Lowara schreef:wij hebben onze hond ook van een broodfokker vandaan.
maar goed, hebben uitvoerig contact gehad, gehele nest gezien, beide ouders ook, en ze belden zelfs enkele malen na koop nog op hoe de pup beviel.
zoals het soms gaat kan snappen dat er negatief wordt gedaan, maar we hebben zelf meer geluk/succes gehad met onze broodfok pup dan met onze vorige Cocker Spaniel met volledig papier van een topfokker die met 4 jaar al moest worden afgemaakt en dat de fokker niets meer met ons te maken wilde hebben "want het was haar probleem niet"
( ging hier om een vermoedelijke storing in de hersenen waardoor hij epileptisch werd en hele rare toevallen kreeg en totaal onberekenbaar werdt.
werd van superlief ineens extreem vals, en begon agressief te worden naar ons toe.
na enkele zuperenge aanvallen naar mij en mijn zus qua bijten zonder reden de hond op aanraden dierenarts laten afmaken)
Natuurlijk hebben mensen individuele ervaringen die net weer anders zijn, maar als je het groter geheel bekijkt zijn er toch echt meer rashonden zonder stamboom met problemen dan honden bij goede fokkers vandaan.
Het risico wat je loopt bij een broodfokker (of uberhaupt "rashond zonder papieren) is vele malen groter dan bij een pup waarvan de lijnen bekend zijn en geselecteerd wordt op erfelijke problemen.
De definitie topfokker doet mij niets, dat hoeft namelijk helemaal geen goede fokker te zijn.
En ook bij een goede fokker loop je natuurlijk kans dat je een pup treft die problemen krijgt (het zijn en blijven levende wezens

Met kruisingen is de kans op erfelijke problemen altijd minder groot.