'Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:52

Ik heb geen idee. Er zijn een stuk of zes fokkers bij de rasvereniging aangesloten, hier in nederland. Ik zie de bewuste fokker er niet meer tussen staan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:57

Ik ken er niks van hoor, ik maak me alleen die bedenking. Dat soort fokken met een exotisch ras ver van de grote thuis-genenpoel vraag toch om problemen?
Als ze dan onder druk van de markt ook nog eens gaan vermeerderen in plaats van gericht fokken wordt het op een paar jaar een ramp.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:09

BBreedveld schreef:
@Alane: wat ik bedoelde is dat ik met een ongezond dier sowieso niet zou willen fokken. Dan doet de afstamming er ook niet doe voor wat het fokken betreft.

Ik bedoelde niet dat afstamming niet belangrijk is als je gaat fokken met een gezond dier.

exuses, verkeerd gesnapt na het lezen :D

@Lodo: dat gebeurd niet alleen bij de ridge back, maar ook bij de duitse dog, als deze geboren wordt als Harkekijn maar ipv witte ondergrond een grijze ondergrond heeft en dit icm het aantal pups... Wij hebben er vroeger eentje gehad, een grijstijger/grautiger, wiens broertje/zusje ingeslapen is vanwege de kleur en het aantal pups... anders mocht de moeders een bepaalde periode geen nestje meer hebben. Praat dan wel over een jaar of 10/15 terug. En ja die pup is door een DA ingeslapen.

@Jade: Dat alles bijelkaar heeft er dus voor gezorgd dat we geen berner sennen wilden hebben. Het was nadat de Berner Sennen weer 'vrij' was een groei van het aantal fokkers, er was geen duidelijkheid wanneer je te maken had met een goede of minder goede fokker, dat icm die eerdere kronkel heeft ons laten kiezen voor een ander ras.
We hebben dan met dat ras niet veel geluk gehad, maar dat was niet te wijten aan de fokkers of het beleid...
1 hond is weggelopen in de vakantie periode, en hebben we nooit meer iets van weer gehoord of gezien. Mijn vorige hond is aangereden en heeft dat helaas niet overleefd, en de huidige is nu 8 maand oud.
Wij hebben Duitse staande korthaar, onze vorige kwam uit een lijn van werk en showhonden, honden die niet alleen ook het werk deden maar ook vooraan stonden op shows.
Mijn huidige komt uit werklijnen waar meer nadruk op het werk ligt iets minder op schoonheid. Uiteraard uit geteste ouders die zich ook zelf bewezen hebben. Maar ook deze heeft al een aanvaring gehad met een auto, zou dat ook een erfelijke aanleg zijn? Het zijn immers jachthonden, en in de velden en bossen kom je niet zoveel auto's tegen :+

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:43

Berdien schreef:
Ik sluit me aan bij ThePast03 :j

Het probleem zit niet zozeer bij de goed gefokte rashond, maar op de wildgroei aan zogenaamde 'rashonden' die dan populair zijn. Het is altijd hetzelfde liedje, een ras wordt om de een of andere reden populair (film, beroemdheden, boek..) en iedereen wil zo'n diertje hebben. Malafide fokkers gaan daar mee aan de gang, er komen een hoop van die 'rashonden' op de markt die niet voldoen aan wat voor eis dan ook. Dan heb je ook nog mensen die dáár weer mee gaan fokken want 'zo leuk een nestje van je eigen..' en zie daar, de geboorte van een ongezond ras.

Overigens is het natuurlijk pure onzin dat een kruising altijd maar sterker is dan een rashond, onze Papillon met stamboom ;) is bijna 16 jaar geworden, pas in haar laatste half jaar werd haar gezondheid minder.

Mijn papillon met stamboom is ook 16,5 geworden :D
Heb nu weer een papillon met stamboom en een dwergpincher met stamboom.
Allebei hondjes zonder gezondheidsproblemen ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:54

Alane schreef:
BBreedveld schreef:
@Alane: wat ik bedoelde is dat ik met een ongezond dier sowieso niet zou willen fokken. Dan doet de afstamming er ook niet doe voor wat het fokken betreft.

Ik bedoelde niet dat afstamming niet belangrijk is als je gaat fokken met een gezond dier.

exuses, verkeerd gesnapt na het lezen :D

@Lodo: dat gebeurd niet alleen bij de ridge back, maar ook bij de duitse dog, als deze geboren wordt als Harkekijn maar ipv witte ondergrond een grijze ondergrond heeft en dit icm het aantal pups... Wij hebben er vroeger eentje gehad, een grijstijger/grautiger, wiens broertje/zusje ingeslapen is vanwege de kleur en het aantal pups... anders mocht de moeders een bepaalde periode geen nestje meer hebben. Praat dan wel over een jaar of 10/15 terug. En ja die pup is door een DA ingeslapen.

@Jade: Dat alles bijelkaar heeft er dus voor gezorgd dat we geen berner sennen wilden hebben. Het was nadat de Berner Sennen weer 'vrij' was een groei van het aantal fokkers, er was geen duidelijkheid wanneer je te maken had met een goede of minder goede fokker, dat icm die eerdere kronkel heeft ons laten kiezen voor een ander ras.
We hebben dan met dat ras niet veel geluk gehad, maar dat was niet te wijten aan de fokkers of het beleid...
1 hond is weggelopen in de vakantie periode, en hebben we nooit meer iets van weer gehoord of gezien. Mijn vorige hond is aangereden en heeft dat helaas niet overleefd, en de huidige is nu 8 maand oud.
Wij hebben Duitse staande korthaar, onze vorige kwam uit een lijn van werk en showhonden, honden die niet alleen ook het werk deden maar ook vooraan stonden op shows.
Mijn huidige komt uit werklijnen waar meer nadruk op het werk ligt iets minder op schoonheid. Uiteraard uit geteste ouders die zich ook zelf bewezen hebben. Maar ook deze heeft al een aanvaring gehad met een auto, zou dat ook een erfelijke aanleg zijn? Het zijn immers jachthonden, en in de velden en bossen kom je niet zoveel auto's tegen :+

dat vind ik dan wel weer grappig om te horen, want ik ben dezelfde kant op gegaan; een kleine munsterlander, in de verre verte familie van de duitse staande langhaar :) nog geen aanvaring gehad met auto's, dus misschien dat het specifiek aan de korthaar ligt ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:54

Ik heb binnenkort ook even een duitse staande draadhaar, fokker vertelde mij dat er wel een verschil zit vaak tussen de drie soorten, dat de kortharen vaak wat zenuwachtiger waren van aard, of het zo is, uit eigen ervaring weet ik het niet, hangt ook een beetje van de hond af. Die van mij komt ook uit werklijnen dacht ik, vind ik wel prettig. Onze dober komt ook een een werklijn, heel fijne hond iig.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:28

De gemiddelde leeftijd van de Dobermann is ook nog maar 7.
Kazan is 10 geworden, en Shendor is 8. Dus ik mag dankbaar zijn denk ik zo. ;)

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:30

Wat denken jullie van de o zo schattig TheaCupChiwauwau!
Die krijgen een spuit adrealine voor ze weg gaan, zodat het schattigelevendige kleine diertjes lijken!

maar na een uur ligt er een heel zielig ondervoed hondje op de bank..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:15

Niinatjuh schreef:
Wat denken jullie van de o zo schattig TheaCupChiwauwau!
Die krijgen een spuit adrealine voor ze weg gaan, zodat het schattigelevendige kleine diertjes lijken!

maar na een uur ligt er een heel zielig ondervoed hondje op de bank..

Een teacup Chihuahua bestaat niet, is gewoon een verzinsel van de broodfok.
De rest van je verhaal zegt me gelukkig niets, maar heeft ook helemaal niets met de rashondenfokkerij te maken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:50

Moosje schreef:

Zijn ouders waren dit jaar 10 en11, mooie leeftijd ook, nog heel fit beide.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:55

zitake schreef:
Moosje schreef:

Ouders van jouw Dober bedoel je?
Uit welke lijn komt ie?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:04

Moosje schreef:
zitake schreef:

Ouders van jouw Dober bedoel je?
Uit welke lijn komt ie?

Idd ouders van mij dober :). Hij komt uit een werklijn, afstamming weet ik niet vanbuiten, vader heb ik de papieren gezien, moeder hadden ze geadopteerd van iemand en nooit papieren meegekregen, maar goed, was zeker wel werklijn. Echt fantastische hond.