Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:48

Diablo schreef:
Waarom heeft mijn kat het niet goed als ik hem binnenhoud? Hij heeft een enorm huis tot zijn beschikking (wij wonen groot gelukkig), kan jagen op dieren (als hij goed zoekt, misschien zelfs wel een muis, dat heb je op een boerderij :D ), maar dan vooral op dikke spinnen en dat soort eng ongedierte. Hij heeft het niet slecht hoor, met al die ruimte....

.

de kat heeft alleen geen frisse buitenlucht :) kan nooit languit in het zonnetje liggen (iets wat mijn katten echt het toppunt van heerlijk vinden)

en dat bedoel ik dus :) :) als je het woord kat veranderd in het woord paard....... dan word dit niet geaccepteerd

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:49

Ik begreep dat ze op de koniks doelde, begreep alleen niet helemaal wat ermee bedoelde ivm mijn post.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:49

In mijn geval is het heel simpel; onze bijna 18-jarige katten komen niet zonder ons buiten.
Niet omdat wij dat niet willen, maar we hebben hier te maken met een tuinpadtijger en een perkpoes. :D
Vertaling: ze durven niet echt... Bij een vreemd geluidje of een windvlaag staan ze alweer hysterisch in de serre. :o

De buurkatten heb ik weinig last van; hooguit dat ze me nogal eens laten schrikken als ze uit het hooi springen of dat ze weer eens in de bak aan het poepen zijn.
Kuiltje graven, poepen en weer dichtgooien. Tuurlijk heb ik dat liever niet, maar wat kan ik er tegen doen?
Ze helpen me ook van de muizen af, dus zoals ene Johan zegt: ieder nadeel, heb zun voordeel. ;)

Wat we wel minder vonden, was dat een semi-zwerfpoes haar nestje in ons hooi had geworpen en er vandoor was gegaan met 1 kitten.
De andere 4 aan ons overlatend.
Na heel wat gebel bleek poes 5 deuren verder thuis te horen, maar het 'kattenvrouwtje' kon ze niet opvangen. Mamapoes haalde daar enkel eten...
Jaja... Tja, en wat doe je dan? Vrije dag van werk opgenomen, naar de DA voor kittenmelk en weer verder bellen.
Uiteindelijk een opvang gevonden, 2 hebben het overleefd. Mamapoes gevangen door stichting zwerfkatten, nieuwe zwangerschap geaborteerd en gesteriliseerd.
En mamapoes zien we nog steeds regelmatig bij ons met muis in d'r bek voorbijkomen. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:52

Diablo schreef:
Ik begreep dat ze op de koniks doelde, begreep alleen niet helemaal wat ermee bedoelde ivm mijn post.

Dat de vergelijking paarden - wilde paarden dus ook niet zo zeer opgaat... En dat naar aanleiding van de Konik-verhalen je toch wel moet gaan twijfelen. Welk paard heeft het beter? Die daar in Midwolde/Midwolda (ik weet niet meer, er zijn 2 hier in Groningen) of die van mij die overdag uit de stal komt en verder op stal staat met kuil, en krachtvoer, een lekker strobed en stromend water....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:56

KiWiKo schreef:
de kat heeft alleen geen frisse buitenlucht :) kan nooit languit in het zonnetje liggen (iets wat mijn katten echt het toppunt van heerlijk vinden)

en dat bedoel ik dus :) :) als je het woord kat veranderd in het woord paard....... dan word dit niet geaccepteerd

Da's waar. Mijn kat heeft geen frisse buitenlucht (krijgt hij overigens wel in het voorjaar, ze krijgen een ren), maar daar merkt hij echt niets van hoor. In het zonnetje liggen kan hij wel, maar achter het raam . Verder heeft hij een enorme vrijheid, alleen níet buiten.
Mijn paarden hebben wel frisse buitenlucht, maar kunnen niet rondtrekken zoals zou moeten en ze gaan 's avonds naar binnen. Ach ja, ik probeer het zo goed mogelijk te doen, bij mijn paarden én mijn katten. En geloof niet dat ik ongelukkige dieren heb.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:57

Janine1990 schreef:
Diablo schreef:

Dat de vergelijking paarden - wilde paarden dus ook niet zo zeer opgaat... En dat naar aanleiding van de Konik-verhalen je toch wel moet gaan twijfelen. Welk paard heeft het beter? Die daar in Midwolde/Midwolda (ik weet niet meer, er zijn 2 hier in Groningen) of die van mij die overdag uit de stal komt en verder op stal staat met kuil, en krachtvoer, een lekker strobed en stromend water....

Ah ok, nu snap ik 'm en ik ben het helemaal met je eens.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:58

Als mijn paard zonder frisse lucht en zonder land zou zitten zou bokt zeggen dat ik geen paard waard ben.. ( vorige week nog een topic.. en dit soort dingen werden letterlijk gezegd) maar een kat binnen is geen probleem..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:00

Diablo schreef:
KiWiKo schreef:

Da's waar. Mijn kat heeft geen frisse buitenlucht (krijgt hij overigens wel in het voorjaar, ze krijgen een ren), maar daar merkt hij echt niets van hoor. In het zonnetje liggen kan hij wel, maar achter het raam . Verder heeft hij een enorme vrijheid, alleen níet buiten.
Mijn paarden hebben wel frisse buitenlucht, maar kunnen niet rondtrekken zoals zou moeten en ze gaan 's avonds naar binnen. Ach ja, ik probeer het zo goed mogelijk te doen, bij mijn paarden én mijn katten. En geloof niet dat ik ongelukkige dieren heb.

heeee.......... we proberen het allemaal zo goed mogelijk te doen :)

En ik snap best wel dat mensen hun katten binnen houden, alleen valt dat dan in mijn ogen niet te rijmen met de felheid in discussies als mensen ervoor kiezen hun paarden binnen te houden :)

zowel binnenkatten als binnenpaarden geven weinig blijk van ongenoegen, lijken allemaal best tevreden in hun bestaan.......

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:01

Nessah schreef:
Als mijn paard zonder frisse lucht en zonder land zou zitten zou bokt zeggen dat ik geen paard waard ben.. ( vorige week nog een topic.. en dit soort dingen werden letterlijk gezegd) maar een kat binnen is geen probleem..

Maar dat zegt Bokt ook van staatsbosbeheer ;)

Dat een kat binnen wel wordt geaccepteerd is echter niet geheel in verhouding inderdaad :j
Onder binnen versta ik overigens hele dagen tussen vier muren, zonder frisse lucht, op een beperkt leefoppervlak.
Zo zien mijn zondagen er regelmatig uit, en zo zou ik geen hele dagen willen leven :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:03

Mijn katten wonen allebei binnen. Ze zijn ook nog nooit buiten geweest, allebei niet. Ik heb hiervoor bewust voor gekozen, omdat ik niet wil dat mijn katten andermans tuinen onderschijten met alle gevolgen van dien.

Mijn tuin word momenteel gebruikt als kattenbak voor buitenkatten van andere mensen. Vreselijk vind ik dat, echt te smerig! Mijn katten krijgen goed voer, en zijn nooit aan de diarree, die kat die mijn tuin onderschijt wel.

Van de zomer word onze tuin afgezet met stroomdraad, zo kunnen er geen katten meer in, maar ook niet uit. Dan kunnen mijn katten wel de tuin in.

Anoniem

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:06

Mijn verzorgpaarden, maar ook mijn vorige eigen pony, werden allemaal 's nachts op stal gehouden. Overdag komen ze hun stal uit en staan ze in groepjes buiten. In de wei of in de rijbak.

Mijn katten hebben het hele huis tot hun beschikking, en zitten nooit ergens opgesloten. Mijn cavia's zitten wel het grootste deel van de dag in hun kooi, en mijn gekko leeft ook in zijn terrarium. Blijkbaar hou ik er van op dieren op te sluiten, hahaha!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:07

Nessah schreef:

Een paard wat altijd op stal staat, staat 24 uur in een hokje van 3 bij 3 (als ze 'geluk' hebben). Een kat die binnen blijft, heeft (bij mij in ieder geval) een huis tot zijn beschikking, dat is toch helemaal geen vergelijk?
Mijn katten kunnen rondrennen, jagen, spelen, socializen met andere katten, wat ze willen. Een paard wat 24 uur in een stal staat, kan dit niet. Totaal anders dus.

Bovendien, mijn paarden schijten niet de tuin van de buren onder, heel veel katten doen dat wel.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 16-01-10 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:08

Imago01 schreef:
En dan vraag ik me ook af of hier mensen zijn die hun paarden absoluut buiten willen hebben maar hun katten binnen houden?

Wat is de reden? Vind je jezelf dan niet een beetje hypocriet bezig???

Als mijn paard buiten is dan is ze veilig in de wei/padock de kans dat ze wordt vergiftigd, afgeslacht, ontvoerd, plat gereden, met vuurwerk beschoten of dood getrapt is veel kleiner dan die bij een kat.
Een kat kan zich binnen prima vermaken met grote krabpalen, hangmatjes aan de muur, veel speelgoed, krabplankjes, mandjes, tunneltjes en vriendjes.
Als je een paard in een stal zet waar die veel minder ruimte heeft dan een kat in mijn huis zal deze zich zeker niet vermaken want hij is alleen kan niet rennen niet spelen maar alleen maar stil staan.
Zoiets is pas te vergelijken als je een kat in een reismandje houdt.
Een kat heeft veel meer ruimte in een huis want een kat is veel kleiner en een huis veel groter dan een stal.
Je kunt het pas gaan vergelijken als je zegt een kat in een gewoonen 1 gezins woning met speeltjes en vriendjes en een paard in een stal zo groot als 3 voetbalvelden met vriendjes en speeltjes.
Of natuurlijk een kat alleen zonder speeltjes in een reismandje of een paard alleen in een stal van 3 bij 3.
Dus die vergelijking van een kat in een huis en een paard in een stal gaat nergens over omdat de verhoudingen totaal anders zijn.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:11

Wij hebben een tijd in Drenthe gewoont aan een rustige weg.. Maar als er iemand voorbij kwam, dan kwam hij snel voorbij ;)
We hadden eerst het idee om de katten binnen te houden, omdat we bang waren dat ze in eerste instantie weg zouden lopen (we waren net verhuisd), en anders omdat ze wellicht doodgereden zouden worden. Toen de katten binnen helemaal gek werden en overal hun behoefte gingen doen, hebben we ze alsnog naar buiten laten gaan. Onder het motto; Beter een kort maar leuk leven, dan een lang en vervelend leven.
Er zjn er 2 van de 5 doodgereden en 1 kat is weggelopen...
Maar sinds ze naar buiten mochten zag je ze veranderen en blij worden.

Nu woon ik op een flatje, 1 hoog, en kunnen de overgebleven katten niet meer naar buiten.. Hier maken ze inmiddels ook geen probleem van, en talen er niet naar om naar buiten te kunnen.

Dus in feite, kat naar buiten of niet.. Het maakt volgens mij voor de kat weinig uit. Wat de buren ervan vinden zal mij een zorg zijn.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:14

Liesje89 schreef:
Wat de buren ervan vinden zal mij een zorg zijn.

Wat een asociale gedachte zeg.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:14

KiWiKo schreef:
een kat kan ook geen vogeltjes, muisjes jagen in huis, en dat is toch echt een primaire behoefte :)

Dat verschilt echt per kat hoor. Ik ken katten genoeg die daar echt niet naar talen.

En dat is het opmerkelijke. Veel mensen hier lijken uit te gaan van allerlei principes over 'hoe het zou moeten'. Maar waarom zou je niet naar de kat in kwestie kijken? Katten zijn heel verschillend. Wij hadden twee vrij vrijgevochten dieren die gewoon niet binnen te houden waren en de behoefte hadden aan veel vrijheid, maar ik ken ook genoeg katten die dat niet zo belangrijk vinden en ook als ze wel naar buiten mogen dit maar weinig doen en alleen maar in de tuin blijven.

(En dit verhaal geldt trouwens ook voor paarden. Ik zou bij de keuzes over hoe lang naar buiten of wel/geen deken en weet ik veel wat niet alleen maar naar boekjes en principes kijken, maar vooral naar hoe dat specifieke paard erop reageert.)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:16

Diablo schreef:
Een paard wat altijd op stal staat, staat 24 uur in een hokje van 3 bij 3 (als ze 'geluk' hebben). Een kat die binnen blijft, heeft (bij mij in ieder geval) een huis tot zijn beschikking, dat is toch helemaal geen vergelijk?
Mijn katten kunnen rondrennen, jagen, spelen, socializen met andere katten, wat ze willen. Een paard wat 24 uur in een stal staat, kan dit niet. Totaal anders dus.

Bovendien, mijn paarden schijten niet de tuin van de buren onder, heel veel katten doen dat wel.

Paard kan ook alleen een paddock met stal tot beschikking hebben,kunnen ze ook rennen. Ik vind dat niet voldoende.

Ik zie anders heel veel paarden overal mesten.. Menners zonder poepzak zie ik heel vaak langskomen.. Ruiters die een stukje over een fietspad moeten naar een ruiterpad en paard mesten op de fietspaden ( erg gevaarlijk is met regen ook nog eens glad).. Dus wat dat betreft..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:16

Moontje1991 schreef:
Imago01 schreef:
En dan vraag ik me ook af of hier mensen zijn die hun paarden absoluut buiten willen hebben maar hun katten binnen houden?

Wat is de reden? Vind je jezelf dan niet een beetje hypocriet bezig???

Als mijn paard buiten is dan is ze veilig in de wei/padock de kans dat ze wordt vergiftigd, afgeslacht, ontvoerd, plat gereden, met vuurwerk beschoten of dood getrapt is veel kleiner dan die bij een kat.
Een kat kan zich binnen prima vermaken met grote krabpalen, hangmatjes aan de muur, veel speelgoed, krabplankjes, mandjes, tunneltjes en vriendjes.
Als je een paard in een stal zet waar die veel minder ruimte heeft dan een kat in mijn huis zal deze zich zeker niet vermaken want hij is alleen kan niet rennen niet spelen maar alleen maar stil staan.
Zoiets is pas te vergelijken als je een kat in een reismandje houdt.
Een kat heeft veel meer ruimte in een huis want een kat is veel kleiner en een huis veel groter dan een stal.
Je kunt het pas gaan vergelijken als je zegt een kat in een gewoonen 1 gezins woning met speeltjes en vriendjes en een paard in een stal zo groot als 3 voetbalvelden met vriendjes en speeltjes.
Of natuurlijk een kat alleen zonder speeltjes in een reismandje of een paard alleen in een stal van 3 bij 3.
Dus die vergelijking van een kat in een huis en een paard in een stal gaat nergens over omdat de verhoudingen totaal anders zijn.

nee hoor :D een paard staat niks veilig in de wei :) dat voorop gesteld, daarnaast hebben stalpaarden ook gewoon beweging en kunnen ze ook gewoon sociaal gedrag hebben :)

een kat jaagt op prooi, en dat kan die niet (althans beperkt) in huis :) een paard schooiert naar voedsel en dat kan die niet (althans beperkt) op stal.......

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:17

Shadow0 schreef:
En dat is het opmerkelijke. Veel mensen hier lijken uit te gaan van allerlei principes over 'hoe het zou moeten'. Maar waarom zou je niet naar de kat in kwestie kijken? Katten zijn heel verschillend.

Als je dit zou zeggen wanneer het ging over een paard op het land of in stal( met paddock) dan had je waarschijnlijk half bokt over je heen gekregen.. Heel dubbel dit.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:18

Nessah schreef:
Paard kan ook alleen een paddock met stal tot beschikking hebben,kunnen ze ook rennen. Ik vind dat niet voldoende.

Ik zie anders heel veel paarden overal mesten.. Menners zonder poepzak zie ik heel vaak langskomen.. Ruiters die een stukje over een fietspad moeten naar een ruiterpad en paard mesten op de fietspaden ( erg gevaarlijk is met regen ook nog eens glad).. Dus wat dat betreft..

Daarom zeg ik ook dat een paard buiten het helemaal niet beter hoeft te hebben dan een kat die binnen moet blijven.

En net zoals dat ik het asociaal vind dat een ander zijn kat maar bij iedereen in de tuin laat sch*ten, vind ik dat ook van de eigenaren van paarden die hun paarden maar laten doen.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 16-01-10 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:19

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:
een kat kan ook geen vogeltjes, muisjes jagen in huis, en dat is toch echt een primaire behoefte :)

Dat verschilt echt per kat hoor. Ik ken katten genoeg die daar echt niet naar talen.

En dat is het opmerkelijke. Veel mensen hier lijken uit te gaan van allerlei principes over 'hoe het zou moeten'. Maar waarom zou je niet naar de kat in kwestie kijken? Katten zijn heel verschillend. Wij hadden twee vrij vrijgevochten dieren die gewoon niet binnen te houden waren en de behoefte hadden aan veel vrijheid, maar ik ken ook genoeg katten die dat niet zo belangrijk vinden en ook als ze wel naar buiten mogen dit maar weinig doen en alleen maar in de tuin blijven.

(En dit verhaal geldt trouwens ook voor paarden. Ik zou bij de keuzes over hoe lang naar buiten of wel/geen deken en weet ik veel wat niet alleen maar naar boekjes en principes kijken, maar vooral naar hoe dat specifieke paard erop reageert.)

en dat bedoel ik dus met mijn posts

voor paarden word het als bijzonder slecht gezien, terwijl het voor katten als schijnbaar normaal blijkt :)

Als je dezelfde argumenten die hier gebruikt worden zou gebruiken om te rechtvaardigen waarom je paard binnen staat, dan krijg je half bokt over je heen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:21

Nessah schreef:
Als je dit zou zeggen wanneer het ging over een paard op het land of in stal dan had je waarschijnlijk half bokt over je heen gekregen.. Heel dubbel dit.

(En dit is ook voor Kiwiko)
Dat is inderdaad jammer, discussies op Bokt willen nog wel eens de wereld graag in gitzwart en spierwit indelen, met een paar simpele allesofnietsregels, en vooral geen nuance. (En iedereen die het niet volledig perfect doet zal branden in de hel!) Jammer.
Maar ook daar zeg ik het eens in de zoveel tijd, en ik ben niet echt bang voor Bokt :)

KiWiKo

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:22

hihihi dat is ook zo Shadow :D

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:23

Dat vind ik goed en inderdaad jammer van de allesofnietsregels..

Nu ga ik me haasten, want ik kom weer eens door bokt te laat op werk :') :evaw:

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:24

KiWiKo schreef:
nee hoor :D een paard staat niks veilig in de wei :) dat voorop gesteld, daarnaast hebben stalpaarden ook gewoon beweging en kunnen ze ook gewoon sociaal gedrag hebben :)

een kat jaagt op prooi, en dat kan die niet (althans beperkt) in huis :) een paard schooiert naar voedsel en dat kan die niet (althans beperkt) op stal.......

Een paard hóórt te kunnen rondtrekken en dat kan hij niet, never. Ook niet als hij buiten staat. Dus een buitenpaard heeft het niet zoveel beter dan een binnenkat. In vergelijk met elkaar denk ik dat ze het zo ongeveer even goed of slecht hebben.

Een buitenpaard kan socializen (en dan niet zoals dat in een stal kan uiteraard), kan grazen enz. alleen kan het niet 100% leven zoals een paard zou móeten leven.
Een kat kan rondrennen, spelen, jagen enz, alleen kan het niet leven zoals een kat zou móeten leven.

Even goed of slecht toch?