Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:33

anneliesdj schreef:
Ik zeg ook niet dat ze er horen...
Zij zegt dat ze niet kunnen overleven, bij ons liepen 15 jaar later nog zwart/wit gevlekte konijnen in het bos dus die konden duidelijk wel overleven, geloof dat het er ook alleen maar meer zijn geworden :=

Citaat:
Ik denk dat dit per konijn heel erg verschilt ook al kunnen ze overleven een zwart wit konijn hoor niet in het bos

eh...?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:38

Citaat:
Ik denk dat dit per konijn heel erg verschilt ook al kunnen ze overleven een zwart wit konijn hoor niet in het bos

Dat heb ik opgevat als 'een zwartwit konijn kan niet overleven in het bos' maar misschien is ze een 't' vergeten?
Ach wat dan ook, volgens mij hadden ze het prima naar hun zin en de buizerd's hebben nog nooit zo'n makkelijk maaltje gehad :P

pinuts

Re: Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:50

ach zie t een beetje als muizen voeren aan een slang;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:44

Vind ik niet pinuts.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:56

Heb niet alles gelezen, maar het is in Nederland ( en in de rest van Europa ook) TEN STRENGSTE VERBODEN om dieren uit te zetten. Als het zo'n terror konijn was, had hem dan laten inslapen.
Heel onproffessioneel van een DA om dit advies te geven.
Het uitzetten van dieren die ergens niet horen, kan allerlei ziektes overbrengen op de bestaande populatie.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:05

Wij hebben vroeger weleens een aantal konijnen over het hek gezet bij de kinderboerderij.
Maar daar groeven ze zich gewoon onder het hek door het bos in.
Jaren later zag je echt tig witte konijnen met zwarte oren daar lopen.
Die hebben het dus zeker gered en zich flink voort geplant :+

Vorig jaar heeft er ook iemand een stuk of 6 konijnen of meer los gelaten op de manege hier, daarvan hebben er een aantal zich gekruist met de wilde konijnen die er al zaten en de rest liep op het veld gras te eten. Hiervan zijn er niet echt heel veel meer over nu volgens mij. Ze hebben wel een fijne zomer gehad zo lekker vrij buiten met een stuk of 20 soort genoten. Vraag me af wat ze liever habben. 10 jaar in een hok gepropt zonder aandacht of een jaar lekker vrij buiten.

Wij hadden vroeger ook een vals konijn, deze had het daar in dat bos een stuk fijner denk ik als je de populatie een paar jaar later zag daar :+ :P

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 01:24

Las ik nu ergens dat een konijn in een holletje kruipt wanneer het regent :D

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:17

Ik zal wel even alle konijnen op de kinderboerderij in het bos neerzetten, eens even kijken hoeveel er overleven ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:31

ik bedoelde dat een zwart wit konijn misschien prima kan overleven in het bos, maar ze horen er niet dat is pure fauna vervalsing!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:35

Een konijn kan echt wel overleven hoor, die beesten zijn niet achterlijk. Brokken zijn echt niet noodzakelijk, wij voeren ze alleen maar groenvoer.
Jaren geleden heeft mn opa zn tamme konijnen uit het konijnenweiland (hij had een soort tuin, met een hek, en inloophokken) losgelaten in het park. Nu, en dat is ruim 7 jaar later, lopen ze er nog steeds, alleen iets meer :D Alle witte zijn wel uitgestorven volgens mij, maar de bruine en zwarte overleven prima :) Ze fokken lekker door

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:48

Dan vraag ik me toch af waar alle deskundigen het vandaan halen. Zeker uit hun duim... :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:01

Wat beweren deskundigen dan?

Bij mijn weten is er niet voor niets de uitdrukking: Fokken als konijnen.
Konijnen fokken met heel veel jonge konijntjes tegelijk en heel vlot achterna. Dat komt omdat ze veel natuurlijke vijanden hebben, dus voor de overleving van de soort is het belangrijk dat ze veel jongen krijgen om de kans op overleven van de soort zo groot mogelijk te maken.

Ik denk dat konijnen vroeger in de natuur niet zo oud werden gemiddeld genomen. Als je het zo bekijkt, dat kan het natuurlijk gezien worden als dierenmishandeling als je een konijn loslaat waardoor hij grotere kans heeft ten prooi te vallen aan natuurlijke, en minder natuurlijke vijanden, terwijl hij veilig in een kooitje misschien wel 7 of 10 jaar had kunnen worden.

Maar of het konijn daarmee gelukkiger is?

Hier is een zwaar ongelukkig konijn vrijgelaten, was misschien beter geweest het los te laten op een beschermt konijnenterrein, maar verwacht niet dat het dier van de honger omgekomen zal zijn omdat het geen krachtvoer kreeg...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:03

sunny_l0ve schreef:
Dan vraag ik me toch af waar alle deskundigen het vandaan halen. Zeker uit hun duim... :+

Overleven op welke termijn bedoel je dan... alle konijnen gaan ooit dood hoor. Maar idd net wat joyce B zegt, liever een wat korter fijn leven dan 10 jaar kunnen worden en ongelukkig in zo'n hokkie zitten. Het gaat om de kwaliteit van leven, niet om de kwaliteit.
En eten vinden kunnen ze wel hoor. Die beesten eten zo goed als alles :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:04

En de commercie vaart er wel bij. Speciale konijnen bedjes ;-) Voer voor te dikke konijnen. :D

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:21

joyce B schreef:
Wat beweren deskundigen dan?

Bij mijn weten is er niet voor niets de uitdrukking: Fokken als konijnen.
Konijnen fokken met heel veel jonge konijntjes tegelijk en heel vlot achterna. Dat komt omdat ze veel natuurlijke vijanden hebben, dus voor de overleving van de soort is het belangrijk dat ze veel jongen krijgen om de kans op overleven van de soort zo groot mogelijk te maken.

Ik denk dat konijnen vroeger in de natuur niet zo oud werden gemiddeld genomen. Als je het zo bekijkt, dat kan het natuurlijk gezien worden als dierenmishandeling als je een konijn loslaat waardoor hij grotere kans heeft ten prooi te vallen aan natuurlijke, en minder natuurlijke vijanden, terwijl hij veilig in een kooitje misschien wel 7 of 10 jaar had kunnen worden.

Maar of het konijn daarmee gelukkiger is?

Hier is een zwaar ongelukkig konijn vrijgelaten, was misschien beter geweest het los te laten op een beschermt konijnenterrein, maar verwacht niet dat het dier van de honger omgekomen zal zijn omdat het geen krachtvoer kreeg...

Het gaat niet alleen om het krachtvoer.
Konijnen eten dingen waar ze behoorlijk ziek van worden. Krijgen gigantische diaree. Sterven.
Konijn leeft gezellig tussen de andere, niet geënt. Breekt Myx uit.. jouw konijn krijgt het ook.. Leuk zeg, zo'n eind.
Maar wacht even, jouw konijn kan óók ziektes in die populatie brengen!
Gezellig tussen de wilde konijnen.. oliebol over een jaar of wat hebben we geen wilde konijnen meer omdat men hun konijn maar gewoon dumpt.

Want voor het konijn is het niet zielig.
Maar voor de hond, het paard, de kat enzovoort wel.

Asjeblieft, leg dat me uit! Ik snap die logica écht niet!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:22

verootjoo schreef:
sunny_l0ve schreef:

Overleven op welke termijn bedoel je dan... alle konijnen gaan ooit dood hoor. Maar idd net wat joyce B zegt, liever een wat korter fijn leven dan 10 jaar kunnen worden en ongelukkig in zo'n hokkie zitten. Het gaat om de kwaliteit van leven, niet om de kwaliteit.
En eten vinden kunnen ze wel hoor. Die beesten eten zo goed als alles :j

Ik kan jouw ook dingen geven die niet goed voor je zijn, waar je van aan de diaree gaat, waar je teveel vocht van krijgt, niet goed kan verwerken.
Maar eten zal je het, want er is geen keus..
Ja, dan vreet jij ook zo goed als alles.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:23

Voorzover ik weet zijn de konijnen bij ons op de kinderboerderij anders dolgelukkig, en nee, die worden niet constant in een klein hokkie opgesloten. Waarom niet een lang,gelukkig leven met een groot hok dan een kort, stressvol leven in het wild?

Mijn keuze is al gemaakt....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:31

sunny_l0ve schreef:
Voorzover ik weet zijn de konijnen bij ons op de kinderboerderij anders dolgelukkig, en nee, die worden niet constant in een klein hokkie opgesloten. Waarom niet een lang,gelukkig leven met een groot hok dan een kort, stressvol leven in het wild?

Mijn keuze is al gemaakt....

stressvol leven in het wild _O-. Kom op hé, zijn sommige mensen hier vergeten dat wij ooit een konijn uit het wild hebben gehaald om ze in huis te nemen en in een hokje te stoppen. Ze komen niet vanzelf tam. En onze konijnen zijn trouwens nooit aan de diarree geweest, ondanks dat ze vanalles eten, gewoon wat de pot bij ons schaft eigenlijk. Tis maar net wat ze gewend zijn.

Mijn keuze is ook al gemaakt :) Laat zo'n konijn van de TS lekker los, wordt ie veel blijer van.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:43

Ja, tegenwoordig heeft het konijn een stressvol leven in het wild.
De periode dat wij 't konijn uit t wild gehaald hebben (gosh, wat een vergelijking, alles hebben wij uit het wild gehaald maar goed) is al zo lang geleden dan er van alles veranderd is aan het gedrag en aan de natuur.
Ja, het is nu stressvol voor konijnen.

Nou meid, dan heb jij super konijnen, gefeliciteerd! Het gaat om het ALGEMEEN. In het algemeen kon een konijn niet tegen al het groenvoer, dat die van jouw dat wel kan, fijn.
In het algemeen hersteld een breuk van een paardenbeen niet goed, gebeurt dat bij jouw, dan is het een uitzondering.
Honden kunnen slecht tegen chocola en kunnen er aan sterven. Dat die van jouw dat dan net toevallig niet doet, is mooi meegenomen.

Moet ik nog even doorgaan met voorbeelden?

Ik heb trouwens nog steeds niet gehoord waarom een konijn wel mag worden gedumpt, maar een hond/paard/kat, noem het op, niet?
Die hebben we ook ooit uit het wild gehaald hoor ;).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:48

ja dat snap ik ook wel. Voor mij is trouwens een hond/paard/kat niet echt anders dan een konijn. En ik ben er van overtuigd dat deze ook overleven in het wild, maar een paard is doorgaans wat groter dus dat zou levensgevaarlijk zijn om die los te laten in het bos. Die vergelijking gaat natuurlijk nergens over.

Over het algemeen zijn konijnen KNAAGdieren en eten dus groenvoer. Ja koolsoorten kunnen ze niet goed hebben, maar dat vinden ze ook niet in het wild, tenzij ze een moestuin gaan plunderen. En honden vinden ook geen chocola in het wild, dus waar je die vergelijking nou weer vandaan haalt :?

Waarom denken mensen toch dat dieren ons nodig hebben om te overleven :? Omdat wij superieur zijn ofzo? Die redden zich echt wel hoor. En ja, soms worden ze wel eens opgegeten door een vos. Maar dat is de natuur; eten en gegeten worden, circle of life ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:12

Volgens mij ging het hier om konijnen. :? Zit echt wel onder BB geplaatst.
Konijn gelukkig in een groot hok?????? Met of zonder soortgenoten.?

En met het eten volg ik het ook niet meer. Maar het leuke van een discussie is ook dat je voor andere ideen open moet kunnen staan.

Maar nu wat anders. Een konijn is zo gebouwd dat ie lekker wendzaam is en hoog kan springen en goed kan horen en ruiken. Wat moet dat beestje met al die zintuigen en kwaliteiten in een hokje?
Is het werkelijk zo erg wanneer een konijn moet vluchten. Dit houd hem fit en alert. Het is een prooidier. In gevangenschap wordt hun al die functies ontnomen. Wanneer in het wild het gevaar geweken is gaan ze weer vrolijk verder met eten luieren of vechten of drinken. Breekt zo lekker de dag ;-)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:19

En daarvan zou een tam konijn vrolijk worden Dinopino?

Waarom ik er zo slecht voor open sta, is omdat ik hier zelf allemaal van die dumpertjes gehad heb. En stuk voor stuk waren ze meer dood dan levend. En niet door prooidieren maar gewoon omdat ze zich niet konden redden in de natuur.
Het is algemeen bekend dat het niet goed is om konijnen in het wild te dumpen. Het is niet voor niks verboden ;).
In een groot hok, met soortgenoten natuurlijk!

Mijn konijnen kunnen springen, rennen, graven enzovoort.
Jij vind het ontnomen worden, ik vind het rust geven.
Een tam konijn is nou eenmaal zo gedomestiseerd dat het niet meer geschikt is voor de natuur!

@verootje, jij vind het een idiote vergelijking. Ik niet. Dat gaat ook om dieren en ook konijnen kunnen behoorlijke schades aanrichting, net als een paard in het bos.

Je weet dat ze van teveel eiwit rijkgras ook behoorlijk aan de race kunnen gaan? Dat dat dus niet alleen maar door koolsoorten hoeft te komen?

En nogmaals, alle leuke ziektes, jagers (die trouwens wel veel werk hebben door al die 'natuur bewuste' mensen.), vergif etc. is voor een konijn geen leuk leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:27

die van ons is ook zo hels... je kan m wel oppakken maar voeren moet je echt niet zomaar doen.

mn ouders gingen toen op vakantie en ik moest m voeren.. wist ik veel. dus ik hand+voer in het hok en HAP!
poedersuiker..... :+
die is ook niet helemaal 100% (houdt zijn kop scheef) denk dat ie ooit een hersenbloeding heeft gehad als jong konijntje. Als we m loslaten in de huiskamer is ie wel lief maar ik pak m echt niet op!!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:33

oef jagers die te veel werk hebben. Hier hebben ze zo weinig te schieten dat hier zelfs een boer is die geen hond meer kan hebben. Ze worden telkens afgeschoten. Waarom denk je dat er een vos bij me was. Die vind gewoon geen eten mee. Dus het laatst met wie je medelijden hoeft te hebben zijn de jagers. Die schieten maar wat graag wat dood en hier wordt voor het schietrecht ook lekker veel betaald.. Nikki jouw konijnen beschikken niet over het voer wat een konijn normaal in de natuur vind. En in de natuur zijn er geen moestuinen. Of jij konijnen opvangt die reeds vermingt zijn voordat ze losgelaten werden weet ik niet. Konijnen kunnen zich onderelkaar ook prima toetakelen daar heb je niet eens andere dieren voor nodig.

Ik vergelijk het altijd met het houden van een kat. De kans dat ie buiten door een auto wordt overreden is groot wanneer die vrij mag rondstruinen. Je kunt er ook voor kiezen om hem altijd binnen te houden. Daarin heeft iedereen zijn eigen mening waar die zich bij lekker voelt.

overigens ik ben nog steeds niet voor het loslaten van konijnen in de natuur maar ik ben het niet eens dat het altijd slechter is voor een konijn.

viva la nogwat konijnen hebben er een hekel aan om opgepakt te worden. En zo'n grote hand voor je snuitje is ook heel bedreigend wanneer je geen kant opkunt. In de natuur worden konijnen ook opgepakt maar dat betekend wel de dood.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:35

@ Nikki; ik ben het hier toch niet helemaal mee eens. Zo te horen hebben jouw konijnen het ontzettend leuk, en hoeft het niet zo zeer beter. Ik heb al een aantal keer konijnen (van vriendinnetjes, buren etc. ) gekregen die hun hele leven in een heel klein hokje hadden gezeten. Deze liet ik dan eerst een tijdje in een ren, en dan zag je hoe ze opleefde en hoe beter ze voor zichzelf gingen zorgen. Ze gingen holen graven ter bescherming en maakte de ren eigen door bijv. stro te verplaatsen naar de plek waar ze wilde.
Na drie weken zette ik dan de ren open, en dan gingen ze op pad maar konden terug in hun ren als ze dat wilde. Deze konijnen waren oud maar leefde nog een hele poos. Nu heb ik een konijn wat al drie jaar buiten loopt(haar vriendinnetje heeft vorige week een ongeluk gehad en is overleden) en dat gaat ontzettend goed.
konijnen zijn als ze tam zijn ook helemaal niet leuk, ze zijn bijna altijd zenuwachtig en stresserig als je ze oppakt. En ik vind een opgesloten beest echt niks aan.