Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:48

Wat mij bij staat, chiqa, is dat kanker alleen kan worden geactiveerd als het activerende gen aanwezig is. Dit zou ook een verklaring zijn waarom niet iedereen die rookt kanker ontwikkeld. En sommige mensen die alles doen om kanker niet te krijgen, het juist wel krijgen, omdat dit gewoon simpelweg in hun genen ligt.
Ik heb even snel gezocht in je link, maar kanker kwam via het zoekprogramme van PDF niet voor in de 81 pagina's.
Ook ben ik nog steeds benieuwd welke stoffen er zouden zorgen voor een gedragsprobleem, wat Moontje beweerd.

Als het bij honden namelijk het zelfde werkt als bij mensen, dan hoeft een kankerverwekkende stof dus niet per defintie voor kanker te zorgen, en een hond die deze kankerverwekkende stof niet in zijn voedsel krijgt, wel kanker krijgt omdat het erfelijk is.

Ook ben ik er nogsteeds van overtuigd dat het maagdarmstelsel van onze hond, niet meer volledig te vergelijken is met die van hun verre voorouders. Dit omdat ze inmiddels ook gedomesticeerd zijn tot naar wat wij ze hebben gemaakt. Hierbij geld ook dat het maagdarmstelsel zich mee aanpast.
Zou ook verklaren waarom er een hoop honden niet goed reageren op vlees, nadat ze hun 'ontigiftigingsfase (waar ik eerlijk gezegd al helemaal weinig van geloof)' door zijn.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:54

Chubby schreef:
Nikki__ schreef:
Dus infeiten een soort radioactive stoffen?
omdat normaal gesproken je gene, zoals die van kanker, bij de geboorte zijn vastgelegd en daar niet zo 1,2,3 wat van kan worden omgebogen?

Echt, kanker is zó ingewikkeld en er wordt nog steeds zóveel over ontdekt, dat weten wij volk helemaal niet :+ Maar net zoals roken en zonnebrand kanker kunnen veroorzaken, kan slechte voeding ook invloed hebben op hoe je celdeling en celvernieuwing gaat. D.m.v. mutaties en beschadigingen kan de DNA structuur absoluut nog veranderen na de aanleg van de stamcellen. Duidelijk is ook dat als je een lichaam zo min mogelijk belast met balaststoffen, het lichaam gezonder blijft en beter functioneert dan een lichaam wat blootgesteld wordt aan verschillende schadelijke stoffen.

En een voeding die gebaseerd is op puur natuur is uiteraard vele malen beter passend voor een fysiek dan een voeding die kunstmatig is en niet gebaseerd op de vraag die van nature bestaat. Daarom is vlees beter en gezonder voor een carnivoor (hond, kat, fret) dan granen. En ja, uit de praktijkervaring van vele vleesvoerders blijkt inmiddels dat het voeren van vers vlees minder gezondheidsproblemen, minder karakterproblemen en meer voldoening tot gevolg heeft. Een hond en een kat zijn jagers, hoe meer je hun natuurlijk levensstijl kunt nabootsen, hoe plezieriger dat is voor een dier. Wat dat aangaat kun je het vergelijken met een paard: daarvan zijn we inmiddels ook overtuigd dat het voor het paard plezieriger én gezonder is om buiten te zijn, in gezelschap van soortgenoten, met de mogelijkheid tot rondtrekken, schuilen en dergelijke.

Ik weet hoe ingewikkeld kanker is, maak het elke dag nog in mijn naaste omgeving mee. En ben daarom ook zo blij dat we nog lang niet uitontwikkeld zijn.
Wat jij zegt over slechte voeding, zit zeker wat in, alleen geloof ik niet dat brok zo slecht is dat het daadwerkelijk de hoofdoorzaak van kanker kan zijn. Waarom doen honden het er dan al jaren zo goed op? Denk dus niet dat kanker echt dé reden is om te stoppen met brokvoeren.
DNA structuur kan zeker veranderen, alleen naar mijn weten niet van een kleine hoeveelheid schadelijke sotf, en is daar toch echt een hoop meer voor nodig.

Een natuurlijk voerdieet voor een natuurlijk dier, ben ik het met je eens. Alleen vind ik niet dat je onze huishond nog met de wolf kan vergelijken, zowel in hun doen als laten niet.
De hond zelf is al lang geen echte jager meer. Je laat hem tenslotte ook niet eerst zijn konijntje vangen voordat hij deze mag oppeuzelen, dat doen wij voor hem. Als we het echt volgens de natuur (waar ik dus persoonlijk mijn twijfels over heb) zouden werken, zouden we de hond dagen moeten laten fasten, een wolf eet ook niet dagelijks. Ja, dagelijks 'groenten en fruit' , maar vlees zeker niet.
Ik ben nog steeds benieuwd waarom vers vlees kan zorgen voor minder karakterproblemen? Ik hoop dat jij me dat kan uitleggen, aangezien ik van Moontje daar geen antwoord op kreeg. Ben daar wel benieuwd naar!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:55

Nikki__ schreef:
Ook ben ik er nogsteeds van overtuigd dat het maagdarmstelsel van onze hond, niet meer volledig te vergelijken is met die van hun verre voorouders. Dit omdat ze inmiddels ook gedomesticeerd zijn tot naar wat wij ze hebben gemaakt. Hierbij geld ook dat het maagdarmstelsel zich mee aanpast.

Weet je hoeveel jaren er over een evolutie heen gaan? En hoever staat de wolf van de hond af denk je?

Uiteraard veranderd er iets: de pH-waarde van maagzuur bijvoorbeeld. Geef ik mijn hond (die al jaren vers eet) de komende maand weer brok, dan heeft ze over een maand een probleem met de vertering van een bot. Maar in basis is het stelsel van élke hond nog dat van een carnivoor. Het instinct, het gebit, de maag, de darmen; dat alles is nog precies als dat van een wolf en niet als dat van mens of andere omnivoor!

Nikki__ schreef:
Wat mij bij staat, chiqa, is dat kanker alleen kan worden geactiveerd als het activerende gen aanwezig is. Dit zou ook een verklaring zijn waarom niet iedereen die rookt kanker ontwikkeld. En sommige mensen die alles doen om kanker niet te krijgen, het juist wel krijgen, omdat dit gewoon simpelweg in hun genen ligt.

Zie mijn eerdere post. Laten we ons niet wagen aan het verklaren van kanker en tumoren. Dat gaat nergens over.

Nikki__ schreef:
Ook ben ik nog steeds benieuwd welke stoffen er zouden zorgen voor een gedragsprobleem, wat Moontje beweerd.

Ken je het verhaal van kleur- geur- en smaakstoffen die een belangrijke rol spelen in het ADHD verhaal bij kinderen?
Voilá...

Ik heb zelf een aantal maanden een koolhydraatvrij dieet gevolgd. Je weet niet wat je overkomt! Zóveel invloed dat soort voedingsstoffen hebben op je gedrag en op je fysieke gesteldheid!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:56

Wil jullie trouwens wel even complimenteren over het niet direct aanvallen/afkraken van brok, duidelijk onderbouwing van jullie mening, en duidelijk uitleg van jullie standpunt.
Praat toch een stuk fijner dan dat mensen gelijk uit hun slof schieten en zeggen dat je slecht bent omdat je brok voert. :)! Top!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:59

Chiqa schreef:
Laika waar heb je last van? je valt iedereen maar aan in dit topic last van de warmte ofzo?

Ik val niet iedereen aan, ik moet mezelf verdedigen omdat ik Renske geef aan mijn 15 jaar oude york, die momenteel weigert vers te eten. Er wordt mij in de schoenen geschoven dat ik vergelijkbaar voer als Pedigree aan mijn hond geef. Er wordt mij verweten dat ik niet goed voor mijn hond zorg, dat ik niet de moeite neem voor mijn hond en ga zo maar door..... heb je de laatste pagina's wel gelezen? Ik wel hoor, meerdere malen zelfs, maar zowel jij, als Moontje1991 hebben het neergezet en ik kan het van voor naar achter lezen, van onder naar boven, ik lees telkens hetzelfde. Renske deugt niet en ik zorg niet goed voor mijn hond. Maar goed dit is het laatste wat ik erover kwijt wil. Gewoon omdat ik weet dat mijn honden nergens, en dan ook nergens een betere verzorging kunnen krijgen dan wat ik ze geef.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:02

Chubby schreef:
Nikki__ schreef:

Weet je hoeveel jaren er over een evolutie heen gaan? En hoever staat de wolf van de hond af denk je?

Veel! Maar je weet ook dat de huishond al een flinke tijd bestaat? En deze vroeger geen vlees oid kregen, maar aardappelen enz. Vlees was te duur om aan de hond te geven.
En de wolf van de hond? Ver, heel ver.

Uiteraard veranderd er iets: de pH-waarde van maagzuur bijvoorbeeld. Geef ik mijn hond (die al jaren vers eet) de komende maand weer brok, dan heeft ze over een maand een probleem met de vertering van een bot. Maar in basis is het stelsel van élke hond nog dat van een carnivoor. Het instinct, het gebit, de maag, de darmen; dat alles is nog precies als dat van een wolf en niet als dat van mens of andere omnivoor!

Instinct? Is in veel mindere maten dan de wolf. Ook de basis niet meer. Honden mogen immers dat gedrag niet vertonen en er word op geselecteerd. Het is niet voor niks dat de huishond zo goed met de kat samen kan, of met andere dieren.
Het gebit van de huishond is veel minder sterk dan dat van een wolf. Het slijt veel sneller en breekt sneller af. Zal niet deze eerste hond zijn die zijn tand breekt op een hard stuk bot. Is ook niet voor niks dat vaak het tandvlees bloed als het dier voor het eerst bot krijgt.
Een wolf is ook een omnivoor, natuurlijk is zijn hoofdmaaltijd vlees, maar geregeld eet hij bessen e.d. Dit kan het maag-darmstelsel prima verdragen.

Nikki__ schreef:

Zie mijn eerdere post. Laten we ons niet wagen aan het verklaren van kanker en tumoren. Dat gaat nergens over.

Dat zou wel een verklaring kunnen zijn voor het krijgen van kanker door voer. Vind het dus zeker niet nergens over gaan.
Nikki__ schreef:

Ken je het verhaal van kleur- geur- en smaakstoffen die een belangrijke rol spelen in het ADHD verhaal bij kinderen?
Voilá...

Ik heb zelf een aantal maanden een koolhydraatvrij dieet gevolgd. Je weet niet wat je overkomt! Zóveel invloed dat soort voedingsstoffen hebben op je gedrag en op je fysieke gesteldheid!

Ik ben nog geen honden met ADHD tegen gekomen, en weet dus ook niet of geur/kleur/smaakstoffen hiervoor zorgen. Tuurlijk, de voeren als bonzo e.d., ja, daarvan kan ik me het voorstellen. Maar kwalitatief beter voer kan ik me niet voorstellen dat een zo'n kleine hoeveelheid daadwerkelijk voor gedragsproblemen zorgt.
Laatst bijgewerkt door Nikki__ op 03-07-10 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:02

Nikki__ schreef:
Wat jij zegt over slechte voeding, zit zeker wat in, alleen geloof ik niet dat brok zo slecht is dat het daadwerkelijk de hoofdoorzaak van kanker kan zijn. Waarom doen honden het er dan al jaren zo goed op? Denk dus niet dat kanker echt dé reden is om te stoppen met brokvoeren. DNA structuur kan zeker veranderen, alleen naar mijn weten niet van een kleine hoeveelheid schadelijke sotf, en is daar toch echt een hoop meer voor nodig.

Ik zeg niet dat het de hoofdoorzaak is. Beweert iemand dat? Maar dat voeding invloed heeft op je gezondheid, dat weet je toch wel? Je moet vaak terugpakken op humane geneeskunde en medisch onderzoek, omdat men bij (huis)dieren nog niet zover is. Maar bewezen is dat bijvoorbeeld een glaasje rode wijn en vers fruit een positieve invloed hebben op het risico om geen kanker te krijgen! Bij honden werkt dat niet anders (alleen dan geen rode wijn en fruit ;) )

Nikki__ schreef:
Een natuurlijk voerdieet voor een natuurlijk dier, ben ik het met je eens. Alleen vind ik niet dat je onze huishond nog met de wolf kan vergelijken, zowel in hun doen als laten niet.
De hond zelf is al lang geen echte jager meer. Je laat hem tenslotte ook niet eerst zijn konijntje vangen voordat hij deze mag oppeuzelen, dat doen wij voor hem. Als we het echt volgens de natuur (waar ik dus persoonlijk mijn twijfels over heb) zouden werken, zouden we de hond dagen moeten laten fasten, een wolf eet ook niet dagelijks. Ja, dagelijks 'groenten en fruit' , maar vlees zeker niet.

Toch wel dus. Er leven ook zat wilde en verwilderde honden om als voorbeeld te dienen. Onze huishond die met vlees gevoerd wordt, kan zonder enig probleem over op het zelf een konijntje vangen en oppeuzelen! Sterker nog, wij mensen willen dat in gecontroleerde omgeving graag bewijzen en gaan over tot jachttraining, workingtests en dergelijke.
En inderdaad, een hond die vers eet, zou niet elke dag gevoerd hoeven worden. Maar wij mensen vinden dat plezierig en het lichaam van een huisdier is dermate flexibel dat het daar zonder moeite in mee gaat.

Zal ik je nog een voorbeeld geven: als onze katten honger krijgen, gaan ze lopen klieren. Rondjes door de kamer racen, het wordt één grote apenkooi hier. Daarna peuzelen ze met smaak hun nekjes en karkasjes weg. Als je dat ziet, ben je overtuigd! Het is puur jachtinstinct! Met hun volle buikjes gaan ze heerlijk uitbuiken, om alle energie naar de spijsvertering te laten gaan. Je kunt hun hele dagindeling eigenlijk zonder moeite terugvoeren op hoe een wolf/ katachtige in het wild zich gedraagt!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:10

Chubby schreef:
Nikki__ schreef:
Wat jij zegt over slechte voeding, zit zeker wat in, alleen geloof ik niet dat brok zo slecht is dat het daadwerkelijk de hoofdoorzaak van kanker kan zijn. Waarom doen honden het er dan al jaren zo goed op? Denk dus niet dat kanker echt dé reden is om te stoppen met brokvoeren. DNA structuur kan zeker veranderen, alleen naar mijn weten niet van een kleine hoeveelheid schadelijke sotf, en is daar toch echt een hoop meer voor nodig.

Ik zeg niet dat het de hoofdoorzaak is. Beweert iemand dat? Maar dat voeding invloed heeft op je gezondheid, dat weet je toch wel? Je moet vaak terugpakken op humane geneeskunde en medisch onderzoek, omdat men bij (huis)dieren nog niet zover is. Maar bewezen is dat bijvoorbeeld een glaasje rode wijn en vers fruit een positieve invloed hebben op het risico om geen kanker te krijgen! Bij honden werkt dat niet anders (alleen dan geen rode wijn en fruit ;) )

Ik zeg toch ook niet dat het de hoofdoorzaak is? Ik zeg dat ik dat denk. Is wat anders ;)
En natuurlijk weet ik dat voeding invloed heeft op je gezondheid.
Er is bewezen dat de stof die in brok zit voor kanker kán zorgen, maar ik kan nergens vinden dat er daadwerkelijk honden overleden zijn aan kanker die veroorzaakt zijn door dat stofje.
Bewezen is prima, maar dat is maar bij een deel van de mensen. Het hoeft dus niet zo te zijn dat het daadwerkelijk zo is. Het kan dus best zo zijn dat je dit nooit doet, en later ook nooit kanker krijgt. Zit in je genen. En ook dat is bewezen.

Nikki__ schreef:

Toch wel dus. Er leven ook zat wilde en verwilderde honden om als voorbeeld te dienen. Onze huishond die met vlees gevoerd wordt, kan zonder enig probleem over op het zelf een konijntje vangen en oppeuzelen! Sterker nog, wij mensen willen dat in gecontroleerde omgeving graag bewijzen en gaan over tot jachttraining, workingtests en dergelijke.
En inderdaad, een hond die vers eet, zou niet elke dag gevoerd hoeven worden. Maar wij mensen vinden dat plezierig en het lichaam van een huisdier is dermate flexibel dat het daar zonder moeite in mee gaat.

Ja, er leven zat wilde honden, maar denk jij dat die elke dag een hapje vlees eten? Denk dat die eerder de vuilniszakken slopen en daar de restjes patat e.d. uitvissen. Ze zijn ook niet achterlijk en kiezen liever de makkelijk weg. En geef ze ongelijk.
Ben jij bekend met de jacht? Want daarbij is het dus echt niet de bedoeling dat de hond zelf dood.

Zal ik je nog een voorbeeld geven: als onze katten honger krijgen, gaan ze lopen klieren. Rondjes door de kamer racen, het wordt één grote apenkooi hier. Daarna peuzelen ze met smaak hun nekjes en karkasjes weg. Als je dat ziet, ben je overtuigd! Het is puur jachtinstinct! Met hun volle buikjes gaan ze heerlijk uitbuiken, om alle energie naar de spijsvertering te laten gaan. Je kunt hun hele dagindeling eigenlijk zonder moeite terugvoeren op hoe een wolf/ katachtige in het wild zich gedraagt!

En hier is precies hetzeflde, er word om aandacht gevraagd, gemauwd, geraced enz. Daarna genieten ze heerlijk van hun bakje brokken en daarna buiken ze tevreden uit op de bank.
De huiskat is ook aardig doorontwikkeld. Het is niet voor niks dat ze vaak een vogel vangen, ermee spelen en daarna weglopen. Er is immers geen honger, alleen spelen is leuk!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:16

Nikki__ schreef:
Veel! Maar je weet ook dat de huishond al een flinke tijd bestaat? En deze vroeger geen vlees oid kregen, maar aardappelen enz. Vlees was te duur om aan de hond te geven.
En de wolf van de hond? Ver, heel ver.

Daar ben je écht mis! Als je de fysieke plaatjes van ongeacht welke hond vergelijkt met dat van een wolf zie je écht hetzelfde plaatje! Hooguit het formaat, schedeltje, vacht en vorm zijn iets anders, maar dat wat er toe doet voor de spijsvertering is gelijk! DNA van hond en wolf schelen slechts 0,2% met elkaar!

Nikki__ schreef:
Instinct? Is in veel mindere maten dan de wolf. Ook de basis niet meer. Honden mogen immers dat gedrag niet vertonen en er word op geselecteerd. Het is niet voor niks dat de huishond zo goed met de kat samen kan, of met andere dieren.
Het gebit van de huishond is veel minder sterk dan dat van een wolf. Het slijt veel sneller en breekt sneller af. Zal niet deze eerste hond zijn die zijn tand breekt op een hard stuk bot. Is ook niet voor niks dat vaak het tandvlees bloed als het dier voor het eerst bot krijgt. Een wolf is ook een omnivoor, natuurlijk is zijn hoofdmaaltijd vlees, maar geregeld eet hij bessen e.d. Dit kan het maag-darmstelsel prima verdragen.

De hond is een koning qua aangeleerd gedrag. Ze kan zich perfect aanpassen aan de situatie. Een in gevangenschap geboren pup kan ook nog prima overleven in het wild! Een wolf is geen omnivoor, een wolf (en hond) is een onvolledig carnivoor, dat is heel wat anders! Een kat is overigens wel volledig carnivoor. Pas bij gezondheidsproblemen zal deze terugpakken op groenvoer (liefst deels voorverteerd).

De vraag bij al die problemen (zwak gebit e.d.) is eigenlijk of het niet júist veroorzaakt is door het voeren van brok! Mijn kat die zijn hele leven al vers eet, heeft écht geen gebitsproblemen. Daarbij in aanmerking nemende dat zijn moeder ook deels vlees at! Want ook de voeding van de ouderdieren heeft natuurlijk invloed op het gestel van de jongen.

Nikki__ schreef:
Ik ben nog geen honden met ADHD tegen gekomen, en weet dus ook niet of geur/kleur/smaakstoffen hiervoor zorgen. Tuurlijk, de voeren als bonzo e.d., ja, daarvan kan ik me het voorstellen. Maar kwalitatief beter voer kan ik me niet voorstellen dat een zo'n kleine hoeveelheid daadwerkelijk voor gedragsproblemen zorgt.

Oeh, nou en of dat 'ADHD' bestaat bij honden! Een dier dat zoveel mogelijk volgens oerinstinct kan handelen, ontwikkelt minder gedragsproblemen (overigens: problemen voor óns, in huis hé, een hond met veel energie die de hele dag kan dollen en spelen en jagen heeft helemaal geen probleem met die overload aan energie).

Je weet waar de premium voeren vandaan komen toch? Van Procter & Gamble bijvoorbeeld. Weet je ook waarom deze categorie voor hen zo fijn is? Omdat ze daar hun overgebleven meuk in konden verwerken! Jazeker, reststoffen van de productie van chips bijvoorbeeld. Liever flink geld voor krijgen van een hondeneigenaar die gevoelig is voor een marketingpraatje, dan geld moeten betalen voor de afvoer van die reststoffen...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:21

Nikki__ schreef:
De huiskat is ook aardig doorontwikkeld. Het is niet voor niks dat ze vaak een vogel vangen, ermee spelen en daarna weglopen. Er is immers geen honger, alleen spelen is leuk! [/b]

Maar het instinct zegt dat spelen met een vogeltje leuk is. Hoe kun je dan zeggen dat dat verre staat van de voorouder? Waarom vind de gemiddelde kat het spelen met een vogeltje leuker dan tv kijken of grassprietjes tellen?

:D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:23

Nikki__ schreef:
Ik zeg toch ook niet dat het de hoofdoorzaak is? Ik zeg dat ik dat denk. Is wat anders ;)
Er is bewezen dat de stof die in brok zit voor kanker kán zorgen, maar ik kan nergens vinden dat er daadwerkelijk honden overleden zijn aan kanker die veroorzaakt zijn door dat stofje.
Bewezen is prima, maar dat is maar bij een deel van de mensen. Het hoeft dus niet zo te zijn dat het daadwerkelijk zo is. Het kan dus best zo zijn dat je dit nooit doet, en later ook nooit kanker krijgt. Zit in je genen. En ook dat is bewezen.

Het is verboden in consumptieartikelen voor mensen, omdat het kankerverwekkend is. Dat zegt toch wel genoeg?!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:25

@ Chubby
Ik zie zeker geen volledige overeenkomsten meer tussen de wolf en de hond. Ze zijn al zo lang 'ons' dier dat ze zich flink hebben aangepast.

Een kat zal voor zijn lolletje geen besjes oid gaan eten. Dat is, net als wat jij zegt, een op en top carnivoor. De hond daar in tegen, vind ik, niet. Deze vedraagd granen, vind het vaak nog lekker ook, heeft het in zijn normale menu zitten. Zo ook de wolf.

Honden hebben geen zwak gebit, maar een ander gebit. En dit is echt niet van 2 generaties. Mijn hond heeft ook nog nooit problemen gehad met zijn gebit, op een stukje wildvlees na dan, en eet gewoon brok.

Maar is ADHD dan echt ADHD, of noemen wij mensen het gewoon zo omdat de hond te weinig bewegin krijgt? en heeft dat dan echt te maken met de kleine percentage kleurstoffen?
Niet alles komt bij Practor en Gamble vandaan! En ik ben ook geen voorstander van eukiejeukie enz. Dat komt daar wel van daan toch?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:25

Nikki__ schreef:
Ja, er leven zat wilde honden, maar denk jij dat die elke dag een hapje vlees eten? Denk dat die eerder de vuilniszakken slopen en daar de restjes patat e.d. uitvissen. Ze zijn ook niet achterlijk en kiezen liever de makkelijk weg. En geef ze ongelijk. Ben jij bekend met de jacht? Want daarbij is het dus echt niet de bedoeling dat de hond zelf dood.

Een wilde of verwilderde hond is ff wat anders dan een zwerfhond!

En ja, ik ben bekend met de jacht en weet dat één van de uitdagingen is dat het wild ongeschonden bij de voorbrenger terugkomt. Dat een hond het eigenlijk liever zou ópeten dan terugbrengen naar de baas. Terugbrengen is een leerproces, aangeleerd gedrag. Ruilgedrag: want de hond heeft al eten gehad en weet dat het dat weer krijgt als ze dat heerlijke konijntje braaf terugbrengt. Will to please.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:26

Chubby schreef:
Nikki__ schreef:

Het is verboden in consumptieartikelen voor mensen, omdat het kankerverwekkend is. Dat zegt toch wel genoeg?!

Rauw kippenvlees word ook niet aangeraden om aan mensen te voeren, zegt toch al genoeg?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:28

Chubby schreef:
Nikki__ schreef:
Ja, er leven zat wilde honden, maar denk jij dat die elke dag een hapje vlees eten? Denk dat die eerder de vuilniszakken slopen en daar de restjes patat e.d. uitvissen. Ze zijn ook niet achterlijk en kiezen liever de makkelijk weg. En geef ze ongelijk. Ben jij bekend met de jacht? Want daarbij is het dus echt niet de bedoeling dat de hond zelf dood.

Een wilde of verwilderde hond is ff wat anders dan een zwerfhond!

En ja, ik ben bekend met de jacht en weet dat één van de uitdagingen is dat het wild ongeschonden bij de voorbrenger terugkomt. Dat een hond het eigenlijk liever zou ópeten dan terugbrengen naar de baas. Terugbrengen is een leerproces, aangeleerd gedrag. Ruilgedrag: want de hond heeft al eten gehad en weet dat het dat weer krijgt als ze dat heerlijke konijntje braaf terugbrengt. Will to please.

Wat zijn volgens jou dan nog echt wilde honden? Want die zijn dan ook weer geen verwant van de huishond.
Haha, ik denk niet dat de hond het daadwerkelijk op wil eten, had hij het wel gedaan, blijven dieren.
De buik zit immers al vol. Trouwens, ik ken een aantal jachthonden die op vers staan en ook jachtsport doen. Willen deze dan ook het konijntje eten omdat ze het gewend zijn? Of doen ze het simpelweg omdat ze het léuk vinden en niet herkennen dat het een prooi is, omdat ze het niet gewend zijn? Mijn hond ziet konijnen niet als een prooi, horen gewoon bij t huishouden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:31

Nikki__ schreef:
Een kat zal voor zijn lolletje geen besjes oid gaan eten. Dat is, net als wat jij zegt, een op en top carnivoor. De hond daar in tegen, vind ik, niet. Deze vedraagd granen, vind het vaak nog lekker ook, heeft het in zijn normale menu zitten. Zo ook de wolf.

Een wolf eet geen graan, het is geen bestanddeel van het menu. Een wolf eet bij voorkeur verteerde grassen (pens, maaginhoud van prooidieren). Af en toe een besje, omdat daar voedingsstoffen in zitten wat ze dan net ff kunnen gebruiken. Wij verwerken graan in een brokje, omdat het anders geen brokje blijft maar uiteen valt.

Iams en Eukanuba komen van P&G, deze merken worden gezien als premium.

Afbeelding

Afbeelding

Vertel mij eens - zonder de eigenschappen van de link te bekijken ;) - wat het gebit is van de hond en wat van de wolf en waaraan je dat ziet?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:33

Nikki__ schreef:
Rauw kippenvlees word ook niet aangeraden om aan mensen te voeren, zegt toch al genoeg?

Dat heeft te maken met ons maagzuur. Dat is niet sterk genoeg om salmonella te doden. Ik vermoed dat als we ons maagzuur erop trainen (wat bij een hond en kat ook moet als ze geen vers gewend zijn) wij ook best rauw kippenvlees kunnen hebben zonder ziek te worden!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:36

Nikki__ schreef:
Haha, ik denk niet dat de hond het daadwerkelijk op wil eten, had hij het wel gedaan, blijven dieren.

Even serieus, mijn vader is jager en heeft vele, vele workingtests gelopen. En ja, er zijn zat honden die er vandoor gaan met het geschoten wild. Maar die zie je daarna niet meer terug in het veld, wegens ongeschikt.

Nikki__ schreef:
Trouwens, ik ken een aantal jachthonden die op vers staan en ook jachtsport doen. Willen deze dan ook het konijntje eten omdat ze het gewend zijn? Of doen ze het simpelweg omdat ze het léuk vinden en niet herkennen dat het een prooi is, omdat ze het niet gewend zijn? Mijn hond ziet konijnen niet als een prooi, horen gewoon bij t huishouden.

Natuurlijk herkennen ze het wel. Maar er is ze geleerd dat prooidier naar de baas te brengen, dús eten ze het niet op. Ik kan mijn hond haar bak ook terugpakken?

Mjn hond ziet de katten ook niet als prooi. Maar een vreemde kat, daar gaat ze achteraan. En nee, niet om ze op te peuzelen, maar omdat het instinct is om te jagen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:39

Het gebit is kwa tandsterken zeker anders. Dat is ook wat ik heb aangegeven en dat zie je niet van een foto af. De kracht is minder, de kwaliteit is minder.
Ook honden kunnen salmonella krijgen. Sterker nog, er zijn er zat die het hebben, alleen word het niet opgemerkt. Tuurlijk zijn er ook honden die er niet op reageren, maar die zijn uitzondering.
Ik snap alleen niet helemaal waarom we de dieren moeten trainen om vlees te eten, als ze van nature kwa maag-darmstelsel, volgens jou, nog zoveel op de wolf lijken. Dan zouden ze het toch direct moeten kunnen eten, zonder aan de diarree te gaan?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:46

Dat kan ook Nikka, behalve als we ze eerst brokken hebben gevoerd ;)

Ik vraag me af hoe het komt dat de tanden van honden sneller zouden afbreken dan van wolven (hoe weet je dat trouwens?) Dat zou toch best te maken kunnen hebben met de verstrekte voedingsstoffen. Net zoals dat HD en ED niet voor lijken te komen bij wolven en wel bij huishonden. Maar dan ook weer minder bij huishonden die vlees eten dan bij brokgevoerde huishonden..

Ik voer overigens geen harde dragende botten. Voor zover ik weet eten wolven die in principe ook niet van grote dieren.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:48

@ Nikki hier een vereenvoudigd verhaal t.a.v ontstaan kanker bij de mens. Zoals je leest ligt het net iets anders
http://www.kwfkankerbestrijding.nl/inde ... ctid=16564

Overigens eten mijn honden hier de gevangen konijnen op als ze de kans krijgen.

Hebbu het tegen mij Chubby?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:11

Even snel een reactie op het gedragsproblemen stuk. (ik moet zo weer weg)
Ik heb zowel royal canin als hills gevoerd en bijde hadden grote inpakt op mijn 2 katten de eene werdt er extreem druk van en de ander heel angstig.
Ja ze hebben het bijde in zich de eene druk zijn en de andere angstig zijn maar de brok verergerde dit eenorm nu blijft mijn eene kat in de huiskamer liggen als er bezoek is en is de andere een stuk rustiger.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:14

Nikka schreef:
@ Nikki hier een vereenvoudigd verhaal t.a.v ontstaan kanker bij de mens. Zoals je leest ligt het net iets anders
http://www.kwfkankerbestrijding.nl/inde ... ctid=16564

Overigens eten mijn honden hier de gevangen konijnen op als ze de kans krijgen.

Hebbu het tegen mij Chubby?

Ik heb de link even doorgelezen Nikka, maar het is wel het gene wat ik bedoel, alleen verwar ik gen met DNA. In het stuk word aangegeven dat je DNA reparatiedingen hebt, als deze niet goed repareren, krijgt de cel de kans zich ongeremd te delen. Echter zal dit bij sommige mensen nooit gebeuren, omdat daarvan het reparatiesysteem goed werkt.
Ook moet het DNA eerst beschadigd zijn voordat hij de fout kan creeëren die voor kanker zorgt. Dat zijn o.a. erfelijke bepaalde dingen. Overige factoren kunnen ervoor zorgen dat het DNA beschadigd raakt, waardoor de cel zich kan gaan delen. Echter heb je dan altijd nog de reparatiedienst die ervoor zorgt dat de cel niet kan blijven delen.
Vandaar dat het bij de een dus wel voor kanker kan zorgen, en bij de ander niet.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:17

Chubby schreef:
Dat kan ook Nikka, behalve als we ze eerst brokken hebben gevoerd ;)

Ik vraag me af hoe het komt dat de tanden van honden sneller zouden afbreken dan van wolven (hoe weet je dat trouwens?) Dat zou toch best te maken kunnen hebben met de verstrekte voedingsstoffen. Net zoals dat HD en ED niet voor lijken te komen bij wolven en wel bij huishonden. Maar dan ook weer minder bij huishonden die vlees eten dan bij brokgevoerde huishonden..

Ik voer overigens geen harde dragende botten. Voor zover ik weet eten wolven die in principe ook niet van grote dieren.

Dat heeft te maken met de evolutie en het voer dat onze huishond heeft gekregen.
Artrose is wel iets wat bij wolven voorkomt. HD/ED weet ik niet. Ik heb op mijn stages diverse honden met HD gezien die toch echt op vers vlees zaten. Heb jij ergens cijfers waaruit blijkt dat vlees voor minder HD zorgt?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:18

Moontje1991 schreef:
Even snel een reactie op het gedragsproblemen stuk. (ik moet zo weer weg)
Ik heb zowel royal canin als hills gevoerd en bijde hadden grote inpakt op mijn 2 katten de eene werdt er extreem druk van en de ander heel angstig.
Ja ze hebben het bijde in zich de eene druk zijn en de andere angstig zijn maar de brok verergerde dit eenorm nu blijft mijn eene kat in de huiskamer liggen als er bezoek is en is de andere een stuk rustiger.

Oke, jij baseerd het dus op eigen ervaring? Of heb je ook feiten?