HELP... red mijn nachtrust!!! vermoord de pup?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: HELP... red mijn nachtrust!!! vermoord de pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:21

slimmerik schreef:
Het probleem is dat er een pup verschrikkelijk ligt te janken....

Aangeraden wordt hem op de slaapkamer te nemen etc.etc. (nog nèt zonder speentje in zijn bek) Haha! Knipoog

Wat ga je doen als ie verschrikkelijk ligt te janken als jij op de bank ligt en je hond wil erop??

Een hond is een hond. Leeft al lang niet meer in zijn natuurlijke omgeving .... maar laat hem a.u.b. zoveel mogelijk hond zijn Knipoog

Edit: en jij moet natúúrlijk zelf weten wat je met jouw honden doet... maar ik lach er eigenlijk meewarig om Ach gut

Slim, er is natuurlijk een verschil tussen een hond die jankt omdat alles om hem heen ineens is weggenomen en hij zijn hele veilige nest kwijt is.. dan een hond die jankt omdat hij op de bank wilt of een koekje wilt of om noem het maar op Haha! De hond direct in een doos op de slaapkamer zetten en bijv. je hand erin laten hangen is een hele gebruikelijke methode- de hond hoeft dan niet eens echt te janken want je zet hem de eerste avond al op de slaapkamer voor het janken echt begint.. dus beloon je het gedrag niet echt. Je probeert het te voorkomen eigenlijk.
Daarbij is het in dit geval niet janken om iets voor elkaar te krijgen, maar janken uit zijn instict, 't beestje heeft een onveilig gevoel- iets wat IMO heel logisch is, tenslotte is de hond zijn veilige haven, zijn nest en omgeving kwijt. Je zult hem dus moeten laten zien dat waar hij nu is, ook veilig is, en ook een fijne plekl; een nieuw nest. Je hand erin laten hangen laat hem wennen aan zijn nieuwe eigenaar, zijn nieuwe 'roedel', en geeft hem het gevoel dat hij niet alleen is. Al die dingen zorgen er juist voor dat hij zich op zijn gemak voelt en zijn nieuwe onderkomen / nest makkelijker accepteert. De hond wilt helemaal zijn zin niet krijgen, hij is gewoon bang en je moet hem leren dat daar geen reden toe is- want hij is niet alleen en hij heeft een nieuwe roedel. Negeren, uiteraard... het kan best. Maar ik vind het cru in dit geval, want je neemt het beestje alles wat 'veilig' is in 1x af... dan moet je ook iets vervangends teruggeven om hem te laten zien dat hij ook hier in zijn nieuwe huis weer veilig kan zijn, en een eigen nest heeft... Als je hem negeert zal hij er uiteindelijk ook achter komen dat de mand of tegenwoordig meer de bench een nieuw 'nest' is en dat de nieuwe eigenaren de roedel zijn- maar het is makkelijker te accepteren voor de hond als hij van het begin af aan geholpen wordt en het alleen zijn langzaam wordt opgebouwd... niet in 1x, en dan verwachten dat het arme beest niet jankt. Hij moet rustig aan leren dat hij een veilige plek heeft, een nieuwe roedel, en van daaruit dat hij OOK alleen kan zijn in dat veilige nest.

Een dier leren dat zijn nieuwe onderkomen veilig en fijn is en dat hij een nieuwe 'roedel' krijgt... Dat doe je dus ook NIET door je hond te straffen en dingen naar de bench te kooien in mijn optiek... zo laat je een pup toch niet weten dat zijn nieuwe plekje ook veilig is? Natuurlijk accepteert hij het uiteindelijk ook, vast wel, maar waarom onvriendelijk zijn als het ook vriendelijk kan?

Een hond op de bank hoeft niet per definitie hoger in rang te staan dan jij- dat gebeurt alleen als je verder in de omgang ook 'fouten' maakt. Als je je hond toestaat op de bank te zitten dan hoeft de hond niet per definitie hoger in rang te staan of dominant te zijn. Zolang jij het toestaat, is het goed. Maar als jij de hond ervanaf stuurt moet hij/zij dat ook accepteren. En zolang dat gebeurt.. geen probleem, dan hoeft de hond niet per se hoger in rang te staan. Of een hond op de bank echt wat toevoegt moet ieder voor zich weten Clown . Onze hond mocht het geloof ik niet omdat de bank dan plaatselijk van bruin naar wit verkleurde (verharende dalmatier) Clown Die kon gewoon lekker in haar eigen mand liggen. Maar als dat het probleem niet is en iemand vind het verder hartstikke fijn/gezellig om met de hond op de bank te zitten, waarom dan niet? Het is niet de oorzaak van een dominantie-probleem of een rangorde-probleem.. dat zijn alle andere dingen die er verkeerd gaan in de omgang met honden.. maar heb je de rest op orde, dan kan je hond zonder fratsen en rare problemen of gevolgen gewoon op de bank.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:25

Hond op de bank heeft helemaal niets met dominantie te maken. De hond gaat gewoon op het beste plekje in huis liggen. Wij als roedelleiders hebben hem laten zien wat het beste plekje is, want daar zitten wij meestal. Op het moment dat je dus weggaat, neemt de hond graag het beste plekje in. En geeft dat weer op als de roedelleider terugkomt. Gewoon heel natuurlijk gedrag, dus.

Hetzelfde geldt voor eten pakken dat je op tafel laat staan. Heel normaal. De lagere in rang mag eten als de hogere in rang het laat staan en wegloopt. Leuk is het natuurlijk niet, maar ook dit is volkomen natuurlijk gedrag en geen ondeugend gedrag van de hond. Simpele oplossing: niet de kans geven om het te pakken, maar meteen opruimen.

Onze pup sliep trouwens ook 's nachts naast het bed. Ze heeft nooit gejankt, maar ik heb wel de wekker gezet en haar op tijd een plasje laten doen. Steeds ietsje later.
Ze slapen nu allemaal bij ons op de slaapkamer, ieder in hun eigen mand. En ze proberen niet eens om op het bed te komen!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:27

Normaal gesproken is janken inderdaad na 1 à 2 nachten over. Daarom vermoed ik eerlijk gezegd dat het janken van deze pup wel eens een medische oorzaak kan hebben. Ben benieuwd hoe het gaat met de pup die als laatste is weggegaan en ook zo jankte. Hoe doet die het op zijn nieuwe onderkomen.

Waarom een hond op de bank, als hij er idd dominante trekken van kan krijgen (en ècht voorbeelden zat gezien daarvan en ook eens in de zo hoog aangeschreven opvoedkundige boeken gelezen) waardoor hij alsnog weer op de grond of in de mand moet wennen? Laat het dier toch gewoon hond is mijn mening.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:31

Waarom zou een hond geen hond meer zijn als hij op de bank mag? Hier mogen ze het ook en geloof me, mijn honden zijn nog echt hond. Elke dag maken we minimaal 1 lange wandeling, dat lijkt weinig maar ik heb een compleet omheinde tuin van 700 vierkante meter waar ze elke dag minimaal 2 uur in lopen te donderjagen en dan gaan we ook nog elke avond naar het park voor de sociale contacten met andere honden en is het weer een uur spelen. Tussendoor doen we nog oefeningen met de clicker zodat ze ook geestelijk bezig gehouden worden.

En ik zeur niet als ze door de drek sjouwen of de gaten graven. Het zijn honden. Voordat ze weer naar binnen gaan spoelen we even de poten af en klaar is kees.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:34

Ja, dat blijft moeilijk slimmerik, ik begrijp zeker wel wat je bedoelt. Ik ben van mening dat ik kennis genoeg heb van honden dat ze bij mij wel op de bank mogen en dat dit allemaal op een verantwoorde manier gaat, zonder dat zij daardoor gaan denken dat ze misschien weleens de baas konden zijn. Ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die er minder verstand van hebben of de consequenties niet inzien en daardoor niet weten hoe te handelen. Helaas denkt iedereen (net als ik) dat zij voldoende kennis van zaken hebben en daardoor gaat het vaak fout.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:49

"Wanneer u een hond die op de bank gaat liggen om zijn hoge rang binnen het gezin te bevestigen, corrigeert dan zien we nogal eens agressief gedrag ontstaan. "

Dus; wanneer de hond op de bank gaat liggen OM zijn hoge rang te bevestigen. Dat is iets anders dan wanneer je gewoonlijk in de omgang de rangorde van de 'roedel' gewoon op orde hebt en je hond toestaat op de bank te liggen slimmerik Lachen Dit artikel gaat meer over honden die verder in hun omgang ook al wat hoger in rang staan door verkeerde omgang volgens mij.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:54

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:57

Barvrouwke schreef:
oehoe.. dikke discussie. Overdags als ik de hoek om ben zit hij ook al direct te janken. Ookal ben ik alleen maar naar de WC. En dat terwijl hij vanaf 5 weken overdags regelmatig in huis is vanwege zijn speciale voeding. Ik had trouwens heel slim bedacht om even de rammel uit de keukenwekker te halen. Mislukt, dus nou tikt ie ook niet meer. Anders wordt hij na een uur wakker gerammelt...

Barvrouwke schreef:
Vanacht heeft onze terror heerlijk geslapen. De kookwekker was al gesneuveld door een "handige" actie van mij om de bel eruit te proberen te halen. Met resultaat 6 losse radartjes, paar staafjes en enkele veertjes. Koe
's avonds meegenomen met de beesten voederen, wat toch een hele klus is. Dus hij was blij dat hij in zijn warme mandje lag. Laatste ronde eten, radio aan en hij heeft een extra kruik erbij gekregen. Zo een met van die steentjes erin die in de magnetron moet. Met lavendelgeur. Werkt blijkbaar rustgevend want hij heeft de hele nacht geslapen. Mijn lontje heb vanacht in ieder geval weer aan kunnen groeien. Kijken wat hij vanacht doet....

Barvrouwke schreef:
@ mariam. Tulijk mag je dat vragen.
Ik had de link van dat topic al hier staan. Maar de pup heeft een slokdarmafwijking. Wat inhoud dat zijn slokdarm tewijd is en er zegmaar een soort zakje voor zijn maagingang ontstaat. Hierin blijft eten hangen wat hij weer op'braakt' en door die verstopping ook benauwd wordt. De DA wou hem wel opereren eraan, wat risicovol is aangezien het vlak bij de aorta zit. Of de operatie mogelijk was en ging slagen kunnen ze tevoren niet zeggen. Kostenplaatje 2000,-. Optie 2 is inslapen. Ik moest er maar diep over nadenken maar als hij van hun was.... inslapen.

Ik ben verder gaan zoeken op het internet naar deze afwijking. Geweekt en geprakt eten evt van een verhoging af, zodat hij in een diagonale positie staat kon uitkomst bieden. Dat ben ik gaan doen. En hij maakt het uitstekend. Maar, dit betekend wel dat hij vaak kleinere portie's moet hebben. Hij krijgt dus om 6.00 9.00 12.00 15.00 18.00 21.00 en dan rond 22.00/22.30 eten.
Ik krijg anders de hoeveelheid die hij moet hebben er niet in.

Buiten het feit dat pup het inmiddels opgegeven "lijkt" te hebben wat janken betreft. Schijnt deze pup dus ook wel degelijk een medische verklaring te "kunnen" hebben voor het janken. Ben benieuwd hoe het verder gaat nu.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:59

Idd, nog een reden om hem niet te straffen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:00

Straffen is iets anders dan negeren of belonen door hem in de slaapkamer te leggen Knipoog

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:01

Nou dan heb je niet goed gelezen. TS greep de pup in zijn nekvel. Maar ook negeren lijkt me niet de oplossing en zeker niet als de pup ziek is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:06

HBVisser schreef:
Nou dan heb je niet goed gelezen. TS greep de pup in zijn nekvel. Maar ook negeren lijkt me niet de oplossing en zeker niet als de pup ziek is.

Het feit dat ie ook zonder piepen de nacht door kan komen wijst er misschien ook op dat het wat pijn betreft wel meevalt. Ook blijkt dat de pup eerder niet piepte tot pup 3 en 4 weggingen. Dus er eerst van uit gaan dat het negatief gedrag is, heeft TS goed ingeschat imo. Ook omdat hij ook begon te piepen als ze naar de WC ging.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:08

Of....hij voelt zich nog steeds niet fijn maar durft dat niet meer te laten merken. Heb je trouwens de moeite genomen om de stukken te lezen in de link die ik je heb gestuurd?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:11

HBVisser schreef:
Of....hij voelt zich nog steeds niet fijn maar durft dat niet meer te laten merken. Heb je trouwens de moeite genomen om de stukken te lezen in de link die ik je heb gestuurd?

Ja, zeker gelezen. Mijn ervaringen en observaties zijn totaal anders.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:13

HBVisser schreef:
Of....hij voelt zich nog steeds niet fijn maar durft dat niet meer te laten merken.

Kan uit niets uitmaken dat het hier een pup betreft die liefdeloos behandeld wordt of mishandeld wordt. Dus angst zal het niet zijn dat hij niet meer "durft" te piepen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:14

Nou, als je elke keer op je donder krijgt als je wat laat horen ben je natuurlijk vanzelf wel stil. Dat heeft niets met liefdeloos te maken.

Edit: Dus jou observaties en ervaringen zijn anders dan de uitslag van een onderzoek waar jaren over gedaan is? Ja dat kan ik me voorstellen Haha!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:16

Wie zegt dat hji elke keer op zijn donder krijgt. Dat ze het een keer geprobeerd heeft wil niet zeggen dat hij elke keer door de kamer vliegt als hij jankt?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:24

Het enige wat ik wil zeggen is dat de pup laten janken of hem op zijn sodemieter geven als hij het doet niet helpt. En negeren bied ook geen uitkomst als het een medische oorzaak heeft. Ze weten wat hij heeft en het zou best kunnen dat hij zich daardoor niet lekker heeft gevoeld.

Dat wil dus niet zeggen dat het negeren heeft geholpen, hij kan zich of beter voelen, of misschien niet meer durven janken. Wij zijn er immers niet bij, wij kennen de pup niet en wij weten niet wat er met de gebeurd.

Zoals er een aantal redenen kunnen zijn waarom hij jankt, kunnen er ook aantal zijn waarom hij er mee opgehouden is.

SandraaaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:29

Tsjongejonge.. Wat een discussie Dromen
Ik kan me er echt niet bij dat je een pup naast je bed laat slapen.
heerlijk hygienisch..
Overigens heb ik zelf ook een jonge pup.. die gewoon in zijn eigen bench slaapt.
Ik ga er sávonds voor het slapen gaan nog 1 keer mee uit, en ze gaat lekker slapen.
Alleen voor haar behoeftes piept ze, en dat is ook logisch Knipoog
in het begin piepte ze s'nachts ook.. Ik heb daar geen aandacht aan geschonken. Ze heeft een lekker warme deken in de bench, een knuffel etc. Binnen 2 dagen was m'n pup stil.
Soms moet je toch ook echt wel eens streng zijn, i.p.v. verwenerij...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:43

HBVisser schreef:
Edit: Dus jou observaties en ervaringen zijn anders dan de uitslag van een onderzoek waar jaren over gedaan is? Ja dat kan ik me voorstellen Haha!

Dat is geen onderzoek maar observaties die enkel en alleen betrekking hebben op de denkwijze van dit echtpaar. Een volkomen eigen intrepetatie. Honderden anderen deskundigen denken daar volkomen anders over en hebben andere ervaringen.

Wat dat piepen betreft. Mijn pups altijd 's nachts in een bench en vroeger in een hok gedaan 's nachts ..... nooit op de bank gehad. Alleen maar prima honden gehad waar ik helemaal gek mee ben. Heb ook zo'n 20 honden her-opgevoed. Geen enkel probleem mee gehad zonder dat ze op de bank lagen Knipoog

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:48

Dat echtpaar zijn hondenwetenschappers en gedragsbiologen. Ik geloof er wel in. Maar goed dat is terzijde in dit topic en ik begrijp dat vernieuwing moeilijk is en rome ook niet in 1 dag gebouwd is.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:53

Sandraaaa je hond wordt echt niet ziek als hij naast je bed ligt hoor. Ze hebben ook weerstand namelijk. Dus het is heus niet onhygienisch.

Verder HBVisser, tot nu toe heb je eigenlijk allemaal dingen gezegd die ik ook wilde zeggen, dus ben het totaal met je eens.
Mensen verwachten dat een pup gelijk maar weet wat hij wel en niet mag. Beetje onmogelijk, aangezien ze het nog niet geleerd hebben.

Toch banketstaaf als je dan een pup gaat straffen voor iets waarvan hij zelf niet eens wist dat het niet mocht.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:55

rockwitch schreef:
Toch banketstaaf als je dan een pup gaat straffen voor iets waarvan hij zelf niet eens wist dat het niet mocht.

Moet jij eens zien hoe gauw een pup weet wat het woordje "nee" betekent. Juist een pup weet gauw wat wel en niet mag. De inprentingsperiode ligt nl. tussen de 8 en 12 weken. Wat er in die tijd geleerd wordt neemt de pup super snel op en hebben hij èn jij de rest van zijn leven profijt van.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:00

Het woordje nee moeten ze ook leren en daar moet ook iets tegenover staan. Honden zijn oppurtinisten en doen niets voor niets. Dus "nee" kan je op 2 manier aanleren. Je zegt "nee" en de hond staakt het ongewenste gedrag en krijgt iets lekkers odf even spelen met de baas. Of het hondje krijgt op zijn sodemieter en staakt daarom het ongewenste gedrag.