[HK] Cavia bezigheden..waar houdt jouw cavia zich mee bezig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Re: Cavia bezigheden...waar houdt jouw cavia zich mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:16

Ik heb knaagstenen, knaagstaven met lekker eten eraan en heb een hooiruif wat je buiten je hok moet hangen. Daar doe ik mijn hooi in .. ze zijn er dan druk mee bezich om dat dan door de tralies te krijgen erg leuk om te zien Lachen

Mijn cavia's heb ik nu 2 maanden of iets langer nu Lachen

carlosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:30

Ja een hangmatje is erg leuk...ze jumpen er vaak in en uit en vinden het ook heerlijk om er in te liggen Haha!

carlosje

Re: [HK] Cavia bezigheden..waar houdt jouw cavia zich mee be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:25

Als ik naar de dierenarts ga heb ik altijd weer de vraag ' Waar doe ik mijn cavia in?" Nou ik zag op de caviawinkel.nl een vervoersmandje Haha! Heb er wat zaagsel en hooi ingedaan en even getest of hij goedgekeurd is Vork Dude vond het prima ( mede door het hooi Knipoog)

http://s2.photobucket.com/albums/y43/ka ... V_0019.flv

x_Charlie

Re: [HK] Cavia bezigheden..waar houdt jouw cavia zich mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:35

Ik heb Lizzy altijd 'vervoerd' in een (nep)leren tas (gewoon die tas met 2 handen gedragen, niet aan de handvaten vast gehouden) met veel hooi erin & een fleece dekentje. Dat is altijd súper gegaan en de dierenarts zei ook maar telkens: 'Meestal komen ze in een mand, maar die van jou wordt echt als een prinsesje behandeld!' Lachen. En dat heeft ze in die 3 maanden tobben verdiend ook, mijn kleine meid, mijn prinsesje! Ach gut (vanochtend heb ik haar in moeten laten slapen Verdrietig ).

carlosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:49

ahhh wat naar Ach gut waarom moest ze worden ingeslapen? Verdrietig Heel veel sterkte!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:02

Sterkte x_Charlie

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:33

carlosje schreef:
ahhh wat naar Ach gut waarom moest ze worden ingeslapen? Verdrietig Heel veel sterkte!

Dat is een erg lang verhaal. Maar even in het kort: ze bleek eerst een beginnende longontsteking te hebben, dat bleek na +/- 2,5 maand zo goed als over te zijn, maar inmiddels was ze zo erg afgezwakt dat ze geen brokjes meer at (alleen geweekte) en vanochtend, elke keer als ze een rondje probeerde te draaien, viel ze om. Zo zwak was ze dus. Toen heb ik maar besloten, met de dierenarts, om haar in te laten slapen. We konden wel wéér (we zijn 3 maanden met haar bezig geweest, elke keer naar de dierenarts, overleg met de dierenarts aan de telefoon, middelen halen, bijvoeren) een pijnstiller geven, maar daar zou het toch allemaal niet beter op worden. Nu heeft ze eindelijk haar rust gevonden. Het is beter zo voor haar Ach gut.

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:59

Veel sterkte Charlie!

@L_Rivaldo een knaagsteen is niet echt goed voor je diertje. Direct uit het hok halen. Of het nu een zoutsteen is of een grotere met stukjes gedroogde groenten erin. Het zijn slechte dingen.
Doordat er veel zout en mineralen in zitten verhoogd dit echt vele malen de kans op blaasgruis/stenen.
Ik spreek uit ervaring.. echt niet doen..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:04

Sterkte Charlie, wat naar dat ze na maanden tobben alsnog het gevecht verloren heeft. Je hebt in ieder geval je best gedaan en ze heeft vast veel liefde ontvangen in de tijd dat je haar hebt gehad Lovers

Mijn knaven knappen weer wat op, ze eten weer een stuk beter sinds gisteravond! Ik had ze nog een opengeknipt toiletrolletje gegeven met hooi erin, maar dat vinden ze niet zo interessant Scheve mond

Toch maar eens kijken naar een hangmat, ben alleen bang dat mijn artroseknaafje er niet in kan klauteren. Nja, maar ff kijken, anders een opstapje creëeren voor hem Haha!

The things we do for our animals Gestoord

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:08

Charlie, sterkte! Dat is niet leuk maar wel het beste zo denk ik Ach gut
XoNo mooi dat 't weer wat beter met je caaf's gaat! Die van mij vinden die toiletrollen ook totaal niet boeiend Tong uitsteken

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:14

Sterkte met het verlies van Lizzy!

Mijn caviatjes zijn ook moeilijk te boeien. Mijn oude caviatje vond alles geweldig en ging echt op onderzoek uit. Maar helaas is die een maand geleden overleden. De andere cavia is echt een bangerd. Wel gek op de krant kapot scheuren en opeten. Weten jullie wat je daaraan kan doen?

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:58

Dankjulliewel allemaal!

Fairytail; geen krant(en) bij 'm in de buurt doen! Dat is de makkelijkste oplossing denk ik zo Tong uitsteken

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:02

Wij hebben ook zo een vervoersmandje voor de caafs... We hebben toch elke keer wel nieuwe caafs er bij of wat dan ook dus dan is het toch wel gemakkelijk. Konijnen gaan gewoon in een kleine cavia kooi als ze naar de dierenarts moeten. (nog nooit gebeurt gelukkig)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:38

Charlie ik heb kranten onder de bodem bedekking zodat je minder last hebt van kalk/urine vlekken.. Wat moet je dan tegen die smerige vlekken doen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:31

ik gebruik kattenkorrels als bodem bedekking omdat dat voor mij minder stof geeft (asmatisch) en ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van kalk op de bodem.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:42

Fairytail schreef:
Charlie ik heb kranten onder de bodem bedekking zodat je minder last hebt van kalk/urine vlekken.. Wat moet je dan tegen die smerige vlekken doen?

Ooh; oke! Dan wordt het inderdaad wat lastiger. Ik heb al een tijdje (toen Lizzy begon te reutelen) 'Hennep' in de kooi liggen; erg goed spul, ruik na pas een week vieze luchtjes. Kijk maar eens op deze site: http://www.hempflax.com/ml/hf.asp?ML=0 Lachen. Ik heb ook weleens kattenkorrels in de kooi gehad; gemengd met zaagsel. Die korrels nemen heel goed het vocht op! Ja. Dus je zou 1 van deze 2 bodembedekkingen eens kunnen proberen?

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:43

shadowflower schreef:
Wij hebben ook zo een vervoersmandje voor de caafs... We hebben toch elke keer wel nieuwe caafs er bij of wat dan ook dus dan is het toch wel gemakkelijk. Konijnen gaan gewoon in een kleine cavia kooi als ze naar de dierenarts moeten. (nog nooit gebeurt gelukkig)

Ik heb toch altijd liever een (nep)leren tas; zo kon ik mijn (zieke) cavia ook goed warm tegen me aanhouden Ja.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:14

Hoi iedereen!
Ik heb ook twee cavia's, Droom en Maan. Ze zijn moeder en dochter Lachen Het zijn gladhaar rode cavia's die ook drager zijn van rood-satijn. Ik heb ze via een bevriende fokker en heb ook wel regelmatig een nestje waarvan een soms een aantal ook naar shows gaan. Erg leuk! Ze komen beide van Caviahuis Pinkeltje.

Afbeelding
Maan is op de foto de rechter, ze was hier nog niet zo oud.

carlosje schreef:
@ annepanne

Heb je dat hok toevallig bij all4pets gekocht? Zag daar deze kooi:

Afbeelding

Ik zat er al een tijdje over na te denken om zoiets zelf te maken, ik mijn cavia's namelijk graag nog iets meer ruimte geven (ze zitten nu met zn tweeen in een hok van 100x50 cm). Ik woon alleen in een studentenkamertje van 12 m2 dus ik zal toch de hoogte in moeten als ik dat wil. Heeft iemand ervaring met de kooi in deze quote? Wat betreft het schoonmaken ervan enzo. En ook het lopen op dat trappetje, ik zou doodsbenauwd zijn dat ze daar af donderen..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:23

Het lijkt mij een lastige kooi om schoon te maken eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen Ik wil ook graag een andere kooi, maar ik wil er ook één zelf gaan maken. Ben al op zoek geweest naar mooie voorbeelden (ik wil een houten hok maken). Hier wil ik onderin in ieder geval een stuk zeil doen (gewoon vloerbedekking) en dan afkitten langs de randen. Wil dan ook huisjes erin en een verdiepinkje. Liefst een trap omhoog en dan een soort balkonnetje Haha! Wil wel een beetje een licht hok en niet donker zoals die buitenkonijnenhokken. Maar ik moet nog ff precies uitdenken hoe ik dat ga doen Lachen Ga van de zomer aan de slag, kan ik mooi in de tuin klussen Ja

Je hebt wel een bijzonder kleur knaafs Piera! Prachtig! Mooi donkerrood!

Wat betreft het trappetje moet je ff een leuning maken, dat ze er niet af kunnen donderen.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:33

Dankje Xono! Droom is vooral heel mooi uitgegroeid, ik had haar laatst meegenomen naar de fokker en die had helemaal spijt dat ze dr niet zelf had gehouden want dan had ze vast goed gescoord op shows Haha!

Ik hoopte eigenlijk dat je dat bovenste hok eruit kan tillen ofzo, dan kan zou je het namelijk wel makkelijk schoon kunnen maken. Dat van die leuning had ik idd ook al bedacht, ik ben zelf alleen niet zo handig Nagelbijten / Gniffelen Maar misschien kan ik mijn moeder scoren ofzo..

Ik heb trouwens echt al mijn hele leven cavia's, vind ze zo geweldig. Had er op een gegeven moment 5, maar dat was toch wel een beetje veel.. Ook geef ik mijn cavia's namen naar een thema, hihi. Al mijn cavia's hebben een zelfstandig naamwoord met 1 lettergreep als naam; Droom en Maan nu, maar ik heb ook Storm, Vlam, Flits, Muis, Ster, Vonk, Draak en Lynx gehad Clown

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:42

Ik heb ook eigenlijk mijn hele leven al cavia's gehad. Van mezelf heb ik er nu in totaal 4 gehad, waarvan ik er nog 2 heb Haha! We hebben vroeger zelf ook op kleine schaal gefokt met knaven, toen hadden we er een stuk of 8 geloof ik. Ik zou er wel wat meer bijwillen, maar als daar óók weer vanalles mis mee is, dan gaat het toch flink in de papieren lopen.

Ik heb van mezelf allemaal gladhaartjes gehad, maar we hebben ook peruvianen gehad en borstelharige knaven. Ach, ik vind ze allemaal wel leuk Ja

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:50

Mooie beestjes zeg!
Ik heb in Leeuwarden Hennep en hier thuis ZEER fijne houtsnippers. Daaronder dus kranten maar hij vind altijd een plekje om eraan te trekken >< Zelfs midden in het hok in het midden van de krant weet hij warempel een stukje van de grond te krijgen om er aan te trekken..

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:02

Ik houd vanaf mijn 8e, ben nu 17, al cavia's Lachen. Blijf er gek op! Haha!. Ik zou dan als ik jou was die kranten er toch maar onder uit halen Fairytail Ja. Die plasplekken kan je trouwens dan ook goed weghalen met kalkreiniger, wel dan heel goed afspoelen! Gebruik ik zelf ook altijd Lachen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:06

Toch maar is doen dan. Heb in Leeuwarden soms ook geen kranten omdat ik daar geen krant krijg en mijn ouders wel Tong uitsteken

Overigens die dubbel dekker staat bij sommige winkels dat je er ook een losse kooi van kunt maken. Dan neem ik aan dat de bovenste los kan.
Ik twijfel aan zo'n dubbel dekker heb nu een 1 m kooi kan er eentje van 160 cm halen maar woon op 11,5 m2.. Dubbel is dan makkelijk.

Maar dan nog iets, kun je de tralies er van inklappen? Soms heb ik ze niet mee en dan wil ik de boel graag onder mijn bed schuiven (heb ik nu ook)

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:26

Ik had eerst ook kranten op de bodem maar die van mij vraten het ook steeds op!
ik heb nu stro korrels op de bodem en dit werkt heel erg goed Ja

Piera: Je hebt echt mooie caafs Lachen