Betaal jij hondenbelasting???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Betaal je honden belasting?

Ja
87 (52%)
Nee
80 (47%)

Totaal aantal stemmen: 167

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:45

polly2 schreef:
Wisten jullie dat de hondenbelasting zijn oorsprong vindt in de tijd dat honden nog gebruikt werden om de hondenkar te trekken?

Een beetje middeleeuws ofzo! :+
Ik heb het nog nooit gezien in NL. Ze komen hier niet zo vaak voorbij met de hondenkar... :Y)

Caesar

Re: Betaal jij hondenbelasting???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:47

Onze honden maken geen gebruik van openbare gronden, maar wij moeten er toch voor betalen. Wij hebben ze ook niet allemaal opgegeven.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:47

Bij ons kwam er wel altijd een kerel met twee husky's voor zo'n wagentje op wielen langs :j
En met genoeg sneeuw zat hij op de slee erachter :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:50

x_Rebecca schreef:
Bij ons kwam er wel altijd een kerel met twee husky's voor zo'n wagentje op wielen langs :j

In welke eeuw was dat? :+

Serieus, ik vind het echt kolder, maar ik heb toevallig in gemeenten gewoond waar ik niet heb hoeven te betalen en nu nog steeds niet, dus komt dat mooi uit... :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:51

Wij betalen alleen voor onze oudste hond hondenbelasting :+ Voor de kleine niet.

Weet je wat ze in moeten voeren? Kattenbelasting! Die beesten sch**ten van zich af in andermans tuin en speeltuinen.. laat ze daar maar belasting voor betalen :=

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:52

Mijn katten schijten in mijn eigen tuin dus wil ik ook niet voor betalen! :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:53

Aranel schreef:
Wij betalen alleen voor onze oudste hond hondenbelasting :+ Voor de kleine niet.

Weet je wat ze in moeten voeren? Kattenbelasting! Die beesten sch**ten van zich af in andermans tuin en speeltuinen.. laat ze daar maar belasting voor betalen :=

mijn katten schijten in de kattenbak.
paarden belasting... ook een goed plan dan??? ken je dat verhaal van die appels en die peren....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:53

tuurlijk er zijn nog husky sledehonden wedstrijden,die lopen inderdaad voor karretjes en die worden ook zo getraind :j

en een slee kan zeker ook goed als het geneeuwd heeft,die honden vinden dat prachtig..

http://www.canispolaris.nl/nl/evenvoorstellen.php

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:55

en kattenbelasting,ben eens benieuwd hoeveel mensen het eerlijk zouden vinden dezelfde belasting als honden in die gemeente te moeten betalen terwijl hun kat binnen blijft ....

mijn honden lopen nl ook niet buiten en kost ons 400 euro per jaar....vind het redelijk oneerlijk...snap niet waarom wij HB moeten betalen??

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:57

Bij ons *hengelo ov* zijn de kosten per hond per jaar 68 euro nog wat.

De controles hier zijn regelmatig, niet als vaak te verwarren, maar er wordt NOOIT gecontroleerd op penning.
Eerder op of ik de hond aan de lijn heb *wat ik nooit heb* en of ik zakjes bij me heb voor de ontlasting.
Ik vind het erg oneerlijk dat ik voor een grote of kleine hond hetzelfde bedrag betaal, maar ik snap het wel.
Toch is het stom!! :(

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:12

MamboBeach schreef:
polly2 schreef:
Wisten jullie dat de hondenbelasting zijn oorsprong vindt in de tijd dat honden nog gebruikt werden om de hondenkar te trekken?

Een beetje middeleeuws ofzo! :+
Ik heb het nog nooit gezien in NL. Ze komen hier niet zo vaak voorbij met de hondenkar... :Y)

Nou...niet zo middeleeuws als je denkt hoor.
In de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw (dus voor de tweede wereldoorlog) kwam dat nog geregeld voor in NL.
Mijn ouders hebben dat toen nog regelmatig in het straatbeeld gezien. In de jaren 50 verdween het langzamerhand en in de jaren 60 (dacht ik, weet ik niet zeker) werd het verboden....
Ik was laatst in het openluchtmuseum in Arnhem en daar was er wat over te zien en te lezen. En daar heb ik ook dat weetje vandaan over de oorsprong van de belasting.

Ik vond nog wat info hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondenkar

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:29

MamboBeach schreef:
x_Rebecca schreef:

In welke eeuw was dat? :+

Serieus, ik vind het echt kolder, maar ik heb toevallig in gemeenten gewoond waar ik niet heb hoeven te betalen en nu nog steeds niet, dus komt dat mooi uit... :D

Ik denk zo'n jaar geleden :+ :')

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:30

Vjestagirl schreef:
darwin schreef:
In Eindhoven is het zelfs zo dat je voor een 2de en volgende hond het dubbele van de eerste moet betalen, das helemaal belachelijk.
En ik vind ook dat ze moeten kijken naar de groote van een hond, ik had een dwergpincher, daar heb je nog minder stront van als van een konijn, en waarom hoeven al die loslopende k*tkatten geen kattenbelasting te betalen, die beesten scheiten bij iedereen in de tuin.

Ik zat erop te wachten totdat iemand over katten begon. Als ik het over paarden heb begint toch ook niemand over koeien? Het zijn 2 verschillende diersoorten, die dus ook verschillend in de wet zijn opgenomen. Als er nu gezegt werd dat alle paarden ook een oormerk moeten net als koeien dan is toch ook het hek van de dam, omdat het hele andere beesten zijn?

Honden belasting komt punt 1 uit de tijd dat de hond nog gebruikt werd om karretjes te trekken ed. Daarbij, als katten op een openbare plek poepen is het NIET midden op de stoep, NIET op een grasveldje, NIET in de struiken waar kinderen spelen etc maar ze begraven het netjes.

bijvoorbeeld in een speeltuin, want dat vergeet je ff. katten zitten het liefste in zand dus begraven ze het lekker in de speeltuin waar vervolgens een klein kind gaat zitten graven, lekker fris!

en nee, we hebben 5 honden (binnenkort 6) allemaal op ons eigen terein en we betalen helemaal niets

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:19

Ik betaal het niet, heb er eerlijk gezegd nooit aan gedacht... *schaam*
Heb mijn hondje in december 2 jaar, en echt nog nooit controle o.i.d. gehad.
Ben maar meteen even op de site van de gemeente aan het kijken hoe ik het aan moet geven. ;)

Wel vind ik het echt een onnodig iets, waar ik woon is dus écht niets geregeld voor de honden... Nergens een hondenuitlaatveldje ofzo! Woon wel vlakbij het bos, dus ga vaak daarheen, maar ook daar mogen ze officieel niet los lopen. Doet iedereen wel, en heb ook nog noooit iemand zien controleren daar. Maar hier betaal je dus echt voor niks. :n

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:39

Sinds een jaar betaal ik hondenbelasting omdat het verplicht is.
Zit niet te wachten op een boete :o

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:07

Bij ons hoef je geen hondebelasting te betalen :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 18:24

Ik zie mensen hier veel schrijven dat de hond het in de tuin of op het erf doet..
Zeggen jullie dat ook als de hondenbelasting aan je deur komt?
Ik ga dan denk ik maar zeggen dat ze het allemaal binnnen doet in huis :+ of ook gewoon alleen in de tuin :')

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:44

we hebben het gemeld
maar dat heeft weinig zin gehad
moesten toch dokken ...

voor katten bestaat er trouwens een heel handig apparaatje
nu hebben wij zelf katten .. maar mijn schoonouders en 1 set buren hebben we die kado gedaan
schijnt erg goed te werken

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:53

shilady schreef:
Ik zie mensen hier veel schrijven dat de hond het in de tuin of op het erf doet..
Zeggen jullie dat ook als de hondenbelasting aan je deur komt?
Ik ga dan denk ik maar zeggen dat ze het allemaal binnnen doet in huis :+ of ook gewoon alleen in de tuin :')

Je gelooft het niet volgens mij maar hier zijn ook veel 'erfhonden'. Die van mij niet hoor, die laat ik gewoon uit...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:08

haha ja die van mij die maakt ook een aantal keren per dag zn rondje . zijn geen kleine keutels die ze dan in de tuin zou doen..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:23

Nee, maar er zijn veel mensen die het niet erg vinden en het bijvoorbeeld opruimen en doorgaans hebben ze ook wel een ruime tuin.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:25

Ja ik vind zelf dat een hond niet is om alleen maar in de tuin te laten poepen... Ik ga er ook wellis mee naar het park of strand enz en als ze alleen maar in de tuin gaat dan ziet ze nooit meer andere honden..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:40

mijn honden komen ook niet verder als de achtertuin,maar denk dat ze daar minder tekort komen als dat ik ze elke dag aangelijnd langs een weg zou moeten uitlaten...

en hondenbelasting is voor de meeste gemeentes een extra inkomstenpotje,kunnen die het nu schelen of je ze wel of niet uitlaat...

ik heb 1x gehoord dat iemand met een bedrijf ze opgaf als waakhonden en die zei dat hij daardoor ontheffing had voor honden belasting,of dit waar is,geen idee,maar die betaalde geen belasting...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:52

Wij wel, want er kwam zo'n man aan de deur.
Hond kwam meteen aangestoven om te kijken wie er nu weer op bezoek kwam.

M: Heeft u een hond?
Ik: Uhh.. ontkennen heeft weinig zin meer he? :')

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:46

weet iemand hoe je iemand anders aan kunt geven??

ik bedoel iemand die honden heeft, in een gemeente woont waar je moet betalen maar er wordt niet betaald??
(tja sommige mensen gun je dat.... :P)