joyce B schreef:Wat beweren deskundigen dan?
Bij mijn weten is er niet voor niets de uitdrukking: Fokken als konijnen.
Konijnen fokken met heel veel jonge konijntjes tegelijk en heel vlot achterna. Dat komt omdat ze veel natuurlijke vijanden hebben, dus voor de overleving van de soort is het belangrijk dat ze veel jongen krijgen om de kans op overleven van de soort zo groot mogelijk te maken.
Ik denk dat konijnen vroeger in de natuur niet zo oud werden gemiddeld genomen. Als je het zo bekijkt, dat kan het natuurlijk gezien worden als dierenmishandeling als je een konijn loslaat waardoor hij grotere kans heeft ten prooi te vallen aan natuurlijke, en minder natuurlijke vijanden, terwijl hij veilig in een kooitje misschien wel 7 of 10 jaar had kunnen worden.
Maar of het konijn daarmee gelukkiger is?
Hier is een zwaar ongelukkig konijn vrijgelaten, was misschien beter geweest het los te laten op een beschermt konijnenterrein, maar verwacht niet dat het dier van de honger omgekomen zal zijn omdat het geen krachtvoer kreeg...
Het gaat niet alleen om het krachtvoer.
Konijnen eten dingen waar ze behoorlijk ziek van worden. Krijgen gigantische diaree. Sterven.
Konijn leeft gezellig tussen de andere, niet geënt. Breekt Myx uit.. jouw konijn krijgt het ook.. Leuk zeg, zo'n eind.
Maar wacht even, jouw konijn kan óók ziektes in die populatie brengen!
Gezellig tussen de wilde konijnen.. oliebol over een jaar of wat hebben we geen wilde konijnen meer omdat men hun konijn maar gewoon dumpt.
Want voor het konijn is het niet zielig.
Maar voor de hond, het paard, de kat enzovoort wel.
Asjeblieft, leg dat me uit! Ik snap die logica écht niet!