hoe houd je een konijnenopvang vol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:08

Nickeltje schreef:
Nou nou, dat vind ik nogal flinke prijzen zeg!
Bij ons uit de opvang gaan mannen ook gecastreerd weg, maar daar vragen wij niet zo veel geld voor. Wij zijn erg blij als mensen die konijnen willen nemen, zeker als het om niet tamme konijnen gaat die ergens lekker in een weitje gaan wonen, dan vragen wij een vrijwillige bijdrage aan de opvang en gemiddeld geven mensen dan 10 euro.
Dat dekt inderdaad lang niet alle kosten, maar het wij zijn het konijn kwijt naar een goed thuis.

Zo kan het dus ook en daar zou ik met veel plezier een konijn halen.
Als je het niet zo kan doen moet je geen opvang beginnen is mijn mening.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:09

de knaagdieropvang hier in het dorp ,waar het denk ik in de eerste post over gaat,is een onderdeel van de dierenbescherming afdeling Alkmaar http://www.knaagdierencentrum.nl/
en toevallig heb ik op de website van ons dorp gereageerd op dit onderwerp.
In heb vroeger een flink aantal konijnen opgevangen uit de opvang in Alkmaar en deze mevrouw was blij als je een paar zakken konijnenvoer gaf in ruil voor de konijnen.Ze vond het geweldig als ze naar een goed adres gingen.Vorige week keek ik toevallig naar een paar nieuwe konijntjes om op te vangen,maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om € 45,00 uit te geven voor een konijn.Ik snap best dat ze ze niet gratis weggeven maar de dierenbescherming is een van de rijkste verenigingen van het land en kunnen best het welzijn van het dier voorop laten staan en wat minder vragen als ze een goed plekje kunnen krijgen.

Caira

Re: hoe houd je een konijnenopvang vol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 23:13

Dat was idd mijn gedachte ook Flair, ik wil met alle liefde wat konijnen opvangen, maar ga er geen hoofdprijs voor betalen. Ik wil best 15 euro aan vrijwillige bijdrage geven, maar thats it.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:14

En waar moeten die konijnen dan heen die in een opvang zitten? :x
Wat moet er dan met die honderden, of duizenden konijnen worden gedaan die jaarlijks worden gedumpt en gevonden?

En hoe wil je rondkomen als je een opvang hebt?
Kijk als je een paar keer per jaar wat konijnen opvangt hoef je er idd. niet de hoofdprijs voor te vragen, je kan namelijk best wat missen.

FlairS: niet alle verenigingen staan onder de dierenbescherming.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:17

Deze vereniging valt onder de dierenbescherming Afd Alkmaar!

Het Knaagdierencentrum te Heiloo vangt knaagdieren op die om verschillende redenen niet meer bij hun eigenaar kunnen blijven. Deze dieren herplaatsen wij. Daarnaast geven wij lezingen over het verzorgen van knaagdieren. Het Knaagdierencentrum maakt deel uit van de Dierenbescherming afdeling Alkmaar.
bron: http://www.knaagdierencentrum.nl/
Laatst bijgewerkt door FlairS op 05-08-09 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:19

Dit topic gaat niet specifiek over 1 vereniging ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:20

x_Marr schreef:
Wat moet er dan met die honderden, of duizenden konijnen worden gedaan die jaarlijks worden gedumpt en gevonden?

Kijk als je een paar keer per jaar wat konijnen opvangt hoef je er idd. niet de hoofdprijs voor te vragen, je kan namelijk best wat missen.

Vraag dat eens aan de konijnen die hier wekelijks bij de dierengroothandel worden gedumpt. Een deel gaat naar de dierenwinkels maar het overgrote deel gaat naar de bontindustrie.
Daar kun je als particulier trouwens een konijn kopen voor 2,50.

Je moet niet willen rondkomen van een konijnenopvang, dan ben je natuurlijk al verkeerd bezig. Dan ben je bezig om jezelf een leuk leven en baan toe te delen maar de konijnen worden er niet beter van. Een opvang kost geld en als je dat niet kunt of wilt opbrengen dan moet je er niet aan beginnen. Hobby's mogen geld kosten.

Laat het lekker over aan de mensen die het uit liefde doen of aan de dierenbescherming die inderdaad een van de rijkste verenigingen van Nederland is en misschien uiteindelijk wel een oplossing verzinnen voor de konijnen die ze niet kunnen plaatsen.
Misschien komen ze zelfs op het idee dat dit soort prijzen echt belachelijk zijn.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:31

Dierenbescherming rijk??? Goh, ik heb een een behoorlijke tijd voor die instantie gewerkt maar er was nooit geld ergens voor. Dus dat valt wel meer. Ik denk dat DB den Haag genoeg centen heeft. Ik weet dat het overgrote gedeelte, 70% ofzo, van de jaarlijkse collecte altijd naar Den Haag moest. te belachelijk voor woorden. De overige vestigingen moesten echt roeien met de riemen die ze hadden en dat was echt niet veel.

Hoe je ook wendt of keert. Of je het er wel of niet voor over hebt het blijft altijd goedkoper om een opvangkonijn te nemen. Mensen die daar een konijn adopteren hebben er vaak al over nagedacht en zich ingelezen in de behoeftes van een konijn. Die willen dan een ram en een voedster en komen er snel achter dat je die bij een overvolle opvang kan adopteren. Geholpen en al. En ze hebben indirect een goeie daad verricht.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:32

Caira schreef:
Dat was idd mijn gedachte ook Flair, ik wil met alle liefde wat konijnen opvangen, maar ga er geen hoofdprijs voor betalen. Ik wil best 15 euro aan vrijwillige bijdrage geven, maar thats it.

Maar als je een ram en een voedster hebt moet je toch de ram laten helpen? Dus...

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:34

ThePast03 schreef:
x_Marr schreef:

Je moet niet willen rondkomen van een konijnenopvang, dan ben je natuurlijk al verkeerd bezig. Dan ben je bezig om jezelf een leuk leven en baan toe te delen maar de konijnen worden er niet beter van. Een opvang kost geld en als je dat niet kunt of wilt opbrengen dan moet je er niet aan beginnen. Hobby's mogen geld kosten.

Laat het lekker over aan de mensen die het uit liefde doen of aan de dierenbescherming die inderdaad een van de rijkste verenigingen van Nederland is en misschien uiteindelijk wel een oplossing verzinnen voor de konijnen die ze niet kunnen plaatsen.
Misschien komen ze zelfs op het idee dat dit soort prijzen echt belachelijk zijn.

Wat naief om zo te denken

Een opvang hoort inderdaad geen geld te verdienen, maar het is wel de bedoeling dat de inkomsten en uitgaven een beetje gelijk zijn zodat je zelf niet heel veel geld bij hoeft te leggen.
Een hobby kost geld ja, maar vaak bij het opvangen van dieren komt daar toch wel wat meer geld bij kijken dan bij een gewone hobby.
Moeten de opvangen de dieren dan maar laten stikken omdat ze niet rijk genoeg zijn om zelf alles voor te schieten?

45,- euro klinkt duur voor een konijn, maar als deze voor dat geld gecastreerd en ingeeint is dan vindt ik dat niet duur. Ik zou dan persoonlijk liever een konijn halen bij een opvang dan bij een dierenwinkel.
Dan weet ik tenminste dat deze goed verzorgd is, en als je het konijn zelf nog moet laten inenten en castreren ben je net zoveel geld kwijt, mischien zelfs wel meer.
En niet alle opvangen krijgen kortingen van dierenartsen, daar moet je maar net geluk mee hebben.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:35

ik vind het persoonlijk ook erg erg veel.... voor mij zou dit helaas een groot nadeel zijn ookal wil ik ze best helpen!!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:37

Yinnar schreef:
Maar als je een ram en een voedster hebt moet je toch de ram laten helpen? Dus...

Dus wat?

Lees mijn post bovenaan deze pagina eens? Er zijn opvangen die het voor veel minder kunnen dan 45 euro en dan is de ram ook gecastreerd. Laat het aan dat soort opvangen over en niet aan de mensen die er van willen leven.

Verder is het ook voor veel mensen goedkoper om een konijn bij de fokker te halen en door hun eigen dierenarts te laten castreren.

Dus....

@Simone: Naief? Er zijn opvangen die het goedkoper kunnen dan die 45 euro, laat het lekker aan dat soort opvangen over. Daar hebben de konijnen een stuk meer aan dan veel te lang in een opvang verblijven omdat mensen niet van plan zijn 45 euro uit te geven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:40

ThePast03 schreef:
x_Marr schreef:

Vraag dat eens aan de konijnen die hier wekelijks bij de dierengroothandel worden gedumpt. Een deel gaat naar de dierenwinkels maar het overgrote deel gaat naar de bontindustrie.
Daar kun je als particulier trouwens een konijn kopen voor 2,50.

Ik weet niet wat jij denkt, maar ikmag hopen dat je niet denkt dat een opvang hebben appeltje eitje is.
Je kan daarnaast dan echt niet ook fulltime werken, dus dan moet je wel rond kunnen komen,je hebt namelijk ongeloofelijk veel kosten, en dat kan niet als je niks vraagt voor een konijn.

Dit soort prijzen zijn eigenlijk helemaal niet belachelijk, wij zijn gewoon veel te lage prijzen gewend en het egoisme van de mens gaat daar mooi in mee.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:42

De ene opvang kan de konijnen waarschijnlijk goedkoper aanbieden omdat die wel korting krijgen bij de dierenarts waarschijnlijk. Maar ik vindt het een beetje onzin dat de andere opvangen dan maar zouden moeten stoppen. Dat jij dat geld niet uit wil geven aan een konijn betekend niet dat niemand dat wil doen ;)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:43

Ik blijf mezelf herhalen maar vertel nu eens. Iedereen vindt het te duur. Maar als je een konijn aanschaft dan ga je uiteraard jezelf verdiepen in de behoeftes van zo'n dier. Dan kom je erachter dat het geen solitaire dieren zijn dus dat je er twee moet hebben. Het beste slagingspercentage is een voedster en een ram kom je dan ook achter. Twee zusjes uit hetzelfde nest gaat in den beginne goed maar kan als ze groter worden verkeerd gaan. Dus wat doe je je laat je ram castreren. Kosten € 80,00. Daar komen nog de aanschafkosten van de konijnen bij dus ben je per saldo stukken duurder uit. Dan lijkt mij de keuze een konijn uit een opvang te adopteren logischer. 1.goedkoper 2.weer een gedumpt konijn een nieuw baasje.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:45

ThePast03 schreef:
Yinnar schreef:

Dus wat?

Lees mijn post bovenaan deze pagina eens? Er zijn opvangen die het voor veel minder kunnen dan 45 euro en dan is de ram ook gecastreerd. Laat het aan dat soort opvangen over en niet aan de mensen die er van willen leven.

Verder is het ook voor veel mensen goedkoper om een konijn bij de fokker te halen en door hun eigen dierenarts te laten castreren.

Dus....

@Simone: Naief? Er zijn opvangen die het goedkoper kunnen dan die 45 euro, laat het lekker aan dat soort opvangen over. Daar hebben de konijnen een stuk meer aan dan veel te lang in een opvang verblijven omdat mensen niet van plan zijn 45 euro uit te geven.

Ik heb je post gelezen. En misschien zijn er opvangen die het goedkoper kunnen doen maar dan zal de dierenarts wel een fikse korting geven. Je kan er lang en kort over l*llen maar of je nou adopteert of koopt als er een voedster aanwezig is moet je castreren en dan is € 80,00 stukken duurder!

Enne fokkers dragen ook bij aan het konijnenoverschot dus ik weet niet waar je het over hebt. Ik ken opvangen die er € 45,00 voor vragen maar net de eindjes aan elkaar kunnen knopen en er veel eigen geld in steken. Dus wat jij zegt is gebaseerd op niets.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:48

x_Marr schreef:
Ik weet niet wat jij denkt, maar ikmag hopen dat je niet denkt dat een opvang hebben appeltje eitje is.
Je kan daarnaast dan echt niet ook fulltime werken, dus dan moet je wel rond kunnen komen,je hebt namelijk ongeloofelijk veel kosten, en dat kan niet als je niks vraagt voor een konijn.

Dit soort prijzen zijn eigenlijk helemaal niet belachelijk, wij zijn gewoon veel te lage prijzen gewend en het egoisme van de mens gaat daar mooi in mee.

Geloof me, ik weet heel goed wat het kost om een opvang draaiende te houden en vind daarom ook dat alleen mensen daaraan zouden moeten beginnen die het financieel ook aan kunnen.

Noem het maar egoïstisch als ik niet wil betalen om een opvang draaiende te houden terwijl er opvangen zijn die het beter doen.

Yannar: Als een opvang ergens zit waar een da 80 euro vraagt voor castratie dan ben je al dom bezig om daar een opvang te willen beginnen. Het kost hier 30 euro voor de particulier, speciale kortingen voor asiels en opvangen.

Dus nee ik ben niet goedkoper uit.
Als ik er een bij de groothandel haal "red" ik voor 2,50 een konijn wat anders de bontindustrie ingaat. Niet dat ik dat doe, maar het is even een voorbeeld. Wekelijks komen daar meer dan 700 konijntjes binnen.
Op het gevoel spelen werkt hier dus niet, dan moet je zijn bij die mensen die het zo leuk vinden om hun konijn een keer een nestje te laten krijgen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:51

http://link.marktplaats.nl/269794236

Kijk eens: Helemaal voor niets, gecastreerde ram en voedster al jaren gekoppeld.
Dan kun je voorkomen dat een konijn zelfs bij de opvang terecht komt en het is helemaal gratis. :)

Snap je nu wat ik bedoel? Of nog niet?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:53

ThePast03 schreef:
x_Marr schreef:

Geloof me, ik weet heel goed wat het kost om een opvang draaiende te houden en vind daarom ook dat alleen mensen daaraan zouden moeten beginnen die het financieel ook aan kunnen.

Noem het maar egoïstisch als ik niet wil betalen om een opvang draaiende te houden terwijl er opvangen zijn die het beter doen.

Yannar: Als een opvang ergens zit waar een da 80 euro vraagt voor castratie dan ben je al dom bezig om daar een opvang te willen beginnen. Het kost hier 30 euro voor de particulier, speciale kortingen voor asiels en opvangen.

Dus nee ik ben niet goedkoper uit.
Als ik er een bij de groothandel haal "red" ik voor 2,50 een konijn wat anders de bontindustrie ingaat. Niet dat ik dat doe, maar het is even een voorbeeld. Wekelijks komen daar meer dan 700 konijntjes binnen.
Op het gevoel spelen werkt hier dus niet, dan moet je zijn bij die mensen die het zo leuk vinden om hun konijn een keer een nestje te laten krijgen.

Beste ThePast03,

Jij weet het allemaal zo goed. Dan weet jij ook dat konijnen speciale narcose (gas) nodig hebben omdat de sterfte bij de normale narcose (spuit) erg groot is. Een gasnarcose is nu eenmaal prijzig. De dierenliefhebbers kiezen voor een veilige optie! Slecht van ze hè?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:55

Joh, alsof iemand die geen 45 euro uit wil geven aan een konijn er niet over nadenkt? :?
Ik heb amper betaald voor mijn caafs en konijnen en wil ze graag een goed huisje geven.
Daarnaast neem ik altijd de dieren die er al een hele lange tijd zitten en maar niet geplaatst worden.

2 caafs gratis omdat ze naar de slangen gingen, 4 van stichting cavia voor 8 euro per stuk.
Mijn enige konijn uit de opvang kostte 18 euro en werd aan huis geleverd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:58

Yinnar schreef:
Beste [*olduser*],

Jij weet het allemaal zo goed. Dan weet jij ook dat konijnen speciale narcose (gas) nodig hebben omdat de sterfte bij de normale narcose (spuit) erg groot is. Een gasnarcose is nu eenmaal prijzig. De dierenliefhebbers kiezen voor een veilige optie! Slecht van ze hè?

Mijn dierenarts werkt bij konijnen ook met gasnarcose dus wat wil je nu zeggen? Ik heb hier ook Chinchilla's, daar is het risico nog veel groter bij narcose. Mijn rammen hebben het tot nu toe prima overleefd bij deze dierenarts. ;)

Dan zijn mensen toch veel eerder geneigd om bij de opvang te kopen? Het kan dus wel en de opvangen die bedragen van 45 euro (of zelfs meer!) vragen zijn naar mijn mening gewoon niet goed bezig.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 05-08-09 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:58

ThePast03 schreef:
http://link.marktplaats.nl/269794236

Kijk eens: Helemaal voor niets, gecastreerde ram en voedster al jaren gekoppeld.
Dan kun je voorkomen dat een konijn zelfs bij de opvang terecht komt en het is helemaal gratis. :)

Snap je nu wat ik bedoel? Of nog niet?

Je kan nu wel zo denigrerend doen maar volgens mij ben jij degene die even de weg kwijt is! We hebben het over de kosten van een castratie. Wat goedkoper is. Via een opvang of een konijn kopen in de winkel en zelf naar de DA brengen. Niet over konijntjes op marktplaats die een goed tehuis zoeken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:02

Yinnar schreef:
Je kan nu wel zo denigrerend doen maar volgens mij ben jij degene die even de weg kwijt is! We hebben het over de kosten van een castratie. Wat goedkoper is. Via een opvang of een konijn kopen in de winkel en zelf naar de DA brengen. Niet over konijntjes op marktplaats die een goed tehuis zoeken.

Volgens mij snap jij niet dat er opvangen bestaan die gecastreerde rammen voor 10 euro aanbieden.

En dat als ik een konijn wil opvangen ik dus beter op die marktplaatsadvertentie kan ingaan dan naar een opvangcentrum wat 45 euro (of meer) vraagt. Dan voorkom ik zelfs dat die konijnen in de opvang terecht komen, beter kan toch niet?

Verder lijk jij ook niet te snappen dat er dierenartsen zijn die, zonder speciale kortingen, 30 euro vragen voor de castratie van een ram, met gasnarcose.

Als een opvang zulke bedragen moet vragen om te kunnen voortbestaan zijn ze wat mij betreft niet slim bezig en zeker niet in het belang van de konijnen. Dan ga ik liever naar een opvang die slimmer bezig is, dan steun ik namelijk een opvang waar de konijnen niet zo lang hoeven zitten.

Voorbeeld (had net een verkeerde link geplaatst): gecastreerd mannetje uit opvang voor 15 euro
http://link.marktplaats.nl/269669673
Die ga je dan toch veel liever halen, samen met een voedster natuurlijk. :)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-08-09 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:02

Allemaal hartstikke leuk en fijn dat jouw dierenarts je wel matst maar de meeste dierenartsen vragen toch echt meer. En ik praat ook geen poep. Ik heb zelf bij een opvang gewerkt en weet hoe het werkt. Je kan dus niet oordelen over de diverse opvangen. Het is afhankelijk van bepaalde factoren en de grootste daarvan de de DA. Ga jij in de provincie Utrecht maar eens rondbellen. Kijken of jij een DA kan vinden die met gasnarcose werkt en het voor € 30,00 doet. ik hoor dan graag de naam van deze kliniek. Er zouden veel opvangen in de regio erg blij zijn. Ik geef je echter weinig kans!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:05

Yinnar schreef:
Allemaal hartstikke leuk en fijn dat jouw dierenarts je wel matst maar de meeste dierenartsen vragen toch echt meer. En ik praat ook geen poep. Ik heb zelf bij een opvang gewerkt en weet hoe het werkt. Je kan dus niet oordelen over de diverse opvangen. Het is afhankelijk van bepaalde factoren en de grootste daarvan de de DA. Ga jij in de provincie Utrecht maar eens rondbellen. Kijken of jij een DA kan vinden die met gasnarcose werkt en het voor € 30,00 doet. ik hoor dan graag de naam van deze kliniek. Er zouden veel opvangen in de regio erg blij zijn. Ik geef je echter weinig kans!

Laat ik nu in die provincie wonen. :D

En dat is niet matsen maar gewoon de standaard prijs voor iedere particulier. Asiels krijgen zelfs nog korting.

Zoals je in dit topic leest ben ik geen uitzondering, er zijn meer mensen die zeggen dat het bij hun 30 euro kost.