De waarheid over goudvissen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:53

sjeee dit wist ik helemaal niet, mijn broertje heeft ook een goedvis, maar ik ga dit toch eens even aan mijn mama laten lezen, of we deze zomer meneer blub niet kunnen verplaatsen :oo

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:56

_Tara_ schreef:
Zeker laat een vis het zien als 'ie niet lekker in z'n vel zit. Dat ben ik helemaal met je eens. Vinnen tegen z'n lijf geknepen, langzaam zwemmen, minder eten. Maar zit er niet ook iets tussen goed in je vel zitten en niet lekker in je vel zitten? Je kan toch ook niet lekker in je vel zitten, maar wel nog gewoon eten en rondzwemmen. Net als al die goudvissen in kommen die ook nog gewoon zwemmen en eten. Zitten die dan ook lekker in hun vel? Of eigenlijk toch niet maar kun je dat gewoon niet zien?
Ik vind het jammer dat je dit een zinloze discussie vind. Ik vind het juist wel interessant om hierover te discussieren. Hoe zie je nou of een vis zich echt helemaal happy voelt.

Door de punten die je zelf al genoemd hebt, zo lastig is dat niet hoor

_Tara_

Re: De waarheid over goudvissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:58

Zien of een vis zich niet goed voelt is makkelijk. Maar of 'ie zich wel goed voelt? Is dat dan gewoon als 'ie wel zwemt en eet? Maar dan weer, wat met die goudvissen in kommen die ook gewoon zwemmen en eten? Die kunnen zich toch niet lekker voelen?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:02

Ach, ik geloof best dat er ook echt wel goudvissen (uitzonderingen!) zijn die zich wel lekker relaxed voelen in een kom, maar elke vis die ik in een kom gezien heb liet signalen zien dat hij zich niet prettig voelde

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:13

die "vissenkommen" zijn erg leuk om bloemen in te zetten......goudvissen horen lekker rond te kunnen zwemmen in een grote vijver of anders in een ruim en goed aquarium, dus ben het volledig met de TS eens.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:45

Moderatoropmerking:
Dit topic is erg nuttig begonnen, maar na een aantal pagina's verzand in een vervelende persoonlijke discussie.
Ik heb een groot aantal berichten uit het topic verwijderd. Dit zijn een aantal oneliner, persoonlijke sneren en offtopic berichten waarin de vergelijking getrokken wordt naar het houden van paarden. Of quotes van deze berichten.

Als ik per ongeluk een informatief bericht mee verwijderd heb, sorry dan, ik probeer hier opnieuw een volwassen nuttig topic van te maken over het optimaal houden van goudvissen.

Graag dus ontopic berichten. Vragen, kritiek en aanvullingen zijn prima, maar hou het gewoon netjes.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:32

Mijn oma heeft dus ook een goudvis (1!) die andere is tijden geleden overleden, en blijkbaar is iedereen hem vergeten behalve ik (soms begin ik serieus te twijfelen of hij wel bestond...) En elke keer stel ik voor dat ze dat kleine kommetje dat daar staat wegdoet, en dat ik een goede voor haar koop. Maar nee, dat wil ze niet. Dat arme beest kan zich letterlijk niet omdraaien in zijn kommetje... En ik weet zeker dat als ik dit aan haar zou laten zien, dat ze zou gaan lachen. Ze gelooft totaal niet in gevoel bij dieren. :( Kan ik altijd zo boos om worden...

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:46

ik heb in dit topic al eens eerder vertelt hoe mijn vissen leven en dat ik vind dat het moet veranderen, maar nu ik zie wat de symptomen zijn die ongelukkige vissen vertonen, zie ik geen overeenkomst met onze vissen (4 vissen in een erg grote kom), onze vissen vertonen die symptomen niet. volgens mij voelen de mijne zich wel goed op hun gemak in een kom...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:28

Dat is dus precies wat ik bedoel. Ogenschijnlijk ziet het eruit alsof ze zich wel vermaken zo met z'n 4en in een kom. Maar dat kan gewoon echt niet waar zijn. Dus daarom ben ik van mening dat je 't echt niet altijd ziet als je vis zich ongelukkig voelt.

@ Bella: Haal ze alsjeblieft uit die kom en koop op z'n minst een aquarium van zo'n 60 cm voor ze met een goed filter. Daar voelen ze zich echt een stuk prettiger in. Of jij daar nou wat van merkt aan ze of niet.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:43

_Tara_ schreef:
Dat is dus precies wat ik bedoel. Ogenschijnlijk ziet het eruit alsof ze zich wel vermaken zo met z'n 4en in een kom. Maar dat kan gewoon echt niet waar zijn. Dus daarom ben ik van mening dat je 't echt niet altijd ziet als je vis zich ongelukkig voelt.

@ Bella: Haal ze alsjeblieft uit die kom en koop op z'n minst een aquarium van zo'n 60 cm voor ze met een goed filter. Daar voelen ze zich echt een stuk prettiger in. Of jij daar nou wat van merkt aan ze of niet.

daar heb ik al vaak over nagedacht, maar mijn vader wil geen aquarium, deze kom is echt groot en geen gewone kom, het is eigelijk ook geen kom, er hore eigenlijk grote planten in te zitten, maar daar gebruikten we die niet voor, een aquarium neemt bij ons teveel plaats in en deze kom staat op een standaard zeg maar, zodat de grote er niet toe doet..

dit is echt een typische discussie, die niet gehouden moet worden. je kunt toch niet bij iemand anders gaan bepalen of de vissen gelukkig zijn of niet.. je zult hier weinig mee bereiken met zzo'n topic, omdat iedereen weer een andere kijk erop heeft.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:48

Hoeveel liter water gaat er dan in die kom?

Een andere kijk erop hebben, feit is gewoon dat een goudvis 25 cm lang kan worden en 25 jaar oud. Een vis van 25 cm lang past gewoon niet in een kom. Dus daar kun je geen andere kijk op hebben.

Dat van die standaard snap ik trouwens niet, de kom staat op een standaard en daardoor doet de grootte er niet toe?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:50

Die van ons leven in onze grote put in de tuin. Daar zitten ze al jaren. :) Helaas weten de reigers er van. Van de winter is er zelfs één gestikt in een vis. De reiger lag dood in ons weiland met de vis nog in zijn bek. :=
Nu zijn er nog maar twee goudvissen over. Dat zijn net de jongste, kleinste visjes. Er moet maar weer wat bij...

De goudvissen in een kommetje vind ik zo sneu. :\ Het zijn levende accesoires.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 22:51

bella1wjnmk schreef:
daar heb ik al vaak over nagedacht, maar mijn vader wil geen aquarium, deze kom is echt groot en geen gewone kom, het is eigelijk ook geen kom, er hore eigenlijk grote planten in te zitten, maar daar gebruikten we die niet voor, een aquarium neemt bij ons teveel plaats in en deze kom staat op een standaard zeg maar, zodat de grote er niet toe doet..

dit is echt een typische discussie, die niet gehouden moet worden. je kunt toch niet bij iemand anders gaan bepalen of de vissen gelukkig zijn of niet.. je zult hier weinig mee bereiken met zzo'n topic, omdat iedereen weer een andere kijk erop heeft.

En dat is het mooie, dat kun je dus wel. Er zijn gewoon basisvoorwaarden waaraan voldaan zou moeten worden. Een goudvis wordt niet blij in een kom, omdat hij daar te weinig zuurstof in krijgt, en omdat hij daarin zal vergroeien door een tekort aan ruimte.

Je kunt geen pony houden op 2x2. Je kunt geen olifant houden op 7,5x7,5. Je kunt geen giraffe houden als je plafont maar 3 meter hoog is. Je kunt geen kat in een boodschappen kratje houden. En je kunt geen goudvis houden in een kom. Het is gewoon mishandeling, of je vis er nou gelukkig uit ziet of niet.

En als je de discussie niet wil voeren, dan moet je op het rode kruisje in je rechter bovenhoek klikken en dan hoef je hem niet te voeren. Maar als je je er (vrijwillig!!!) in mengt, dan moet je er ook tegen kunnen dat mensen er meer vanaf weten dan jij en dat dus blijkt dat je dingen grondig fout doet.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:53

Enkele dagen geleden (vriend is vijver aan het aanleggen) kwamen er mensen langs, ons vijvertje zal ongeveer 135 cm op 165 cm en 70 cm diep worden en wij dachten (vriend en ik) maximum 8 visjes (4 goudwindes en 4 shubinskin) er in te zetten zegt de een van de personen 'zo weinig daar kunnen toch makkelijk 30 tot 40 vissen in als het niet meer is' Zo zie je maar mensen die er niets van kennen (niet dat ik er zoveel van ken) denken echt dat vissen amper plaats nodig hebben.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:54

Dat meen je niet :oo Dan zie je alleen nog maar vis :=

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:57

Vriend zei dan ook ja tuurlijk kunnen ze er in als je ze op elkaar stapelt. Wij kennen er ook niet veel van maar we gaan niet zomaar wat doen we hebben enkele boeken gekocht en op internet gezocht en met mensen gesproken met een vijver en we proberen de vissen zo gelukkig mogelijk te maken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 09:07

Overgens zou ik zeker een meter diep gaan, want anders wordt het te koud in de winter.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:48

Vjestagirl schreef:
Overgens zou ik zeker een meter diep gaan, want anders wordt het te koud in de winter.

Mij hebben ze gezegt dat 70 - 80 cm genoeg was omdat de winters hier niet zo streng zijn. Dit komt van verschillende sites en heb het daarna voor de zekerheid nog eens gevraagd aan een dierenarts dat ook vissen kweekt, hij zei dat 70 toch al genoeg was en dat zijn vissen nooit problemen hebben gehad met 70 cm maar zal het nog eens bespreken met vriendje (hij is degene dat de vijver graaft). Dank voor de tip.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:53

Maar als we nog een winter krijgen zoals afgelopen winter.... die was toch vrij streng :P

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:55

bella1wjnmk schreef:

Als je ze niet kunt houden dan moet je ze niet houden. Dus als je vader geen fatsoenlijke ruimte voor ze wil regelen dan moet je ze wegdoen. Want nu heb je ze puur voor je eigen plezier en het dier lijdt eronder, of je dat nu wil inzien of niet.

Goudvissen, zoals in dit topic al honderd keer aangehaald, worden 30 cm lang en dat kan niet in een kom, en doordat er te weinig zuurstof in het water zit en ze in hun eigen urine en poep zwemmen, krijgen ze groeistoornissen, waardoor ze dus klein blijven. Echter groeien bepaalde organen wel door waardoor ze vroegtijdig sterven, leuk he dat jij naar een goudvis in een kommetje kunt kijken?

Het is echt stuitend dat er nog steeds mensen zijn die dit niet willen inzien.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:56

FireScorpion schreef:
Maar als we nog een winter krijgen zoals afgelopen winter.... die was toch vrij streng :P

Dat is waar, dan zet ik ze desnoods binnen :D maar zal met vriendje nog eens bespreken of hij dieper wilt gaan (is zijn 'project' en heb er dus niet veel over te zeggen)

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:19

Goed topic. N.a.v. dit topic zijn de goudvissen uit het aquarium op het kantoor van mijn vriend verhuisd naar een vijver!
Leuk om te horen toch!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:21

Geweldig nieuws! :D Fijn om te lezen nikkigioa !

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 12:07

nikkigioa schreef:
Goed topic. N.a.v. dit topic zijn de goudvissen uit het aquarium op het kantoor van mijn vriend verhuisd naar een vijver!
Leuk om te horen toch!

Dat is echt geweldig nieuws! Goed werk!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:59

Super! Daar doen we 't uiteindelijk toch voor.