Jouw hond, je vriend of je huisdier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:47

AliceTwingo schreef:
mijn hond blaft als er bezoek komt, dit betekent toch niet dat hij iets te kort komt ??
dat wij hem niet helemaal perfect naar onze bevelen laten luisteren betekent toch niet dat we hem mishandelen ?

Waar staat dat ik beweerd zou hebben dat een hond niet zou mogen blaffen als er bezoek zou komen?
Wil je dat even quoten?
En waar staat dat ik dat als mishandeling zie?

Adil

ThePast03 schreef:
Denk niet dat als je een hond in huis neemt omdat je bang bent je als doelmatige hondenhouder kan worden gezien, dan zijn een hoop mensen ineens doelmatige hondenhouder. ;)

Doel = veiligheid, veilig gevoel...Das toch een goed doel...?
Mensen hebben honden op industriegebieden lopen om de zaak te beschermen, omdat ze bang zijn dat er anders bijvoorbeeld in wordt gebroken...dat is toch een doel?

ThePast03 schreef:
Ik hoef van Chiqa helemaal de berichten niet door te lezen. We komen elkaar regelmatig tegen in topics over honden en zijn het vaker eens dan oneens.

Oh, oke, dat wist ik niet :)

ThePast03 schreef:
Nergens zeg ik dat ze haar hond niet goed verzorgd of haar hond tekort doet, intgendeel zelfs. Heb alleen gezegd dat ik het jammer vindt voor haarzelf omdat ze op deze manier wel wat mist. Maar als zij het niet mist is het ook goed.

Nee, dat heb je ook niet gezegd, dat klopt, maar ik snap de ophef niet juist omdat haar dieren er zo goed uitzien (niet alleen hond..).

Ik vind de reden die je nu geeft op zich en begrijpelijke en goede reden, vooral gezien wat jij blijkbaar allemaal meemaakt en ziet. Maar het is en blijft Chiqa's keuze en ik vind het een beetje ongepast er dan op door te hakken (hoewel dat meer van andere bokkers kwam dan van jou...).

ThePast03 schreef:
Verder hoef je mij niets uit te leggen over de broodfok. Kun je beter doen in de vele topics die hier geopend worden door mensen die weer een broodfokpup hebben aangeschaft.

ik snap inderdaad dat ik jou niks hoef uit te leggen over de broodfok... :D Bij de anderen ga ik het niet eens proberen, daar stuit je alleen op dove oren... ;)

ThePast03 schreef:
Verder vind ik een hond te dik laten worden ook dierenmishandeling (van het ergste soort zelfs) en hou ik er ook niet van als mensen honden als mensen gaan behandelen. Maar om nu te zeggen dat je hond gewoon een meubelstuk is. Dan weet je dat je reacties krijgt natuurlijk.

Eens, maar toch liever een goed onderhouden en gezond meubelstuk dan een dikke mensenhond :D :P
En natuurlijk krijg je reacties, daar gaat Chiqa ook op in.

ThePast03 schreef:
Overigens zou ik hetzelfde zeggen als mensen dat van een kat, konijn, kip, cavia of zelfs goudvis zouden zeggen. ;) Een levend wezen is geen ding en geen meubelstuk.

Dan kunnen we elkaar de hand geven...! (Hoewel ik wel een hekel heb aan katten.... }> )

BraveSpots

Niet alleen medisch, ook gedragswijze kan er soms één en ander mislopen bij sommige honden...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:48

Chiqa schreef:
Ik kan eigenlijk niet begrijpen dat mensen hun hond wél als maatje zien,
ik heb daar een heel vreemd beeld bij. Niet nader te definiëren.

Misschien begrijpt je het pas als jouw hond voorkomt dat jij wordt aangevallen. En misschien ook niet, ik kan dat niet voorspellen.

Voor ons zijn de honden meer zoals voor jouw de katten, dus eigenlijk snap ik niet wat je niet begrijpt? Zelfde principe alleen een ander dier.

Ketaki

Re: Jouw hond, je vriend of je huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:48

me hond zie ik als me maatje.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:49

AliceTwingo schreef:
Chiqa schreef:
Een hond die zijn waffel niet kan houden omdat ik passeer met mijn hond vind ik een vorm van mishandeling, ding is gewoon niet goed opgevoed. Zit liever op banken bedden of loopt te bedelen bij de huisgenootjes, zet een giegel op als ze hun zin niet krijgen,
Mijn hond blaft NOOIT, alleen op commando.

mijn hond blaft als er bezoek komt, dit betekent toch niet dat hij iets te kort komt ??
dat wij hem niet helemaal perfect naar onze bevelen laten luisteren betekent toch niet dat we hem mishandelen ?

ik had dat al gequote..
er staat hier dat je het mishandeling vind als een hond zijn waffel niet kan houden als jij passeert met je hond..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:53

Chiqa schreef:
En hier worden dan ogen voor gesloten....Ze worden zo toch zo goed verzorgd? Een hond die zijn waffel niet kan houden omdat ik passeer met mijn hond vind ik een vorm van mishandeling, ding is gewoon niet goed opgevoed. Zit liever op banken bedden of loopt te bedelen bij de huisgenootjes, zet een giegel op als ze hun zin niet krijgen,
Mijn hond blaft NOOIT, alleen op commando.

Ok, stel dat mijn hond blaft als jij paseert. Hoezo is dat mishandeling? Ik heb er geen problemen mee, hond is happy dat ie mag blaffen, iedereen blij toch?

Behelve jij mss, maar hoe jouw irritatie moet bijdragen aan de mishandeling van mijn hond zie ik niet in...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:54

Damariis schreef:
ik denk dat ze hiermee bedoelt je kan je hond als (huis)dier beschouwen .. maar ook als een gelijke .. en ik hoor idd ook bij de laatste groep ..

hetzelfde als dat je mensen met paarden hebt .. en paarden mensen :)

Dus je bent pas een hondenmens als je je hond als gelijke behandelt...Das een vreemde definitie...Je bent namelijk in mijn ogen namelijk pas een hondenmens wanneer je een hond een hondwaardig bestaan biedt, en dat doe je in mijn ogen niet door een hond als gelijkwaardig (gelijkwaardig, dus gelijk an de mens, dus als mens) te behandelen. Door een hond als MENS te behandelen zul je hem geen hondwaardig bestaan kunnen bieden. Dito bij paarden.

Paarden en honden hebben niet dat nodig wat mensen nodig hebben. Zij hebben andere dingen nodig...

Damariis...Heb jij meerdere honden? Geef jij je honden zo veel beweging als wij doen? (jacht, buitenritten, wandelen, fietsen...)? Mag jouw hond hond zijn of moet het instincten onderdrukken...? Ach...wat maakt je een hondenmens...Niet definieerbaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:59

AliceTwingo schreef:
er staat hier dat je het mishandeling vind als een hond zijn waffel niet kan houden als jij passeert met je hond..

Nou dan..heb het toch niet over als er bezoekers binnenkomen? Beetje jammer.
Een hond die op straat naar mijn hond blaft, of naar mij kan een trap krijgen.
Een hodn die blaft omdat het het huis en baas beschermd vind ik vrij normaal,
daar heb ik immers mijn hond ook voor.

ThePast03 schreef:
Misschien begrijpt je het pas als jouw hond voorkomt dat jij wordt aangevallen. En misschien ook niet, ik kan dat niet voorspellen.

Mijn hond zal Truus, Kees, Klaas en Harrie ook beschermen als het door hun was opgevoed te vreten wordt gegeven, daar is het te simpel van geest voor
Net als een Hond A B C of D mij ook zal beschermen als het hier in huis zou komen, dus ik zie daar niets emotioneels aan.
Mijn auto rijdt ook van A naar B hoor als Kees Truus of Harrie dr inzit.
Daarom zie ik een hond ook als een ding en kan ik daar geen band mee krijgen, voor jou en mij duizenden anderen.

BraveSpots schreef:
Ok, stel dat mijn hond blaft als jij paseert. Hoezo is dat mishandeling? Ik heb er geen problemen mee, hond is happy dat ie mag blaffen, iedereen blij toch?

Nou dat zie ik als gebrek aan opvoeding, blaffen kan voor een hond die zich wél gedraagt (Dus niet zijn waffel open trekt) als knap bedreigend opgevat worden, lijkt me meer dan logisch.
En een gebrek aan opvoeding vidn ik mishandeling, hond weet immers niet waar het aan toe is en kan met mijn rechtervoet te maken krijgen als het niet heel snel uit mijn vizier verdwijnt.
Blaffen is irritatiepunt nummero 1 van vele honden'liefhebbers'
en heel simpel af te leren.

Net als bedelen.

Adil18 schreef:
Das een vreemde definitie...Je bent namelijk in mijn ogen namelijk pas een hondenmens wanneer je een hond een hondwaardig bestaan biedt, en dat doe je in mijn ogen niet door een hond als gelijkwaardig (gelijkwaardig, dus gelijk an de mens, dus als mens) te behandelen. Door een hond als MENS te behandelen zul je hem geen hondwaardig bestaan kunnen bieden. Dito bij paarden.

Denk dat veel mensen zich nu aangevallen zullen voelen, hondjes die mogen blaffen bedelen, op bed, op de bank en alleen maar luisteren als ze te vreten krijgen.
Ook zij voelen zich namelijk 'honden' mens.

Ik ben blij dat ik een oprecht hondenmens ben kans dat mijn hond met een gedragsprobleem in het asiel terecht komt, of lichamelijk iets zal gaan mankeren omdat het bedeld, zal erg klein zijn.
Ik doe er iig mijn best voor dit te voorkomen.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:01

het kwam over alsof jij het mishandeling vond wanneer een hond niet perfect is afgericht..

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:02

Mijn hond is echt mijn vriend! en ik de zijne! ik doe echt alles met hem! en ik behandel hem zoals ik zelf behandeld wil worden! ;)

Voor andere mensen is het misschien heel stom wat ik nu ga zeggen, maar voor mij is het gewoon de normaalste zaak van de wereld! ;)

Als ik mijn hond wil laten zitten, doe ik dat op een manier van:
Ga maar eventjes zitten. of wil je gaan zitten?

dat soort dingen.

om even op het onderwerp terug te komen van de berichten hierboven mij.

Mijn hond blaft wel. maar een hond kan alleen praten door te blaffen.
soms stook ik hem wel op. maar hij blaft niet om iets onozels of zo!
alleen als hij echt iets hoort of ziet. :D

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:03

dat vind ik wel redelijk overdreven..
je moet wel de baas blijven over je hond..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:04

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-23 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:06

je mag wel vriendschappelijk met je hond omgaan maar als je iets wil, dan moet dat gebeuren en mag je hond geen inspraak hebben.
dus niet dat jij vraagt of hij wil zitten.
en hij gewoon rustig weg loopt..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:09

Chiqa waarom is het ander wat jij met je katten hebt en ik met de honden? Wat kan je daar niet aan begrijpen.

Natuurlijk had jouw hond een ander ook beschermt (hij beschermt je trouwens niet hoor ook al willen mensen dat zo graag geloven, hij beschermt eigenlijk gewoon zichzelf nav jouw angstgevoelens. tenzij je hem er echt voor afgericht hebt maar dat is volgens mij niet het geval ;)) als hij daar terecht gekomen was. Maar jouw katten hadden een ander ook die liefde gegeven als ze daar terecht gekomen waren.

Waarom zou je een hond niet als doel kunnen hebben en ook voor de gezelligheid zonder hem gelijk als mens te moeten behandelen?

Ik heb ook een hond gehad die blafte naar andere honden. Weet je waarom? Omdat een ander het zo nodig vond dat zijn grote hond met die van mij moest spelen. Die was toen nog een pup een haalde de 1 kilo niet eens, de poot op zijn rug was zodanig pijnlijk dat hij bij vreemde honden nog steeds maar ging blaffen (wat moet ie anders, 1,5 kilo op volwassen leeftijd :D).
Hij liep wel wekelijks los tussen meer dan 20 grote honden die hij wel kende en op een normale manier heeft kunnen kennismaken en heeft ook GG2 gelopen.

Ik heb minder moeite met honden die naar mij of mijn honden blaffen dan met mensen die ongevraagd hun hond op mijn honden af laten stormen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:10

Chiqa schreef:
Nou dan..heb het toch niet over als er bezoekers binnenkomen? Beetje jammer.
Een hond die op straat naar mijn hond blaft, of naar mij kan een trap krijgen.
Een hodn die blaft omdat het het huis en baas beschermd vind ik vrij normaal,
daar heb ik immers mijn hond ook voor.

@ BraveSpots: Leuk voorbeeldje: Ik werk in de bediening van een restaurant. Omdat wij het vooral van wandelaars en fietsers moeten doen zijn honden van harte welkom. Mijn baas houdt van honden en ik vind het toppie dat honden in zijn restaurant welkom zijn. Laatst kwamen er twee dames met een Beagle en twee Westie's. Leuke beesten, super lief!

Echter...Zodra een andere gast zich maar bewoog, opstond om naar de WC te gaan of er nieuwe gasten binnenkwamen sloegen ze alle drie aan. Vreselijk irritant voor de overige gasten. En natuurlijk bestraften de dames op geven moment (nee, niet meteen...!) uit schaamte de honden en ik hoor een van de twee zeggen: "Dat doe je thuis maar, je hoeft hier niet de boel te beschermen!".

En DAT is in mijn ogen geestelijke kwellerij! Thuis mogen ze blaffen als mensen binnekomen en hier ineens niet? Wat moeten die beesten wel niet denken!? Honden zijn gebaad bij eerlijkheid en consequentie! Als jij dat een hond niet kunt bieden ben je in mijn ogen fout bezig.

Dus ook als iemand bij jou op bezoek komt niet zo lang laten blaffen tot je er genoeg van hebt en dan zeggen dat hij op moet houden (was dat nu weer voor kromme boodschap, eerst mag ik blaffen en nu niet meer...?), maar dan ook zolang blaffen tot het beestje het goed vind...(Laat jij jouw hond beslissen of beslis je liever zelf....? That's the question...)

Welnu, het lijkt me dan voor hond en mens prettiger het diertje anders op te voeden....
Laatst bijgewerkt door Adil op 20-12-09 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:10

okee maar ik voel me er niet lekker bij als ik constant moet commanderen!
Mijn hond luistert perfect, nou ja hij heeft ook wel is zijn buien, maar dat heeft ieder ander.

Je moet niet gaan denken dat als ik mijn hond vraag of hij wil gaan zitten en hij doet het niet, dat hij er mee weg komt! ;)
als hij echt niet luisterd krijgt hij wel is een ZIT!!! of ZITTEN!! te horen! maar ik zit nou eenmaal niet zo in elkaar om dat in de dagelijke dingen te doen.
en daarom vraag ik het! :D

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:12

Dhani schreef:
Mijn hond is echt mijn vriend! en ik de zijne! ik doe echt alles met hem! en ik behandel hem zoals ik zelf behandeld wil worden! ;)

Voor andere mensen is het misschien heel stom wat ik nu ga zeggen, maar voor mij is het gewoon de normaalste zaak van de wereld! ;)

dat soort dingen.

Een hond praat niet door te blaffen. Een hond communiceert op een hele andere manier en voornamelijk met lichaamshouding. Negen van de tien keer heeft een hond al gecomuniceerd met een andere hond voordat wij zelfs maar wat gezien of gemerkt hebben.

Verder denk ik dat jouw hond niet erg gelukkig is, een hond heeft graag een roedelleider daar wordt hij zelfverzekerder van en het geeft hem een veilig gevoel. Dat is ook het meest natuurlijke voor de hond.
Wat jij doet is proberen een mensenbaby te maken van een hond.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:13

ThePast03 schreef:
Ik heb minder moeite met honden die naar mij of mijn honden blaffen dan met mensen die ongevraagd hun hond op mijn honden af laten stormen.

Ik denk dat we het daar allemaal wel mee eens zijn :D

ThePast03

Dhani schreef:

Als je je hond normaal opvoedt hoef je ook niet te commanderen. Die van mij gaan ook zitten als ik het fluisterend zeg of gewoon op een handgebaar. In 1x zonder dat ik het hoef te herhalen.

xAlice

het maakt mijn hond niks uit dat wij op een gegeven moment hem laten stoppen met blaffen..
hij blaft om indruk te maken en zodra wij zeggen dat het genoeg is houdt het op, maakt hem echt niks uit en is hij allang aan gewend..
dat noem ik dus echt geen mishandeling ..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:15

Dhani schreef:
Mijn hond luistert perfect, nou ja hij heeft ook wel is zijn buien, maar dat heeft ieder ander.

Zolang jouw hond zijn bui dan aan de riem heeft en de mijne niet lastig valt... ;) :P

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:16

ik vind wel dat als je hond niet perfect luistert je hem gewoon aan de lijn moet houden !
mijne loopt aan de lijn (hij is niet altijd aardig tegen andere honde) maar ik vind het onwijs irritant als er honden op ons af komen rennen om te spelen omdat ik weet dat het fout gaat..
en die honden luisteren dus echt niet ;)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:16

Judith_M schreef:
Dhani schreef:

dat soort dingen.

Maar zo zit het instinct van een hond toch niet in elkaar, als in een roedel de hoogste hond in rang iets wil dat een andere hond heeft, zal hij niet netjes vragen of hij heel heel misschien even zou mogen krijgen. Hij pakt het gewoon en wordt boos als hij het niet krijgt.

Een hond vraagt duidelijkheid en structuur, geen behandeling als mens..

Ik kan me niet in denken dat mijn hond er niet gelukkig van wort! :D mijn hond weet heel goed dat ik de baas ben! en ook hij kan als hij echt niet luisterd een tik krijgen! maar ik vind dat ieder zijn hond moet behandelen zoals ze zelf willen. zo heb ik mijn eigenmanier :D

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:17

ThePast03 schreef:
Dhani schreef:

Als je je hond normaal opvoedt hoef je ook niet te commanderen. Die van mij gaan ook zitten als ik het fluisterend zeg of gewoon op een handgebaar. In 1x zonder dat ik het hoef te herhalen.

klopt! maar voor mijn gevoel is het comanderen :D maar de mijne gaat ook zitten op een handgebaar ;)