Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:25

Frances schreef:
sorry maar ik weet genoeg over rangorde enz. :) en ik weet ook dat je positief kan trainen in plaats van afstraffen op wat de hond fout doet ;)

dat zeker, je moet straffen, maar ook zeer zeker het goede gedrag belonen. idd je kunt ook naar een martin gaus curses gaan _O- :') bij ons in de buurt zitten er een paar..
zo werd mij nog gevraagd of ik met mijn hond bij hun bij de curses wou komen en wilde zeggen tegen alle klanten dat alles wat mijn hond kan ik bij hun heb geleerd... waarop ik vervolgens zei : wat schuift dat?!?!?! toen werd t stil...

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:27

Ja maar consequent werkt niet alleen op stem bij zulke rassen, dan steekt hij zijn middelvinger naar je op hoor (mits die bananen weer in zijn oren zitten, dan word je gewoon genegeerd), dus heb ik de slipketting.
Maar straks hoor je weer zo'n bericht dat er een hondje is gebeten. En ja hoor die hond is weer de schuldige. Ja toch?
Een hond die weet wat zo'n ketting met hem doet probeert het nou eenmaal minder snel als zo'n hond met een mooie stoere leren halsband.

Ik wil uiteindelijk ook voor die mooie stoere leren halsband gaan, maar goed, nu kan dat gewoon nog niet.

Frances

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:47

@moniekk: je hoeft niet te straffen... als je negatief gedrag negeert en positief gedrag beloont heeft je hond er ook veel meer lol in. martin gaus cursus heeft hier imo niets mee te maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:51

Frances schreef:
Dus door de pubertijd moet ze aan de prikketting of wat?

Waar heb ik dat beweerd???
Als we zo in blijven vullen maar niet naar de oplossing van het probleem willen kijken noem ik dat vrij primitief.

Ik gebruik de prikker, klaar, heb het dier twee keer moeten corrigeren, en heeft nooit meer getrokken.

Ik zie niet in wat hier nu het probleem is, band is niet legaal (Zoals een ontwetende in dit begin out of the blue beweerde) volstrekt diervriendelijk en voor mijn hond het allerbeste.
Als jij beweerd dat jij verstand heb van rangordes, dan zou het nu voor jou duidelijk moeten zijn dat een prikband het meest effectiefst is voor mijn hond. tien keer lopen snukken zal hem alleen maar hoger in rangorde plaatsen.

Sorrie hoor maar als ik in jou profiel kijk snap ik nu wel waarom jij geen seconde aan een correctie band als de prikkerd denkt, zo'n hondje zou ik nog niet eens een milimeter van mn schoenzool voor hoefen te slijten om die te moeten corrigeren, dat is vakantie voor mij :)

Levensgevaarlijk, laatst moesten wij ruilen van hond op de cursus, ik liep dus met een heel klein hondje, ik kwam uitgerust aan :D :D MOest echt opassen dat ik hem niet door de lucht slingerde.

Ik train niet bij een martin gausschool maar wel bij iemand die politie en blindegeleidehonden traint.
Mét prikker, een slip en halti is ten strengste verboden ivm het lichamelijk letsel.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:54

@chiqa: dat over de pubertijd was niet op jou gericht ;) er was iemand anders die het daar over had

En sorry hoor maar jij bent degene die hier invult... ik heb al 10 keer gezegd dat je ook niet aan de band moet lopen snukken.

Wat voor hond ik heb heeft hier ook weer niets mee te maken ;)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:57

Ik loop ook stage bij een newfoundlander kennel, mag ik dan wel meepraten :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:58

Frances ik hoop dat je wel dudielijk bent naar je hond, want dat kan nog wel eens heel erg handig zijn, naar mij ben je het iig niet ;)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:00

Nou misschien kan jij dan ook even duidelijk zijn en vertellen wat je niet snapt, anders is het nogal moeilijk uitleggen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:02

Doe anders aardig mijn best, maar jij blijft alleen zo 'doordrammen' dat het een gebrek aan opvoeding is alleen zo jammer dat je het niet kan onderbouwen.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:04

Tsja, iedereen hier probeert de ander te overtuigen, maar het werkt niet echt. Ik vind het wel erg knap dat anderen kunnen oordelen wat voor aanpak jouw hond nodig heeft zonder de hond te kennen. Ik weet hoe mijn monstertje is en dus ook hoe ik hem kan aanpakken op het moment wanneer het nodig is.
Dan ben ik maar gemakzuchtig of dierenbeul, ik heb daarna wel een hond die onder controle is en plotseling toch wel kan luisteren.
Dus mensen fijne avond!
Deze oh zo gemakzuchtige dierenbeul gaat slapen :Z

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:08

Oh sorry ik dacht dat het een discussie topic was... dus vindt het appart dat je zegt dat ik doordram, maargoed dat kan... Ik zeg niet dat het altijd een gebrek aan opvoeding is... net zoals bij LimaMambo bijv. vondt ik het een ander verhaal... En volgens mij heb ik meer onderbouwd dan jij hoor? Jij kwam met een raar verhaal waar ik niets van snapte en als ik dan om uitleg vraag komt er niets? maar wat heb ik niet onderbouwd dan?
Jou onderbouwing is imo nog steeds dat je een prikketting gebruikt omdat een slipketting niet werkt, dat noem ik nou niet bepaald onderbouwen maargoed.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:16

ik denk dat de communicatie tussen dier en mens soms moeilijk is.. wat bedoelt het dier nu eigenlijk, hoe moet ik het oplossen, wat bedoelt de baas nu eigenlijk, naja dan mag ik het wel en dan weer niet.. of het dier heeft ergens last van en baas gaat er niet op 'de juiste' manier op in..
iedereen heeft het het beste met zn dier voor.. maar wat iemand effectief vind werken daar verschillen de meningen over.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:18

Ik geloof ook wel dat ze het beste met hun dier voorhebben. En misschien ben ik wel wat fel geweest.. dan sorry,
maar eerlijk gezegt snap ik gewoon nog steeds niet waarom ze een prikketting moeten gebruiken.. ik heb nog geen goede reden gehoord, laat ik het zo zeggen...

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:19

Ik bedoel eigenlijk ik hoor hier niemand over dat positieve training wel een kans hebben gegeven... ik hoor meer dat de prikketing een oplossing is voor hun probleem, maar hoe is dat probleem ontstaan dan...

Maargoed ik wil er gewoon normaal over discussieren en het is niet mijn bedoeling iemand uit te maken voor dierenbeul :)
Laatst bijgewerkt door Frances op 02-05-09 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:20

Ben echt bijna weg hoor, wou er nog 1 roken :+

moniekk schreef:
ik denk dat de communicatie tussen dier en mens soms moeilijk is.. wat bedoelt het dier nu eigenlijk, hoe moet ik het oplossen, wat bedoelt de baas nu eigenlijk, naja dan mag ik het wel en dan weer niet.. of het dier heeft ergens last van en baas gaat er niet op 'de juiste' manier op in..
iedereen heeft het het beste met zn dier voor.. maar wat iemand effectief vind werken daar verschillen de meningen over.

Omdat het ene wel bij de hond werkt, het andere niet. Niet alle honden zijn hetzelfde.
Maar wat dus bij de een werkt, dan word er maar vanuit gegaan dat dat ook bij de ander werkt ;)

Zo, en nu ga ik echt :P
Truste

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:21

ok maar joosewoos... heb je wel positieve training geprobeert als toen de hond pup was, waar ging het mis dan?

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:24

Ik heb niet het hele topic door gelezen.
Ik zie aan de laatste pagina al dat er weer flinke discussies zijn waar ik me niet graag in ga mengen :+

Nadeel van een halsband en slipketting vind ik dat er teveel druk op het strottenhoofd kan komen.
Bij onze kruising husky x labrador hebben we een hele periode zo'n tuigje gebruikt met touwtjes tussen de voorpoten door waar bij trekken druk op komt. Tegenwoordig heeft ze een normaal tuigje.
Halsbanden en slipkettingen komen er bij ons niet meer in nadat onze eerste hond een strottenhoofd verlamming heeft opgelopen en daardoor alleen nog met tuigje mocht lopen.

Ik zeg niet dat halsbanden of slipkettingen slecht zijn, maar je moet geen constante trekker hebben.
Tegenwoordig heb je spullen die beter zijn voor de hond dan de ouderwetse slipketting.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:32

Hihi ik roep nu al paar keer naar boven dat ik ook naar bed ga :P

Frances, jazeker. Ook wij zijn op cursus geweest hoor! Maar zelfs daar werd op een gegeven al gezegd dat hij een loopje met je neemt als hij zo'n etterbui heeft en je gaat hem dan proberen te belonen bij postief gedrag. Het is gewoon een eigenwijze donder die soms denkt dat die alles kan maken.
En juist omdat het geen klein hondje meer is, neemt die je zo op sleeptouw mee zeg maar. Als pup groeide hij ook zo 2 kg per week hoor, dus in no time word hij zwaarder en sterker. Op het begin was het allemaal nog netjes met een halsband te doen.
Maar ja sinds zijn 9e maand ongeveer begon hij echt goed te puberen dat er soms echt wel een flinke correctie moest komen. Deze honden hebben zo'n mega nek, die zijn niet snel onder de indruk van iets. Gelukkig is Enzo nog wel te corrigeren met een slipketting.
En het is ook gewoon corrigeren, de ene keer harder dan de andere keer, net wat die op dat moment even nodig heeft.
Maar daarna is het ook klaar en kunnen we wel normaal doorlopen. Met een los hangende lijn en dus geen druk op de ketting.
En je kan het dan wel gemakzucht noemen, maar ik blijf herhalen: we hebben het echt over 80 kilo en meneer is nog niet uitgegroeid.
Iedere hond heeft gewoon wel eens een trek moment. Ook jouw hond. Jij corrigeert hem op jouw manier wat ook bij jou hond helpt.
Wij dus op deze manier, want dat werkt bij onze hond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:36

Ik heb een Duitse Dog en gebruik bij hem een mooie brede halsband en een slip.
Eigelijk loopt hij altijd los maar de slipketting heeft hij standaard om, dat voornamelijk omdat ik de andere halsband te duur en te mooi vind om mee in de bosjes te rauzen en ik wil wel iets hebben om hem aan vast te pakken als dat nodig mocht zijn.

Hij heeft als kleine pup geleerd dat hij niet mag trekken aan de riem en dat doet hij ook niet, toch gaat de knip wel aan de slip als hij vast gaat omdat hij bij het zien van vreemde honden erg enthousiast wordt en als hij dan zijn halsband om heeft heeft ie snel door dat hij daarmee wel kan trekken, of beter; het eind van de riem opzoeken en daar blijven 'hangen'.

Het argument dat een slip niet goed zou zijn voor de hals vind ik onzin, als je de hond leert dat hij niet mag trekken komt er alleen druk op als je corrigeert en dat is ook juist de bedoeling, met een gewone halsband kun je niet corrigeren als dat nodig is, tenzij je een hond hebt die minder dan 10 kg weegt.
Ik vind het vele malen zieliger dat een hond continu zit te trekken aan een halsband of tuig dan wanneer ze netjes meelopen aan een slip en sommige eigenaren schijnen het ook normaal of zelfs grappig te vinden dat een hond zo hard trekt dat zijn voorpoten van de grond komen en dat vind ik dus beulen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 02-05-09 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:36

Frances schreef:
Jou onderbouwing is imo nog steeds dat je een prikketting gebruikt omdat een slipketting niet werkt, dat noem ik nou niet bepaald onderbouwen maargoed.

Kijk en dit bedoel ik nu jij leest niet zal ik mijzelf even herhalen waarom ik geen slipketting wil gebruiken?
Dus niet omdat het niet werkt!
Maar zal mijzelf eenmalig herhalen;

Chiqa schreef:
Mét prikker, een slip en halti is ten strengste verboden ivm het lichamelijk letsel.

Chiqa schreef:
Ik trek een hong van 35 kilo niet meer omver met een slipkettinkje hoor, of moet zijn nek onherstelbaar beschadigen, en dan nóg...dat is gewoon geen partij.

Chiqa schreef:
Ik heb wel een slipketting, maar gebruik liever mijn prikband, die vind ik een stuk vriendelijker in gebruik.

Chiqa schreef:
Liever een keer een goeie ingreep dat tien keer lopen wurgen en trekken aan een slipketting waar ze
een strottenhoofdbeschadiging van op kunnen lopen.
Een prikband die in goede handen is veroorzaakt totaal geen lichamelijke schade.

Chiqa schreef:
Heb niets te willen, een slokdarmbeschadiging vind ik over het algemeen iets ernstiger.

Chiqa schreef:
Een prikband is het enige apparaat wat geen lichamelijke schade achterlaat!

Chiqa schreef:
Ik heb al diverse malen gezegd dat ik geen slipketting wil omdat het schade kan aanbrengen op het strottenhoofd, is lezen dat zo moelijk? Jammer dat het dan verdraaid wordt.

Chiqa schreef:
LEZEN. Ik weiger een slipketting te gebruiken omdat ik haar strottenhoofd niet wil beschadigen.
NIets meer en niets minder.

Zo duidelijk? Ik heb dus niet beweerd dat een slipketting niet zou werken. :)
Dus vandaar dat ik het woord 'drammen' gign gebruiken.

Ik heb nu twee keer moeten corrigeren met de prikker, beest was onder de idnruk, daarna nooit meer dus ik zie niet in wat het probleem is :)

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:38

Helemaal eens met Anneliesdj!
En een tuig zie ik ook echt niet werken bij mijn hond, ik geloof dat ik dan ook helemaal niks te vertellen heb!
Maar als ik nog even wacht kan ik er een zadeltje op leggen, dan ga ik gewoon mee als hij aan de run gaat! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:44

Een tuigje voor een bull, daar trekken ze toch een vrachtwagen mee de sloot uit _O-
Josewoos, zullen we eens ruilen van hond, ik heb dr namelijk geen voorstelling wat het is om met een hond met zo'n huge gewicht en kaliber Bull te lopen :D :D

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:47

kijk met dit verhaal kan ik wat meer, en nu begrijp ik het ook beter... wat ik hiervoor hoorde klonk het bij mij gewoon als gemakzucht jaa.. maar zoals ik al zei ben ik misschien iets te fel geweest.. maar als ik mensen op straat bezig zie met een slipketting denk ik toch dat een groot percentage het wel uit gemakzucht doen en zich er niet in verdiepen.. want die zie je er gewoon aan sjorren.. maar zoals jij het nu verteld wordt het me wel duidelijk dat je het wel positief geprobeerd hebt en dan wordt mijn idee al anders :)

Chiqa sorry hoor maar in jou geval vindt ik jou toch echt de drammer.. ik heb dat allemaal WEL gelezen.. jij blijft zeggen dat je een prikketting gebruikt, omdat je de hond niet wil beschadigen met een slipketting (zeg ik het zo goed dan.. als je mijn berichten nou eens echt las dan denk ik dat je er wel uit had kunnen hallen dat het me daar niet echt om te doen was) Ik zeg al de hele tijd dat ik een slipketting ook niet ok vind... dus ik snap niet waarom je daar dan de hele tijd op door blijft gaan.. maar dit is gewoon miscommunicatie..

Dus even voor de duidelijkheid het ging mij om het feit dat ik zowel prik als slipband niet ok vind (in de meeste gevallen) dat bleef ik herhalen.. het ging mij niet om het feit waarom die slip niet goed was of iets in die richting.. ik merk dat ik nu niet echt goed uit mijn woorden kom.. maar het is in ieder geval miscommunicatie, dus als het drammerig over kwam wil ik daar best mijn excuses voor aanbieden :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:49

Chiqa; jij had toch ook een dogachtige?

Je mag de mijne weleens lenen, die weegt minstens een kilo of 60. Probleem bij zo'n hond is dat ie het zelf niet eens door heeft, als Baruch een andere hond ziet en hij zoekt het einde van de riem zoals ik hierboven zei dan is het enige wat hij voelt dat ie aan het einde van de riem is, ik voel 30kg aan mijn arm hangen en als ik een stap dichterbij doe voelt hij dat de spanning eraf gaat en dat ie dus weer een stap verder kan gaan staan.
Met een gewone halsband kan ik dat wel corrigeren maar dan kost het me bv 4 rukken en 2x foei, met de slip geef ik één rukje en zeg 'pas op' of foei en het is bekeken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 00:52

Ik ga ook slapen dames, bedankt voor de nuttige info!
@joosewoos, wat het jij een máchtige hond, jammer dat je niet wat dichter in de buurt woont, had hem graag een keer gemeet!