Hond houdt niet van hondenbrok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:28

Voer de honden barf, (bones and raw food) doe wij nu ook alweer 4 jaar met 2 honden en het is erg goed, beter dan de brokken -> http://www.barfplaats.nl forum met informatie, samenstellen van menu's etc...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:28

Dus als ik zo kompleet pakket bijv van smuldier neemt zou mijn hond alles binnenkrijgen wat ze nodig heeft?

En hoeveel zou ik haar dan moeten geven ze is nu 7 jaar, en weegt ongv 7 kilo en is een kleinhondje. Ze mag evt een kilo minder wegen?

Ze krijgt nu brokken van RC

Want 1 nadeel van braf vind ik, dat als je hond bepaalde stoffen te kort komt wordt die ook ziek. Sommige stoffen maakt een hond niet zelf aan, die moeten in het voer zitten. Daarom zit ik zo te dubben over over gaan of niet

Bonny

Re: Hond houdt niet van hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:35

ik zal thuis mijn moeder even vragen hoe het zit met gewicht van de hond, mijn moeder maakt namelijk de menu's elke dag en die heeft er toch iets meer verstand van dan mij. Ze heeft volgens mij ook een tabel thuis liggen met de samenstelling van het voer, dus hoeveel bot, hoeveel orgaanvlees etc.

ik zit nu op school dus kan het je nu niet vertellen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:43

plutolover schreef:
Dus als ik zo kompleet pakket bijv van smuldier neemt zou mijn hond alles binnenkrijgen wat ze nodig heeft?

En hoeveel zou ik haar dan moeten geven ze is nu 7 jaar, en weegt ongv 7 kilo en is een kleinhondje. Ze mag evt een kilo minder wegen?

Uitgaande van een basisbehoefte heeft een hondje 2,5% van haar eigen lichaamsgewicht vlees nodig per dag. Dat komt in jouw geval dus uit op 175 gram per dag. Het zou kunnen dat het merk een iets ander advies geeft, dit % houden we bij vers vlees aan. Begin daar eens mee en kijk hoe je hond het doet: wordt ze wat dikker dan kun je wat minder gaan geven. Blijft ze op gewicht ga je iets minderen tot ze op het gewenste gewicht uit is gekomen.

Je kunt ook 150 gram per dag aanhouden en bijvoorbeeld 's avonds als snack een kippennekje geven. Dit kun je bij de meeste poeliers wel kopen. Even laten ontdooien en dan per stuk of per 2 stuks terug in de vriezer..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:44

kippenbot splindert toch?? is is dat alleen met gekookte kippenbot

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:49

Alleen botten die verhit zijn (gekookt, gebraden, gerookt) splinteren. Rauwe botten niet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:50

Onze hond krijgt alles wat die wilt mits het gezond is en mits het geen rijst is! :D
Dan schijt ze 10 dagen lang aan 1 stuk door! :=

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:53

Wij voeren de honden ook vers vlees.
Het spijsverteringsstelsel is nog precies hetzelfde als bij de wolf, en ik eet zelf ook graag verse dingen, ipv alleen maar cornflakes (bv).

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:29

Chubby schreef:
plutolover schreef:

Uitgaande van een basisbehoefte heeft een hondje 2,5% van haar eigen lichaamsgewicht vlees nodig per dag. Dat komt in jouw geval dus uit op 175 gram per dag. Het zou kunnen dat het merk een iets ander advies geeft, dit % houden we bij vers vlees aan. Begin daar eens mee en kijk hoe je hond het doet: wordt ze wat dikker dan kun je wat minder gaan geven. Blijft ze op gewicht ga je iets minderen tot ze op het gewenste gewicht uit is gekomen.

Je kunt ook 150 gram per dag aanhouden en bijvoorbeeld 's avonds als snack een kippennekje geven. Dit kun je bij de meeste poeliers wel kopen. Even laten ontdooien en dan per stuk of per 2 stuks terug in de vriezer..

Hierbij wil ik nog opmerken: je moet wel het gewicht van de hond nemen wat hij een een optimale situatie zou MOETEN wegen. Dus als je hond bijvoorbeeld na een ziekte weer op gewicht moet komen, maat je niet uitgaan van het gewicht wat hij op dat moment weegt, maar wat hij voor zijn ziekte woog. (Ik schrijf het er maar even bij, want ik kan me een vraag van iemand herinneren die op KVV wilde overstappen en uitging van de 20 kg die de hond woog, terwijl hond voorheen dik 5 kg zwaarder was. In zo'n geval krijg je de hond dus nooit terug op gewicht). In geval van Plutolover, waarbij de hond dus 1 kg mag afvallen, moet je dus uitgaan van 6 kg. Met een gemiddelde van 25 gram per kg lichaamsgewicht kom je uit op 150 gram.

Ik voer zelf op het oog. Onze Bull-Terrier voerde ik in het begin 8 ons per dag aan Carnibest. Dat kwam neer op 30 gram per kg lichaamsgewicht (ze woog op dat moment zo'n 27 kg). Carnibest geeft ook aan dat je tussen de 20 en 30 gram per kg lichaamsgewicht moet voeren.
Voerde ik minder, dan viel ze af.
Toen ze echter aan de Pretnizon ging, kwam ze 6 kg !!! aan. Ik mocht niet minder voeren van de DA, want het zou vocht zijn wat ze vasthield.
We zijn inmiddels een jaar verder na de Pretnizon kuur en ze is die 6 kg niet meer kwijtgeraakt. Dus nu zijn we toch langzaamaan gaan minderen met voer.
Eerst terug naar 666 gram per dag (dan deel je een kg rol namelijk gemakkelijk in 3 stukken, vandaar de 666 gram), viel ze nog niet van af. Nu krijgt ze nog maar 500 gram per dag en zien we dat ze heeeel langzaam begint af te vallen. Terwijl ik dus nu eigenlijk nog onder het aanbevolen minimum van 20 gram per kg lichaamsgewicht zit! We zijn nu ca 4 weken bezig en ze is ca 1/2 kg kwijt. Ze wordt nu ook weer wat energieker, dus zal het afvallen nu wel wat vlugger gaan.

Dus je moet gewoon je hond zelf goed in het oog houden. Je begint met het gemiddelde van 25 gram per kg lichaamsgewicht, zoals Chubby zegt, en dan kijken of ie afvalt, bijkomt of op gewicht blijft.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:43

Daar komt nog bij dat een hond die voorheen brok kreeg vaak een tijdje moet wennen aan vers voordat hij het optimaal zal verteren. Je ziet dan dat een hond na verloop van tijd met minder voer toe kan dan in het begin.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 13:34

Ik heb vanochtend 2 bakjes compleet pens en vlees gehaald van Smuldier.
Toen ik binnen kwam en boodschappen uit ging pakken, stond Diva meteen al aan de tas te ruiken en het pakje van Smuldier was ook erg interessant.
Het ligt nu te ontdooien, dus ik ben benieuwd hoe ze het straks vindt.
Er stond op 30 gram per kilo lichaamsgewicht en Diva weegt 12 kilogram. Dat zou neer komen op 360 gram per dag.
Maar Diva is een jonge, actieve hond, zou het dan niet beter zijn om haar bijv. 400 gram te geven per dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:45

Ik heb een teef van 40 kilo en die krijg 800 gram Smuldier per dag, ze is actief.
Ik houd me aan die 2-2.5% ver per dag en dat is imo voldoende.
Op de verpakking staat vaak teveel.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 13:54

Dus volgens jouw berekening zou 240 gram genoeg moeten zijn voor 12 kg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:00

Je moet naar je hond kijken. Zoals ik al zei geef ik 800 gram per dag (2 pakjes smuldier) en mijn hond is niet te mager.
(Zie mn profiel)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:34

Oprtalj schreef:
Daar komt nog bij dat een hond die voorheen brok kreeg vaak een tijdje moet wennen aan vers voordat hij het optimaal zal verteren. Je ziet dan dat een hond na verloop van tijd met minder voer toe kan dan in het begin.

Oowww, dat wist ik niet. Dat kan dus ook een verklaring zijn dat ik van 30 naar 20 gram per kg lichaamsgewicht ben terug moeten gaan. Nu valt ze trouwens wel af, met maar ca. 20 gram per kg, dus als ze eenmaal weer op gewicht is dan zal ik waarschijnlijk uitkomen op het gemiddelde van 25 gram per kg gewicht.
Ik denk alleen dat ik haar niet meer op het gewicht van 27 kg terug ga krijgen (ze woog gisteren 32,3 kg, dus ze is inmiddels 7 ons afgevallen op 4 weken). Ze begint nu al ingevallen flanken te krijgen. Maar de rest (haar borstkas en nek), blijft nog breed.

@nina88: ik zou om te beginnen gewoon met het gemiddelde van 25 gram per kg beginnen. Dus als je hond nu goed op gewicht is, betekend dat 300 gram per dag. Dat bekijk je dan een weekje of 2 en als ie dan afvalt, voer je wat meer, komt ie bij dan voer je wat minder. Het komt ook niet precies op een grammetje. Het moet ook een beetje goed te proportioneren zijn, zo'n pakje van 4 ons.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:19

Mijn ouders hebben 2 honden waarvan de ene ook zo'n piepert is! Wij doen Rodi erdoor. Van die hondenhamburgers uit de vriezer van de supermarkt. Gewoon 1 s avonds erdoor en aanvullen met brokken. Werkt perfect! Hond vind het heerlijk en eet erg goed!

Deze hond heeft ook vers vlees gehad. Helaas was dat redelijk onbetaalbaar voor 2 honden... Je kan niet de een verwennen met lekker voer en de ander alleen brokken te laten eten! Soms halen we ook nog wel vers vlees en dan krijgen ze 1 stuk door hun brokken heen. Brokken die ze krijgen zijn van royall canin

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:27

@ Machie: ik weet niet wat voor brokken er bij jullie gevoerd worden (je hebt goedkope en dure RC), maar een goede brok is niet goedkoper dan vlees.

Ik zou idd ook niet de een vlees voeren en de ander brokken.

Het zal best dat de hond de brokken wel eet met Rodi erdoorheen.
Maar ik kan me herinneren dat het niet goed is brok met vlees te mengen. Vlees heeft een andere zuurgraad (of iets dergelijks) nodig dan brokken om te verteren. Weet niet meer precies hoe het werkt, maar mij staat bij dat je eigenlijk geen brokken met vers vlees tesamen moet voeren.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:38

Vlees en brokken kunnen prima samen :) We hebben dit bij de DA nagevraagd en die vertelde dat het geen probleem was...

Voor een week vers vlees betaalden we 30 euro.. Brokken van RC zijn 60 euro per 15 of 20 kilo. Daar doen ze een maand mee. Dus scheelt de helft :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:43

Waar haal jij je vlees dan?! Ik betaal gemiddeld 2 tot 2,50 euro voor een kilo vlees..

Overigens brokken en spier- of orgaanvlees kan wel, brokken en vlees met bot is een no-go..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:45

machie bv AHV kost 30 euro per 15 kilo,dus dan zou je ook 60 euro kwijt zijn voor 30 kilo

rodi is net iets goedkoper als AHV en geloof dat smuldier ook rond de anderhalve euro per kilo zit...

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:56

smokey17 schreef:
opisop_shop schreef:
Precies liedje, 1 van onze katten heeft hier ook een handje van. Wij voeren ze 3x daags (Carnibest) en als mevrouw het niet meteen opeet pak ik het weg. Ze krijgt een iets kleinere portie, zodat ze zich niet de ene maaltijd volvreet en daarmee een volgende kan overslaan.

Idd, je kunt Carnibest proberen. Waar onze honden heel dol op zijn en wat vrij dicht bij versvlees in de buurt komt is brok van Cavom. Onze hond doet het er super op, na 2jaar van geen enkele brok op goed gewicht te zijn gebleven is hij nu een krachtige en mooie hond :)

Ik voer ook cavom. Maar kan niet zeggen dat mijn honden er wild van worden.En mij honden eten alles :) Daarom raad ik het niet aan. Maar zou ik het eerder met pens proberen.

Hier ben ik het ook mee eens cavom is op zich wel goed voer maar voor een buldog is het echt niet goed aangezien het geperste brok is.
Wij hebben dit probleem ook gehad met 1 van de buldogs en die heeft eerst een tijdje (wat hier al eerder genoemd is) smuldier vers vlees gehad dan wel de compleet.
1 bakje is voldoende voor een bul en kost maar 70 cent per dag.
Wij zaten ook nog met diezelfde hond dat ie zo ie zo geen brok kon krijgen aangezien hij erg aan de diaree raakte en niet met dit voer.
Nu hebben we al de bullen op Eukanuba en dat eten ze echt met smaak op en ze doen het er allemaal goed op.
Het zal wel per hond verschillend zijn en zo ie zo vers vlees (smuldier, carnebest etc) vinden alle honden lekkerder.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:02

Chubby schreef:
Waar haal jij je vlees dan?! Ik betaal gemiddeld 2 tot 2,50 euro voor een kilo vlees..

Overigens brokken en spier- of orgaanvlees kan wel, brokken en vlees met bot is een no-go..

nou, reken maar uit, 2,50 per kilo en dan 2 honden die redelijk aan de maat zijn :D Schiet heel hard op :D
Vlees kwam uit een dierenwinkel en we kochten per 12 kilo.
Van die rodi hamburgers krijgen ze alle 2 maar eentje per dag en puur voor de smaak :) Kan echt prima door de brokken en de honden doen het er al een jaar heel heel heel goed op, dus waarom veranderen :D

Mijn eigen hond (pup, 10 weken) krijgt RC voer. Gek op brokken dus die blijft op brokken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:06

Machie schreef:
Van die rodi hamburgers krijgen ze alle 2 maar eentje per dag en puur voor de smaak :) Kan echt prima door de brokken en de honden doen het er al een jaar heel heel heel goed op, dus waarom veranderen :D

Mijn eigen hond (pup, 10 weken) krijgt RC voer. Gek op brokken dus die blijft op brokken :D

Zullen we het er maar op houden dat de DA het beter weet dat de gemiddelde bokker, goed dat je bij je standpunt blijft :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:23

:) Dank je

maar alle DA's zijn het ook niet altijd met elkaar eens. Is helemaal niet erg. Ik denk dat je gewoon naar je hond moet kijken. Hoe wil ie wel eten en hoe ziet hij eruit? Zolang de hond niet te dik/dun is, ogen helder zijn, oren school en de vacht goed glimmend zonder schilfers& een goede ontlasting zal het wel goed zijn...

Mijn pup kreeg bij de fokker niet heel best voer. Is ook te zien aan de vacht&ontlasting. Nu we bijna helemaal over zijn op ander voer is de ontlasting al veel beter en ook de vacht gaat de goede kant op :D

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:29

Hmm ik ga nu waarschijnlijk tegen veel schenen schoppen.....

Hebben wij mensen een hond nodig? Daarmee bedoel ik of een hond in je gezin een noodzakelijke levensbehoefte is..... NEE dus.
Waarom kiezen zoveel mensen er dan voor om een hond te nemen als er op elk dubbeltje gekeken moet worden hoeveel de hond aan euro's eet? En dan laat ik in het midden of je nou brok of vlees wil voeren. Het moet echt tot op de cent nauwkeurig berekend worden hoeveel het kost.
Waarom denken mensen bij de aanschaf van welk huisdier dan ook niet verder na dan alleen de aanschafkosten?
Als een grote hond te veel geld kost aan goed voer etc, waarom kiezen we dan niet voor een kleiner ras, of gewoon helemaal niet!
Een grote hond is natuurlijk leuk, maar altijd duurder dan een kleine. Denk ook aan eventuele medicatie, in een grote hond gaat nou eenmaal meer dan in een kleine.
Je zou bijna gaan wensen dat er wettelijk inkomenseisen gesteld moesten worden bij het aanschaffen van een dier.

Over dierenartsen.... als die zo eerlijk zouden zijn, hadden ze je ook allang verteld dat eens in de 6 à 7 jaar enten ook genoeg zou zijn. Maar nee, liefst natuurlijk jaarlijks want dat spekt de pot tenminste....