Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
klomp schreef:Tiffany: je haalt me steeds de woorden uit mijn mond![]()
rockwitch schreef:Tiffany ik zeg toch niet dat jou hond aggresief is, ken heel jou hond niet. Ik zeg alleen dat honden die met meer agressie, en wederom bedoel ik hier niet mee slaan en schoppen ofzo is opgevoed zal dit ook eerder zelf als gedrag laten zien. En heus niet bij elke hond, maar over het algemeen.
WildWings schreef:Voordat ik dit topic uit m'n Eigen berichten ga gooien (sommige mensen hier werken echt in op m'n laatste zenuw, zegmaar) nog een paar korte dingen;
- Het doel heiligt de middelen NIET.
- Dezelfde mensen die hier in dit topic uitspraken doen die duidelijk aangeven dat ze de ballen verstand van lichaams- en hondentaal hebben, roepen vervolgens dat hun hond o-zo-gelukkig is- maar een hond opgevoeld met geweld en angst zal altijd anders reageren dan een hond opgevoed met geduld.. mensen die de ballen verstand van lichaams- of hondentaal hebben zullen dat echter nooit zien.
Ik vind het altijd zo geweldig dat mensen met "dezelfde hippe train" manier altijd gelijk moeten hebben. Mijn honden reageren beter op vreemde situatie's dan honden die zijn getraint met een koekiee training.
- Een correctie is prima, maar sommige mensen hier lijken te denken dat een correctie per definitie (lichamelijk) geweld moet bevatten. Onzin. Een correctie kan geweldloos zijn, maar evengoed ontzettend duidelijk. Een voorbeeld daarvan is zindelijkheidstraining waarbij het dier steeds weer op de 'goede' plek wordt gezet en daar wordt beloond wanneer hij z'n behoefte doet- geen geweld, maar wel een correctie want 'hier mag het wél'. Of denk aan het tijdelijk wegnemen van de aandacht voor het dier, slecht gedrag negeren..
Als je een "verknipte" rottweiler in huis neemt van een maand of 10 (zo'n 45 kilo) piep je wel anders als dat in je arm hangt... gewoon negeren![]()
- Als mens ben je beduidend intelligenter dan een hond. En als je dan zo verdomde slim bent, is het logischer dat jij hondentaal leert dan dat je verwacht dat je hond mensentaal leert. Immers, als je hond mensentaal zou begrijpen, zou je gewoon tegen hem kunnen zeggen 'joh, doe dat eens ff niet' en zou dat genoeg zijn. Of zeggen 'hee, daar is de WC voor, op de pot zitten en doortrekken na gebruik!' en je hond met stickertraining zindelijk kunnen maken.. Of zou je hem uren later nog op zijn flikker kunnen geven voor iets wat veel eerder gebeurde en hij zou het nog snappen... echter snapt een hond al dat niet. Die praten jouw taal niet.
Jij kan je wel verdiepen in hondentaal.. doe dat dan ook.. want dan zul je weten dat in het nekvel grijpen en tegen de grond aan drukken tot een hond piept, wel een erg bizarre 'straf' is... en wie honden- en lichaamstaal begrijpt heeft het stukken makkelijker met het opvoeden van zijn of haar hond.. want je zit direct al veel meer op één lijn en bent direct al heel duidelijk voor je hond, zonder dat daar bezems, barkrukken, schoenen, prikbanden, slipkettingen, harde nekvelgrepen of 300 andere harde methodes aan van pas hoeven te komen.
Als jij zo verdomde slim bent met je hondentaal, snap je ook dat een hond van nature niet zit, afgaat, aan de voet gaat, hindernisjes springt. En je noemt hier dingen waarvan ik je nog gelijk geef ook maar ik niet weet waar je het vandaan haalt![]()
- Dezelfde persoon die zegt geen hondentaal te willen leren, zegt wel dat een hond vooral behoefte heeft aan duidelijkheid. Maar hoe geef je een hond nou méér duidelijkheid dan hem in zijn eigen taal te benaderen?
Corrigeren als hij wat fouts doet, belonen bij gewenst gedrag... best simpel.
- Duidelijkheid is gewoon grenzen stellen. En grenzen stellen kan volledig geweldloos.
- Een puppy is een puppy en speelt wél. En natuurlijk worden tijdens het spelen de grenzen verkend.. maar opnieuw: grenzen stellen kan je als eigenaar heel goed doen zonder geweld te gebruiken.
Een puppy speelt niet, een puppy leert jagen, bijten en doden op het o zo schattige knuffelbeertje wat wij voor hem kopen. Zodra jij je er mee bemoeid wordt het een dominantie spel. Mensen willen geloven dat de hond "speelt" omdat het zo schattig is![]()
- Een moederhond die haar pups in het nekvel grijpt en tegen de grond drukt tot ze piepen is gedragsgestoord. Het is abnormaal gedrag.
Ik weet niet hoeveel nesten jij al hebt gezien? Maar als de pups ouder worden en ze gaan moeders bijten heb ik bij alle nesten gezien dat pups gewoon een correctie krijgen. Een moederhond die over zich heen laat lopen en zich laat bijten kent de "taal" niet dat is pas gedrags gestoord.
- Geweld word in roedels helemaal niet zoveel gebruikt. Althans: lichamelijk geweld. Lichaamstaal zelf doet toch meestal alles, weinig kans dat er vaak een echte beet uitgedeeld wordt in de roedel, zover komt het vaak niet.
Welnee![]()
- Natuurlijk spreekt buiten niet iedereen honds.. maar als jij je hond gewoon góed opvoed is dat geen probleem- en opvoeding moet vooral duidelijk zijn, daar zijn we het wel overeen- en duidelijk ben je, als je dezelfde taal spreekt als je hond.. maw, 'honds'.
Jij beweerd dat ik mijn honden niet goed opvoed, ooit het resultaat gezien? Nee dan kan je daar ook niet over oordelen.
Het is zo jammer dat mensen hier hun oogkleppen voorhouden en denken dat iets goed is 'omdat het werkt'. Er zijn zoveel methodes 'die werken' maar die óf erg risicovol zijn, óf negatieve bij-effecten hebben.. en zoveel harde methodes die best wel werken, maar die ook zoveel zachter hadden gekund en net zo goed hadden gewerkt! Waarom zou je hard zijn als zacht net zo goed werkt, en zacht eerlijker (en zelfs soms veel duidelijker..) is tegenover je dier?
rockwitch schreef:Ik heb het vermoeden dat je mij bedoelt met mensen die een papiertje halen omdat ze 3 video's van wolven hebben bekeken.
Nou sorry maar ik ben ook al 4 jaar bezig, waarvan ik al zo'n 3 jaar op een hondenschool rondloop, zelf les geef. Zelf daar de probleemhonden krijg en zelf dat dus ook moet oplossen, met positief resultaat.
Ik heb al heel veel honden met karakter tegenover me gehad, ook eentje die tegen me stond te grommen en te blaffen en zodra ik hem aan wilde raken werd ie helemaal link. Nu kan hem bij wijze van spreken dubbelvouwen en hij staat alles toe. Zonder ooit maar 1 schreeuw, klap, schop of wat dan ook. Geen nekvellen gepakt, geen neuzen vastgepakt.
Maar goed jullie geloven mij schijnbaar toch niet, dus ik ga hier verder niet meer op in. Ik weet gelukkig dat mijn methode heel erg goed werkt en ik weet ook dat er mensen zij die altijd vast blijven hangen in het oude en niet willen geloven dat er andere, vriendelijkere methodes zijn die nog veel beter werken.
Citaat:stelling 1
- Een moederhond die haar pups in het nekvel grijpt en tegen de grond drukt tot ze piepen is gedragsgestoord. Het is abnormaal gedrag.
Citaat:reactie:
Ik weet niet hoeveel nesten jij al hebt gezien? Maar als de pups ouder worden en ze gaan moeders bijten heb ik bij alle nesten gezien dat pups gewoon een correctie krijgen. Een moederhond die over zich heen laat lopen en zich laat bijten kent de "taal" niet dat is pas gedrags gestoord.
Rosita schreef:Citaat:stelling 1
- Een moederhond die haar pups in het nekvel grijpt en tegen de grond drukt tot ze piepen is gedragsgestoord. Het is abnormaal gedrag.Citaat:reactie:
Ik ga niet nog even door deze discussie heen hoor, maar bovenstaande stelling is doodgewoon correct. Never nooit plukt een moederhond aan een nekvel of gooit een pup op de rug. Als je dat denkt dan heb je echt nog veel te leren. Of dat dan ook meer zegt over verdere reacties, daar zal ik me buiten houden.
En ja, ik heb al heel wat nesten honden gefokt.