Je eigen koe houden en laten doden voor het vlees?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij een kalf kunnen op laten groeien om daarna te slachten?

Ja, dan weet ik in ieder geval wat voor vlees ik eet
72 (25%)
Ja, geen probleem mee
40 (14%)
Nee
162 (57%)
Anders nl
9 (3%)

Totaal aantal stemmen: 283

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:19

Had je hem met winst kunnen verkopen denk ik ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:19

Dan had ik hetzelfde gezegd als nu: prima :)

Ik vind het een eerlijke manier van vlees krijgen. Je zorgt goed voor een dier en geeft het dier een waardig einde. En jij? jij hebt voorlopig heerlijk vlees!
Waarom ook niet?
Voor mij is een dier ook maar een dier. Ik zorg goed voor dieren en houd ook echt wel van ze. Maar heb met het afscheid niet zo veel moeite. Echter zou ik onze kippen niet in de soep willen, meer voor het gevoel.
Mijn opa en oma kochten vroeger ook elk jaar een varken. Die werd goed verzorgd en tegen de winter werd het dier geslacht. Prachtig toch? :)
Mijn schoonopa slachte altijd zelf zijn hanen. Die kregen wij ook wel eens mee, best lekker in de soep!
(ik kende die hanen ook niet, dus dat scheelt. Als ik wist welke haan het was, hoefde ik het niet := )
Hoe je met het dier bij leven omgaat is voor mij belangrijker dan het doel waarvoor het dier dient eerlijk gezegd.

(en je weet dan iig zeker dat het dier een goed leven heeft gehad, dat weet je niet van het vlees dat je in de supermarkt koopt)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:13

Kuggur schreef:
fenna1995 schreef:
Stel je voor: Iemand houdt héél erg van mensenvlees en hij begint stiekem allemaal mensen te vermoorden om ze op te eten. Maar dan komt iemand erachter en hij moet voor de rechter komen. De rechter zal hem écht niet vrijspreken omdat hij ze vermoorde 'met het oog op het te verkrijgen vlees'...
Maar bij dieren is het opeens heel anders! Je mag ze gerust hun hele leven opsluiten, martelen, vetmestel en vermoorden om ze daarna op te eten, daar krijg je geen straf voor!
En waarom?
Volgens mij is het begrip 'slachten' en 'moorden' alleen verschillend omdat dieren (wat we trouwens zelf ook zijn) blijkbaar minderwaardig zijn dan mensen.

Ben je veganist? Alleen dan kun je deze mening verkondigen zonder hypocriet te zijn. Eet je kaas? Drink je melk? Dan zijn er een boel kalfjes voor jouw eten /drinken "vermoord".

Ik ben geen veganist, ik bijvoorbeeld wel eieren (dan wel de meest biologische).
Maar o.a. geen melkproducten en producten waar lactose in zit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:38

*ik moet nog het topic doorlezen maar ik wou dit alvast kwijt*

Ik heb JA gestemd. Ik weet dan dat de koe gezond is, geen rotzooi in zijn lichaam heeft en bovenal een goed leven gehad. Het is later wel een droom van mij eigenlijk, mijn eigen 'vleeskudde' te kunnen fokken samen met een groentetuintje :D Ik weet uit eigen ervaring dat een zelfgefokt/geslacht dier vele malen lekkerder smaakt dan het spul wat je koopt in de winkel.

Froemel

Re: Je eigen koe houden en laten doden voor het vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:44

Ja, op mijn werk doen ze dat ook. Maar dat is ook een vleeskoe bedrijf. De koeien krijgen ieder jaar een kalf, mogen zoveel mogelijk buiten lopen op de weide. Wanneer ze niet meer drachtig zijn, of te agressief (is een zorgboederij) dan worden ze geslacht. Beestjes worden hier goed verzorgd, ook goede medische zorg en we kopen ook regelmatig vlees van mijn werk.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:36

Het belangrijkste vond ik vooral dat je gezond vlees hebt.
Je weet zelf dat je lekker vlees hebt "gefokt", zonder bende. In de supermarkt gooien ze bijvoorbeeld kleurstoffen door het gehad, zodat het mooi roze blijft. Dat gebeurde bij ons eigen geslachte vlees niet. Je weet dat er geen chemische rotzooi of resten van medicijnen in zitten.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:30

Ik heb keer met een stalgenootje een shet gekocht bij iemand en die had ook een koe lopen die ze gingen slachten; deden ze elk jaar.
Zou het niet kunnen; hecht me teveel dan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:34

Citaat:
Vraag me toch af hoe dit topic had gelopen als ik gezegd had dat ik een dik belgisch trekpaard had lopen die in naar de slacht wou brengen

Paard of koe maakt mij niet uit. Ik eet zelf ook paardenvlees. Waar de paarden van een vriendin van mij stonden had de boer ook een aantal trekpaardhengstveulens die hij aan de straatstenen niet kwijt geraakte (geen slechte veulens daar niet van, maar gewoon geen vraag naar) en die zijn ook bij de slacht geëindigd. Die boer heeft ook een koe waar hij elk jaar een kalfje uit fokt voor het vlees.
Ik heb daar geen problemen mee en als dergelijk vlees mij aangeboden wordt, eet ik het ook op.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:42

persoonlijk zou ik het ook niet kunnen, zou me te veel hechten aan het dier

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:32

Heel apart: een vriendin van mij was een tijdje geleden weer in NL (korte vakantie) toevallig zijn wij ook geweest en bij terugkeer vroeg ze ons wat wij van het nl'se vlees vonden.
Zij vond het nl helemaal niet zo lekker.
Hier in Noorwegen koopt ze biologisch vlees bij vrienden van ons.
Die dieren lopen zomers heerlijk in de bossen en dat proef je blijkbaar terug in het vlees.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:05

Laat ik het zo zeggen: Het is in ieder geval eerlijker voor het dier dan het lapje vlees wat je bij de supermarkt koopt en vol smaal op eet.

Ik vind dus ook dat ik mijn 'valse emotie' (wel zielig voor mijn eigen dier wat een goed leven heeft gehad maar niet zielig voor het dier wat een korter en slechter leven heeft gehad :=) daar maar even moet uitschakelen.

Makkelijk lijkt me dat overigens niet hoor.

Daarnaast zal het helemaal afhankelijk zijn van de intentie waarmee je zo'n dier gekocht hebt.

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:16

Ik heb zelf ja gezegd... toch is het erg moeilijk als je een band met een dier hebt opgebouwd...
Maar aan de andere kant geeft het toch wel troost dat zo'n dier een goed leven heeft gehad.
Er wordt heel negatief gedacht over de dood... maar eigenlijk is dat haast het meest diervriendelijks wat je kunt doen (klinkt een beetje raar).
Zeker wanneer dieren in slechtere omstandigheden gehouden wordt. Het dier is dan vrij van pijn, stress enz.
Neemt niet weg dat de keuze lastig is... zeker wanneer je een emotionele band hebt met het dier....

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:17

Nee dat zou ik dus niet kunnen hoor, ben gek op vlees maar ik eet niks wat ik
heb gekend zeg maar. Is misschien hypocriet maar kan toch echt mijn eigen dieren
niet opeten :o

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:24

Wij eten onze eigen hanen op als het er teveel worden, jammer genoeg hadden we dit jaar alleen hennen :9 , dus geen lekker boutje. Een buurman van ons heeft ieder jaar varkens die geheel buiten lopen van ca. april tot november en goed gevoerd worden, in november gaan ze naar de slager en een ervan ligt nu in onze diepvries. Ik ken de varkens diet echt, maar ga er soms wel eens kijken hoe het met ze is. Als ik ze daar dan in het land zie rondrennen met hun grote flap oren, ze hebben ook een "inloopstal" dan is dat heel leuk om te zien. Als ze een tijd later op mijn bord liggen weet ik wat ik eet, gezond, "blij", vlees wat geen vage voeding heeft gekregen. Ik koop vrijwel nooit vlees in de supermarkt en als ik het al koop is het altijd biologisch, zeker varkensvlees eet ik niet als het niet van ons "eigen" varken is of 100% bio uit de supermarkt.
Rundvlees koop ik soms wel, maar ook meestal biolodgisch vlees. Ik lust nu ook geen ander vlees meer, dat smaakt zo vies :r en de wetenschap dat die varkens, kippen onder erbarmelijke onstandigheden geleefd hebben maakt het nog smeriger.

Of ik mijn eigen stier van 5 jaar zou kunnen laten slachten weet ik niet; is erg dubbel, je weet wat je eet, een gezond, vrolijk dier maar wel je maatje. Maar zo'n stier kan ook wel een jaar of 15 of 20? worden en als je hem verkoopt wordt hij ook geslacht.
Dat is de afweging die je moet maken; hem tot zijn natuurlijke dood laten lopen, door een ander laten opeten of er zelf van smullen. Moeilijk, maar verkopen zou ik zeker niet doen, dus bij mij zou het waarschijnlijk de oudst stier van Nederland worden ;) .of een heerlijk stukje vlees op mijn eigen bord

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:26

Bij een vriendin hebben ze ooit een keer een koe geslacht
Waarom weet ik ook niet
Ik bleef toen ook eten maar heb geen stuk vlees gehad
Ik eet geen vlees van beesten die ik gekend heb (het was een ontzettend aanhankelijke koe)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:36

Ik heb er ook geen bezwaar tegen, op die manier kun je zo'n dier een veel beter leven geven dan normaal gesproken het geval zou zijn :j.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:43

Mariska_28 schreef:
Vraag me toch af hoe dit topic had gelopen als ik gezegd had dat ik een dik belgisch trekpaard had lopen die in naar de slacht wou brengen.

Ikke ook..........

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:31

Hannah_Menno schreef:
Opzich snap ik het ergens ook wel, je weet inderdaad wel waar je vlees vandaan komt maar als ik het op m'n bord zag liggen en ik zou weten dat dit vroeger zo'n schattig kalfje was.. _O-
Wat denk je dat er op je bord ligt als je rundvlees eet? Dat was ooit ook zo'n schattig kalfje. Enige verschil is dat je er geen band mee hebt gehad, de koe niet hebt gezien, het slachtproces niet hebt meegemaakt en het kant en klaar in de supermarkt gekocht hebt. Het lijkt in de supermarkt niet meer op een dier, maar is het zeker wel geweest.
Ik zou het zelf echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen, omdat het dier van jezelf is, je er een band mee hebt...

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:36

Vind het erg krom.
Mensen kopen wel supermarktvlees, eten het heerlijk op. Maar denken dan niet "och dit was een zielig kalfje/biggetje die nooit het daglicht heeft gezien"

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:53

mijn motto is nog steeds: 'you can't eat what you can't kill'...

maar daarnaast kan ik ook prima begrijpen dat je sommige dieren koopt met een andere 'functie' dan dat. van mijn pony zeg ik ook niet dat ze momenteel lekker dikjes is en dus maar naar de slacht gaat, ik heb haar gekocht als gezelschapsdier. dit neemt wel niet weg dat ik haar naar de slacht zou durven brengen als we te horen krijgen dat ze artrose krijgt ofzo.

mn stiefpa heeft trouwens schotse hooglanders voor het vlees. dieren hebben een prima gezond leven in de kudde, maar op een gegeven moment worden ze(vooral de stiertjes enz dan) wel geslacht. heerlijk hormonen- en kleurstoffen vrij vlees

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:50

noordje schreef:
Heel apart: een vriendin van mij was een tijdje geleden weer in NL (korte vakantie) toevallig zijn wij ook geweest en bij terugkeer vroeg ze ons wat wij van het nl'se vlees vonden.
Zij vond het nl helemaal niet zo lekker.
Hier in Noorwegen koopt ze biologisch vlees bij vrienden van ons.
Die dieren lopen zomers heerlijk in de bossen en dat proef je blijkbaar terug in het vlees.

Ik vind het Nederlandse vlees ook niet lekker, het is smakeloos en te waterig.

Het Oostenrijkse vlees is wel lekker. Die vrijheid die de dieren hebbne, proef je idd terug. Ecologisch kippenvlees is véél lekkerder dan gewoon kippenvlees.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:00

Het goede Nederlandse vlees gaat vaak naar het buitenland, en hier wordt vaak buitenlands vlees verkocht.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:12

Als je een dier aanschaft moet je voor jezelf duidelijk maken dat het voor gezelschap is of voor de slacht (zoals mensen al eerder hier hebben gezegt).
Heb een aantal jaar geleden voor het eerst lamsvlees gegeten,dat deed ik nooit eerder omdat ik vind dat jonge dieren bij hun moeder horen.Dit lam was al van de moeder af...was heerlijk vertroeteld geweest,in alle rust en blijheid opgegroeid.
De eigenaar had wat hobby schapen en hield er altijd een voor het gezin om te eten.

Dat is eerlijk scharrelvlees en 100x beter dan wat er in de schappen ligt :j ik zeg dus ja tegen zelf opfokken en dan laten slachten.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:30

gisteren kwam er een klant naar me toe met een vraag.
Waarom of dat het vlees wat ze gingen kopen niet 100% rundvlees was.
Dus ik heb haar uitgelegd Dat het vlees behandeld werd omdat het anders niet een paar dagen in de winkel zou kunnen liggen.
Dat het anders uit zou drogen en dat het anders direct bruinachtig van kleur zou worden.

Zat ze me toch een partij raar aan te kijken............

Daarop heb ik haar uitgelegd dat wij thuis wel eens een koe slachten en dat als ik niet snel genoeg ben dit allemaal met het vlees gebeurd.
Toen snapte ze het al iets beter.
Want als iets niet toont dan eten mensen het ook niet.

Ik begin nu aan m'n laatste zakken met stoofvlees. Daarna moeten we toch echt maar weer eens een leuk kalf houden voor het vlees. Lekkerder, en een stuk goedkoper ook!!
50% BB (rietje kost € 10,-, insemineren doe ik zelf).
Ca 1 jaar opfok, ws iets korter. € 500,-
En dan zal het vlees alles door elkaar 1,90 per kg kosten.

Dus alles door elkaar zul je op ca 4,50 per kg vlees uit komen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:34

Ik heb net een goede boerderijwinkel ontdekt bij mij in de buurt. Ze laten de koeien slachten bij een slachterij in Raalte (zonder winkel) zondat ze al hun eigen vlees weer terug krijgen. En het vlees is nog goedkopen/lekkerder dan supermarktvlees.