Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:35

eva1969 schreef:
Dan zijn we het eens, want volgens mij zeg jij hier wat ik ook neertypte ;). Tenminste ik meen uit je woorden te lezen dat jij onder andere ook vind dat er behalve bij de fokkers ook een enorme verantwoordelijkheid bij de pupkoper ligt die zich over het algemeen genomen jammer genoeg niet voldoende laat informeren.

Ja hoor, we zeggen hetzelfde :j

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:38

anneliesdj schreef:
Als je er wel over nadenkt en zorgvuldig een partner vind voor je teef, karakters bij elkaar past en let op erfelijke aandoeningen (er zijn tenslotte maar weinig honden 'echt' bastaard), daar ook op laat testen als de kans groter wordt en last but nog least; de toekomstige pupeigenaren ook goed informeert over de karakters van de honden en hun verantwoordelijkheid, dan is er niets mis met fokken met rasloze honden.

Tja, maar je kan alleen de ouderdieren testen en van de voorouders weet je niets, dus da's nog niet veel.
En daarbij laat niemand die testen doen op een rasloze hond, want om dan uit de kosten te komen, moet je meer vragen en mensen willen niet veel geld neertellen voor een rasloze pup.
Da's meestal de reden dat ze voor zo'n hond kiezen: de prijs.
Dus als er al mensen zijn die zo bewust met rasloze honden zouden kweken, is de kans groot dat ze met de puppies blijven zitten en waar belanden die dan? asiel, ...?
Dus zelfs bewust of verantwoord kweken met raslozen honden (wat volgens mij zelden gebeurt) vind ik geen optie.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:45

Jakary schreef:
anneliesdj schreef:
Als je er wel over nadenkt en zorgvuldig een partner vind voor je teef, karakters bij elkaar past en let op erfelijke aandoeningen (er zijn tenslotte maar weinig honden 'echt' bastaard), daar ook op laat testen als de kans groter wordt en last but nog least; de toekomstige pupeigenaren ook goed informeert over de karakters van de honden en hun verantwoordelijkheid, dan is er niets mis met fokken met rasloze honden.

Tja, maar je kan alleen de ouderdieren testen en van de voorouders weet je niets, dus da's nog niet veel.
En daarbij laat niemand die testen doen op een rasloze hond, want om dan uit de kosten te komen, moet je meer vragen en mensen willen niet veel geld neertellen voor een rasloze pup.
Da's meestal de reden dat ze voor zo'n hond kiezen: de prijs.
Dus als er al mensen zijn die zo bewust met rasloze honden zouden kweken, is de kans groot dat ze met de puppies blijven zitten en waar belanden die dan? asiel, ...?
Dus zelfs bewust of verantwoord kweken met raslozen honden (wat volgens mij zelden gebeurt) vind ik geen optie.

Waarom denk je dat rashonden 'zoveel' duurder zijn?
Juist, omdat alle onderzoeken die er nodig zijn om in ieder geval een nest te fokken zonder afwijkingen die door de ouders doorgegeven worden worden uitgevoerd.
En omdat er dan via een stamboek word besloten, dat als het niet goed genoeg is, het gewoon niet gebeurd.
En dat is nou net het verschil.
En wat ik ook het verschil vind, en misschien is dat wel een van de grootste redenen dat ik voor stamboom fokken ben, als de fokker om een of andere redenen de eigenaar niet goed genoeg vind, of het idee krijgt dat er niet goed over nagedacht is, mogen ze deze mensen weigeren, én dat maakt voor mij véél verschil.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:48

niemand mist die schattige gekruiste bastaardpups als ze niet opzettelijk worden gefokt. Wat er niet is kun je ook niet missen en dan kopen mensen als ze echt een pup willen kopen ze ook wel een rashond met papieren als ze nergens ene goedkope bastaard kunnen krijgen.

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:54

Ik ben er eigenlijk tegen maar ik kan me ook wel voorstellen dat iemand graag eens een nestje fokt bij zijn eigen hond en dat moet wel een vrije keus blijven.
Rashonden fokken daar ben ik ook niet zo weg van, het zijn juist het doorfokken van rashonden dat er bepaalde kenmerken van honden problemen geeft, bv te uitpuilende ogen, te korte neusjes waardoor er ademhalingsproblemen ontstaan enz.

Ik vind van sommige honden dat het kariktuurtjes zijn geworden.

Wat mij erg stoort is dat er al zoveel honden in asiels zitten, juist omdat er maar aangefokt word, een hond is steeds meer een modeitem geworden ipv een dier, nu zijn de chihuahuas weer heel erg in en wanneer er morgen een ander leuk hondje opstaat worden de chihuahuas weer massaal gedumpt en komt er een nieuw hip hondje voor in de plaats, dit teld natuurlijk niet voor iedereen maar het is wel een trend die steeds vaker voorkomt.

Ik zelf wil later ook graag een chihuahua maar eerst in het asiel kijken en als daar dan toevallig geen chi is maar wel een nader hondje die me aanspreekt ga ik voor dat hondje

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:54

norski schreef:
niemand mist die schattige gekruiste bastaardpups als ze niet opzettelijk worden gefokt. Wat er niet is kun je ook niet missen en dan kopen mensen als ze echt een pup willen kopen ze ook wel een rashond met papieren als ze nergens ene goedkope bastaard kunnen krijgen.

ja maar er zijn ook mensen die dat juist willen een bastaart wand die hebben er goede ervaringen me
en er zijn ook mensen die het geld niet hebebn op ff een pup van 500 600 euro te kopen

Rianne_

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:01

Aan de ene kant ben ik tegen, inderdaad om de erfelijke ziektes etc. Ik heb er zelf ook bewust voor gekozen om een pup mét stamboom te kopen. Tuurlijk heb ik getwijfeld, omdat de prijs van een pup zonder stamboom natuurlijk aantrekkelijker is. Maar ik ben blij dat ik toch gekozen heb voor een met stamboom. Ik fok en show er niet mee, maar je weet wel zeker dat je hondje geen erfelijke ziektes heeft etc. En dat is voor mij toch wel weer een geruststellend gevoel. :) Bij hondjes zonder stamboom heb je weer meer kans op: goedkoop is duurkoop.

Aan de andere kant zijn er ook erg leuke kruizingen. Wel vind ik dat er dan goed over nagedacht moet zijn. Sommige honden zijn niet zo leuk en passen misschien qua karakter niet bij je, maar als deze worden gekruist kan het weer een geweldige hond zijn..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:01

Er is volgens mij niemand die bastaarden fokt die hun hond laat testen.
Ik ben recent gestopt met fokken. Een bewuste keus omdat ik niet meer kon voldoen aan alle testen omdat het meeste ver weg is en erg duur. Mijn oude top reu is naar een goede fokster gegaan die nu met deze zeer gezonde reu misschien nog wat voor het ras kan betekenen. 1 van zijn zoons is nu naar Engeland.
Ik ben dus voor stambomen.
Door mijn hondenpension zie ik heel veel honden en het meeste daarvan is stamboomloos. Vele daarvan hebben ook afwijkingen zoals hd,staar en gedrags problemen. Het meeste van die honden komen uit de hondenhandel. Ik denk dat de meeste mensen een kruising nemen omdat die meestal lekker goedkoop zijn en meteen voor handen.
Vandaag bedacht een hond te nemen en het liefst gisteren in huis. Daarbij wordt dan niet meer gekeken wat voor een soort hond het is en de behoefte van zo'n hond.
Veel mensen nemen bv een bastaard labradoor en vergeten dat die vaak druk zijn en veel moeten bewegen.
Bij een goede fokker is zo'n inpulse aankoop veel moeilijker omdat de koper vaak uitgehoord wordt over tijd,ruimte en wat de bedoeling is .
Wel ben ik van mening dat veel rashonden te duur worden aangeboden. Als de prijs wat zou zakken zou de hondenhandel prijs ook zakken en wordt het voor handelaren een stuk minder interesant.
Ik heb geen medelijden met mensen die na aanschaf bij een hondenhandelaar klagen over een zieke hond of hond die niet lijkt op wat ze gedacht hadden te hebben gekochte hond.
Heel internet staat vol met waarschuwingen!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:02

suus_elviera schreef:
ja maar er zijn ook mensen die dat juist willen een bastaart wand die hebben er goede ervaringen me
en er zijn ook mensen die het geld niet hebebn op ff een pup van 500 600 euro te kopen

Dan moet je geen hond nemen, want als een hond eens iets serieus aan de hand heeft, kan je ook snel voor enkele honderden euro's kosten hebben.
Wat zeg je dan? sorry hondje, geen centen, laat maar inslapen?

belle_boef

maar het asiel zit al vol met kruisingen moet je ze dan gaan fokken omdat mensen het zo leuk vinden, NEE, ga in het asiel kijken daar zitten er zoveel.
En als je geen geld hebt om een pup te kopen hoe wil je hem dan in hemelsnaam verzorgen als die ziek wordt, krijgt hij dan een spuitje.

Geld is een heel slecht excuus om een goedkope hond te kopen.
Als je geen geld hebt ben je het de hond verplicht om hem NIET te kopen.

Rianne_

suus_elviera schreef:
norski schreef:

Hebben ze dan wel geld voor eventuele dierenarts kosten? Het is natuurlijk niet alleen de aanschaf. Ik ben nu 17, op het moment dat ik mijn pup kocht was ik net jarig geweest. Toch heb ik hem zelf betaald van m'n spaarrekening, terwijl ik dat geld nu eigenlijk nog niet zou gebruiken. Ik betaal mezelf nu eigenlijk af door elke maand weer een bedrag over te storten van m'n gewone rekening naar mijn spaarrekening.

Als iemand geen geld heeft voor een hond mét stamboom, dan vind ik dat je beter kunt sparen en dus wachten of helemaal geen hond moet aanschaffen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:08

Vergeet trouwens niet dat heel veel rashonden doorgefokt worden (nog steeds).
Ik werk op een dierenkliniek en de knie-elleboog en heupoperaties zijn niet aan te slepen...

We hebben voornamelijk rashonden...meeste Bernersenners, Labrador, Bordeauxdog.......ook redelijk veel American Bulldogs, Drentse patrijs.

En niet te vergeten...de hernia's!! De teckels, Franse bulletjes en de Jackrussels.....(of toe ook een beagle).

De meeste kruisingen komen met een kapotte kruisband in de knie...maar dat is niet erfelijk...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:12

die ervaring heb ik ook. Rashonden zijn vaak te ver doorgefokt, en krijgen daardoor lichamelijke of karakterproblemen. Stamboekloze honden kunnen natuurlijk ook wel wat mankeren, maar dat komt imo minder vaak voor.

tja, om de kosten hoef je het niet te laten, maar ik koop toch liever een pup van 200 euro die 14 jaar meegaat, en waar je nauwelijks dierenartskosten aan hebt (als je geluk hebt natuurlijk..)
dan een pup van 800 euro, die een levensverwachting van maximaal 10 jaar heeft, en waar je bij voorbaat al heup/knie/elleboog etc problemen bij kunt verwachten... ook al is het een stamboek en zijn de ouders getest..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:15

Zo denk ik er ook over Juval...

Mijn hond wordt ook niet zo oud denk ik...maar dat komt omdat het een groot ras is (70cm hoog)....
Maar onze oude kruising friesche stabij x cocker spaniel is 14,5 geworden zonder gebreken...nog ziek
geweest!! En die hebben we als pup gratis opgehaald bij de fokker

Ik denk dat verkeerde fokkers een groter probleem zijn dan honden zonder stamboom....

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:17

maar als je bij voorbaat al heup/knie en eelboog verwacht dan zek je toch een ander ras? Dit geld veel voor grote rassen.

Ik heb op het moment een golden van bijna 14 raszuiver, met papier. En hij heeft sinds 2 jaar last van artrose maar is bikkelhard en is er nog steeds.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:18

Nogmaals

Ik denk dat het probleem bij verkeerde fokkers ligt...niet bij wel of geen stamboom

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:19

Dat zal het ook zijn en verkeerde keuzes bijde ouderdieren

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:19

Daar hebben jullie natuurlijk wel gelijk in, maar dat kan een kruising ook gebeuren. Goed, meestal is het er dan wel uit gefokt. Maar er zijn ook genoeg goeie fokkers, zolang je daar goed naar kijkt..

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:20

Verkeerde fokkers heb je overal, maar vooral bij de stamboomlozehondenfokkers.
Trouwens er zijn genoeg mensen die gewoon geen dur eoperatie betalen voor een rasloze hond, dus het feit dat je meer rashonden ziet binnenkomen voor een operatie wil niets zeggen.
En dat grote rassen meer last hebben van hd is ook normaal, maar je vind meestal niet veel rasloze honden die heel groot zijn, dus normaal dat die er dan minder last van hebben.
Als je bij kleine rashonden gaat kijken, zal het aantal hd-gevallen ook beduidend lager liggen.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:21

Paintlinger schreef:
Nogmaals

Ik denk dat het probleem bij verkeerde fokkers ligt...niet bij wel of geen stamboom

Daar gaat iedereen mee akkoord denk ik :)
Maar daar gaat deze 'discussie' niet over ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:27

Jakari: Tuurlijk wel.....ik ben dus niet zozeer tegen stamboekloos fokken...

Er komen bij ons ook genoeg kruisingen hoor.... maar niet met dat soort problemen.
Ik bedoelde dat voor operaties van problemen met een erfelijke aard er voornamelijk rashonden komen.

Het is onzin dat mensen voor rasloze honden niet veel over hebben.
Kan ik niet met feiten bewijzen, maar dat is mijn ervaring.

Tuurlijk hebben kleine kruisingen minder HD en ED..
Maar de grote kruisingen zien we ook nooit voor zulke gevallen...echt alleen rashonden en dan vooral de berners.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:29

Nou ja, ik heb een Shih-Tzu. En met dit ras ben ik toch wel blij dat ik voor een echt ras en een goeie fokker heb gekozen. :) Als je ziet hoeveel boomers er worden gefokt, dus een Shih-Tzu x Maltezer.. Dan weet je nooit precies of je een goeie kruising hebt of niet, en veel broodfok.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:35

Paintlinger schreef:
Jakari: Tuurlijk wel.....ik ben dus niet zozeer tegen stamboekloos fokken...

Er komen bij ons ook genoeg kruisingen hoor.... maar niet met dat soort problemen.
Ik bedoelde dat voor operaties van problemen met een erfelijke aard er voornamelijk rashonden komen.

Het is onzin dat mensen voor rasloze honden niet veel over hebben.
Kan ik niet met feiten bewijzen, maar dat is mijn ervaring.

Maar de grote kruisingen zien we ook nooit voor zulke gevallen...echt alleen rashonden en dan vooral de berners.

Even voor de goede orde, zijn dat dan honden met een stamboom of honden die uit twee van het zelfde ras komen maar dan zonder stamboom verkocht?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:37

Stamboom :) :j

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:41

Paintlinger schreef:

Maar ja, da's dan natuurlijk ook een groot, zwaar ras.
Ik ken ook twee jonge DD met zware HD (maar die zijn wel stamboomloos gefokt).