Wie weet raad? Nog altijd huidproblemen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:26

Laika schreef:
Omdat mijn york ivm medicatie ook even problemen had met haar eetlust. Heb ik ook Energique gekocht. Mén wat ziet dat er vreemd uit. Het lijkt in de verste verte niet op vlees zelfs!

Ja, dat viel mij ook op. Ik had nog een paar ons Carnibest over en daar heb ik Energique bijgedaan. De Energique heeft een beetje een patekleur, terwijl CB gewoon rood als vlees uitziet. Misschien is het fijner gemalen, of de samenstelling groente-vlees-bot = anders.... ik weet het ook niet. Ik zie dat er ook rijst in zit. Ik weet niet of dat ook in CB zit. Misschien verklaard dat het kleurverschil.

XoNo

Re: Wie weet raad? Nog altijd huidproblemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:08

In CB (de gewone natuurvoeding) zit inderdaad geen rijst. Welke Energique heb je?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:59

nr. 4

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:00

Ik vond het er een beetje uitzien als een voorgegaarde hamburger. Mijn hondjes dachten dat kennelijk ook, want die keken ernaar en keerden weer om :D
Carnibest Kip bevat wel rijst, maar ziet er echt wel gewoon als vlees uit.

Ik heb trouwens nr 1

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:40

Laika schreef:
Ik vond het er een beetje uitzien als een voorgegaarde hamburger. Mijn hondjes dachten dat kennelijk ook, want die keken ernaar en keerden weer om :D
Carnibest Kip bevat wel rijst, maar ziet er echt wel gewoon als vlees uit.

Ik heb trouwens nr 1

Het wordt trouwens wel met een hamburgermachine gemaakt. :D

Ik zag laatst ergens een Link naar, volgens mij het programma Kassa, waar ze proberen uit te vinden wat er nu eigenlijk in hondenvoer zit. De meeste diervoederfabrikanten (99%) doen daar heel geheimzinnig over. Ze zeggen dat ze niet willen dat het "recept" bekend wordt bij de concurrent.
Het kwam er dus op neer dat vrijwel alles wat er in zit aan vlees, echt slachtafval is wat dus niet voor menselijke consumptie meer gebruikt kan worden. Dat ze het voer getest hebben op proefdieren, waarbij ze dus testen met hoe weinig aan dure grondstoffen (duurste blijkt toch nog slachtafval te zijn) de proefdieren net aan gezond blijven. Voor de rest duwen ze er dus goedkopere vulmiddelen in.

Energique kwam in het laatste filmpje naar voren als enige vers vlees fabrikant, die dus gewoon open en bloot liet zien wat er allemaal in "de hamburgers" ging. Dat waren gewoon echt hele stukken vlees. Niet van die samengeperste kippendarmen die in een groot blok bij brokfabrikanten binnen kwamen. De binnenkomst van vlees, de verwerking en het persen van de hamburgers lieten ze gewoon zien.

Het was in ieder geval een heel informatief filmpje. Vandaar dat ik Energique wel eens wilde uitproberen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:53

Oh, zou je dat linkje nog terug kunnen vinden Isabonny? Ik vertrouw dat dan inderdaad niet. Hun 'recept', als het gewoon klopt wat op de verpakking staat, dan is er geen geheim aan, maar kennelijk klopt daar geen moer van.

Waar ik mijn vlees haal, hebben ze me precies laten zien wat er in gaat en hoe het gemaald wordt. Erg gaaf om te zien en zo weet je ook dat het zeer betrouwbaar is wat ze doen en maken :j

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:06

Tja ik kwam op energique vanwege de eetproblemen met mijn york. Als ze niet willen eten ga je van alles proberen natuurlijk.
Ik vind het niet eens in de verte op vlees lijken trouwens.

Ik kwam op een of ander forum deze stelling tegen:
Citaat:
Stel, ik wil een hondenvoer maken. Ik noem het Cramer Super. Ik neem 10 gram water. Voor de benodigde 23 gram eiwit neem ik hoeven van mijn paarden, de stukjes als de hoefsmid is geweest. Vet? Afgewerkte olie uit mijn Volvo. Ruwe celstof? Houtsnippers uit de tuin. Wat kiezelstenen van het grindpad voor calcium en fosfor. Om aan koolhydraten te komen kies ik de allergoedkoopste grondstof die ik kan vinden. Een hond doet het niet goed op Cramer Super hoor, maar ik voldoen wél aan de verplichtingen die voor de verpakking van hondenvoer gelden. Je kunt kortom de kwaliteit van een voer niet beoordelen aan de analyse op de verpakking.

Ditzelfde geldt dus eigenlijk in mijn visie ook voor de energique ;)
Ik heb de hondjes nu op NRV staan, nóg betrouwbaarder, want elk stukje vlees is gewoon te herkennen door mezelf :D
Overigens vind ik dat ook van carnibest, als ook het vlees wat Xono gebruikt, als je goed kijkt kan je best nog zien wat voor vlees het is namelijk.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:31

XoNo schreef:
Oh, zou je dat linkje nog terug kunnen vinden Isabonny? Ik vertrouw dat dan inderdaad niet. Hun 'recept', als het gewoon klopt wat op de verpakking staat, dan is er geen geheim aan, maar kennelijk klopt daar geen moer van.

Waar ik mijn vlees haal, hebben ze me precies laten zien wat er in gaat en hoe het gemaald wordt. Erg gaaf om te zien en zo weet je ook dat het zeer betrouwbaar is wat ze doen en maken :j

Het was de keuringsdienst van waarde!

Aflevering bestaat uit 4 filmpjes.
Laatste filmpje gaat over Energique.

http://www.youtube.com/watch?v=0AVm9Cji ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=VmAbsUF7 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=sNnGOlqVcJw

http://www.youtube.com/watch?v=Pi9Ez8P99Ho

Maar hoezo klopt er geen moet van het recept van Energique XONO?
Het ging juist om die andere leveranciers die hun recept niet wilden vrijgeven.

Maar kijk maar naar alle filmpjes, dan wordt het vanzelf duidelijk. Ik vind ook dat Energique veel fijner gemalen wordt dan CB. En dan gemixt met witte rijst, dan wordt de kleur vanzelf leverkleurig.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:05

Ik heb alleen het laatste filmpje bekeken. En ik dacht dat er misschien iets mis was met mijn hamburgertjes, maar dat is dus niet zo. Ze zien er inderdaad hetzelfde uit. Ik vind het maar een vieze plakkerige zooi trouwens, en dat zijn mijn hondjes het blijkbaar met met eens want die snuffelen er alleen van een afstand aan en keren zich weer om. Daarmee beweer ik overigens niet dat het geen goed voer is hoor! Het zal altijd beter zijn dan brokken :j

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:37

Isabonny schreef:
Maar hoezo klopt er geen moet van het recept van Energique XONO?
Het ging juist om die andere leveranciers die hun recept niet wilden vrijgeven.

Precies, en daarom had ik het ook over andere leveranciers en niet over Energique ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:45

Ooooow, ik dacht al.

Heb je ze al gezien, de filmpjes?

@ Laika,

het plakt idd. Maar ik mix het 50/50 met runderkopvlees. Heb ik toch wat van zichtbaar echt vlees erdoorheen. Hier geen problemen met eten. Ze staat zelfs 1 minuut later al weer naast me, alsof ze wil zeggen: Was het dat? Waar is de rest?
Terwijl ik laatst noodgedwongen een testzakje brokken heb gevoerd (vlees vergeten uit te leggen) en toen stond ze heel l*llig in de bak te kijken met een blik van: wat doe je nou? Moet ik DIT eten? Dacht het niet!
Was de eerste keer dat ik haar haar neus zag ophalen voor eten :D . Terwijl ze vroeger, toen ze alleen maar brok kreeg, ook altijd in een keer haar broken opat. Wat dat aangaat is het echt een varken; die blijft eten.
Maar sinds het VV, wil ze dus liever geen brokken meer. :Y)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:06

Ik heb de laatste in ieder geval gezien, ik zal morgen de andere bekijken :j Maar ik heb er wel vertrouwen in dat Energique een goed product is hoor ;) Toch vind ik het wel fijn om te kunnen herleiden wat voor vlees er in zit, ons vlees is op de grofste stand gemalen en dat vind ik wel gaaf. Ik kan zo lever, hart, pens e.d. onderscheiden. :j

Ik ben ergens wel benieuwd of onze honden hun neus nu op zouden halen voor brok, maar ik heb helemaal geen brok meer in huis :D

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:20

Hmm als je gretige eters hebt, zullen ze ook gewoon de brokken wel eten denk ik. Toen die kleine van mij vorige week helemaal niet eten wou heb ik ook gewoon weer brok neergezet. Die kleine at het niet, maar de andere wel. Er zitten natuurlijk een hele berg smaakmakers in die het voor hun aantrekkelijk maken.

Maar ik denk dat als je een bak brok neerzet naast een bak vlees, dat er toch voor het vlees gekozen zal worden

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 02:36

ik heb er hier eentje die meer van junkfood/brokken houdt! Zeker weten ;-) Maar de andere 7 niet. Mijn Fien is een beetje raar, denk ik.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 08:28

Oh, dat kan heel goed hoor! Een van mijn poezen weigert ook om vers te eten. Dus die krijgt gewoon brokjes.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:08

Isabonny schreef:
Maar ik mix het 50/50 met runderkopvlees.

Denk je wel om de verhoudingen? Je voert volgens mij een volledige voeding, met afgestemde percentages. Door daar alleen spiervlees doorheen te mengen, zit je te rotzooien met de verhoudingen he! Of geef je ook nog separaat botvlees erbij?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:14

Chubby schreef:
Isabonny schreef:
Maar ik mix het 50/50 met runderkopvlees.

Denk je wel om de verhoudingen? Je voert volgens mij een volledige voeding, met afgestemde percentages. Door daar alleen spiervlees doorheen te mengen, zit je te rotzooien met de verhoudingen he! Of geef je ook nog separaat botvlees erbij?

Ja,ja, ik heb ook botten in de vriezer liggen. Die krijgt ze ook.
Tevens geef ik voor aanvulling op vitamines en mineralen soms nog een schep Gisto Cal over het voer.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:18

Om weer even helemaal ONtopic te gaan.........

Sjouks hoe gaat het nu met Pasha??

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 23:28

Ik heb net je pbtje gelezen laika, je hebt er ook weer een terug.
Ik ben ook niet zo vaak op bokt om iets te plaatsen, vandaar dat ik al een tijdje niet geweest ben.
Om even het topic up to date te houden in het kort:
Het gaat weer een stuk beter met Pasha. Op zn rug is zijn 'oude' zelfs glanzende velletje weer terug, aan de zijkant begint het er ook weer een beetje op te lijken, alleen voor op zn borst is het nog niet weg, maar dat heeft denk ik ook meer tijd nodig, omdat het daar het ergst was.
Aan Pashas gedrag te merken voelt hij zich ook beter, want hij is een stuk allerter/speelser/actiever, dan een aantal weken terug.
Het gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag over, maar toch zien we dat er nog steeds verbetering in zit! Erg fijn dus!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:12

foto's foto's !
Is handig om foto's te maken zodat je het herstel goed kunt volgen. Dan weet je ook meteen wanneer hij een terugslag heeft. Zo heb ik het ook gedaan.

Op dit moment zie ik namelijk weer krabplekken onder de buik bij Babe. Maar het is ook weer tijd voor de spuit tegen huisstofmijtallergie.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:42

Goed nieuws! En ja, foto's! *-:)

En gefeliciteerd met je verjaardag :D

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:04

Sjouks, bedankt voor de update, en wat geweldig dat het er positief uit ziet!
Wat Isabonny al zegt, foto's maken, zelfde soort als waar je het topic mee begon. Al is het alleen al om verbetering en (wat er best af en toe kan zijn) terugval op te kunnen zien.

*\o/* Maar we zijn blij voor Pasha!

En jij natuurlijk een hele fijne verjaardag gewenst :D

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:13

Haha dankjewel, en ja ik zal snel weer eens wat foto's maken. Daar is het ook weer lekker weer voor he :D

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:13

Voor de gene die nog interesse hebben, ik heb wat foto's van Pasha gemaakt van de week!

[BB-ITP] Hond bij oud papier!

Het is nog niet helemaal over, maar het gaat langzaamaan zeker de goede kant op!