Het is maar goed dat ik niet in de dominantietheorie geloof

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:33

annebe schreef:
Een alpha is misschien een groot woord voor deze hond toen ze pup was, maar wel dat het gewoon "hufters"waren oftewel niet opgevoed.
Haar broertje (vrij snel naar mijn vader gegaan) had dezelfde trekken en wist zelfs op de hondecursus de boel in de war te schoppen en tegen de trainer aan te gaan piesen!
Beide honden zijn nu enigzins wat rustiger geworden, maar er blijven rare trekjes in zitten.

De fokker van de 2 pups (was een nest van 11 of 12 pups) heb ik hier een maand of 2 geleden nog op visite gehad omdat ik gewoon niet meer wist wat ik met haar aan moest.
Zij zouden haar wel even mee terug nemen en heropvoeden.
Heb vriendelijk bedankt!

O, zo'n hufter heb ik ook hoor. Hij is inmiddels bijna 11 en gelukkig inmiddels wel een stuk minder hufterig, maar als pup en jonge hond was hij niet te harden, zo'n eigenwijze kop zat erop. Die pieste ook rustig tegen iemands been aan. Als hij er niet tegenaan begon te rijden tenminste. Toen hij een maandje of 8 was stekkerde hij zelfs een keer gewoon een erf op waar hij werd opgewacht door een volwassen Rottweiler, die hem toch wel even 'vriendelijk' verzocht om op te krassen. Als antwoord daarop draaide meneer zich om en pieste tegen de Rottweiler aan. Behoorlijk dominant gedrag dus en ik heb er qua opvoeding aardig wat mee te stellen gehad voordat hij een beetje te pruimen was. Maar om nou te zeggen dat hij een alpha zou zijn? Nou nee, als pup niet en later ook niet. Met zijn gedrag zou hij als leider van een roedel nooit lang stand houden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:40

Citaat:
Met zijn gedrag zou hij als leider van een roedel nooit lang stand houden

Hahaha dat ken ik ... Deze dame probeerd het wel, maar op een agressieve manier, ze dwingt dus respect af.
Terwijl mijn lab zo heerlijk luchtig en vrolijk is dat honden maar al te graag naar hem toe komen.

Dit bedoel ik ook te zeggen met alpha's en alpha's, de een regeerd de groep met agressie en dwingt respect af en de ander zie je vrijwel niet, maar leid de boel vanuit een andere manier.
Dit zie je overigens bij paarden groepen ook veel gebeuren.