Kittens op bokt te koop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:27

maar dat is toch al het hele punt, poes ontsnapt... dus die poes zit altijd opgesloten omdat die niet gesterriliseert is/wordt.

waarom worden die poezen niet gewoon gesterriliseert?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:45

simone_1986 schreef:
Ik heb elk half jaar contact met de nieuwe baasjes. De nieuwe baasjes melden dan ook altijd wanneer hun kitten gecastreerd wordt, ik ga vaak ook nog een keer langs bij de nieuwe baasjes en de kittens en dan kan je vaak zien dat ze inderdaad geholpen zijn. Mocht ik het niet vertrouwen bel ik de dierenarts op waar ze geholpen zouden zijn. En ik heb daarom ook expres in het contract gezet dat ze voor 6 maanden geholpen moeten worden, omdat de meeste poezen pas met 7 maanden echt vruchtbaar zijn. Zodat je het minste kans hebt op oeps nestjes.
En mischien zal het best een keer gebeuren, ik heb ondertussen al zoveel kittens geplaatst.
Maar door het in het contract te zetten probeer ik dat toch te voorkomen, want er zijn al genoeg kittens ;)
En het is gelukkig ook vaak zo dat mensen die hier een kitten adopteren zelf al doorhebben wat voor problematiek er ondertussen al is, nu iedereen zomaar nestjes gaat fokken.

Als je zoveel contact hebt hoef je toch ook dat geld niet als smoes te gebruiken?
Dan zie je het toch als blijkt dat mensen niet voldoende zorg geven aan hun dieren?

Er zijn genoeg mensen waarvoor 85 euro net zo veel geld is als voor een ander 1 euro en die geven die 85 euro net zo makkelijk uit om vervolgens na een jaar het dier zat te zijn en het dier dumpen.
Vooral in de hondenwereld zie ik dat veel gebeuren. Hond moet zo duur mogelijk zijn want daar kunnen ze dan lekker over opscheppen en als de hond uit de mode is, of niet meer bij het bankstel past wordt hij gedumpt en wordt er weer een nieuwe dure pup gehaald.

Er zijn andere manieren lijkt me. Als je dan zou zeggen 85 euro en je krijg 50 euro terug als je de kat op latere leeftijd gecastreerd hebt kan ik er nog wat van begrijpen.
A.s. eigenaren kun je niet selecteren op basis wat ze uit willen geven voor een dier, dat is een smoes die normaal gesproken alleen gebruikt wordt bij mensen die willen verdienen.

Ik wil niet vervelend doen, maar als ik ergens een gratis kitten haal ben ik een stuk goedkoper uit als ik die zelf laat chippen, enten en ontwormen en dan heb ik dus nog geld over voor castratie.
Het is enorm onlogisch als er elk jaar meer dan 6500 nesten (4 kitten gemiddeld per nest) gratis op te halen staan op marktplaats om dit soort bedragen te vragen.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:53

Dan denk ik dat je niet precies weet wat alle kosten zijn, of het verschilt per dierenarts maar voor de 1e inenting betaal je alleen al 40 euro en Chippen 30 euro, dan zit je al op 70 euro en heb je nog niet de kosten van het paspoort - ontvlooien en ontwormen ;)

Dus aan die 85 euro verdien ik niks hoor, ja mischien 5 euro en dat gaat direct weer op aan voer voor de kittens. Ik vindt dat als je het beste met een dier voor hebt dat je dan bereidt moet zijn om wat voor je kitten te betalen om hem een gezonde start te geven. Want er zijn genoeg mensen die hun kitten niet laten enten of chippen omdat ze het teveel geld vinden.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:54

ongewenst nestje? Als je geen nestje wil, waarom laat je je kat dan niet steriliseren? (schrijf ik het goed?)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:00

simone_1986 schreef:
Dan denk ik dat je niet precies weet wat alle kosten zijn, of het verschilt per dierenarts maar voor de 1e inenting betaal je alleen al 40 euro en Chippen 30 euro, dan zit je al op 70 euro en heb je nog niet de kosten van het paspoort - ontvlooien en ontwormen ;)

Dus aan die 85 euro verdien ik niks hoor, ja mischien 5 euro en dat gaat direct weer op aan voer voor de kittens. Ik vindt dat als je het beste met een dier voor hebt dat je dan bereidt moet zijn om wat voor je kitten te betalen om hem een gezonde start te geven. Want er zijn genoeg mensen die hun kitten niet laten enten of chippen omdat ze het teveel geld vinden.

Paspoort krijg ik automatisch bij inenting, vind ik verder ook niet zo belangrijk. Enten is hier inderdaad goedkoper voor jong spul.
Als je meerdere kittens hebt (nesten) krijg je altijd korting bij entingen, nog geen dierenarts meegemaakt die dat niet deed.

Voor mij is het dus financieel een stuk gunstiger om een gratis kitten ergens vandaan te halen en hem zelf te laten enten, chippen, ontvlooien en ontwormen. Castreren moet ik in beide gevallen zelf betalen.

Bovendien kan ik zelfs voor veel minder geld een gechipte, geente en ontwormd kitten uit het asiel hier in de buurt halen.

Maar goed, zolang er mensen zijn die wel zulke bedragen willen betalen en denken dat ze daarmee betere bazen zijn zullen de pretfokkers zichzelf ook suf lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:01

Stef, omdat sommige mensen het zo schatiig vinden om een kitten van hun eigen kat of poes te krijgen, of nog erger....ze zijn te belazerd om kosten te maken voor sterillisatie of castratie.
Als sommigen al €85 euro voor een asielkat veel vinden, kan je de rest zelf wel invullen denk ik ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:06

Chiqa schreef:
Stef, omdat sommige mensen het zo schatiig vinden om een kitten van hun eigen kat of poes te krijgen, of nog erger....ze zijn te belazerd om kosten te maken voor sterillisatie of castratie.
Als sommigen al €85 euro voor een asielkat veel vinden, kan je de rest zelf wel invullen denk ik ;)

Hier in het dierenasiel kost een kitten echt geen 85 euro en dan zijn ze gechipt, geënt en ontwormd. Als een opvang er dan wel zo'n bedrag voor vraagt vind ik dat veel ja. Lijkt me logisch. :)

Reken zelf eens uit als je een gratis kitten haalt en zelf chipt, ent en ontwormd ben je goedkoper uit. Heeft niets te maken met belazerd zijn om kosten te maken. Maar ik ga niet teveel geld betalen omdat sommigen mensen de wereld wijs proberen te maken dat als je meer uitgeeft aan de aanschaf je dan per definitie een betere baas bent. :D

Jammer, dat er nog steeds mensen zijn die in dit soort onzin geloven.
Als je deze zelfde wijsheid zou doortrekken naar de paarden zou er nooit meer een paard zijn wat slecht verzorgd zou zijn, die krijg je immers al helemaal niet voor 85 euro. :+

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:18

De kosten zullen ook wel per plaats verschillen want hier betaal je 100 of 120 euro voor een kitten uit het asiel.
Maar gelukkig is het vaak zo dat veel mensen liever geld uit geven aan een asiel of opvang inplaatst van een gratis kitten halen en zo de mensen meehelpen die dan weer een nestje kittens nemen voor de lol want ze zijn toch zo weg. Plus dat je vaak bij een opvang een kitten/kat terug kunt brengen bij problemen. En de kitten heeft immers een check gehad bij de dierenarts. Als je gratis een kitten ophaalt en dan nog naar de dierenarts moet, en de kitten blijkt ongezond te zijn, dan ben je toch echt alsnog meer geld kwijt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:33

simone_1986 schreef:
De kosten zullen ook wel per plaats verschillen want hier betaal je 100 of 120 euro voor een kitten uit het asiel.
Maar gelukkig is het vaak zo dat veel mensen liever geld uit geven aan een asiel of opvang inplaatst van een gratis kitten halen en zo de mensen meehelpen die dan weer een nestje kittens nemen voor de lol want ze zijn toch zo weg. Plus dat je vaak bij een opvang een kitten/kat terug kunt brengen bij problemen. En de kitten heeft immers een check gehad bij de dierenarts. Als je gratis een kitten ophaalt en dan nog naar de dierenarts moet, en de kitten blijkt ongezond te zijn, dan ben je toch echt alsnog meer geld kwijt.

Ben benieuwd wel asiel dat is wat kittens kwijtraakt voor die prijs.

Een kat wat je bij het asiel haalt op bij een opvang kan ook blaasgruis krijgen , iets wat bij een dierenartscontrole niet naar boven komt.
Weet ik uit ervaring. ;) Zo zijn er wel meer dingen die bij een dierenartsencontrole niet altijd boven water komen maar uiteindelijk heel veel geld kunnen gaan kosten.
Een kitten terug brengen doe je niet meer als je die eenmaal in huis hebt, hoeveel dierenartskosten je er ook voor over moet hebben.
Overigens ga ik altijd met een kitten nog naar mijn eigen dierenarts voor een controle, vind ik niet meer dan normaal, ook al is het dier al eerder door een andere dierenarts gecontroleerd.

Mensen raken die kittens toch wel kwijt. Bij de handelaar waar ik eerder in het topic over vertelde krijgen ze er zelfs een klein bedrag voor. En anders komen ze in het asiel, dan zijn het nog altijd diezelfde kittens als die ik eerder gratis kon ophalen.
Snap je mijn logica?

Jouw logica zou ik begrijpen als het om katten ging met een stamboom waarvan de lijnen bekend zijn en onderzocht op allerlei erfelijke gebreken en ziektes. Niets zoals het nu gaat om diezelfde kittens die ook gratis op marktplaats staan.

plientjedres

Re: Kittens op bokt te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:10

ik heb mijn htk kat wel van marktplaats.
zwerfkatten.nl hete het geloof ik.
heb er 130 euro voor betaald dan was wel alles gedaan entingen en geholpen.
en we zijn eerst wezen kijken en hebben hem later opgehaald.
dat was 2x van amsterdam naar belgie met de dure bmw van mijn schoonouders.
dus conclusie mijn "goedkope"htk poesje was net zo duur als mijn britse korthaar van 500 euro!
oke eigen keuze om zo ver te gaan, maar ik denk dat wij ook blindelings werden gelooft over de goede zorg van de poes want wij zijn nog nooit gecontroleerd door ze.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:34

silvana schreef:
Lowara die asiels zouden minder vol zijn als men niet te pas en te onpas fokte.Het probleem van die weg geef nestjes is dat de katjes goedkoop zijn dus ze worden implusiever genomen en dan komt men er pas achter dat castreren /steriliseren ook geld kost.Dat vind men te duur,dus dan maar zo laten lopen of aan een pil die niet werkt als je er slordig mee omgaat.
Natuurlijk geld dit voor pups ook het viel me nu alleen op dat als je op eenmaal andermaal kijkt de eerste bladzij alleen al vol kittens staat.En kittens ombrengen hoeft niet je kan ze altijd nog naar het asiel brengen offfff :)* zorgen dat ze niet geboren worden.
Dus ik ben voor fokken naar vraag en aanbod niet perse van raskatten maar ook van HTK katten.Heb jij een leuk lapje en je buurvrouw en tante en vriendin willen er ook één.Dan is het leuk een nestje.Maar dan fok je bewust, en hoef je bokt ,markplaats, en weet ik veel wat niet vol te spammen.

amen ! Ik vang ook al jaren kittens op voor het asiel (na eerder, omdat ik aan de rand van het bos woonde- jaarlijks verschillende nestjes "vond" en zelf plaatste) Wat je gratis weggeeft heeft geen waarde. zo heb ik het meegemaakt dat mensen bij wie ik kittens plaatste, bij controle ze weer "vrij gelaten hadden in het bos" :( omdat ze een mooiere kleur op marktplaats vonden ;( sindsdien plaats ik alleen nog met contract van het asiel, 1 week na de 2e enting, omdat ik niet wil dat een kitten alsnog dood gaat aan katteziekte o.i.d. bij de mensen thuis. Netjes geent en ontwormd en ontvlooid.

Laat ik jullie trouwens uit de droom helpen dat raskatten niet in het asiel belanden, wij krijgen regelmatig ook perzen, bengalen, main coons, boskatten...vaak zelfs met stamboom.

Reden waarom we ook zijn begonnen met vroegcastratie, dus kittens van 8wken die al gesteriliseerd of gecastreerd zijn, in Amerika en Engeland doen ze dat al jaren. Kittens hebben er wonderbaarlijk weinig last van, minder last zelfs dan een kat van een half jaar oud. We doen dit nu al bijna 2 jaar en eigenlijk nog nooit complicaties meegemaakt. Nacontrole voor cas/sterilisatie is heel tijdsintensief en eigenlijk niet te doen.....aangezien er altijd vrijwilligers te kort zijn ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:44

ThePast03...je vergeet een ding, de sterillisatie of castratie, is die €85 toch een schijntje.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:52

Voor de mensen die 85 euro veel vinden voor een kitten uit het asiel.
Even een opsomming van de dierenartss kosten:

Eerste vaccinatie: 49,50
Volledig controle: 29,95
Chippen: 38,50
2de vaccinatie: 49,50 (eventueel)
Stirelisatie: 136,00 (eventueel)
Castratie: 68,10 (eventueel)

Het asiel heef dus aan dierenarts kosten zowiesoo 117,95 gehad en daar komt eventueel nog 49,50 of 185,50 of 117,60 bij!

Dus nee dan is 80 euro niet veel!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:01

ik snap dat de kosten voor een asielkat niet duur zijn máár kijk eens hoeveel katten er op marktplaats gratis worden aangeboden..
Sja en als de mensen kunnen kiezen dan maar een gratis kat.

Overigens komt de mijne wel uit het asiel, heb hem met de hand groot gemaakt ( kregen opeens 2 dozen vol kittens binnen van 1 week oud.. *zucht!*)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:07

Ja alleen is een gratis kitten nooit gratis als je er goed voor zorgt.
Want particulieren die hun kitten gratis weg doen laaten ze bijna nooit enten en controleren en chippen.
Dus dan ben je die kosten alsnog kwijt bij de dierenarts.
DUs als je het uitrekend is een kitten van het asiel veel goedkoper dan van een particulier.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:11

Vind dat je wel een punt hebt.

De katten die ze dan hebben.. dat ze die dan laten steriliseren/castreren..
Als je naar het asiel gaat en je zegt dat het zwerfkatten zijn doen ze het nog goedkoper ook nog.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:17

weet je wat iik het probleem vind?

dat mensen een poes of een kat nemen, niet laten helpen en dat een paar jaar later die poes of kat wegloopt (DAT KAN ALTIJD GEBEUREN). En van 1 poes en 1 kat die weglopen kunnen al 4 jongen komen, 2 jongens en 2 meisjes... als die meisjes dan weer gedekt worden en die krijgen ook allebij 4 jongen???

Dan is na 2 jaar het overschot aan katten al niet meer te overzien!!!!

DAAROM laten casteren en steriliseren.... er zitten al genoeg van dat soort katten in het asiel... en veel meer dan honden die aan een boom gebonden worden....

Ik heb hier in mijn buurt ook een groep zwerfkatten (die door mijn lieftallige buren maar bij gevoerd worden en bijgevoerd worden zodat we er steeds meer krijgen...). En zodra het winter word kunnen ze ineens niet meer zoveel voer vinden (muizen vogels ed.) en dan beginnen ze maar aan mijn krielkippen of konijnen die ze gewoon door het gaas heen trekken als het moet. Heb de buren al een paar keer vriendelijk gevraagd of ze niks meer bij willen voeren en in hemelsnaam die beesten te vangen en te laten helpen maar ze doen er niks aan. *ja die katten zijn ook maar aan komen lopen....*

edit* de gemeente, asiels en zelfs de dierenambulance wil ons niet helpen...en ik ga niet 30 km. heen en weer rijden om een paar zwerfkatten te laten helpen omdat er toevallig een paar baasjes zo egoistisch waren om het niet te doen....*hij looopt toch niet weg!* . |o _-:( -:(-

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:36

Als jij het niet wil waarom moeten je buuren het dan wel?
Ik vindt het echt egoistisch dat je geen baasjes voor ze zoekt of ze niet laat helpen en een hondenhok bouwt en zorgt dat ze altijd eeten heben als jee geen katten in huis wilt.

En ook dat je je buuren vraagt ze niks meer te voeren vindt ik walgelijk die arme katten mogen dus gewoon verhongeren van jou?

Ik heb echt geen goed woord over voor mensen als jou!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:03

Chiqa schreef:
[*olduser*]...je vergeet een ding, de sterillisatie of castratie, is die €85 toch een schijntje.

Als ik een kitten neem van die opvang dan is die toch niet gecastreerd? Dan moet ik die kosten toch ook gewoon betalen als het kitten ouder is en gecastreerd kan worden? 85 euro voor een oudere gecastreerde, geente en gechipte kat is een nette prijs, maar ik had het over kittens. ;)

Als je mijn posten goed door had gelezen was ik juist niet vergeten.

Ris je rekent castratiekosten (en enorm hoge entingskosten, kan je vertellen dat een echt dierenasiel deze bedragen niet kwijt is hoor ;)), een kitten wordt hier in Nederland zelden gecastreerd verkocht....
Bij de echte asiels is het soms wel dat je 80 euro betaald en het kitten op latere leeftijd gratis door het asiel wordt gecastreerd, dan is het een normaal bedrag. Hier bij het asiel is het ook zo dat als je een asieldier neemt je korting krijgt bij de dierenarts van het asiel (een dierenleven lang).

Hoe dan ook ben ik een stuk goedkoper uit als ik een gratis kitten haal en die zelf laten enten, chippen en castreren dan dat ik een hetzelfde soort kitten eerst naar een opvang laat gaan en hem daar vandaan haal.
Dus of ik kan beter een kitten uit het asiel hier in de buurt halen, of een gratis kitten.

Maar het ging TS vooral over mensen die zogenaamde oepsnetjes en pretnestjes fokken en daar nog geld voor durven vragen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:08

Presies en het onderstaande probeer ik al de hele tidj te zeggen maar antwoord krijgen ho maar :D :D
(Heet onder de voetjes)

ris schreef:

Het asiel heef dus aan dierenarts kosten zowiesoo 117,95 gehad en daar komt eventueel nog 49,50 of 185,50 of 117,60 bij!

ThePast03 IK had het over het asiel ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:15

Chiqa schreef:
Presies en het onderstaande probeer ik al de hele tidj te zeggen maar antwoord krijgen ho maar :D :D
(Heet onder de voetjes)

ris schreef:

[*olduser*] IK had het over het asiel ;)

En bij welk asiel haal ik een gecastreerd kitten?

En nogmaals, ik ben goedkoper uit als ik dan met deze prijs een gratis kitten ophaal en het zelf laat doen door mijn dierenarts.
Of zelfs als ik naar het asiel bij mij in de buurt ga. En dat zijn dezelfde kittens die eerst gratis op te halen zijn maar niet opgehaald worden en vervolgens naar het asiel of de opvang gaan....

Nog altijd geen reden om te gaan beweren dat iemand die zo'n bedrag niet wil betalen (omdat hij dezelfde kittens nu eenmaal op een andere manier en met precies dezelfde dierenartsverzorging) niet goed voor zijn dier zou willen zorgen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:08

Ik wil net zeggen.. ik heb bij mijn asiel een kitten van een week opgehaald.. die niet geënt was ( nog te jong) en niet geholpen.. Ik betaalde de zelfde prijs en denk maar niet dat ik hem voor die prijs daar kon laten enten als hij oud genoeg was..
Sja, ik vind 85 euro voor een htk kat van ongeveer 6-10 weken duur, want dan zijn ze niet geholpen en hebben pas 1 enting gehad..

Neemt niet weg dat ik verliefd werd op deze kat en alsnog heb genomen.. maar ik snap toch wel als mensen een andere weg zoeken.. Want als je 80 euro kan besparen,waarom niet?

# daarnaast heb ik mijn kitten trouwens ook zelf laten chippen.. maar dan praat ik wel over 3 jaar terug..

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:37

Bij de meeste opvangs kun je het kitten zodra het kan op hun kosten laaten stereliseren en daarnaast ook bij een opvang waarbij je de stirelisatie wel zelf moet betalen ben je met 85 euro goedkoper uit.
Zie mijn bovenste post een opvang is voor controle, eerste enting en chippen al 117,95 bij.
Dus dat is nog altijd minder dan 86.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:48

jep.. maar bijv. voor een kat van 4 die al geholpen is,netjes is geënt en gechipt betaal je ook die 85 euro.. ook al zit hij er pas een week..

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:50

Ja om de overige kosten te dekken die ze aan andere katten maken.
En daarnaast hebben ze dan alsnog de kosten van de controlle want dat doen ze altijd.
En natuurlijk ook om de kosten van de overige verzorging te dekken.
Asiels en opvangs lopen op elke kat verlies!
En blijfen bestaan door donaties.