Dat jou hond die andere hond pakte is geen teken van dominant gedrag, maar asociaal of agressief gedrag. Een hond die dominant is hoeft zich niet te bewijzen, een hond die wat te bewijzen heeft zal pas 'zaken op orde' gaan stellen. Uit een reactie van jou had ik begrepen dat hij wat sociale training heeft gemist als pup? dit is echt ontzettend jammer want juist dan leren ze wat kan en wat niet kan. In ieder geval is het wijs hem aan de lijn te houden, ga niet lopen schreeuwen het is geen wedstrijdje wie er het meeste lawaai kan maken. Probeer juist zijn aandacht eerst te pakken, dit kun je heel makkelijk trainen door thuis een hand vol koekjes te nemen in je zak zodat hij ze niet ziet. Roep je hond en elke keer als hij jou aankijkt geef je hem een koekje, zo leer je hem dat als jij zijn naam roept er iets heel positiefs achter steekt, zolang jij niet interessanter bent dan wat er om hem heen gebeurd kun je net zo goed gaan leren sokken breien
Dit is overgens een van de eerste trainingen die je krijgt via een honden cursus. Heel kort gezegt JIJ moet interresant worden, kijk anders even of je aan het boekje "the black box methode" kunt komen, hier word heel duidelijk uitgelegt waarom bv een bange hond niet moet worden genegeerd en waarom honden bij bepaalde zaken doen wat ze doen En dat het heel belangrijk is de training af te stellen naar wat de hond doet (waarom zit hij niet als ik het zeg en gaat ie aan zijn bal kauwen) ipv wat hij niet doet (zitten)Edit, Duidelijk mag zijn trouwens dat jou hond eigelijk deed wat hij altijd deed. Eerst kijkt hij naar wat jij doet je zag die andere hond en dacht 'ow nee, daar gaan we' waardoor hij wel zal hebben gedacht dat het niet goed was. Lichaamstaal is voor honden toch echt wel nummer een aangezien ze onze manier van spreken niet gebruiken. Ik denk dat je geheel onbewust hem toch het signaal hebt gegeven dat het niet goed was. (wel leuk huiswerk uit het boekje black box methode, als je wilt weten hoe verstaanbaar we zijn voor een hond ga voor iemand staan en zonder spraak of signaal moet je hem vertellen wat te doen)

.