Lysette, ik ken heel wat Cattles en ook zat die niet 'werken'. Zo lang ze veel 'mee' mogen, buiten op het erf kunnen rotzooien of gewoon lekker veel mee gewandeld en gespeeld wordt, kun je prima een cattle houden. 't Is geen 'voor de haard hond' nee (in mijn ogen is geen enkele hond dat maar da's een andere discussie), maar 't zijn ook echt geen neuroten. Ik ken veel cattles en ook veel borders en wat dat betreft zijn borders veel 'moeilijker'. Die worden bij gebrek aan werk veel sneller neurotisch. Dat het geen 'beginnershonden' zijn klopt. Maar ik ben ook geen 'beginner' en als ik de topicstarter mag geloven, zij ook niet.
Wuis; ik denk dat de perfecte hond voor jouw niet in een ras te vinden in. Ik denk dat jij voorlopig de asiels af moet struimen en hopen dat er net die ene kruising zit die jouw wel aan spreekt. Blaffen, will to pleas, opletten etc ligt voor een groot deel aan jouw zelf. Ik ken iemand die traint met een Cane Corso behendigheid. Iemand die met een teckel apporteer sport deed (hoezo geen will te please?) etc. Kortom, niet te haastig reageren en goed zoeken!
Da's niet meer echt een 'draagbaar' formaatje. Volgens mij zijn er geen kortharige Sheltie's, maar dan nog.. als er één hond een blaffer en keffer is, is't de Sheltie wel!
Wij hebben een sharpei, echt een heerlijk beest. Ze blaft niet, maar is toch wel een beetje waaks als het moet. Ze zeggen altijd dat je die plooien altijd heel goed moet verzorgen, maar als je een beetje een goede hond hebt niet, die van ons heeft bijna geen rimpels.
Ze kan heel ver mee uit wandelen en is dan lekker actief, in huis daarintegen is ze weer erg rustig. Ze kan ook goed met kinderen omgaan en met andere honden. Je moet alleen bij de aanschaf altijd wel goed opletten dat de ogen enz. goed zijn want ze kunnen entropion krijgen (heeft die van mij niet)
@ TS; Hoe zit het met karakter? Je wilt een hond die op den duur lange wandelingen aan moet kunnen maar hoe zit het overdag? Blijft hij alleen of is er altijd iemand thuis? Durf je het aan om een energiek ras te nemen waarmee je elke dag een flink stuk moet lopen/spelen?
Als dat wel het geval is is een Welsh Springer Spaniel een erg leuke hond, zijn vriendelijk, energiek, speels en vrij makkelijk gehoorzaam te maken. Als je dat te groot of te energiek vind zou je ook een Amerikaanse of Engelse cockerspaniel kunnen nemen, ongeveer hetzelfde karakter als de welsh springer maar in een kleinere verpakking.
Zowieso denk ik dat je uitkomt bij een spaniel, spitz, brak of retriever. Een pinscher of schnauzer vind je ook niets?
Mijn schoonmoeder heeft een australische terrier. En mijn eerste reactie was toen ze em net had: he getver, een terrier. Niets blijkt minder waar. Het is een vreselijk leuke hond. Klein genoeg om de trappen op te tillen. Hij is heel erg slim en leert ontzettend snel. Daarbij heeft hij erge will to please. Hij is pittig met wandelen, maar kan ook prima een middag alleen thuis zitten en 's avonds heerlijk bij je komen liggen.
Zoals gezegd: ik ben ook niet van de terriers maar deze hond heeft met zijn slimheid en wil om voor je te werken toch wel mijn hart gestolen..
Ik weet niet of het al een keer genoemd is, maar is een cavaliertje niks voor je? Ze hebben wel een relatief korte snuit, maar de mijne houdt makkelijk een (ruim) uur wandelen vol, vind ze héérlijk. Dat zou dus geen probleem moeten vormen. De reutjes hebben een vollere en langere vacht dan de teefjes, maar ik borstel die van mij 1 x per dag (teef) en dat beperkt de rui heel erg
Meer foto's kunnen gestuurd worden bij interesse
Enne wil to please; volgens mij vind je geen andere hond met een grotere will to please . Ook zijn het echt geen keffertjes.
Ben zelf sinds kort helemaal fan van de Lapse Herder, een stuk kleiner dan de echte herder, wel een echte werker. Maar ik denk voor jou nog aan de grote kant helaas. Kwam laatst op stichting AAI terecht, die herplaatsen ook honden, maar wel uit het buitenland. Misschien zit er toch wat leuks tussen.
Heb je intussen al een hondje of iig een keus kunnen maken? Kijk anders eens bij ons op de site, wij hebben een hele leuke zwart- witte teckelmix zitten, zij naam is Negrito en hij is zooooo leuk!! Heb je toch een herplaatser ( een kleine spanjaard) en heb je toch een leuk en jong hondje!