Hond heeft Spare-ribs gegeten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Hond heeft Spare-ribs gegeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:18

naaah, als ik thuis ben dan flikken ze het echt niet hoor :)

maar als ik uit mijn werk thuiskom ligt standaard de vullisbak om :) en er hoeft echt maar een heeeeeele kleine kans te zijn dat ze erbij kunnen..... en dan verzind de lab wel een manier hoor :) :)

Als ik thuis ben dan snaaien ze helemaal niks :) tenzij ze het idee hebben dat ze niet betrapt KUNNEN worden :)
(lig te slapen, sta onder de douche ed)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:26

nou het lijkt er ook bijna op dat wij boosdoeners zijn en honden bewust kilo's chocola voeren,maar mijn eerste rottie bleek op kasten te kunnen klimmen,en pikte dan uit van die leuke theelichthuisjes uit griekenland de kaarsen eruit,en vrat ze op,alleen het lontje niet...die liet ze liggen... :7

en was eens bij mijn broertje met mijn hond,en we liepen even ergens naar toe ,toen we terug kwamen had mijn hond van de tafel een doos merci gepakt ( de grootste doos) en alles opgegeten,alleen de papiertjes lagen op de grond.. :D

en ja,kan erom gaan huilen,maar heb dat niet gedaan,beest is 12 geworden...

en nee,ik zal nu echt niet bang zijn om varkensvlees te geven,in de 17 jaar dat ik nu honden heb (en dat is er niet 1,maar gemiddeld een hond of 5)heb ik nooit problemen gehad met het geven van een sparerib botje of een karbonaatje (gebakken niet en ook rauw niet... gebakken vinden ze wel het lekkerste :D :9 )

en zal hierin dus niet veranderen...das dan maar het risico,net als het risico dat ze hier met stokken spelen,ze ratten vangen (waar evt gif in zou kunnen zitten) ,ze tussen paarden rondlopen ,ze af en toe gruwelijk met elkaar knokken...

het leven zit vol risico's,je zou haast je bed er niet meer van uit durven komen.... :+

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:15

vorame schreef:
De reden waarom het niet gegeven wordt en hoe er in dit topic over gepraat wordt is uit angst.
Want als hij misschien ooit eens die ziekte krijgt.
Een ziekte waar de kans bijna nihil is.
Dat je het niet geeft omdat je hond te vet wordt kan ik prima in mee gaan, maar niet de rede voor aujesky.
Dat is angst aanpraten aan elkaar.
En dat vind ik gewoon niet nodig.

Ik geef ze overigens zelf ook geen varkensvlees (op een een botje na dan) want ik het het dure vlees zelf wel op :D

Het heeft m.i. niets te maken met angst aanpraten, maar gewoon met het geven van de juiste informatie. Of dat je dat relevante informatie vind waar je iets mee doet moet ieder voor zich weten. Feit is echter dat de bewering dat Aujeszky is uitgeroeid in heel Europa gewoonweg niet klopt. Aujeszky komt wel degelijk nog regelmatig voor in bepaalde delen van Europa, soms ook onder populaties wilde zwijnen. Dat men nu in veel landen waar al enige tijd geen uitbraken meer zijn geweest is gestopt met enten is puur een economische beslissing en heeft ook niets met veiligheid te maken, aangezien varkens in principe voor menselijke consumptie zijn bedoeld en voor de mens Aujeszky niet gevaarlijk is.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:36

Eerlijk gezegd vind ik een aantal van de uitspraken die ik hier tegen kom nogal krom. Ja natuurlijk zit het leven vol gevaren, maar een deel van de gevaren waaraan je jezelf en je huisdieren blootstelt heb je wel zelf in de hand. Als ik me in een auto op de snelweg begeef dan loop ik altijd een zeker risico, maar dat is nog geen excuus om te hard te gaan rijden of om met slechte banden of slecht werkende remmen de weg op te gaan. Want daarmee maak ik het risico onnodig groter.
En dat is waar het wat mij betreft om draait: niet om het feit dat ieder mens en iedere hond, kat of ieder paard in zijn leven bepaalde risico's loopt, maar dat je, voor zover je de hoogte van de risico's zelf in de hand hebt een afweging maakt. M.a.w.: wat levert het nemen van het risico op en wat zijn de alternatieven?
Natuurlijk loopt mijn paard op wei een groter risico op blessures dan op stal, maar daar staat tegenover dat gezonde buitenlucht zijn geestelijke en lichamelijke gesteldheid ook positief be¨invloedt en dan is het me dat risico waard. Natuurlijk kan mijn hond stikken in een barfbot, maar hij kan ook stikken in een brokje en door het eten van brokjes op de lange termijn gezondheidsproblemen krijgen die hij op vers niet krijgt (één van mijn honden krijgt jeuk van brokken). Dus neem ik bewust dat risico. Het beestje moet tenslotte eten.
Voor wat betreft het eten van verhit bot geldt nu eenmaal dat dit een zeker risico met zich meebrengt. Voor het eten van rauw varkensvlees ook. En voor mij geldt voor beide gevallen dat er genoeg alternatieven zijn die ik mijn hond te eten kan geven waar hij ook van geniet en die veel minder risico opleveren. Dus waarom zou ik dan bewust kiezen voor een hoger risico?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:40

@Kimmie261: Je hebt wat mij betreft vermijdbare risico's en niet vermijdbare risisco's. Het laten liggen van een doos Merci op tafel, gebraden of anderszins bewerkte botten is, ongezond vlees geven is wat mij betreft een vermijdbaar risico. Persoonlijk vind ik het laten liggen van chocolade op tafel gewoon erg slordig. Zeker als een hond een doos chocolade heeft opgegeten dan kan je nog handelen, gewoon schep zout erin. Niet ernaar handelen vind ik dan ook nog slordiger, zeker als er in die doos pure chocolade zit.
Hetzelfde doe ik als ik gezien heb dat een van mijn honden een dooie rat ophebben, terwijl ik soms gif op het terrein heb liggen. Al met al is het maar zelden dat ik ingrijp. Overigens begrijpen de meeste van mijn honden dat ze niet achter de paarden aan moeten gaan. Een niet maar dat ga ik nog wel oplossen, ik heb het liefst geen ongelukken. Zowel niet met mijn honden als met mijn paarden hierdoor.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:42

ja,aangelijnt hier buiten langs het kanaal uitlaten zal zeker veiliger zijn voor mijn honden....veel veiliger als tussen rondrennende paarden lopen...

ik zie niet in dat een stukje varkensvlees (ze eten hier geen hele varkens per dag nl ) ineens een heel vreselijk verhoogd risico geeft in het leven van mijn honden,tuurlijk kan ik dat niet meer doen,maar dan moet ik ook ophouden met stokken gooien,is ook heel gevaarlijk zeker als ze aan een stok kauwen die splinterd...

geen brokjes meer geven,moet ik bij elk brokje denken ze kunnen erin stikken (ze kuchen hier best weleens als ze een brokje eten) ,dus als ik wel brokjes geef ,dan weet ik dat ik risicovol bezig ben...

is wel moeilijk hoor,mss alles maar de hele dag in huis laten liggen en sondevoeding geven...kan er niets gebeuren...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:49

en het was vooral niet de bedoeling hoor dat die hond die doos merci opvrat...mijn broertje heeft er nog dikke bonje met zijn vriendin over gehad ,die dacht dat hij alles opgevroten had en de papiertjes op de grond had gegooit.... :D :D ( we hebben het nu overigens over een jaartje of 11 geleden...)

ik kan er wel om lachen,en ach ,die hond heeft toen zoveel opgegeten wat niet voor hondjes was,en ja,ze was best heel slim hoor,klom gewoon overal op om ergens bij te komen,en alles tegen het plafond vastplakken is me toen niet gelukt :D ( ze maakte zelfs koelkasten open of kastjes...,heeft potten koffiemelk op..echt deksel eraf bijten en al die poeder door het huis gerold en opgegeten,frituurvet opgedronken,maakt echt je huis spek en spekglad,dat blijft nl niet in de hond zitten..ach ,wat heeft dat beest niet op)

op dit moment heb ik super brave hondjes,die zijn niet zo pikkerig,dus hier kan veel blijven staan zonder dat ze het opeten...zijn nette hondjes :j

geven jullie dan ook nooit zo'n gerookt varkensoor??die krijgen ze hier ook wel :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:55

Mijn hond gaat sowieso aan de schijt van varkensoren (te vet), dus nee :D

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:10

kimmie261 schreef:
ja,aangelijnt hier buiten langs het kanaal uitlaten zal zeker veiliger zijn voor mijn honden....veel veiliger als tussen rondrennende paarden lopen...

ik zie niet in dat een stukje varkensvlees (ze eten hier geen hele varkens per dag nl ) ineens een heel vreselijk verhoogd risico geeft in het leven van mijn honden,tuurlijk kan ik dat niet meer doen,maar dan moet ik ook ophouden met stokken gooien,is ook heel gevaarlijk zeker als ze aan een stok kauwen die splinterd...

geen brokjes meer geven,moet ik bij elk brokje denken ze kunnen erin stikken (ze kuchen hier best weleens als ze een brokje eten) ,dus als ik wel brokjes geef ,dan weet ik dat ik risicovol bezig ben...

is wel moeilijk hoor,mss alles maar de hele dag in huis laten liggen en sondevoeding geven...kan er niets gebeuren...

Je kunt ook overdrijven....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:11

ja precies,dus ook overdrijven als je je honden een stukje varkensvlees geeft dat ze dan er meteen aan dood zullen gaan... :j

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:26

Dan geef je ze lekker stukken varkensvlees. Zelf weten :)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:27

kimmie261 schreef:
ja precies,dus ook overdrijven als je je honden een stukje varkensvlees geeft dat ze dan er meteen aan dood zullen gaan... :j

Maar dat beweert toch niemand? Er wordt alleen aangegeven dat rauw varkensvlees de ziekte van Aujeszky kán bevatten en dat het voeren van rauw varkensvlees daardoor een zeker risico met zich mee brengt.
Het wordt toch een beetje vreemde discussie als je op deze manier uitspraken uit z'n verband gaat trekken?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:36

zucht,maar er zijn zoveel dingen wat een zeker risico met zich meebrengt....niet alleen voor honden,ook voor mensen ,steek gerust nog een sigaret op bv.....

er is een verschil tussen alleen maar varkensvlees voeren,en alleen maar botjes voeren,als af en toe een botje geven,of een stukje varkensvlees,ze krijgen hier mss 2 of 3x per jaar vlees wat in de vriezer ligt en niet opgegeten wordt,dat kan varken ,rund,kip zijn...

en ja dat risico neem ik dan maar voor mijn honden :) ,en als anderen dat niet doen,ook prima, :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:40

Roken is altijd nog mijn eigen keus. Mijn honden eten wat ik ze voorschotel. Vergelijking van een tang op een varken ( :') ).

Als je het toch maar 2 à 3x per jaar doet, dan snap ik niet dat je voor die enkele keren alsnog dat risico neemt. Of ben je zo'n krent dat elk stukje vlees benut moet worden en wat jij niet eet dat moeten de honden maar wegwerken? :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:43

:j denk het..hahaha dat zal het zijn,nee hoor kijk niet eens wat voor vlees het is gooi het er zo in...

en de honden dan die mee moeten roken als jij rookt?

is inmiddels bekend dat ze daar longkanker van kunnen krijgen...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:49

is nog nooit bewezen dat longkanker wordt veroorzaakt door roken :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:55

nou zeg....dan loop je wel heel erg achter,je longen volstoppen met teer is gezond... :n

maar goed je moet het zelf weten hoor,maakt mij het uit hoe en wat je doet in je leven,maar we nemen allemaal risico's in het leven...en soms moet je daar niet te rechtlijnig in worden,er is een grijs gebied...

en geef jij je hond alleen kalkoen te eten,prima toch,jou hond,jou leven,als jij daarmee gelukkig bent en je hond ook..

ik geef mijn honden botten,vlees en soms ook varkensvlees (geen hele varkens per dag dus)....

en dat gaat al 17 jaar prima.. :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:57

Gezond is het niet en ik geloof best dat longkanker wel gestimuleerd kan worden met roken, maar het is nog nooit wetenschappelijk aangetoond dat roken een veroorzaker is van longkanker.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:58

kimmie261 schreef:
zucht,maar er zijn zoveel dingen wat een zeker risico met zich meebrengt....niet alleen voor honden,ook voor mensen ,steek gerust nog een sigaret op bv.....

Nee, dank je. Ik rook niet. Valt voor mij ook onder de onnodige risico's. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:11

ik ga toch echt met Kimmie mee :)

een buitenrit kan levensgevaarlijk zijn voor paard EN ruiter........ doen we ook massaal....... waarom omdat onze dieren en wijzelf ons daar fijn bij voelen.......

een hond voelt zich heerlijk in zijn sas met een stuk rauw vlees dunkt me...... en misschien nog wel meer in zijn sas als er ook nog een stevig stuk bot in zit...... Ik weet dat mijn kruising zich helemaal op en top hond voelt en het vreselijk gaaf vind om te jagen. Hij is dus ook bij Kimmie een aantal keren echt bijna onder de voet gelopen....... was wel even schrikken.....

Hij heeft bijna in een vechtpartij gezeten met een langszwemmende zwaan hier die niet onder de indruk was van zijn grote muil, en even verhaal kwam halen......... (en hij heeft er 2 echt verscheurd)

Loopt hij risico........

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:19

KiWiKo schreef:
ik ga toch echt met Kimmie mee :)

een buitenrit kan levensgevaarlijk zijn voor paard EN ruiter........ doen we ook massaal....... waarom omdat onze dieren en wijzelf ons daar fijn bij voelen.......

een hond voelt zich heerlijk in zijn sas met een stuk rauw vlees dunkt me...... en misschien nog wel meer in zijn sas als er ook nog een stevig stuk bot in zit...... Ik weet dat mijn kruising zich helemaal op en top hond voelt en het vreselijk gaaf vind om te jagen. Hij is dus ook bij Kimmie een aantal keren echt bijna onder de voet gelopen....... was wel even schrikken.....

Hij heeft bijna in een vechtpartij gezeten met een langszwemmende zwaan hier die niet onder de indruk was van zijn grote muil, en even verhaal kwam halen......... (en hij heeft er 2 echt verscheurd)

Loopt hij risico........

Volgens mij heb je iets gemist in de discussie hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:22

volgens mij niet :D :D :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:25

"Longkanker komt in 90% van de gevallen door roken. Als u longkanker heeft of u heeft gerookt, dan is dit vervelend om te horen. U heeft nu eenmaal gerookt, en u kunt het niet meer ongedaan maken. Wat u nog wel kunt doen, is mensen in uw omgeving stimuleren om te stoppen met roken. U weet nu wat de gevolgen kunnen zijn, en u bent de aangewezen persoon om dat aan uw partner, kinderen, familie, vrienden en collegae over te brengen.

Als u geen longkanker heeft, bedenkt u zich dan dit:

Eén op de vier rokers, overlijdt vroegtijdig (tussen het 35e en 69e levensjaar) aan de gevolgen van roken. Dit is hetzelfde als een pistool tegen uw hoofd zetten waarvan één van de vier kamers geladen is.
Per jaar komen er ruim 9000 nieuwe gevallen van longkanker bij, en overlijden bijna 9000 personen aan longkanker. Ter vergelijking: het aantal verkeersslachtoffers per jaar bedraagt ruim 1000.
Stoffen in tabaksrook tasten een gen aan dat het lichaam beschermt tegen kanker. Op die manier veroorzaakt roken kanker.
Roken is nu nog gevaarlijker dan vroeger. Light sigaretten doen mensen meer roken en dieper inademen. De hoeveelheid ingeademde kankerverwekkende stoffen is dus groter. "

"Honden met korte neuzen krijgen 2,4 keer zo vaak longkanker door meeroken met hun baas als honden met lange neuzen. De verschillen in neuslengte zijn meer bepalend dan het aantal rokers in het huis van de hond, het aantal pakjes sigaretten dat er wordt gerookt en de tijd dat de hond de frisse lucht verkiest ..."

aan welk risico stellen rokers hun honden dan bloot??vind dit toch ook wel schrikbarend (overigens rook en drink ik niet ),als we het toch over gevaarlijke dingen en risico voorkomend leven hebben bij honden....

nee kim, je snapt het niet,mag wel rauw vlees zijn,maar ze mogen geen biggel eten,omdat daar en kans inzit van 0,00001 % dat ze er ziek van worden...snap je...ik wel inmiddels :D

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:51

kimmie261 schreef:

juist!

Dus voortaan hondjes aan de lijn, zeker nooit meer loslaten.
Precies uitgebalanceerd voer, zelf nog na testen in het lab.
Chocolade in de kluis.
Enten tegen elke ziekte die kan bestaan.

Dan laat ik mijn honden wel gewoon los op de boerderij waar ze de hele dag kunnen rennen en spelen.
Krijgen ze gewoon simpele honden brokken waar ze het alle goed op doen. Conditie voor 10 hebben en prachtige glimmende vachten.
Met af en toe een toetje aan bot waar er nog geen een last van heeft gehad.
En worden ze nooit geent omdat ze niet bij andere honden komen (ohoh nog iets onverantwoord wat nog niet aan de beurt is geweest)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:28

Zo, wat gaat het hier snel zeg.

Maar die opmerking over vermijdbare en niet vermijdbare dingen.

Als ik al rekening zou moeten houden met wat ik allemaal op tafel heb liggen omdat de hond misschien het kan opeten, nou dan eet ie het maar op.

Ik zou liever een hond hebben, die echt hond kan zijn, loslopen, graven, in modderplassen baggeren, zwemmen, in de woonkamer blijven als baas weg is, en ga zo maar door met de nodige risico's, dan dat ik een hond zou hebben die niet vies mag worden, niets anders mag hebben dan zijn eigen brok, in een bench moet of in de bijkeuken als de baas weg is.
Tja dan kies ik die laatste optie.

Even ontopic over mijn hondje, hij doet het nog steeds haha