koekdressuur bij trainen hond ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:35

Yamcha schreef:
Wat is de "klassieke" methode dan, volgens jou, anneve?
Ik geloof dat ik volgens een redelijk klassieke methode werk, en ik beloon veel.

Snel leren vind ik trouwens vooral leuk voor promotiedoeleinden.
Een stabiele respons is belangrijker.

Jouw methode bedoelde ik, of meer specifiek zoals HBVisser het beschrijft, afgezet tegen de (moderne) methode die TS beschrijft.

Met sneller bedoelde ik niet snel leren, maar snel de oefeningen uitvoeren(, ipv dat je de hond eerst een tijdje ziet twijfelen en de baas ondertussen het commando nog 2 keer herhaald, daarmee leert de hond tellen: na 3 x zit moet ik gaan zitten).

Anoniem

Re: koekdressuur bij trainen hond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:43

Omdat te voorkomen, gebruik ik een intermediate beloning: bv bij het apporteren als de hond naar de bal toeloopt: goedzogoedzogoedzo. Als ie hem pakt een heftiger goedzo, en als ie terugkomt, uit mijn bol :D
Bij het aanleren dan.

Maar ik ben idd weleens tegen dat probleem aangelopen, was ook onkunde van mij. Heb er nu geen last meer van, maar al doende leert men :Y)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:56

Laika schreef:
Ik ben van mening dat teveel dieren tegenwoordig vermenselijkt worden. Het gaat de hond niet om "salaris" maar om respect. In de natuur binnen een roedel krijgen ze ook niet voor elke keer luisteren een snack. Wel verdienen ze dan respect door telkens een plaatsje hoger in de rangorde te komen, waardoor ze dus ook elke keer eerder bij de prooi mogen om te eten.

Ik heb nog nooit een alpha wolf een ranglagere zien vragen of hij wil volgen of zitten, jij wel?

Ik maak zowiezo al een verschil tussen trainen en opvoeding. Opvoeding zie ik als de dagelijkse gang van zaken, dus hoe ze met elkaar en mij en de omgeving om gaan. Dus geen meubels slopen, je eet geen andere honden op (;-)) enz. Dit staat los van trainen. Hierbij corrigeer ik wel, maar wel op een hondse manier en geen slaan, schoppen enz., mijn stem is over het algemeen voldoende. Maar ook hier werk ik zoveel mogelijk met beloningen, als iets leuk is om te doen doe je het immers liever dan dat je iets niet doet omdat je er misschien wel straf voor krijgt.
Daarnaast mag je zelfbelonend gedrag nooit negeren, het beloond zichzelf dus zal zich ook voortzetten als je er niks tegen doet. MAar je kunt het wel ombuigen. Als je een hond hebt die uitvalt kun je hem ook leren naar jou te kijken als er een hond aankomt, je hond wordt een stuk relaxter (er komt een hondje aan en als ik dan naar het baasje kijk krijg ik misschien wel iets lekkers of gaan we spelen, gaaf!) en het uitvallen kan niet meer want dat kan je immers niet tegelijk doen.

Met trainen corrigeer ik niet. Dit heeft namelijk niks meer te maken met iets honds, het is leuk samen bezig zijn. Als ik behendigheid doe met mijn hondje doe ik dat omdat ik het leuk vind maar dat vind ik ook omdat zij het leuk vindt. Bovendien bereik je veel meer als je hond ontspannen is en ook gemotiveerd. En tja mijn hondje is echt wel gemotiveerder om het raakvlak goed te nemen als ze dan wellicht een balletje krijgt.

En met wandelen heb ik lang niet altijd koekjes bij. Komen ze ook nog steeds perfect, omdat ze helemaal niet weten of ik wel of geen koekjes bij heb. Ze krijgen namelijk niet altijd een koekje, dus als je al een hele wandeling niets krijgen komen ze toch maar weer snel, want ja misschien komt dat koekje nu juist wel!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:58

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:59

Yamcha schreef:
Overigens vind ik de bewering dat honden de grootste opportunisten zijn die er bestaan, onzin.
Het is projectie ook nog, de méns is een opportunist. Een mens zal nooit iets doen wat niets oplevert, een hond is een dier dat wíl werken voor je, een hond vindt het echt leuk om jou een plezier te doen. Het probleem ligt bij de bazen die niet duidelijk zijn in wat gewenst en ongewenst gedrag is, maar wel koekies blijven geven op de verkeerde momenten. Dan maak je van de hond een opportunist, terwijl hij dat van nature niet is.

Als een hond echt zo graag voor je werkt, dan zou je toch ook geen correcties nodig hebben?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:29

de kunst is dus om zo goed hondentaal te leren dat je als baas met kleine subtiele aanwijzingen je hond kan duidelijk maken wat er verwacht wordt
maar ook een wolf zal grover optreden als een andere wolf echt over de schreef gaat

het grote probleem is dat eigenaren lang niet altijd de hond uitzoeken die bij hun past
en dan bedoel ik niet kwa uiterlijk maar kwa gedrag

in het wild zijn het bloedverwanten en vreemden worden pas na een bepaalde periode geaccepteerd in de groep
wij plaatsen een vreemde hond in de groep(al heel tegenatuurijk gedrag) en verwachten dat het dier gelijk meedraaid in het gezin
eigenlijk moet je een nieuwe hond(volwassen ) negeren en zelf zijn plek laten vinden in de groep als je meerdere honden hebt of negeren en pas langzaam aan er bij laten komen

wat betreft dominant gedrag
ons whippetje is een heel fel teefje en zou het liefst alles bepalen
inmiddels weet ze dat ze de mensen niet de baas kan maar zogauw één van de andere honden maar wat mankeert duikt zij erop om zich gelijk proberen boven te plaatsen
gisteren wilde ze spelen met de mastin die haar wat liet begaan tot ze het beu was en een grauw gaf
whippet ineens heel zielig maar daar trapte we natuurlijk niet in
uren later laat ik ze uit in het bos en het eerste wat de whippet deed was de mastin aanvallen
ze moest haar gram nog halen, toen dat nogmaals niet werkte reageerde ze zich gelijk af op de hond die onder haar staat
dat doet ze trouwens ook als ze iets van mij niet mag, dan reageert ze haar frustratie ook af op de lagere in rang
gelukkig is ons poedeltje totaal niet onder de indruk van haar en heeft ze een wollig vachtje

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:02

Ik ben ook tegen koekdressuur.
Om Jelte wat aan te leren gebruik ik liever geen koekjes, alleen als het iets moeilijks is.
Maar ik doe niets overdreven etc.
Zodra hij het moeilijke kan, stop ik met de koekjes..

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:09

BarbaLala schreef:
Ik ben ook tegen koekdressuur.
Om Jelte wat aan te leren gebruik ik liever geen koekjes, alleen als het iets moeilijks is.
Maar ik doe niets overdreven etc.
Zodra hij het moeilijke kan, stop ik met de koekjes..

Dus toch koekdressuur...

Ik snap werkelijk niet waarom er mensen zijn die vinden dat je een hond niet mag belonen met een snoepje.
Mijn hond wil graag een snoepje, andere dingen vind hij niks, dan beloon ik hem dus met een snoepje.
Daarbij zeg ik niet dat anderen dus ook verplicht die methode moeten gebruiken, wat een aantal mensen die tegen koekdressuur zijn dus wel doen.
Voor mij mag ieder voor zich weten hoe hij zijn hond beloont, ik doe het op mijn manier en ik heb een leuke hond die graag voor me werkt. Want hij krijgt niet steeds een snoepje, hij moet ook gewoon luisteren. En zeuren doet hij ook niet, hij gaat alleen vragen bij mensen waar hij weet dat hij wat kan krijgen, maar dat is hun eigen schuld, daar heb ik ze voor gewaarschuwd. (Het verschil in zeuren en vragen is voor mij het wel of niet opdringerig zijn.)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:19

mijn hond mag bij anderen ook niet opdringerig zijn, zelfs geen koekje aanpakken als dat aangeboden wordt en ik het verbied!
inmiddels zijn mijn kinderen wat ouder maar als ik ergens een hekel aan heb is dat kinderen met lekkers in hun handen lopen en een hond dat in de gaten loopt te houden
zelfs al boden die kinderen dat mijn hond aan mochten ze het niet aannemen

hier krijgen ze dus ook zelden iets tussen door en ze moeten er altijd iets voor doen

maar nogmaals
mijn honden krijgen hun beloning in de vorm van een knuffel en genegenheid en dat zou ook voldoende moeten zijn
eigenlijk moeten ze zoveel respect voor mij hebben dat ze alleen maar willen luisteren
het moet niet in hun opkomen om niet te luisteren
ze horen bij de groep en dus houden zij zich aan de regels van de groep

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:03

Ze hebben nou eenmaal geen aangeboren vocabulair, dus je zal ze hoe dan ook moeten leren om te luisteren en zich "netjes" te gedragen. We hebben het hier over de methode die je daarvoor gebruikt.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:01

Maar weet je wat ik nou niet begrijp. Ongeacht wat iemand de beste manier vind, laat elkaar in zijn/haar waarde. Maar ik vind het allemaal een beetje dubbel. Mensen die zweren bij koekjestraining omdat er "onderzoek" naar gedaan is. Maar dan is het toch niet gezegd dat de veroudere methode not done is. Wees blij dat je tegenwoordig keuzes hebt. Ik vind wel dat mensen meer naar hun hond moeten kijken, ook die hebben verschillende karakters en hebben dus ook een andere training nodig. Ik vind de koektraining een beetje natural horsemanship onder de honden worden. En begrijp me niet verkeerd maar de verouderemethodegebruikers beweren dat de koekjes dresuurders hun hond betuttelen en andersom dat ik mijn hond verrag (ivm slipketting, penneband) als er iets nieuws is en dat wordt een hype is het maar niet meteen gezegd dat dat ook het enige juiste is....

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:50

Uit onderzoek is gebleken Tiffany, dat 'koekjestraining' beter uitpakt voor de hond dan de hardhandige methodes. Zoals de slip en de penband.
En ik kan jouw daar niet op beoordelen maar als jij je hond aan de slip/pen hebt lopen omdat je hem niet aan wil/kan leren dat hij gewoon normaal mee loopt, vind ik inderdaad dat je je hond verragt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:20

Ik vind de slip en de pennenband wel extreem, ik ben zo zacht als ik kan, en zo hard als ik moet. En ja, mijn honden krijgen weleens een draai om hun oren.
En ik beloon ze belachelijk uitgebreid als ze het goed doen.
Die kleine Heero vindt het water zo interessant, dat ik haar beloon als ze NIET zo het water ingaat, want dat is voor haar echt heel moeilijk, en als ze dan kijkt, en tóch meeloopt, vind ik dat razendknap, ik weet hoeveel moeite dat kost....... :j
En dan vind ik het wat banketstaaf om aan te komen met een klein brokje, dus mag ze dan even spelen met de bal, en krijgt ze een dikke knuf, en ik sta te juichen...... en dan is ze héél trots, en ze vindt zichzelf heel knap, omdat ik dat vind...... *\o/*

En ook al zal het nog wel 100 keer niet goed gaan, en ja, dan ben ik heel streng, die keren dat ze het wél doet, heb ik het balletje, en heel veel knuffels...... :)

Imo niks mis met een tik, maar wel op het juiste ogenblik, en alleen als heel sterke correctie, als je geen alternatief meer hebt. En dus....... is dat eens in het jaar...... :) :) :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:29

Wat jij doet met een bal Yamcha, doe ik met een brokje. Want zou ik bijvoorbeeld Taffy belonen met een bal, snapt zij niet dat ze het goed gedaan heeft omdat ze de bal gewoon echt niet leuk vind en er zelfs soms bang van is! Wat jij met de bal doet, doe ik bij haar met een beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:35

De ontvanger bepaalt uiteindelijk de waarde van de beloning :)

't Kan dus zijn dat je meerdere honden hebt, en alle honden verschillend beloont :)