BROODFOKKERS!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:39

Lowara schreef:
wij hebben onze hond ook van een broodfokker vandaan.
maar goed, hebben uitvoerig contact gehad, gehele nest gezien, beide ouders ook, en ze belden zelfs enkele malen na koop nog op hoe de pup beviel.
zoals het soms gaat kan snappen dat er negatief wordt gedaan, maar we hebben zelf meer geluk/succes gehad met onze broodfok pup dan met onze vorige Cocker Spaniel met volledig papier van een topfokker die met 4 jaar al moest worden afgemaakt en dat de fokker niets meer met ons te maken wilde hebben "want het was haar probleem niet"

( ging hier om een vermoedelijke storing in de hersenen waardoor hij epileptisch werd en hele rare toevallen kreeg en totaal onberekenbaar werdt.
werd van superlief ineens extreem vals, en begon agressief te worden naar ons toe.
na enkele zuperenge aanvallen naar mij en mijn zus qua bijten zonder reden de hond op aanraden dierenarts laten afmaken)

Natuurlijk hebben mensen individuele ervaringen die net weer anders zijn, maar als je het groter geheel bekijkt zijn er toch echt meer rashonden zonder stamboom met problemen dan honden bij goede fokkers vandaan.
Het risico wat je loopt bij een broodfokker (of uberhaupt "rashond zonder papieren) is vele malen groter dan bij een pup waarvan de lijnen bekend zijn en geselecteerd wordt op erfelijke problemen.

De definitie topfokker doet mij niets, dat hoeft namelijk helemaal geen goede fokker te zijn.
En ook bij een goede fokker loop je natuurlijk kans dat je een pup treft die problemen krijgt (het zijn en blijven levende wezens ;)), voordeel van een goede fokker is wel dat die je aan alle kanten zal helpen en steunen en dag en nacht voor je klaar staat.

Met kruisingen is de kans op erfelijke problemen altijd minder groot.

eppie38

Re: BROODFOKKERS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:30

Lowara, het gaat niet zozeer of de pup gezond is of niet, van iedere broodfokker zal er best een aantal pups gezond geboren worden.
Het gaat erom dat die dieren in zeer extreme omstandigheden gefokt worden.
De pups daargelaten want als ze geluk hebben worden ze gekocht en zijn ze weg maar wat denk je van de moederhonden?
Ik zou nooit, echt nooit geld betalen aan mensen die een hond als een broedmachine zien, om te weten wat dat met een hond doet hoef ik alleen maar hier thuis bij mijn opvanghondjes te kijken, lichamelijke en geestelijke klachten.
ik heb er eentje bij die alleen maar rondjes loopt, volgens de Da komt dat omdat ze altijd in een klenie ruimte opgesloten heeft gezeten en geen ander vertier kon, bizar hoor om haar zo rond te zien lopen, terwijl ze hier alle ruimte heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:35

eppie38 schreef:
Ik zou nooit, echt nooit geld betalen aan mensen die een hond als een broedmachine zien, om te weten wat dat met een hond doet hoef ik alleen maar hier thuis bij mijn opvanghondjes te kijken, lichamelijke en geestelijke klachten.

Ik kan ook heel slecht bevatten dat grote dierenliefhebbers (Want zo doen ze zich wel voor) hier een pup vandaan halen, is dat dan echt om de portemonaie?

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:18

Nee ik denk meer de ontwetendheid.
Als je je hier niet zo mee bezig houdt ben je meschien niet eens op de hoogte en daar mag je niet over oordelen vindt ik.
Het gaat er wel om dat mensen dit moeten weten en als je het weet en toch koopt, tja dan werk je daar aan mee simpel.
als het dan om het geld gaat, houdt je ook niet van dieren anders zou je dat niet doen!

Soms lig ik wel eens wakker als ik denk an de moeders van mijn opvanghondjes.
Ik heb een aantal moedertjes hier, inclusief, tepels van 12 centimeter zoveel pups hebben er aan gelegen maar ook pups die in beslag zijn genomen, hoe zou het gaan met hun moedertjes vraag ik me af en roept soms wel tranen op zeg ik je eerlijk.
Als de pups in erbarmelijke omstandigheden gevonden zijn, hoe zullen de moeders er dan aan toe zijn.
Echt heel erg, een schande eigenlijk.
Jammer dat ik hier ivm privacy geen fotoos mag plaatsen in welke omstandigheden mijn dieren zijn binnengebracht, schokkend en zeker weten dat iedereen hier in huilen uitbarst.

Met het grootste deel gaat het goed maar er zijn 3 teefjes hier die echt heel erg getraumatiseerd zijn.
Kenmerken, altijd angstige blik in hun ogen, in elkaar kruipen als je ze wilt aaien, in elkaar kruipen als je bv de muziek te hard zet.
in elkaar kruipen als de kinderen stoeien.
soms van angst over je heen poepen als je ze oppakt.
Overal hun luchtje achterlaten, zelfs als ze uitgegeten zijn over het voer heen plassen, ook al zijn het vrouwtjes.
Opeens zich veilig voelen en zo dominant worden omdat mama (ik) er bij is en andere honden aanvallen.
Waar ik ook ga, altijd achter me aan lopen en niet te lang alleen gelaten worden.

Slechte gebitten hebben en vaak ook vlooiallergie.
Als ik weg ben (bv supermarkt) kruipen ze in een hoekje en blijven daar tot ik thuis ben.
Nooit meer zindelijk worden, op slot slaan en alles goed vinden, bv bij dierenarts.

Ach wat zl ik zeggen, ben blij met ze en hoewel ze eigenlijk geplaatst moesten worden lukt dat gewoon niet meer, kan ik ze niet aandoen, ze vertrouwen me en wil dat niet beschamen.
Maar als ik in die prachtige ogen kijk, zijn 2 Jackies en 1 Chihuahua kan ik wel eens huilen om ze echt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:32

Chiqa schreef:
Ik kan ook heel slecht bevatten dat grote dierenliefhebbers (Want zo doen ze zich wel voor) hier een pup vandaan halen, is dat dan echt om de portemonaie?

Omdat mensen simpelweg niet in de gaten hebben dat ze bij een broodfokker terecht gekomen zijn. Een groot deel doet zich tegenwoordig voor al een aardige particulier wat meestal voor de eerste keer een nestje heeft en de pups zitten gewoon in de keurige huiskamer.

Mensen willen niet te ver rijden, niet te lang wachten en denken goedkoper uit te zijn als ze niet bij een goede fokker een pup halen.
Dus zoeken ze op marktplaats, erg makkelijk want dan kun je de pup al van de foto uitkiezen.
Blijkbaar hoef je helemaal geen energie meer te steken om je te verdiepen in honden, het ras van je keuze en de hondenwereld in het algemeen. Gewoon de verhalen geloven die je graag wil geloven, dan kun je tenminste vanavond nog een pup halen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:36

zit ook zeker wat in ThePast03 , toch geloof ik in het goede van mensen en hoop werkelijk dat zij niet zo kortzichtig en egoistisch zijn.
Persoonlijk en ja lach er maar om zou ik als ik een pup zou kopen (nog nooit pup gekocht, eigenlijk nog nooit een hond gekocht, zij vinden mij) niet eens in de ogen van mijn pup kunnen kijken als i niet zeker zou weten dat zijn pap maar vooral zijn mam een goed leven zou hebben, klinkt erg stom weet het mar zo ben ik nu eenmaal.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:48

@ Pluck: topfokker is in mijn ogen iemand die binnen de rasvereniging als zeer goed te boek staat, super goede resultaten behaald op de shows, en dus zeer specifiek fokt. was toen zelfs een sollicitatiegesprek voor we ook maar een pup konden zien.
en tjah.. steun van alle kanten> is niet vanzelfsprekend hoor :n zoals ik al aangaf, die fokker heeft ons meteen laten vallen toen bekend werd dat er problemen waren.
nooit negatief gedaan richting hunzelf, alleen laten weten wat we gingen doen.
kregen meteen een hele reeks aan commentaar en dat het haar probleem niet was. sterker nog, ze ontkenden dat ze hond het kon hebben :?

omstandigheden van onze broodfok pup was prima, alle inentingen gehad, gechipt, mooie ruime speelbakken met lampen erboven, ouderhonden lekker erbij ( de moeders).
alle honden zagen er verder prima uit en werden goed verzorgd, kregen ook gewoon premium voer en alles.

heb trouwens wel ooit hier op bokt een topic gelezen over een broodfokker uit Belgie ( had werkelijk ALLE rassen)
daar gingen m'n nekharen wel van overeind staan toen ik las hoe het daar ging :n

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:58

eppie38 schreef:
zit ook zeker wat in [*olduser*] , toch geloof ik in het goede van mensen en hoop werkelijk dat zij niet zo kortzichtig en egoistisch zijn.
Persoonlijk en ja lach er maar om zou ik als ik een pup zou kopen (nog nooit pup gekocht, eigenlijk nog nooit een hond gekocht, zij vinden mij) niet eens in de ogen van mijn pup kunnen kijken als i niet zeker zou weten dat zijn pap maar vooral zijn mam een goed leven zou hebben, klinkt erg stom weet het mar zo ben ik nu eenmaal.

Ze zien het zelf niet als kortzichtig en egoistisch omdat ze niet eens de moeite nemen om te controleren of de verhalen van die verkopers waar zijn en dus zelf blijkaar ook geloven dat die verhalen kloppen. Het kost behoorlijk wat tijd, energie en moeite om te achterhalen hoe de hondenwereld in elkaar zit en het is blijkbaar makkelijker om de verhalen van de broodfok voor waarheid aan te nemen.

Zo geven ook maar heel weinig mensen om het feit dat de pups veel meer risico lopen op erfelijke problemen als er niets bekend is over de lijnen (als er dus geen stamboom bijzit of als er wel een stamboom bijzit maar de fokker uiterlijk belangrijker vindt dan gezondheid en karakter), ze laten zich liever wijsmaken dat niet weten of voorouders erfelijke gebreken hadden minder kans geeft op erfelijke gebreken bij pups.

Het is niet zo moeilijk om mensen (in dit geval "fokkers") te vinden die je precies vertellen wat je wilt horen, waar je gelijk de pup mee kan nemen en waar aan jou geen vragen worden gesteld en dat schijnt tegenwoordig heel belangrijk te zijn voor een grote groep mensen. En de mensen waarbij het fout is gegaan (waarbij de hond niet ouder is geworden dan een jaar of wat later enorm veel geld ging kosten ivm erfleijke afwijkingen) die hoor je nooit op forums, ze blijven liever de broodfok verdedigen dan toegeven dat ze een fout gemaakt hebben (wat menselijk is en waar andere mensen van kunnen leren en ze die mensen ook nog eens voor een hoop ellende kunnen behoeden).

Het accent komt hier ook al weer veel te veel te liggen op de bekende broodfok, namelijk die met de bakken in schuren. Die kent iedereen nu wel. Het grote gevaar schuilt zich in de broodfokkers/handelaren die zich op marktplaats presenteren als particulier met het eenmalige nestje en waar de pups ook in de huiskamer zitten als de pupkopers komen kijken.
Zolang mensen zichzelf blijven wijsmaken dat dat geen broodfokkers zijn zal de broodfok nooit stoppen.

Lowara: Dat noem ik dus geen topfokker maar gewoon een broodfokker. Showresultaten interesseren mij bijzonder weinig een U is voldoende. Dat is dus precies wat ik bedoelde met fokkers die vooral op uiterlijk fokken, daar wil ik ook geen pup van.
Het is niet voor niets dat ik mensen altijd aanraadt om zoveel mogelijk fokkers te bezoeken en ook eens contact op te nemen met mensen die al eerder een pup gekocht hebben van zo'n fokker.
Op forums van de rashond van je keuze kun je wat dat betreft ook al een hoop te weten komen over fokkers. ;)
Maar ik neem aan dat je het in jouw specifieke geval wel aan de rasvereniging hebt gemeld?

Een teef die met haar pups in een bak moet leven noem ik geen goede omstandigheden. Bedenk daarbij dat zo'n teef ook vaak 2x per jaar een nestje moet krijgen en denk dan nog eens na over goede omstandigheden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:17

we hebben via de rasvereniging die fokker aanbevolen gekregen, ook enkele mensen gesproken die daar pups vandaan haalden. zowel gezondheid als ras specifiek stonden ze als zeer goed te boek.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:23

Lowara schreef:
we hebben via de rasvereniging die fokker aanbevolen gekregen, ook enkele mensen gesproken die daar pups vandaan haalden. zowel gezondheid als ras specifiek stonden ze als zeer goed te boek.

Ook goede fokkers hebben soms de pech dat er een minder gezonde hond geboren wordt (het zijn en blijven levende wezens natuurlijk ) alleen had ik wel even aan de rasvereniging verteld dat jullie niet goed begeleidt zijn.
Dat is namelijk ook een taak van een fokker, mensen begeleiden en steunen als er iets mis blijkt te zijn en deze fokker heeft daar duidelijk niet aan voldaan.

Maar het is natuurlijk niet zo dat met jouw verhaal er ineens geen goede fokkers meer zouden bestaan die dit soort dingen wel keurig afhandelen en je aan alle kanten helpen en steunen en die je gerust midden in de nacht mag bellen.

De meeste rasverenigingen bevelen geen fokkers meer aan tegenwoordig, geven namen en adressen van fokkers en kunnen hooguit zeggen of ze wel of niet fokken volgens de regels van de rasvereniging. Je moet ook altijd zoveel mogelijk fokkers bezoeken om een goed beeld te krijgen van de fokkerij binnen een ras.

Tja en ik ken ook wel fokkers die door veel mensen zeer goed worden genoemd maar waar ik geen pup van zou willen al kreeg ik geld toe.

Maar het belangrijkste is dat een individuele slechte ervaring met een fokker geen excuus mag zijn om dan maar een hond bij een broodfokker/handelaar te gaan halen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:04

Lowara schreef:

Mag ik dan iets vragen?
Als de teef dan met pups in een bak moet leven! Iedere hond verdient het toch om gewoon bij een gezin te zijn, fokken of niet?
Gaat dan niet alarmbelletje rinkelen?
Is geen verwijt hoor, gewoon oprechte interesse!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:27

Lowara schreef:
wij hebben onze hond ook van een broodfokker vandaan.
maar goed, hebben uitvoerig contact gehad, gehele nest gezien, beide ouders ook, en ze belden zelfs enkele malen na koop nog op hoe de pup beviel.
zoals het soms gaat kan snappen dat er negatief wordt gedaan, maar we hebben zelf meer geluk/succes gehad met onze broodfok pup dan met onze vorige Cocker Spaniel met volledig papier van een topfokker die met 4 jaar al moest worden afgemaakt en dat de fokker niets meer met ons te maken wilde hebben "want het was haar probleem niet"

( ging hier om een vermoedelijke storing in de hersenen waardoor hij epileptisch werd en hele rare toevallen kreeg en totaal onberekenbaar werdt.
werd van superlief ineens extreem vals, en begon agressief te worden naar ons toe.
na enkele zuperenge aanvallen naar mij en mijn zus qua bijten zonder reden de hond op aanraden dierenarts laten afmaken)

Was dat een rode cocker Lowara?
Bij de rode cockers komt nogal eens het "rode cocker syndroom" voor (moet je maar eens op googlen) en volgens mij komen de symptomen die jullie hond had daar wel aardig mee overeen.

Raar dat de fokker zich teruggetrokken heeft toen jullie de problemen gemeld hebben. Dat is zeker niet netjes.
Maar om die ervaring als maatstaf te nemen om je keuze voor een broodfokhond te verantwoorden gaat mij eerlijk gezegd te ver.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 23:21

Nu op SBS 6, voor de liefhebbers. :)
Verschrikkelijk. Die broodfok.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:04

Bij welk programma was dat, Dejavu? Kan ik het even terug kijken.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:04

Das je goed recht. Het stuk duurde alleen niet erg lang. Dat was wel wat jammer. :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 00:44

@ Pluck: tuurlijk is het geen standaard iets, maar na die ervaring durfden we het gewoonweg niet meer aan bij een dure fokker.
en daarom dus gekozen voor de broodfok pup die ons wel zeer goed beviel qua karakter en gezondheid.

@ Eppie: dat ze in bakken zaten zagen we daar pas, maar was eigenlijk meer veiligheid voor de pups dan dat het kwaad kon. moederhonden konden gewoon rond het huis lopen en sprongen zelf de puppybakken in.
die bakken waren toch wel 2.5 bij 2.5 meter vol speeltjes, nestplaats, eten en drinken. maar goed, pups waren 8 weken ofzo, voor hun als leefwereld groot genoeg.
heb ook nooit echt gemerkt dat onze hond qua gezinsleven iets tekort is gekomen later, geen problemen mee gehad.
enige wat ons opviel was dat hij in het begin wat schichtig was als je hem wilde oppakken.
vermoedelijk vanwege bezoekers die pups zomaar optilden en dus "vanuit het niets" uit de lucht kwamen vallen voor zo'n puppy. das wel minder geweest in mijn ogen trouwen.

@ Odin: het was een zwarte Cocker. moeder was wel rood.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:25

Onze pup komt ook bij een soort van broodfokker vandaan. We hadden vrij weinig keus aangezien we geen asielpup wilden en geen rashond :D Welke erkende fokker fokt er nu kruisingen? :D

Ik vind huisnestjes niet zo heel erg. Zolang de honden maar onder goede omstandigheden opgroeien en leven. Onze pup had andere honden op zich heen, mocht overal in huis komen en ook buiten. We hebben nu een heel erg leuke vrolijke en blije hond!

Niet elk nestje wat niet bij een echte fokker vandaan komt is gelijk slecht en fout..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:01

Machie schreef:
Onze pup komt ook bij een soort van broodfokker vandaan. We hadden vrij weinig keus aangezien we geen asielpup wilden en geen rashond :D Welke erkende fokker fokt er nu kruisingen? :D

Ik vind huisnestjes niet zo heel erg. Zolang de honden maar onder goede omstandigheden opgroeien en leven. Onze pup had andere honden op zich heen, mocht overal in huis komen en ook buiten. We hebben nu een heel erg leuke vrolijke en blije hond!

Niet elk nestje wat niet bij een echte fokker vandaan komt is gelijk slecht en fout..

Dat laatste zegt ook helemaal niemand. Hier in de buurt wordt af en toe een nestje boerenfokjes geboren en die mensen vragen 60 euro voor een geënte pup, daar vind ik weinig mis mee.

Zodra dat soort pups veel meer dan de asielprijs moeten kosten vind ik het persoonlijk wel broodfok.

En het grote probleem op het moment is dat veel handelaren zich dus voordoen als particulieren en het is niet makkelijk om die te onderscheiden van de echte particulieren. Dan kan alleen de vraagprijs soms duidelijkheid geven. ;)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:06

maar is elke vorm van broodfok slecht? Mijn pup komt weg bij een man die een keer of 4 per jaar een nestje heeft. Honden groeien gewoon in huis op, met andere volwassen honden. Broodfok, ja, want ze kosten meer dan 60 euro, schadelijk, nee. Honden groeien normaal op en er zijn geen 300 nestjes met verschillende honden.

Fokkers die heel veel verschillende nestjes hebben en pups afzondelijk van de moeder laten in een kist in een schuur oid waar er niet goed voor de honden wordt gezorgd, dat is zeker kwalijk!

Maar een persoon die elk jaar een nestje heeft voor de verkoop, gewoon voor de lol... ach, wat maakt t uit? :)

Mijn pup kostte trouwens 200 euro, icl enten enz enz Daarbij mocht hij pas met 8 weken weg uit het nest (9 weken toen wij hem kregen) iets wat ik alleen maar goed vind. Particulieren (handelaren) die pups met 6 weken al weg doen :n

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:14

Machie schreef:
maar is elke vorm van broodfok slecht? Mijn pup komt weg bij een man die een keer of 4 per jaar een nestje heeft. Honden groeien gewoon in huis op, met andere volwassen honden. Broodfok, ja, want ze kosten meer dan 60 euro, schadelijk, nee. Honden groeien normaal op en er zijn geen 300 nestjes met verschillende honden.

Fokkers die heel veel verschillende nestjes hebben en pups afzondelijk van de moeder laten in een kist in een schuur oid waar er niet goed voor de honden wordt gezorgd, dat is zeker kwalijk!

Maar een persoon die elk jaar een nestje heeft voor de verkoop, gewoon voor de lol... ach, wat maakt t uit? :)

Mijn pup kostte trouwens 200 euro, icl enten enz enz Daarbij mocht hij pas met 8 weken weg uit het nest (9 weken toen wij hem kregen) iets wat ik alleen maar goed vind. Particulieren (handelaren) die pups met 6 weken al weg doen :n

Nu maak je er een eigen verhaal van. Ik zeg duidelijk dat ze niet veel meer dan de asielprijs mogen kosten en dan zit je met 200 euro aardig goed om niet bij een broodfokker/handelaar te zitten.
Een keer of 4 per jaareen nestje valt over te discusseren natuurlijk, vraag me dan af hoeveel nestje zo'n teef in haar leven moet krijgen? En of ze 2x per jaar een nestje moet krijgen. Daar zou ik dan nameljik niet aan mee willen werken omdat dat geen dierenwelzijn meer is. De rasverenigingen hebben daar niet voor niets regels voor. ;)
Verder vind ik het met zulke prijzen geen broodok.

De broodfok/handel die zich als particulier voordoet heeft de pups in de huiskamer zitten als je als pupkoper binnenkomt. Meestal gaat het om de zogenaamde rashonden zonder stamboom. Soms zit er een teef bij die net wel een nest gehad heeft maar niet eens de moeder is en komen de pups gewoon uit het Oostblok. Je moet bijna wel heel veel ervaring hebben om die te kunnen onderscheiden van de gewone particulier.

Dan heb je nog een groep particulieren die ineens beginnen te fokken als een ras in de mode is en de pups veel geld opbrengen.
Marktplaats staat er vol mee. Hype rashonden zonder stamboom waar ze rustig 700 euro of meer voor durven vragen.
Misschien moeten we een ander woord verzinnen voor dat soort mensen want broodfok dekt te lading niet.
Maar het is wel in- en intriest als je bedenkt dat je voor een pup met papieren gefokt door een goede fokker met meer dan 40 jaar ervaring minder geld kwijt bent.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:25

die 4 nestjes zijn wel van 4 verschillende teven hoor ;)

Maar ook mijn voorbeeld is wel broodfok.... Ik wilde met mijn verhaal alleen zeggen dat ook qua broodfok het beeld heel verschillend kan zijn :)

Rashonden zonder stamboom voor 700 euro? Ik zou het er niet voor over hebben :D

Maar het is gewoon heel moeilijk om voor de meeste mensen te zien of je met een huistuinenkeukenbroodfokker te maken hebt of een slechte en verkeerde broodfokker :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:32

klopt, de verschillen zijn zo langzamerhand nihil

we hebben 3 jaar geleden een jong katje gekocht, kruising Ragdoll. ( ehm.. we verzamelen ze niet hoor, broodfokdieren, Ik zweer het :+ )
later bleek bij navraag en marktplaats advertenties dat het ook om een broodfokker ging.
katjes zaten ten tijde van bezoek in de woonkamer, maar na de vele advertenties kan ik niet geloven dat dit standaard was met elk nestje daar. maar dat was zo'n 1.5 jaar na aankoop, dus mjah.. niets aan te doen.

wel besloten om nu ik uit huis ben en zelf een raspoes bezit ( herplaatser), toch voor een maatje te gaan die NIET van een fokker afkomt, en niet van een particulier vanwege bovenstaande ontdekking.
in de kerstvakantie komt er een asielkat bij hier thuis :j

oew.. en nog even om terug te komen op fokkers, mijn poes komt van een erkende fokker, maar was een soort experiment.
dit soort katten hoort kortharig te zijn, en ze heeft ali illegalie een langharig nest gefokt.
ooh ooh wat slecht in het fokkers wereldje, maar ooh ooh wat een bloedmooie dieren zijn eruit gekomen.

Mijn poes Zara, het resultaat van dit nest;

Afbeelding

zijn via de achterdeur verkocht/weggegeven etc, maar nu, jaren later en enkele kattenshows later, zijn de reacties van mensen zo positief dat men er waarschijnlijk mee wil doorfokken.
weet dat deze fokker een tijd hierdoor een slechte naam heeft gehad, maar juist deze persoon wist waar ze mee bezig was en had zorg voor haar dieren, ook al week ze van het rasstandaard af.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:30

Wow Wat een gave kat .....

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:31

Op SBS6 komt zo weer Das je goed recht. Weer wordt er tijd besteed aan malafide fokpraktijken. ;(

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:51

Nou, om te janken. ;(

Vrouw koopt via een (in haar ogen professionele :7 ) site een pup. Beestje wordt ziek, diarree en lusteloos. De fokker zegt dat het aan haar ligt. Zij brengt het beestje naar een dierenziekenhuis en daar blijkt de pup parvo te hebben. De vrouw gaat googlen op de naam van de fokker (goh, doe je dat niet als eerst?) en daar leest ze enkel slechte ervaringen en ook nieuwsberichten van de fokker waarin staat dat hij 5 jaar niet mag fokken. Het hondje overleeft (!) het, en de vrouw krijgt een rekening van 1600 euro. Dat is een dure les.

Het team gaat met een verborgen camera op zoek naar de fokker. Achterin zijn dierenwinkel zitten pups in hokken en de moederhond heb ik niet gezien. (Kan zijn dat ik eroverheen heb gekeken, maar iets zegt me dat de man het voordeel van de twijfel niet verdient.)
Die pups in die hokjes. -:(- ;(
Verschrikkelijk, ik ben er gewoon naar van.
Die fokker ziet de verborgen camera en de vrouw wordt de winkel uitgezet. Die kale presentator wil naar binnen om te praten, maar daar hebben ze geen zin in.

Heel, heel sneu!