pup (10 weken) bijt, gromt en repeld!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 02:12

pharagirlke schreef:
En jij maakt zelf een vooroordeel want het is niet omdat jouw jacks makkelijker waren dat andere jacks dat ook zijn. :(:) Veel ligt gewoon aan het temperament van de hond en hoe je er op reageert. Die kleine ukken van mij hebben vrij veel temperament. Heb geen van de vier ooit bij het nekvel moeten pakken. Máár. De labrador van mijn vriend was toch makkelijker om commando's aan te leren dan mijn eigenzinnige jackje. Op dingen bijten hebben we de jack dan weer sneller kunnen afleren en heeft bij de labrador een stuk langer geduurd.

Ik ken meer Jacks dan alleen mijneigen, en ook mer LAbsdan alleen mijn eigen...
Ik denk alleen dat het verschil is datmijn Jacks (op een na, die ook een supergoed karakter heeft) goed gefokt zijn, op gezondheid en karater, en dat jouw "Jack" een of andere doorgefokte gillerd is van mensen die 2 witgevlekte hondjes op elkaarzetten en dat Jack Russell noemen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 02:12

Billy schreef:
Al die stomme vooroordelen.....

Nou stomme vooroordelen...denk niet dat je dit de mens kwalijkkan nemen. Jij heb blijkbaar verstand genoeg van dit ras en is het je ook geult om ze knap op te voeden...Maar denk dat je wel een van de weinigen bent hoor :7
Als ik zie wat voor grauwende grommende en bijtende kleine monsters in een korte tijd heb leren kennen....daar wordt je niet vrolijk van.
Jij heb wel de moeite genomen om je JR op te voeden, maar veel mensen zien het volgens mij nog steeds als een leuk schattig schoothondje (Sorrie voor het vooroordeel)
Die hebben geen opvoeding of cursus nodig want ze zijn niet zo groot als een labrador of rottweiler.

Goed en dan kom je het volgende tegen...Mensen die hun JR optillen
* ik heel verbaasd, mijn hond doet niets hoor, ze is nog jong ze wil alleen maar spelen*

Ja maar mevrouw....deze wel, deze bijt, en ej in je ooghoek totaal geen enkele correctie naar dat monster toe ziet, ja dan valt mijn bek open.

En dan die agressief grauwende bijtende monsters die aan lijnen wandelen bij oude vrouwtjes,
en ze dan vervolgens "Baaaafff!!!!"roepen als ze me al grauwend voorbij hebben gelopen :x

Braaf?? Waarom is dat loeder braaf? NIets braafs aan...maar ik denk dat ze al lang blij zijn dat ze me zonder kleerscheuren voorbij zijn gekomen.
Donna met dr oren plat op dr koppie kijkt me dan aan "Maar ik doe toch niets?"

Nee jij niet....je blaft niet eens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 02:15

Billy schreef:
pharagirlke schreef:
En jij maakt zelf een vooroordeel want het is niet omdat jouw jacks makkelijker waren dat andere jacks dat ook zijn. :(:) Veel ligt gewoon aan het temperament van de hond en hoe je er op reageert. Die kleine ukken van mij hebben vrij veel temperament. Heb geen van de vier ooit bij het nekvel moeten pakken. Máár. De labrador van mijn vriend was toch makkelijker om commando's aan te leren dan mijn eigenzinnige jackje. Op dingen bijten hebben we de jack dan weer sneller kunnen afleren en heeft bij de labrador een stuk langer geduurd.

Ik ken meer Jacks dan alleen mijneigen, en ook mer LAbsdan alleen mijn eigen...
Ik denk alleen dat het verschil is datmijn Jacks (op een na, die ook een supergoed karakter heeft) goed gefokt zijn, op gezondheid en karater, en dat jouw "Jack" een of andere doorgefokte gillerd is van mensen die 2 witgevlekte hondjes op elkaarzetten en dat Jack Russell noemen ;)

Fijn dat je ook meteen mijn jack beledigt, getuigt van veel respect naar mij toe.. Jacks in feite. Mag je rustig vertellen dat ik 4 prachtige jacks heb die perfect luisteren. Doorgefokte gillers, moeders had papieren en vaders bij mijn weten ook, alleen waren die mensen goede vrienden en wilde ze gewoon eens een nestje, een goed nestje dus maar het zijn gewoon geen beroepsfokkers. Dat zal dan weer wel tegen vallen waarschijnlijk? :(:)

Jacks zijn nu eenmaal eigenzinnig (net als zoveel rassen eigenzinnig zijn) doe daar bij dat veel mensen smelten voor dat leuke kopje en ze dus niet opvoeden want elke keer als ze "foei" zeggen is het van "ah gosh zo lief!" en dan krijg je inderdaad die agressieve ratten. Maar eigenzinnig zijn ze nu eenmaal, dat is toch net de pit van het ras?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-01-09 02:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 02:16

daar heb je gelijk in.. ik zie ook vaak kleine hondjes die zich in de riem ophangen en blaffend, grommend en keffend blaffen als er iets voor bij komt..

en mensen denken vaak dat een klein hondje makkelijk is.. ik zie dit ook maar al te vaak in de kliniek

Billy

Re: pup (10 weken) bijt, gromt en repeld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 02:26

Als die mensen goed gefokt hadden, had het nest papieren gehad....
Elke hond is eigenzinnig, naar mijn mening JAcks niet erger dan andere rassen.
Maar goed, Jacks hebben een naam, en het schijnt dat mensen niet naar de hond opzich kunnen kijken, maar generaliseren..
En dan gaat het idd zo da een dier zich gaat gedragen naar wat ervan verwacht wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 02:30

Ik beweerde ook enkel dat ze eigenzinnig waren dus ik zie het nut niet van me zo aan te gaan.

Nestje heeft geen papieren al konden die wel aangevraagd worden oid? heb eerlijk gezegd niet goed geluisterd. Ze hebben me de papieren van moeders getoond maar verder was ik in de weer met de nieuwe pup.... :o Overigens een schat van een hond, geen bravere hond dan Donya. Merk ook veel mensen die zeggen dat ze niet luisteren, agressief zijn (Donya likt je misschien dood maar daar zal het ook bij blijven) hyperactief zijn (jep, als ze buiten is, in huis hoor je haar nauwelijks.) enz. Als ik met haar wandel kan ze los mee, blijft toch vlak bij me lopen. Kwam vorige zomeravond een meneer tegen toeni k een blokje omging, wel met riem maar hing heel losjes naast me, zegt ie heel verbaast "goh, kan dat ook luisteren?".... Tja.... Ook eigenzinnige honden kunnen luisteren... (een beagle is 20x eigenzinniger dan een jack en daar hoor je niets van. Nu hadden wij een onopgevoedde beagle. Niet onze schuld trouwens... Hebben haar op zes jaar pas thuis gekregen en haar toen heropgevoed)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:24

Jeetje, wat een venijnige discussie is het geworden. :o
Billy, voel me door jou ook wel wat aangevallen, hoor, visies kunnen verschillen, mjn Jack is nu 3.5 en een super makkelijk hondje, heeft nooit een tik of nekvelgreep of beet van me gehad. ;)
Ze is gehoorzamer dan de herder.
Maar dat ze overall een aardig ego hebben? Jawel, zowel papierloos als met papier. En veel terriers zijn wat feller dan de gemiddelde labrador bijvoorbeeld. ;)
Maar kijk je niet naar het individu?...
Ik ken geen enkele hond die vals is geworden van het platleggen. :+
Slingeren in zijn nek is idd vergelijkbaar met het gedrag wat wolben met hun prooi doen. DAt zou mijn ding ook niet zijn...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:48

@ Don_Zhivago ; nog even terug komende op jouw opmerking; maar het helpt wel...

Dat het helpt, wil niet zeggen dat het voor de hond goed is ;).
Wij hebben honden omdat we ze willen, laten we ze dan ook met respect behandellen.

Een kind die een keer in zijn broek gepoept heeft, slepen we toch ook niet met zijn neus door z'n stront?
Sterker nog, we geven ze zelfs een luier om te zorgen dat het niet hoeft. Waarom bij honden dan zo streng?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:37

Met respect behandelen is prima, Nikki, maar het hoeft niet zoveel respect te zijn dat de hond gaat bepalen wat er gebeurt in huis...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:50

Een jack is niet alleen eigenwijs hoor ik heb hier ook een zeer eigenwijze drol rondlopen.En die krijgt soms echt wel eens te horen waar haar plaats is,dat moet gewoon anders gaan ze over je lopen.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:10

Ik zie bij vrienden die andere rashonden hebben (heb zelf jacks) veel dezelfde gedragingen als bij mijn honden hoor. Je moet gewoon goed grenzen aanleren, bij ons helpt ruilen heel erg goed. Pup wilde bijten tijdens spelen in mijn hand bijv., pak ik flosje, nu pakt ze flosje als ze met mij wil spelen...

Voordeel van een Jack, ze leren snel. Maar het zijn gelukkig pittige, van oorsprong jacht-hondjes.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:17

Nikki__ schreef:

Wij hebben honden omdat we ze willen, laten we ze dan ook met respect behandellen.

Een kind die een keer in zijn broek gepoept heeft, slepen we toch ook niet met zijn neus door z'n stront?
Sterker nog, we geven ze zelfs een luier om te zorgen dat het niet hoeft. Waarom bij honden dan zo streng?

kom je weer met een voorbeeld over door de stront heen smeren dat doe ik niet!!

luister ik heb genoeg ervaing met honden, ik heb ze getraind, voor geleerd, en ik werk in een kliniek...

respect prima, heb ik ook.. maar een pup die op 10 weken oud al gromt, bijt en tegen je aan rij..

sorry die moet wel even goed op zn plek gezet worden.. hij voelt zich duidelijk de baas in huis, en als je dat nu nu aanpak, krijg je dus een dominant klein k*t hondje...

Ik zie er genoeg binnen komen hoor... als zo'n klein spook mij probeer te bijten.. hou ik hem even in de nekvel vast... daarna heb ik zn respect en accepteerd het dat ik de baas ben.. en dan hoor je klanten zeggen.. zo bij jou geeft tie snel op..

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:18

Don_Zhivago schreef:
Nikki__ schreef:

kom je weer met een voorbeeld over door de stront heen smeren dat doe ik niet!!

luister ik heb genoeg ervaing met honden, ik heb ze getraind, voor geleerd, en ik werk in een kliniek...

respect prima, heb ik ook.. maar een pup die op 10 weken oud al gromt, bijt en tegen je aan rij..

sorry die moet wel even goed op zn plek gezet worden.. hij voelt zich duidelijk de baas in huis, en als je dat nu nu aanpak, krijg je dus een dominant klein k*t hondje...

Ik zie er genoeg binnen komen hoor... als zo'n klein spook mij probeer te bijten.. hou ik hem even in de nekvel vast... daarna heb ik zn respect en accepteerd het dat ik de baas ben.. en dan hoor je klanten zeggen.. zo bij jou geeft tie snel op..

Precies!

Ik doe niet anders.

En Billy... bedankt dat je mijn Jack ook even beledigd hebt. Inderdaad een papierloze, doorgefokte gillerd. Zoals je het dan zelf noemt. Maar diezelfde papierloze, doorgefokte gillerd komt wanneer ik hem roep, zit wanneer ik "zit" zeg, blijft wanneer ik "blijf" zeg, wacht wanneer ik "wacht" zeg, rijdt niet tegen mensen op, is niet agressief tegen mens of dier en kan ik mee lezen en schrijven. Simpelweg omdat ik hem met 9 weken een keer op zn lazer gegeven heb, correct heb opgevoed, in zn nekvel pak wanneer hij mijn grenzen overschrijdt en beloon als hij braaf is. Geen gezeur, streng doch rechtvaardig.

Hij wordt met liefde behandeld, maar hij weet donders goed wat hij wel of niet mag. Ik heb er een wereldhond aan. Dus wie ben jij om een grote mond te hebben over wat goed is of niet?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:27

Ieder zn meug, maar ik denk dat een pup opvoeden ook kan zonder enorm geweld. Ik zou me erg belazerd voelen als ik met grof geweld een pupje van 2 kilo tegen de grond moet drukken om een punt te maken ;)

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:19

Billy schreef:
Ieder zn meug, maar ik denk dat een pup opvoeden ook kan zonder enorm geweld. Ik zou me erg belazerd voelen als ik met grof geweld een pupje van 2 kilo tegen de grond moet drukken om een punt te maken ;)

Overdrijven is ook een vak en ik spreek nergens over grof geweld, dat maak jij er zelf van.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:41

Citaat:

Dan zou je juist moeten weten dat het bij de nekvel pakken géén dominante greep is en je de hond hele foute signale doorgeeft.
Zal het nog maar een keer vertellen.
Er zijn twee momenten wanneer honden het nekgrijpen toepassen dat is;
1) De moeder hond die de pup vertild omdat hij nog te jong is om zelfstandig te lopen
2) Het doodschudden van een prooi.

Door de hond in de nek te grijpen, spreek je dus onduidelijk taal.
Dat je in een kliniek werkt, wil niks zeggen.
Er zijn zat DA waarmee ik het niet mee eens ben over de manier van handellen.
Zo ook de manier van het nekvelgrijpen bij pups (of volwassen honden).
Ook ik leer ervoor en ik krijg toch hele andere methodes aangeleerd dan jij...
Misschien het verschil in leeftijd (ik weet niet hoe oud je bent, nog geen profiel gespiekt), dat vroeger andere manieren bekend waren?
ik weet het niet, maar inmiddels is men zover dat ze weten dat het nekvelgrijpen niet de juiste manier is.

Ik zeg niet dat jij het hebt gedaan met je hond hoor, het door de poep sleuren, maar je kan het er wel mee vergelijken!

@detour; daar ben ik het met je mee eens, maar ik kan er ook voor zorgen dat mijn hond niet over me heen loopt en alsnog respect hebben voor de natuurlijke gedragingen van mijn hond.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:11

ik ben nog jong, dus ouderwets heeft het niets meet te maken..

grof geweld wordt er weer bij gehaald.. wat een onzin.. dat word nergens gezegd... :S

ik voed honden ook rustig op, maar een pup van 10 weken hoort dit gedrag niet te vertonen.. dus moet het even op zn plek gezet worden...

doe je het niet.. dan wordt het alleen maar erger.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:53

Ik vind dat er behoorlijk groffe straffen worden neergezet.
Maar daar zullen wij van mening in verschillen ;).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:57

Nikki__ schreef:
Ik vind dat er behoorlijk groffe straffen worden neergezet.
Maar daar zullen wij van mening in verschillen ;).

Ik vind dat de woef ook behoorlijk groffe gedragingen vertoond..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:58

je moet lezen.,.. het is niet dat ik dat standaard bij elke hond doet...

Maar een pup van 10 weken die al bijt en gromd.. die is al aardig ver de verkeerde kant op voor zijn leeftijd.. sorry TS

die moet wel even goed op zn plek gezet worden.. beter 1x hard.. dan weken tobben..

Het helpt echt.. ik heb gelijk respect daarna...ik heb nooit problemen met honden, omdat ze inzien dat ik de baas ben..

ik noem het geen straffen, maar corrigeren en op de plek zettn..

ik ben de baas, en niet zo'n klein punnekje van 10 weken...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:02

die pup waarbij ik de mensen hielp was amper 14 weken en een paar durfden al niet meer op de bank. Soms heb je gewoon van die ego trippertjes!
Als je het dan niet indamt wordt het nog lastiger als ze groter worden.
Plat leggen is imo ook geen grof geweld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:09

Oja, oog om oog, tand om tand... daar leren dieren het meeste van! En je vooral niet afvragen WAAROM een dier bepaald gedrag vertoont en of geweld (want dat is het WEL, een jonkie tegen de grond drukken (tot hij piept nog wel :( ) of op de rug draaien en vasthouden) wel de beste 'oplossing' is. Welnee, grommen of bijten is per definitie, in welke situatie dan ook, een teken van dominant gedrag. Iedereen weet namelijk dat puppy's van 10 weken je altijd zullen uitproberen en zullen proberen de baas te worden. Dat doen ze veel liever dan spelen en grenzen verkennen en zo spelenderwijs rustig leren. :roll: Bovendien weten we allemaal dat puppy's het beste leren van een flinke straf, en dat 'gewenst gedrag belonen, ongewenst gedrag negeren' ontzeeeettend achterhaald is.

Weet je wat pas goed zou werken, nu ik erover nadenk? Zo'n stroomhalsband op afstandbediening (teletakt?). Mooi omdoen, en dan als de pup bijt, even een flinke stroomschok geven. Dan koppelt hij de straf niet aan jou met een beetje geluk, maar krijgt hij wel flink op zijn flikker, nou dan laat het monster het wel uit z'n koppie om 'zo'n grote mond te hebben' of om 'te denken dat hij de baas is'. Meteen indammen he, da's het beste. En goed ook. Beter 1x flink te hard dan 2x precies hard/zacht genoeg. Je kan altijd beter te hard zijn bij dieren, en als mensen je proberen te vertellen dat andere methodes ook werken of zelfs nog beter werken: vooral niet geloven. Onzin. Dieren leren het beste van een harde aanpak. Neus door de pies, tikken op de neus, in het nekvel grijpen en tegen de grond drukken, in het nekvel grijpen en even flink mee schudden om zo een doodsbedreiging af te geven, tegen de grond drukken tot ze piepen... PRIMA methodes.

Sorry dat ik even m'n sarcasme eruit laat... maar dit wordt een doodvermoeiende discussie met sommige mensen die gewoon de ballen verstand van honden lijken te hebben, en gewoon denken dat hard aanpakken altijd het beste is. Ik snap niet waar sommige mensen de onzin vandaan halen die ze lopen uit te kramen. O.a. het in het nekvel grijpen... dat is gewoon geen uiting van dominantie, geen dominante greep, klaar, hoevaak zal iemand dat nog moeten uitleggen voor het doordringt tot sommigen? Als iemand al denkt dat dat een greep / houding is om dominantie te uitten, hoeveel verstand heeft zo'n iemand dan verder van honden?

(edit: typo)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-09 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:21

pardon... nou niet gaan overdrijven he...

ik heb wel verstand van honden.. alleen er zijn verschillende meningen hier...
je moet het noiet zo uitr zn verband rukken!!!

en ik merk uit je sarcasme dat je mij bedoelt... ikm kom niet uit een ei..

je kan het ook op een normale manier zeggen!!!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:22

@wildwings; weer volledig met je eens!

@Don_Zhivago ; Mijn honden hebben ook respect voor me hoor. Maar dan alleen niet omdat ze bang zijn, maar omdat ze weten wie de baas is en wie niet .
De methodes waarmee jij werkt is respect afdwingen die zich vaak uiten in angst.
Het is maar waar je mee werken wil...

Edit; als je werkelijk zoveel verstand van honden hebt, als dat jij zegt, zou je moeten weten dat de nekvel géén dominante plaats is.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:54

lees eens ff een paar posten van me terug!! dan snap je er iets meer van... ik heb al gezegd dat het dan misschien geen dominate greep is..

en nee.. honden zijn niet bang voor me.. ze zijn altijd vrolijk als ik er ben.. jullie denken dat ik constant aan hun nekvel hang...

maar deze discussie is eindeloos.. we verschillen blijkbaar erg van mening...
das prima, iedereen zn eigen ding...