben.

We hebben ook altijd Schotse terriers gehad maar in dat ras komen eigenlijk nooit problemen voor. Kerngezond als ik het zo mag zeggen. Ik wil nooit meer anders dan een Schot. (ook vanwege de eigenschappen, net zo eigenwijs als ik :D )
Omdat dat ras niet zo in trek is en er ook nog steeds bijna hetzelfde uitziet als jaren geleden.

Vind de DH er ook niet uitzien als ze zo door de achterhand heenzakken.

En over Crufts volgens mij komen daar ook een boel Nederlandse fokkers. Dus wie zegt met zekerheid dat het geen NL fokker is die daar met de DH die als een kikker loopt?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:17

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling hier offtopic te gaan en allerlei honden te laten beoordelen door anderen op beenstand en rug of wat dan ook. Dergelijke offtopic berichten zijn uit het topic verwijderd.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:18

Wilawander schreef:
MamboBeach schreef:

Maar in het buitenland wel?
Herders zijn mijn ras ook niet dus weet daar ook niet zo veel vanaf.
Ik weet wel dat ze bestaan en ik het oerlelijk vindt en het mij niet gezond kan zijn.
Lijkt mij niet dat de mensen die fokken zonder papieren dit doen.

Maar waar zie jij in NL herders uit showlijnen die niet op de benen kunnen staan? want die worden echt niet toegelaten voor de fok omdat ze het werk niet aankunnen,

Fijn, mijn tekst is weg...

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:23

ik snap jou punt helemaal.
maar ik heb veel met duitse herders gewerkt (lees training politiehonden)
en duitse herders hebben die stand al eeuwen lang.
zo erg als op die schow van het filpje heb zelfs ik nog nooit gezien.
dit kan ook nooit goed zijn.
maar de foto die bij show hond staat is heel normaal.
duits herder is een ras wat heel gevoelig is voor HD.
dit komt puur door de doorfok.
maar gelukkig zijn er ook nog goede fokkers.
ik ben het verder voledig met je eens. ;)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:48

kamatz schreef:
Ik kan er niet goed tegen dat "leken" het altijd beter lijken te weten en ze zich nog nooit verdiept hebben in de rasstandaard van bepaalde rassen. Misschien zou het bijwonen van verschillende seminars geen verkeerd iets zijn voordat ze beginnen te blaten.

Een DH moet een hoge schoft hebben en in een opwaartse beweging draven.
De stuwing moet vanuit de achterhand komen. Als een hond weinig hoeking heeft zal deze ook nooit met zo'n opwaartse beweging kunnen draven. Dat is gewoon de rasstandaard en daar kan ik ook niks aan veranderen.n in :D

Ja, maar de discussie gaat hier juist over de rasstandaard! Is het goed dat de rasstandaard een schuin aflopende achterhand voorschrijft? Is het goed dat een rasstandaard bij de King Charles een bolle schedel voorschrijft? Is het goed dat de rasstandaard bij de bull terrier zo'n extreme neus voorschrijft? Verder wordt een rasstandaard vaak door keurmeesters anders geinterpreteerd. Dan worden de extremen weer goed beoordeeld. En dat is dan weer stimulerend om met extremen te gaan fokken.
De rasstandaard is leidend, maar wat doet dat met het welzijn van de hond? Dat is waar TS de discussie over wilde laten gaan.

Ik vind dat je met rashonden altijd terug moet gaan naar waar ze in eerste instantie voor bedoeld waren. Bijna elke hond is ook gefokt met een bepaald gebruiksdoel. Alleen door de jaren heen is het gebruiksdoel vooral gezelschapshond en showhond geworden, waardoor rasstandaarden ook zijn aangepast. Maar daarmee wordt wel voorbij gegaan aan de functionaliteit van de hond.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:03

Als er voor shows wordt gefokt met wat voor dier of ras dan ook, wordt het al heel gauw een zeer subjectieve aangelegenheid.
Ik heb zelf Quarterhorses en wij fokkken uit onze eigen merries af en toe een veulen voor onszelf en we zijn in het verleden vaak naar shows en keuringen geweest.
Bij het ene jurylid wordt je zomaar op nr èèn geplaatst en bij de andere op nr vier.....
Het is en blijft een 'sport' waar mensen beoordelen wat en wie zij mooi of rastypisch vinden.
Wat Pietje mooi en kenmerkend vindt, is voor Jantje helemaal 'niks'!
Zo ook met honderassen, ze zijn allemaal 'gemaakt' door de mens en voor verschillende doeleinden en de mens bepaalt wat 'goed' is en wat niet. De een vindt zijn eigen honden prachtig en goed en de ander vindt die honden juist weer niks, ook al zijn er rasvoorschriften en medische keuringen, en deze zijn ook weer opgesteld door de mens.
Dus wie bepaalt nou eigenlijk??
Fookkers vinden rasloze honden nooit goed of mooi, dat is een gegeven, maar het is wel een feit dat er meer rashonden allerlei problemen met hun gezondheid hebben dan rasloze honden. En dan heb ik het hier niet alleen weer over Herders maar over eigenlijk alle rashonden.
Ik heb zelf oa een Duitse Herder gered op Gran Canaria, zonder papieren en dus geen rashond volgens de norm ;) . Hij 'herdert' alles wat los en vast zit, brengt de paarden mee naar het land, houdt het roedel bij elkaar en als zelfs wij teveel uit elkaar dreigen te gaan tijdens een wandeling moet hij dat allemaal weer bij elkaar brengen, pakwerk en schuttingen tja daar snapt hij niet zoveel van, hij is dus een rasloze hond en doet niet waarvoor hij gemaakt is, volgens 'het boekje'......tja.
Er wordt ook altijd gezegt dat je fokt om het ras te verbeteren.....
Is het ras dan nog niet goed?? Je kunt toch niet eeuwig blijven verbeteren?
Er zijn natuurlijk fokkers die heel concentieus bezig zijn met hun ras, absoluut, maar er zijn er teveel die zich erop blind staren en niets anders meer zien en horen en waar echte dierenliefde ver te zoeken is!
En daar gaat het nou toch juist om??

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:12

Tja BNB, iedere fokker vind altijd wel dat er iets te 'verbeteren' valt aan de honden die hij of zijzelf heeft

Althans ik wel, ik staar mezelf niet blind op mijn honden, zie hun te kortkomingen en probeer deze te verbeteren.

Ik vind zeker niet alle papierloze honden slecht of niet mooi, er lopen schitterende kruizingen rond, zeker weten.

Waar ik me erg aan stoor, bij honden met en zonder papieren is dat er zo weinig aandacht is voor de gezondheid en het welzijn van de honden
Prop ze in een hok en fokken maar, dat ze met 3 of 4 jaar dood neervallen ,jammer dan , da's goed voor de handel DAAR kan ik niet tegen, stamboom hond of niet!!

Fokkers die bewust selecteren op type of het nu gezond is of niet, ze zijn mooi, daar gaat het hun om!

Nou sorry aan dat soort praktijken doe ik niet mee, walgelijk!

edit: typo's verbeterd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:48

Nessah schreef:
Zelfde met die chihuahua's steeds kleiner en kleiner en het valt me op dat er veel ruggetjes bol staan van die beesten.

De Chihuahua's worden groter gefokt dan een aantal jaar terug, wat je hier zegt klopt dus niet. Op shows word een te kleine hond niet eens geplaatst. Een Chihuahua hoort een rechte rug te hebben, je zult ze niet tegenkomen met een bolle rug op een show.

Ik ben bang dat jij in de war bent met de honden die op marktplaats onder de naam Chihuahua worden verkocht, maar die hebben dan ook weinig met Chihuahua's te maken. ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:27

EmEm schreef:
kamatz schreef:
Ik kan er niet goed tegen dat "leken" het altijd beter lijken te weten en ze zich nog nooit verdiept hebben in de rasstandaard van bepaalde rassen. Misschien zou het bijwonen van verschillende seminars geen verkeerd iets zijn voordat ze beginnen te blaten.

Een DH moet een hoge schoft hebben en in een opwaartse beweging draven.
De stuwing moet vanuit de achterhand komen. Als een hond weinig hoeking heeft zal deze ook nooit met zo'n opwaartse beweging kunnen draven. Dat is gewoon de rasstandaard en daar kan ik ook niks aan veranderen.n in :D

Ja, maar de discussie gaat hier juist over de rasstandaard! Is het goed dat de rasstandaard een schuin aflopende achterhand voorschrijft? Is het goed dat een rasstandaard bij de King Charles een bolle schedel voorschrijft? Is het goed dat de rasstandaard bij de bull terrier zo'n extreme neus voorschrijft? Verder wordt een rasstandaard vaak door keurmeesters anders geinterpreteerd. Dan worden de extremen weer goed beoordeeld. En dat is dan weer stimulerend om met extremen te gaan fokken.
De rasstandaard is leidend, maar wat doet dat met het welzijn van de hond? Dat is waar TS de discussie over wilde laten gaan.

Ik vind dat je met rashonden altijd terug moet gaan naar waar ze in eerste instantie voor bedoeld waren. Bijna elke hond is ook gefokt met een bepaald gebruiksdoel. Alleen door de jaren heen is het gebruiksdoel vooral gezelschapshond en showhond geworden, waardoor rasstandaarden ook zijn aangepast. Maar daarmee wordt wel voorbij gegaan aan de functionaliteit van de hond.

Ik vindt de duitse herder niet veel veranderd in de jaren. Volgens mij schreef Kamatz dat ook al.
iets wat je bij andere rassen wel ziet (met korte snuit, deze worden steeds korter) de schuinte van de herder wordt niet schuiner. De eisen zijn al lang hetzelfde, al is ED onderzoek erbij gekomen wat alleen maar goed is. Op HD strenger geworden, ook alleen maar goed.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:31

Dat rechtvaardigt het nog niet dat het dan juist is Wilawander.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:40

Tja ik weet ook niet wat fokkers en fokverenigingen mankeert tegenwoordig: ze zijn apetrots op dat alles raszuiver is, maar de beetsen lijken in het niets meer op het oorspronkelijke dier zoals het ras ooit bedoeld was. Beesten raken steeds misvormder en zwakker, maar owee als je daar iets over zegt..

Fokken met dieren zonder papieren of de raskenmerken die de zgn fokkers willen zien, wordt automatisch als vermeerderen gezien, terwijl de gemiddelde kruizing of bastaard mi 100x beter en sterker is dan de gemiddelde rashond/ paard/ kat/ kip...
Ik ben persoonlijk erg voor de hobbyeigenaar die gewoon voor de lol een keer een veulen of een nestje fokt en daarbij miscshien wel gewoon de hengst van de buurman leent omdat die combi zo leuk lijkt, ipv de eeuwige selectie en de reproductie van bloedlijnen...

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:40

En kan iemand die verstand heeft van herders even antwoord geven op de vraag wat het functionele nut is van een herder met dergelijke achterpoten? Waarom worden ze zo gefokt? (geldt overigens ook voor een hoop bordercollies etc. maargoed)
Kan iemand ff onderbouwen waarom een hond sterker is wanneer hij uit verhouding is? Want uit verhouding is het, daar kan je niet over discussieren.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:43

Als de duitse herderfokkerij écht alleen op prestatie zou fokken dan zouden ze het net zo aanpakken als bij de engelse volbloed. Namelijk dat dieren waarmee gefokt mag worden pas goedgekeurd worden wanneer zij presteren, en dus niet wanneer ze er mooi uit zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:52

Echt rechte honden hebben minder hoekingen, en juist die hoekingen maken dat ze sneller/sterker enz. zijn, dus dat moet je ook niet willen.
Ideaal is een hond die wel iets afloopt, met goede hoekingen, en een flink sterke achterhand, mooie diepe borst, stevige kop, en gespierde poten, maar wel wat je bij een paard "droog" zou noemen. Maar zo een hond ziet er nog vrij recht uit hoor, als hij rechtop staat.
In stand kun je alles schuin wegzetten.

Je moet de Engelse en Amerikaanse fokkerij niet willen vergelijken met de Europese fokkerij. Die vergelijking wordt steeds weer getrokken, maar in Amerika en Engeland is men zover doorgeschoten met die aflopende ruggen, die lijnen zijn helemaal niet te vergelijken met de onze.
Ik had een prachtige Duitser uit Bayern, dat beest was om de dooie dood niet recht, die liep ook af. Had heel goede hoekingen in de heupen en achterpoten, mooi geplaatste schouder, donders knappe hond was dat. Iedereen zat te kwijlen om dat prachtige lijf, met die rechte rug (die dus ook gewoon afliep).

De Duitser die hier nu rondloopt heeft ook een licht aflopende rug, lijkt ook recht. Hij is het niet, en dat is maar goed ook, hij kan heerlijk rap wegdraven, ontzettend veel kracht in de achterhand, dat is echt onvoorstelbaar, heeft nu gangen die écht mooi zijn (al was mijn vorige echt een dressuurpaard wat dat betreft, die voerde de passage uit alsof het niets was) deze haalt dat niet, maar kan een pirouette waar je raar van opkijkt, en springt zo de anderhalve meter schutting, boeit hem niets.

Hij heeft niet zoveel lol in serieus werken, dus ik ga behendigheid met hem doen (hij is nou bijna 3, dus het kan nu wel) en toen ik hem opgaf, keken ze me vreemd aan: behendigheid met een DH? Toen ze hem zagen kwamen ze er van terug.......

Punt is, verkijk je niet op die rechte ruggen, een écht rechte hond heb je niks aan, die komt kracht en belastbaarheid (fysiek iig) tekort. Een hond die iets afloopt, dat lijf is veel functioneler.
Labradors zijn hartstikke recht, HD komt in dat ras meer voor als bij de (keurfok) herders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:54

christel1857 schreef:
Als de duitse herderfokkerij écht alleen op prestatie zou fokken dan zouden ze het net zo aanpakken als bij de engelse volbloed. Namelijk dat dieren waarmee gefokt mag worden pas goedgekeurd worden wanneer zij presteren, en dus niet wanneer ze er mooi uit zien.

Moeten we niet doen, want dat heeft bij de Engelse volbloed een paar k*tkarakters opgeleverd, niet te filmen......

Een goede DH heeft én een goed lijf, en een goed karakter, en mooi om te zien. Ik wil ze niet anders. Waarom alleen op prestatie fokken als je alle 3 kunt doen? Een herder wordt alleen maar aangekeurd als ie presteert.

Fokkers fokken voor de liefhebbers, de sporters, de trainers? Denk je echt dat wij honden willen die niet eens kunnen lopen?
Ik wil een super veelzijdige hond, een hond die in elke tak van de hondensport zijn mannetje staat. Die misschien niet uitblinkt, maar wel overal dikke zevens haalt.
Als je een allround wedstrijd zou hebben en je doet mee met een DH, dan wint de DH ook. Omdat het de meest veelzijdige werkhond is die er is, en dat willen we ook.

In Amerika zijn ze puur voor de show gaan fokken, daar krijg je waardeloze honden van. Daar betalen ze weetikhoeveel voor een exemplaar zoals ik heb..... Hier in Europa worden ze voor het werk gefokt, dat is een wereld van verschil. En ja, we willen knappe, lieve, leuke honden, die ook nog eens hoge ogen gooien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-10 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:55

christel1857 schreef:

En dat is nu juist wat ze doen ;) edit o.a.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 14:42

Zie dat jullie goed verder gegaan zijn zonder mij aanwezigheid.. top!

Ik ga even rustig bij lezen, heb echt gruwelijk rugpijn van het lange zitten van gisteravond... maar zal later op de dag nog in gaan op wat dingen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:51

@ThePast03: Ja, sorry dat bedoel ik ook. Ik kijk wat ik om me heen zie, want ik kom niet op shows. ( ja, 1 keer per jaar omdat het dan hier om de hoek is) Ik ben blij dat ze juist groter gefokt worden :) Fijn!
@jenneke1029: fijn dat je ook met langere neuzen gaat fokken.. Maar ik vind het zo raar dat het met keizersnede geboren moet worden.. Dat klopt gewoon niet.

Maar hoe staan jullie dan tegenover bijvoorbeeld de Franse bull?

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:05

Nessah schreef:
@ThePast03: Ja, sorry dat bedoel ik ook. Ik kijk wat ik om me heen zie, want ik kom niet op shows. ( ja, 1 keer per jaar omdat het dan hier om de hoek is) Ik ben blij dat ze juist groter gefokt worden :) Fijn!
@jenneke1029: fijn dat je ook met langere neuzen gaat fokken.. Maar ik vind het zo raar dat het met keizersnede geboren moet worden.. Dat klopt gewoon niet.

Maar hoe staan jullie dan tegenover bijvoorbeeld de Franse bull?

Ik heb 1 franse bul die heeft een keer per ongeluk een nestje gehad en die kon zonder keizersnee bevallen.
vind het inderdaad niet echt natuurlijk dat ze een keizersnee moeten hebben aangezien de pups anders niet door het geboortekanaal passen met hun dikke koppen, wel zoek ik reuen op die erom bekend staan dat ze ook pups geven die op een normale mannier geboren kunnen worden maar die zijn er niet veel helaas.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:05

ThePast03 schreef:
Je fokt een zo gezond mogelijke hond en probeert een combinatie te maken waarbij je het minste kans hebt op erfelijke gebreken, dat heeft niets met lange ruggen of grotere hoekingen te maken. Een langere rug kan er misschien voor zorgen dat een Teckel een ergere vorm van Hernia krijgt en de sterke hoekingen kunnen er voor zorgen dat een Duitse Herder een ergere vorm van HD krijgt, maar de erfelijke aanleg moet er gewoon zijn.

Je hebt niet geantwoord op mijn vraag: Hoe verklaar je dat bij de Labrador Retriever (en de Border Collie en nog wat rassen) meer HD voorkomt dan bij de Duitse Herder, die hebben toch geen extreme hoekingen.

Nogmaals; een erfelijke aanleg hoeft niet aanwezig te zijn.

unamie schreef:
Niet alleen Herdershonden worden door sommige graag gezien met een afwijking..

Er worden veel honden en andere dieren gefokt met geaccepteerde afwijkingen..sterker nog de afwijkingen worden juist gewaardeerd!!

Wat is er nu leuk aan een hond die niet goed kan kijken omdat zijn huid voor zijn ogen hangt of huid onstekingen krijgt (bv chinese rimpelhond, mastino napolitano)
Of een hond die niet normaal adem kan halen en het doorlopend benauwd heeft (bv Bulldoggen , pickinees)
Of zulke lange oren hebben dat ze in de weg zitten of regelmatig oorontsteking hebben
Of een ras zoals bv de Duitse dog die door zijn ongezonde afmetingen gemiddeld 7 jaar word (dus veel halen dat bij lange na niet eens (!) )
Perzische katten die een platgedrukte snuit, doorlopend traanogen hebben en daar ook nog prijzen mee winnen op shows!
Cavia's die kaal worden gefokt (skinny's) en er uitzien als gedrochten (hoe meer rimpels hoe beter 8)7 )

Ik snap eerlijk gezegt niet wat er nu zo leuk is aan dieren met een afwijking? -O-
zeker niet als deze het stomme dier enorm in de weg zit, en ze er zichtbaar onder lijden
Zegt trouwens meer over de mensen die ze hebben dan over de honden zelf }:0

Daar ben ik het helemaal met je eens.

christel1857 schreef:
magda_90 schreef:
Klopt wel hoor. Er wordt niet voor niets gezegd dat je honden het eerste jaar beter schraal kunt houden en beperkte beweging moet geven. Zo kunnen de gewrichten zich rustig ontwikkelen en pas in het tweede levensjaar mag je werken aan de spieropbouw, om het even kort door de bocht te zeggen. Als je nu HD-vrije ouders hebt en je gaat met hun pups heel fanatiek het eerste levensjaar in, dan slijten de heupgewrichten veel te snel omdat ze zich niet rustig hebben kunnen ontwikkelen, met HD dus als gevolg.

Maar dan nog, waar zijn we mee bezig? Als we onze rashonden eens gaan vergelijken met hun voorouders (lees: wolf) dan moet een jonge wolvenpup al op zeer vroege leeftijd mee kunnen met de roedel. Die is dus al actief aan het bewegen vanaf de dag dat ie uberhaupt kan lopen. Terwijl 'onze' herderpups beperkte beweging moeten hebben blijkbaar... sorry maar ik vind het gewoon echt twisted hoe sommige mensen over problemen kunnen denken.

Wolven kun je helaas niet meer gaan vergelijken met onze rashonden. Deze beperkte bewegelijkheid (geld voor álle honden en niet alleen DH!) is dan is dan ook in het leven geroepen om de kans op HD/atrose/ED etc. te verminderen. Ik ben het met je eens dat de fok van dieren doorslaat en ik kan dan ook alleen maar hopen dat er veel voorlichting en gezonder verstand gaat komen.