Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Re: Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:58

Nooit geloven wat de leverancier zelf over het voer vertelt ;) die mannen zouden nog beweren dat Olifanten konden vliegen 100 jaar geleden, als hun voeding daardoor beter verkoopt. En dan weten ze het nog zo te zeggen, dat je het zelf gelooft ook... sta je binnen de kortste keren zelf te verkondigen dat je vliegende olifanten gezien hebt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:01

ik heb ook wel eens begrepen dat wanneer je vlees voert je heel goed moet opletten of je hond wel de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen binnen krijgt. Want er gewoon maar suplementen bijvoeren kan erook voor zorgen dat jehond veel te veel binnen krijgt. Dan is het mischien voor een hoop mensen een stuk beter om gewoon brok te voeren, maar dan wel van goede kwaliteit natuurlijk.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:10

Te veel of te weinig vitaminen is inderdaad niet goed, maar het is moeilijk om die grenzen op te zoeken. Veel vitaminen worden gewoon uitgeplast wanneer er te veel in het lichaam zitten, en in verse voeding zitten doorgaans genoeg vitaminen om in de dagelijkse behoefte te voorzien. Je moet alleen genoeg afwisseling bieden aan je hond.

Het is net hetzelfde bij brok. Je kan de ideale voeding hebben, maar na twee jaar toch een zieke hond krijgen. Een klein te kort of te veel merk je in het begin niet, maar wel na verloop van tijd. Als je dus regelmatig afwisselt, of je geeft nu en dan extra's die de tekorten aanvullen, dan is er geen probleem meer.

En vergeet niet: wij mensen hebben ook onze "ideale voedersamenstelling"... maar ik ken maar bitter weinig mensen die hier rekening mee houden (ik zelf bijvoorbeeld ook niet) maar dat wil daarom nog niet zeggen dat je binnen een maand dood neer valt. Het is een kwestie van tijdig de tekorten op te merken en deze aan te vullen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:18

Ashkerlon schreef:
Nooit geloven wat de leverancier zelf over het voer vertelt ;) die mannen zouden nog beweren dat Olifanten konden vliegen 100 jaar geleden, als hun voeding daardoor beter verkoopt. En dan weten ze het nog zo te zeggen, dat je het zelf gelooft ook... sta je binnen de kortste keren zelf te verkondigen dat je vliegende olifanten gezien hebt.

Het was niet bedoelt als waarheid Ashkerlon, tuurlijk vinden vertegenwoordigers hun eigen merk het best...
Maar hij heeft absoluut gelijk dat er VLEES als eerste ingrediënt in moet zitten en dat bij bijv. RC niet het geval is!
Afijn, uiteindelijk wist ik te veel naar zijn zin en droop ie af. Ik geef mijn honden natuurlijk vers voer en weet, mede door onze eigen merken brok, redelijk goed wat wel en niet goed is, maar daar had ie niet helemaal van terug :x

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:21

liedje89 schreef:
ik heb ook wel eens begrepen dat wanneer je vlees voert je heel goed moet opletten of je hond wel de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen binnen krijgt. Want er gewoon maar suplementen bijvoeren kan erook voor zorgen dat jehond veel te veel binnen krijgt. Dan is het mischien voor een hoop mensen een stuk beter om gewoon brok te voeren, maar dan wel van goede kwaliteit natuurlijk.

Plus dat je met echt versvlees voeren ook rekening moet houden met bepaalde percentages bot, orgaan en spiervlees etc. Het is een studie op zich, voor mensen die echt alles zelf willen doen.
Ik geef Bobby noodgedwongen wel helemaal vers, maar vind het soms best ingewikkeld, vooral de afwisseling hierin zorgt als het goed is samengesteld voor een voorkomen van tekorten.
Bij Femi neem ik geen risico, tenminste, die krijgt gewoon Carnibest en daar zit alles standaard in...

Net wat Ashkerlon zegt: je ziet echt niet direct aan je hond of je wel of niet goed voert, maar moet op blijven letten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:21

corine1981 schreef:
liedje89 schreef:

Plus dat je met echt versvlees voeren ook rekening moet houden met bepaalde percentages bot, orgaan en spiervlees etc. Het is een studie op zich, voor mensen die echt alles zelf willen doen.
Ik geef Bobby noodgedwongen wel helemaal vers, maar vind het soms best ingewikkeld, vooral de afwisseling hierin zorgt als het goed is samengesteld voor een voorkomen van tekorten.
Bij Femi neem ik geen risico, tenminste, die krijgt gewoon Carnibest en daar zit alles standaard in...

Net wat Ashkerlon zegt: je ziet echt niet direct aan je hond of je wel of niet goed voert, maar moet op blijven letten.

Juist omdat het niet direct opvalt is het een hele kunst, als je een hond te weinig voert of te veel kwa calorieen merk je dat veel sneller. maar ik vind het soms een beetje vreemd dat er mensen zijn die niks van brok moeten hebben omdat het voor iemand die er niet veel verstand van heeft heel moeilijk is om op een goede manier helemaal vers te voeren.

Ik denk trouwens ook dat wat je je hond precies moet voeren per hond ook nog wel verschild. onze hond doet het heel slecht op rc bijv, terwijl ik ook veel honden ken die het er wel goed op doen. nze hond kan ook absoluutniet tegen rawhide kluiven, die kan echt alleen van die granen kluiven en schapen oren hebben.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:44

Liedje, zo moeilijk is vers voeren niet hoor. Ik barf zelf (nog) niet, ik geef dus gewoon kvv. Is al samengesteld en compleet. Het voer wat ik voer wordt door een stel zelf gemalen en samengesteld en wordt niet op mega grote schaal gedaan. Ze malen ook verschillende soorten vlees. De ene keer lam, andere keer rund, dan weer paard. Op die manier wissel je in principe ook af en krijgen ze ook afwisselende soorten vlees binnen. Als je altijd alleen lam en rijst voert, krijgen ze best wel eenzijdige voeding.

Carnibest heeft naar mijn weten altijd één samenstelling. Tuurlijk als je heel diep graaft zul je wel kleine verschillen tegenkomen, maar de basis is hetzelfde. Dán zou ik er wel voor kiezen om zo nu en dan een ander merk kvv te voeren tussendoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:53

Welk merk voer jij dan Xono? Was me idd opgevallen dat je er veel van weet, en dr ookinteressant en aannemelijk over kan vertellen, laat ik zo zeggen het intereseerd mij.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:11

Het is merkloos :D Ik haal het bij mensen die sinds kort naar Haule verhuisd zijn, er komen binnenkort wel verschillende verkooppunten in Nederland, ze hebben er sowieso 1 in Utrecht geloof ik.

Ach, ik ken ook nog maar the tip of the iceberg, maar ik vind voeding wel machtig interessant :D Ik vind het voeren van mijn beesten ook 1 van de leukste dingen om te doen hoor :j Ze genieten er zo van :+:

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:18

Dat is zeker leuk om te zien, hoe ze reageren op VV.
Ik geef Femi verschillende smaken CB en vaak krijgt ze HB en vlees wat ik over heb van Bobby erbij. Je kán haar ook niet onverschillig doorvoeren met 1 en dezelfde smaak want dan houdt het gewoon een keertje op :x
Dat is ook waarom brokken o.a. niet werken _O- Madam kieskeurig.

KVV is idd makkelijker dan compleet zelf samenstellen, maar dat laatste is wel weer een uitdaging om te doen, schroom alleen dan ook niet om te vragen ;)

Succes met je keuze Chiqa, ik ben wel benieuwd wat het gaat worden.
Ik heb hier veel klanten die vers vlees met FarmFood afwisselen, dat gaat goed, zou denk ik ook, voor de rust in de spijsvertering een geperste brok naast evt vers vlees geven!!

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:51

XoNo schreef:
Het is merkloos :D Ik haal het bij mensen die sinds kort naar Haule verhuisd zijn, er komen binnenkort wel verschillende verkooppunten in Nederland, ze hebben er sowieso 1 in Utrecht geloof ik.

Ach, ik ken ook nog maar the tip of the iceberg, maar ik vind voeding wel machtig interessant :D Ik vind het voeren van mijn beesten ook 1 van de leukste dingen om te doen hoor :j Ze genieten er zo van :+:

Daar heb ik ook van gehoord en heb ze gemaild ;) Ben ook geinteresseerd!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:59

Eventueel heb ik wel een telefoonnummer voor je (per pb)?
Ik ga morgen weer 60kg ophalen :j

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:24

XoNo schreef:
Eventueel heb ik wel een telefoonnummer voor je (per pb)?
Ik ga morgen weer 60kg ophalen :j

Ik heb wel een site van hun van hun kennel, maar je mag het tel nr ook wel pben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:59

Ik wil hier toch nog even op terugkomen.
Hebmij verdiept in andere voders, met name dus Cavom en FarmFood, echter
in beide voeren komen geen glucosamine voor, alleen in de voeren van RC!

Hoe belangrijk is dit middel voor de opgroeiende botten van een hond?
Vind het zo opvallend dat het vrijwel in geen een voersoort terug te vinden is
behalve dus RC.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:32

XoNo schreef:
Volgens mij gaat nutro gewoon door hoor :j

Ik ben benieuwd hoe je hond erop reageert. Wat betreft glucosamine, dit hoef je niet bij te voeren hoor :) Het is een aminosuiker en als je hond gezonde, goed verteerbare eiwitten binnenkrijgt, dan kan zij deze prima zelf aanmaken :j Het is zo dat oudere honden vaak moeite hebben met het aanmaken van glucosamine, vandaar dat het bijgevoerd wordt, maar in jouw geval is het helemaal niet nodig.

Ik heb een teef van 3 met lichte HD en die voer ik ook geen glucosamine bij, omdat ze zelf nog goed in staat is om kraakbeen aan te maken van de goede eiwitten die ik haar voer.

Dus als dat de enige reden is om nog niet over te stappen, dan zou ik me nog maar even goed over deze stof laten informeren, mijns inziens is het niet nodig. Mocht je het toch nodig vinden, dan zijn er altijd voldoende supplementen beschikbaar waar de juiste verhouding glucosamine en chondroitine in zit :j

Ter herinnering. Hier ben ik het volledig mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:25

Thanks ben alleen tot nu toe alleen nog geen geruststellende informatie tegen gekomen dat beide supplementen niet noodzaklijk zijn, of dat ze aangemaakt worden door de hond zelf.
Vandaar mn twijfels :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:51

Oud topic, maar na dit topic ben ik tot mijn nieuwe keus hondenvoer gekomen, zonder had ik het wel erg moelijk gevonden.
Wel grappig dat ik dus eigenlijk nog geen idee had wát de keus zou worden, maar het bewijs staat hier nu in huis, 15 kilo Farmfood.
Het ruikt naar paardenbrokken, heel wat anders dan de overheerlijke geur van de Royal Canin puppenbrokken die ze kreeg.
Ik zie nu dat je drie manier heb om over te schakelen, ik ga zelf voor de Farmfood methode, namelijk 5 dagen vuile pens KVV en daarna zou je de brok kunnen geven.
Zat nog even te twijfelen om het direct te geven maar ze kan wel een darmreiniging gebruiken denk ik.
Over het algemeen reageerd ze soms best heftig op een totaal nieuw voedingsproducht dus in een keer overgaan lijtk me geen goed idee.
Wil jullei bedanken voor jullei meedenken, ik heb nog een klein bodempje RC staan, als dat op is ga ik over op de 5 dagen vuile pens en compleet verse pens.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:16

Wat goed dat je nu een keuze hebt gemaakt en ik denk ook een goede keuze.
Het is vaak een kwestie van proberen want waar de ene het goed op doet doet de ander het misschien niet goed op.
Heel veel succes en hou ons op de hoogte.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 08:57

Vind het een goede keuze Chiqa! Hopelijk doet ze het er goed op.

Ja, 5 dagen vuile pens is een idee. Ik ben met Indy destijds van Cavom naar Farmfood over gestapt, niet een mega grote stap, maar ik heb dat gewoon een week lang met elkaar gemengd en de verhoudingen elke keer bijgesteld. Zij is ook erg gevoelig op haar darmpjes, maar ze is niet 1 keer aan de diarree geweest.

Ik heb geen ervaring met overstappen icm vuile pens. Je leest het wel vaker en het werkt ook als een soort probioticakuurtje.

Wel handschoentjes aan bij voeren en een knijper op je neus ;) (bij de vuile pens dan he? :P)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:56

Let wel op met pens hoor!
De reactie van beide honden hier op vuile pens is namelijk juist dat ze aan de diaderrie raken... En die staan nb al op vers voer!

Denk dat FF goede keuze is, en ook nog redelijk betaalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:22

Ik weet het, pens stinkt :P Maar mijn hond krijgt dit al van kleins af aan, meestal de compleet versie van Rodi of Smuldier, en de eerste keren was ze er ook lekker van aan de diarree.
(Begon dan met een drol met zo'n vlies dr omheen) maar nu is ze het gewent.
Leuk om dan toch op FF uit te komen, dankzij jullie anders had ik niet geweten wie me had moeten overtuigen :)
Leuke van alles is dat ik in het begin van dit topic nog argwanend was over dat voer :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:40

Argwanend is niet verkeerd :) Dan sta je tenminste ook duidelijk open tegen eventuele nadelen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:43

Ben nu dus 2 weken bezig met Farmfood, maar ben niet tevreden.
Allereerst heeft ze veel ontlasting (Drie grote hopen per dag) en ze is meer gaan ruiken (huid)
Ik hoop dat dit overgaat ze zit er immers nog maar 2 weekjes op, iemand die deze verschijnselen herkent?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:02