Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welk uitlaatmiddel?

Wurgband
11 (3%)
Slipband
14 (4%)
Hondenhalster
10 (3%)
Halsband
142 (49%)
Prikband
5 (1%)
Anti-trektuig
7 (2%)
Tuig
59 (20%)
Overige
38 (13%)

Totaal aantal stemmen: 286


dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:11

Onze hond heeft een halsband, een julius k9 tuig en een anti trek tuig. Navenand de situatie doet kiezen we voor een bepaald tuig.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:12

Ik gebruik een tuigje, zoals de Hurtta Pro. Mijn hond kan niet goed aan een halsband lopen (gaat hij van reverse sneezen) dus een tuig is noodzakelijk, en deze pasvorm ben ik het meeste tevreden over :) .

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:15

De golden heeft een halsband. Maar loopt eigenlijk nooit aan de riem. Staat onder Apel. Alleen bij het naderen van andere honden die aan de lijn lopen klik ik hem aan. Vind ik netter.

De ander heeft een tuig. Zij kan niet meer los ivm doofheid. En vind dat een tuig prettiger.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:20

Onze middelgrote vuilnisbak heeft een tuig, maar meestal hij loopt los. Het tuig heeft goede pasvorm en lijkt mij daarom voor hem lekkerder zitten dan een band om de hals. Maar denk dat dit veel scheelt per hond, ook qua pasvorm etc.

Hij luistert heel goed daarom hij loopt meestal los, behalve waar dit niet mag.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:22

mijn schotse collie ook een half check vanwege vacht en vorm hoofd. maar loopt meestal los

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:23

Onze hond laten we uit met niks. Op het moment dat we naar bijvoorbeeld de stad gaan lopen we een halfuur te zoeken naar de halsband, gebruiken die zelden. Ze luistert ontzettend goed dus loopt altijd los.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:24

Tuigje ivm flexlijn

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:26

Als we naar strand of stad gaan krijgt hij een julius tuig aan, over het algemeen laten mensen hem dan meer met rust en met gewoon uitlaten loopt hij mee aan een nylon touwtje.

Azmay
Berichten: 18008
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:35

Altijd een gewone riem (of los indien veilig) en afwisselend een halsband of Julius tuig, beest trekt nooit en luistert prima dus verder niets nodig.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 24-09-16 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:39

Mijn aus loopt aan een ytuig en mijn sheltie straks ook. Mijn vuilnisbakkie heeft een gewone halsband.
Of ze lopen los en dan heb ik jachtlijntjes bij me.ideaal zo een tuig. Met halsband en uitrollijb gaan zr vaak scheef lopen met dit tuig niet meer

mariettek

Berichten: 1704
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:51

Mijn dwergkeesje heeft een tuigje. Ze is snel gevoelig met lichte druk op haar luchtpijp (hoesten), dus dit lijkt mij comfortabeler. Al staat er eigenlijk nooit druk op de riem :+

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:21

Voor het trainen (basistraining) en het wandelen gebruiken wij een gewone leren halsband en leren riem.
Met hardlopen en speuren krijgt hij een tuigje om.


Edit;
Ik hoor iedereen zeggen dat hun hond los loopt, maar hier krijg je daar gewoon een dikke boete op hoor. Hoe doen jullie dat dan?

Goof

Berichten: 29082
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:26

Ik gebruik een simpele halsband met een riem, geen flexding. Ze trekt niet, loopt gewoon fijn naast me, dus dat is prima.
Als ik naar een park, bos of strand oid ga loopt ze los.

dierenfan
Berichten: 9722
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:34

Allen hebben gewone halsband om op de oudste na die loopt altijd los en als echt niet anders kan aan jachtlijn. De huskys lopen aan tuig maar ook halsband aan voor snel even dichtbij pakken en dan meer controle over de kop.
Zijn allemaal grote honden. 2 lopen soms aan gentle leader ivm enthousiasme en trekkracht

xDarkness

Berichten: 481
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:57

Hier een (uit de kluiten gewassen) Cane Corso teef van 75 cm en 51 kg. Een brede leren halsband met kitcherige gouden honden erop en de langste flexi die je kopen kan x'D. Is een sociale brave ziel.
's Avonds en dan vooral in het donker wel iettewat fanatieker en dan gaat de slip in combi met haar halsband erom. Zo heb ik toch een noodrem, maar trekt ze dr eigen niet ondersteboven. Slip spant dus wel wat aan zodra ze trekt, maar niet tot het punt dat ze dr eigen strot dicht trekt, dat vind ik en is namelijk ook niet nodig.

We hebben overigens van allerlei merken een tuig, maar dat vindt ze écht verschrikkelijk. (Hebben nu een mooi tuig van Hurtta, maar het is altijd vechten met om doen. Ze vindt het vreselijk om 'opgesloten' te zitten.)

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:03

xGoldenHero schreef:
Als we naar strand of stad gaan krijgt hij een julius tuig aan, over het algemeen laten mensen hem dan meer met rust en met gewoon uitlaten loopt hij mee aan een nylon touwtje.


Thx, een tuig is geen optie ze is al zo sterk en door dat tuig wordt ze nog sterker

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:05

risky schreef:
duitse herder tussen de 35 en 40 kilo,

fiets- heeft hij een nylon halti aan
wandelen- wurgband, hangt altijd los,gehoorzame woef
of nylon halsband met rollijn maar dat ligt aan de situatie waar we naar toe gaan.


hier ook gehoorzame woef. Wij hebben ook wurgband maar heb nu zon enorme korte lijn en wil overstappen op politielijn

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:09

Mijn rottweiler loopt altijd los mee gewoon omdat ze geen halsband past (mooi klein hoofd en een mega gespierde nek waardoor de halsband zo over het hoofd af glijd) en andere dingen heb ik nooit geprobeerd. :+
Ik heb wel ergens een ketting liggen van 1,5 meter met leren handvat maar die gebruik ik eigenlijk nooit.

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:10

onze oude Dwergschnauzer loopt meestal los mee en ander een halsband,
onze Border Collie hadden we vroeger een halsband voor maar nu een tuig omdat hij erg veel trekt.
en voor onze Cockerspaniel Poeder kruising hebben we sinds kort ook een tuigje omdat ze anders de hele tijd met der pootjes in de lijn komt.

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:18

vigo_is_lief schreef:
onze oude Dwergschnauzer loopt meestal los mee en ander een halsband,
onze Border Collie hadden we vroeger een halsband voor maar nu een tuig omdat hij erg veel trekt.
en voor onze Cockerspaniel Poeder kruising hebben we sinds kort ook een tuigje omdat ze anders de hele tijd met der pootjes in de lijn komt.

dacht dat met trekkende honden een tuig juist geen goed idee was

annibel

Berichten: 1197
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:03

Leuk om zoveel verschillende verhalen en meningen te lezen!
Mijn Jack Russel heeft n tuigje, hij heeft toen hij een paar maanden oud was zijn strottenhoofd beschadigd dus kan geen halsband om.
En de berner sennen reu, die even zwaar is als ikzelf, had eerst een halti met korte lijn omdat ik m echt niet kon houden. Maar hij luistert ondertussen zo goed dat hij een halsband of tuig heeft met een Flexi eraan!

Ginger1991
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:48

Hier lopen ze met tuig of halsband.
De Shiloh shepherd(45kg) heeft een halfcheck vanwege de lange vacht en is makkelijk met om en af doen.
En een Mazter tuig voor mijn moeder (iets meer controle naast de fiets ivm katten)
Voor het speuren hebben we een speciaal tuig.

De dwergpincher(6.5kg) heeft een simpel leren halsbandje en een Hurrta pro tuigje.
Tuig gaat om naast de fiets.

Ze lopen veel los en trekken beide zo goed als niet. Dus maakt het eigenlijk weinig uit wat ze om hebben.

Ik heb zelf de ervaring dat een trekkende hond beter een tuig om kan hebben. Dat het trekken soms ook al verminderd door puur een tuig om te doen.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:51

Trekken wordt met tuig alleen vermindert als de ring en de lijn op de borst wordt vastgemaakt.
Het tuig is voor de hond gewoon prettiger on te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:10

Wat een oud topic, wel interessant om de redenen te horen :)

Hier twee grote honden (leonberger en landseer) met leren halsband, lopen op het erf altijd los en daarbuiten vaak ook, anders lopen ze aan een leren riem van 2,5 meter.

blondies
Berichten: 683
Geregistreerd: 21-03-09

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:43

Hier een jachthond waarmee gewerkt wordt. Heeft voor gewone wandelingen een dikke jachtlijn (slip met stop, dus kan niet wurgen) en met trainen vaak eenzelfde maar dan dunner.
Hij moet van mij altijd aan het been lopen of hij loopt los. Hij heeft wel een oranje halsband met zijn contactgegevens erop just in case maar gelukkig nog nooit nodig geweest (vergeet hem ook vaak om te doen).