[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:50

petra85 schreef:
er zijn al veel reactie geplaatst in het andere toppic
onze voorkeur gaat uit naar
labrador
berner sennen
golden retriever

Beetje late reactie misschien, maar een labrador en golden retriever zijn ook jachthonden hoor... Dat wilde je toch juist niet? Ik denk wel dat je iedere hond kunt leren om op het erf te blijven als je daar van het begin af aan consequent mee bent en tijd insteekt. Wij hebben een hek op het erf geplaatst zodat onze (jacht)hond niet weg kan lopen, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.

NuggT

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:14

Hallo allemaal! :)
Ik heb een vraag wat betreft een ras hond en of dit samengaat met iemand die astma heeft.
Hoort hier misschien niet thuis, maar wist even niet waar ik het anders moest plaatsen.

Mijn ouders en ik overwegen een hondje in huis te nemen, hier zijn we natuurlijk heel goed over aan het na denken, informatie verzamelen en inwinnen van mensen die zelf honden hebben etc. Het is natuurlijk niet zomaar iets wat je in huis haalt, dus we willen hier ook echt goed over nadenken.
Mijn ouders zijn beide erg positief en zien het wel zitten, enige is dat mijn moeder astma heeft. Eigenlijk al sinds ze kind is. Echte astma aanvallen heeft ze eigenlijk nooit. Nu hebben we rondgezocht en op internet gekeken, in boeken gelezen etc. en nu kwamen we een erg leuk hondje tegen; de Shi-Tzu. Nu is mijn vraag, gaat astma samen met een hond als deze? Heb gelezen dat deze hondjes vrij weinig verharen (tuurlijk verharen ze wel, maar wel anders dan kortharige rassen) en hierdoor ook minder huidschilfers verliezen. Kan iemand mij hier misschien meer over vertellen en inlichten?
PB mag ook.

Alvast bedankt!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:06

Mag ik me hier ook melden?

Mijn situatie is er eindelijk naar dat ik kan gaan nadenken over een hond :) ik heb me in eerste instantie verdiept in de kosten en ben nu langzaam aan het kijken welke hond.er.in.mijn plaatje past.

Ik (21) woon samen met mijn vriend (25) in een eigen huisje op het erf van de boerderij waar zijn ouders wonen. Het is de bedoeling dat wij over een x aantal jaren op de boerderij gaan wonen. Zijn ouders hebben een duitse staander langhaar, die ik prachtig en een hele leuke hond vind, maar deze past kwa maat gewoon niet in ons huisje. Omdat mijn vriend geen kleine hond wil (jack russell en dergelijke) zijn we dus op zoek naar een middelgrote hond.

Op dit moment werk ik zelf 28-32 uur per week en mijn vriend werkt op de boerderij (akkerbouw), hij is dus veel in de buurt van huis. Uiteraard ben ik van plan 2 of 3 weken vrij te nemen mocht er een pup komen :) mocht er in de toekomst gezinsuitbreiding komen ben ik van plan minder uren te gaan werken en dus meer thuis te zijn. Verder is er dus op de boerderij zelf ook een hond en die zal ook uit moeten dus daar zijn voor eventuele drukke dagen afspraken over te maken ga ik vanuit.

Naar wat voor type hond zijn we op zoek:
Een middelgrote hond die actief is maar ook gewoon een luie huishond kan zijn. Mijn vriend is op dit moment een cursus aan het volgen om zijn jachtakte te halen en het lijkt mij erg leuk om met de hond een jachttraining te volgen. Echter bij voorkeur een hond die geen extreme drang tot jagen heeft aangezien ik mijn hond ook graag los wil laten lopen. Ik weet uiteraard dat je daar met training ook een boel mee kan doen maar ik heb de hond van mijn schoonouders als voorbeeld en die is in principe goed opgevoed maar als hij een beest op het spoor is lijkt het wel of hij stront in zijn oren heeft :p deze hond kun je dan ook niet los laten lopen want als hij eenmaal iets op t spoor is ben je hem kwijt. De boerderij heeft gelukkig een grote omheinde tuin dus hij kan af en toe ook wel eens lekker rennen, maargoed dit is wat mij betreft geen ideale situatie.

Ik ben van plan eerst een puppyjachttraining te volgen met onze toekomstige hond, gevolgd door een cursus gehoorzaamheid en gedrag, en wat later ook een echte jachttraining.

Ik heb uiteraard zelf al een aantal rassen genomineerd, maar ben erg benieuwd naar jullie reacties :)
Laatst bijgewerkt door SuperLiesje op 16-12-11 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:10

SuperLiesje: Drentse patrijs misschien? :) Is een jachthond bij uitstek en iets kleiner dan de Duitse staander geloof ik. Beagles zijn ook jachthonden en passen qua formaat misschien beter bij jullie, maar als je het dan over stront in de oren hebt als ze een spoor ruiken.. :=
Of een welsh springer spaniel of een ander lid van de engelse spaniel familie.. In de regel erg lieve honden die ook mensgericht zijn ipv alleen luisteren als het hen uitkomt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:14

NuggT: ik zou eens bij fokkers op bezoek gaan met je moeder. Kun je kijken hoe zij daar op reageert.

Liesje: Lab? Middenslag Poedel? Drentse Patrijs? Golden? Kooiker?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:57

Ik zit op dit moment te twijfelen tussen een Heidewachtel en een Nova Scotia Duck Tolling Retriever :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:07

een toller! <3 :j zijn echt super leuk :D

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:30

SuperLiesje schreef:

Mijn situatie is er eindelijk naar dat ik kan gaan nadenken over een hond :) ik heb me in eerste instantie verdiept in de kosten en ben nu langzaam aan het kijken welke hond.er.in.mijn plaatje past.

Een middelgrote hond die actief is maar ook gewoon een luie huishond kan zijn. Mijn vriend is op dit moment een cursus aan het volgen om zijn jachtakte te halen en het lijkt mij erg leuk om met de hond een jachttraining te volgen. Echter bij voorkeur een hond die geen extreme drang tot jagen heeft aangezien ik mijn hond ook graag los wil laten lopen. Ik weet uiteraard dat je daar met training ook een boel mee kan doen maar ik heb de hond van mijn schoonouders als voorbeeld en die is in principe goed opgevoed maar als hij een beest op het spoor is lijkt het wel of hij stront in zijn oren heeft :p deze hond kun je dan ook niet los laten lopen want als hij eenmaal iets op t spoor is ben je hem kwijt. De boerderij heeft gelukkig een grote omheinde tuin dus hij kan af en toe ook wel eens lekker rennen, maargoed dit is wat mij betreft geen ideale situatie.

Ik ben van plan eerst een puppyjachttraining te volgen met onze toekomstige hond, gevolgd door een cursus gehoorzaamheid en gedrag, en wat later ook een echte jachttraining.

Ik heb uiteraard zelf al een aantal rassen genomineerd, maar ben erg benieuwd naar jullie reacties :)

Een Welsh Springer Spaniel! Of een Engelse, maar de Engelse uit jachtlijnen hebben vaak wél HEEL veel jachtdrang is mijn ervaring, veel meer dan de gemiddelde Welsh :P Heerlijke honden, die van mij is een beetje gestoord haha maar wel met humor, thuis een heerlijk relaxed vloerkleed en buiten een bommetje energie met voldoende will to please op het gebied van jacht :)

Tollers zijn ook onwijs leuk maar de tollers die ik ken zijn toch vaak wat nerveuzer dan mijn Welsh. Kan ook een kwestie van opvoeding en omgeving zijn natuurlijk, ergens staan ze ook wel op mijn wishlist hoor :P

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:23

Ik meld me hier ook. Vriend en ik gaan komend jaar samenwonen en willen graag een hond (als het gaat met werk e.d.). We hebben zelf wel wat rassen (1 springt er echt uit) en vraag me af wat jullie geschikt zouden vinden?
Even iets over ons. We komen in een nieuwbouw-woning te wonen met vrij grote tuin, helaas geen boerderij met een aantal hectares :P het 1e half jaar zal ik nog bezig zijn met mijn studie. We hebben dan 2 katten in huis rond huppelen. We houden er wel van om regelmatig een stuk wandelen. Wat we niet willen is een jachthond. We willen een middelgrote tot grote hond (ik het liefst grote hond) :D we hoeven geen hyperactieve hond. Heb ooit eens een kruising flatcoat gehad, ging serieus nooit uit zichzelf liggen :? dat was dus echt te druk :P training volgen e.d. vinden we geen probleem, alleen maar erg leuk. En vachtverzorging e.d. is ook geen punt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:38

Wil je ook gaan sporten? Of wil je enkel de basistraining doen?
"Regelmatig een stuk wandelen", betekent dat iedere dag 1 uur aaneengesloten? Of een paar keer per week naar het bos?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:46

Ja maar het is geen must, hangt er natuurlijk ook vanaf of de hond daar geschikt voor is. Sowieso iedere dag minstens een uur en dan in de weekenden wel naar het bos of naar het strand.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 03:35

_Veronique_ schreef:
Ik meld me hier ook. Vriend en ik gaan komend jaar samenwonen en willen graag een hond (als het gaat met werk e.d.). We hebben zelf wel wat rassen (1 springt er echt uit) en vraag me af wat jullie geschikt zouden vinden?
Even iets over ons. We komen in een nieuwbouw-woning te wonen met vrij grote tuin, helaas geen boerderij met een aantal hectares :P het 1e half jaar zal ik nog bezig zijn met mijn studie. We hebben dan 2 katten in huis rond huppelen. We houden er wel van om regelmatig een stuk wandelen. Wat we niet willen is een jachthond. We willen een middelgrote tot grote hond (ik het liefst grote hond) :D we hoeven geen hyperactieve hond. Heb ooit eens een kruising flatcoat gehad, ging serieus nooit uit zichzelf liggen :? dat was dus echt te druk :P training volgen e.d. vinden we geen probleem, alleen maar erg leuk. En vachtverzorging e.d. is ook geen punt.

Een schotse herdershond korthaar :D

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:53

Wij zijn ook rustig aan het kijken voor een hondje.

Gezinssituatie: Moeder (thuis door ziekte) broertje (werkt hele dagen) en ik (Nu nog thuis, op zoek naar baan. Geen hele dagen.) Geen mega huis, maar goed te doen haha.

We zijn opzoek naar een klein hondje. Moet samen kunnen (leren) zijn met een konijntje. Mag van beweging houden, wandelen is geen probleem. Moet goed met kinderen kunnen omgaan 7+. Hoeft niet waaks te zijn. Mag natuurlijk blaffen, maar als wij stop zeggen, moet het ook stop zijn. (Valt natuurlijk aan te leren, maar jullie snappen vast wat ik bedoel). Mag best energie hebben, maar ook 's avonds lekker op de bank bij het baasje liggen. Goed met andere honden om kunnen gaan. (Valt ook allemaal aan te leren, maar toch).

Zelf blijven we constant hangen bij een Yorkshire Terrier en een Dwergkees. Deze maat past goed bij ons. Veel kleiner hoeft van ons niet. Niet teveel aan vachtverzorging. Borstelen e.d is natuurlijk niet erg, maar geen "groot" onderhoud elke dag.

Nu weten we dat een York best bekend staat als een "wakertje", maar kennissen van ons hebben er ook 1, en die heeft zo'n geweldig karaktertje..
Iedere hond is weer anders zullen we maar zeggen :D

Met een Jack Russel hebben we eigenlijk helemaal niks. :o

Ben benieuwd of jullie misschien nog ideeën hebben?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:36

Cavalier king charles spaniel? :) Ik heb er 2, zie mijn profiel :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:10

Zou ik niet aan beginnen. Als je het over een ongezond ras hebt :x %)

Denk dat de twee rassen die je op het oog hebt prima passen. Wel zorgen dat de ouders getest zijn op van alles en nog wat. En via de rasvereniging fokkers gaan bezoeken, is misschien een goed idee.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:24

Nounou, 't was maar een suggestie hoor :+ En een goede fokker uitzoeken is het halve werk en voorkomt veel ellende..

Maargoed, dwergkeesjes zijn ook erg leuk :)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 01:07

Aranel schreef:
Nounou, 't was maar een suggestie hoor :+ En een goede fokker uitzoeken is het halve werk en voorkomt veel ellende..

Maargoed, dwergkeesjes zijn ook erg leuk :)

Waar vind je nog een goede van dat ras??? Ik zou het niet doen.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 01:29

Dat is waar. Waar vind je tegenwoordig nog een gezonde hond?

Mijn opa zegt altijd, neem een vuilnisbak. Die heb ik altijd gehad, en nooit geen problemen mee gehad. De sterkste honden. 8-)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 02:31

Ik heb ook nooit problemen met mijn honden hoor, en is toch echt een ras ;)
Mijn eerste hondje was ook een yorkie, heeel leuk hondje maar ik zou wel gaan voor de iets stoerdere variant en niet de mini :p keesjes vind ik wel leuk qua uiterlijk maar vind t juist wel vaak keffers. Ik vind cavaliertjes ook heel leuk :) ( idd gewoon een heel goede fokker met gezonde schone lijnen zoeken) maar verder leuke vrolijke hondjes

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 02:34

Haha die mini's zijn zo verleidelijk he! Om verliefd op te worden.

Nee, we gaan gewoon rustig aan kijken. Beetje oriënteren, kijken welke fokkers e.d.

Kan best nog wel even duren.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 02:39

essiesilly schreef:
Ik vind cavaliertjes ook heel leuk :) ( idd gewoon een heel goede fokker met gezonde schone lijnen zoeken) maar verder leuke vrolijke hondjes

Doe het niet, doe het niet. Er is bijna geen gezonde meer te vinden. En als de ouders vrij zijn van syringomyelia wil dat zeker niet zeggen dat de pups dat ook zijn. En dat is nog maar een van de aandoeningen die voorkomen in dat ras.
Zou echt verder zoeken naar een ander, gezonder ras.
Laatst bijgewerkt door Thirty op 28-12-11 02:45, in het totaal 1 keer bewerkt

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 02:44

Ik moet ook eerlijk zeggen dat die hondjes mij niet echt trekken..

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:47

SuperLiesje schreef:

Ik (21) woon samen met mijn vriend (25) in een eigen huisje op het erf van de boerderij waar zijn ouders wonen. Het is de bedoeling dat wij over een x aantal jaren op de boerderij gaan wonen. Zijn ouders hebben een duitse staander langhaar, die ik prachtig en een hele leuke hond vind, maar deze past kwa maat gewoon niet in ons huisje. Omdat mijn vriend geen kleine hond wil (jack russell en dergelijke) zijn we dus op zoek naar een middelgrote hond.

Op dit moment werk ik zelf 28-32 uur per week en mijn vriend werkt op de boerderij (akkerbouw), hij is dus veel in de buurt van huis. Uiteraard ben ik van plan 2 of 3 weken vrij te nemen mocht er een pup komen :) mocht er in de toekomst gezinsuitbreiding komen ben ik van plan minder uren te gaan werken en dus meer thuis te zijn. Verder is er dus op de boerderij zelf ook een hond en die zal ook uit moeten dus daar zijn voor eventuele drukke dagen afspraken over te maken ga ik vanuit.

Beetje late reactie misschien, maar wie weet heb jij er nog wat aan. Jullie situatie klinkt exact hetzelfde als de onze (behalve dat mijn schoonouders geen hond hebben, maar dat is dan ook zo'n beetje het enige verschil). Ik zou me als ik jou was niet te druk maken over het jachtinstinct. In principe goed opgevoed is toch iets anders dan jachttraining, daarmee leer jij (en de hond zelf) echt om gaan met het jachtinstinct. Wij hebben een Drentsche Patrijs, waar echt veel jachtpassie in zit mijn vriend heeft ook net zijn jachtakte en wil er ook mee gaan jagen. Hij is nu 1,5 jaar en we den vanaf het begin jachttraining en ik heb hem echt altijd los lopen, gewoon in het veld waar ook veel hazen en konijnen zitten. Met andere honden moet ik oppassen, maar met wild gaat het hartstikke goed. Natuurlijk rent hij wel eens ergens achteraan, maar hij heeft vrij snel door dat hij het toch niet te pakken krijgt (dat is ook wel een verschil met Duitse staanders, vooral draadharen, die gaan echt honderden meters weg en dat doet een Drent niet gauw) en als hij ergens achteraan zit en ik fluit hem dan draait hij over het algemeen vrij snel weer om richting mij. Juist omdat we hem altijd los hebben lopen is hij er aan gewend en wordt hij volgens mij heel goed hazenrein, zoals ze dat noemen. Hij rent graag achter alles aan, maar nooit zo ver.
Qua formaat: een Drent is iets kleiner dan een Duitse staander, maar dat scheelt niet zo heel veel hoor. Maar als je ruimte om et huis hebt is een huis niet zo gauw te klein voor dat formaat, lijkt mij. Onze hond is veel buiten en mede daardoor heel rustig in huis. Hij ligt meestal onder onze voeten, daar neemt hij niet veel plek in, en ook anders neemt hij niet zoveel ruimte in ;) . Zolang hij niet in huis zijn energie kwijt hoeft, maar dan is elk huis te klein denk ik...
Wat rassen betreft: ik vind zelf onze Drent (uiteraard) een superhond en dat past ook goed in jullie plaatje volgens mij. Het is echt een gezinshond, hij is het liefst bij mensen, en altijd vrolijk een aanhankelijk. Het is wel een handjevol, hij heeft een duidelijke opvoeding nodig en je moet daar wel in willen investeren. Als ik een ander ras zou moeten noemen zou ik ook het eerst aan een (Springer) Spaniel (of Cocker?) denken, dat vind ik ook heel leuke honden en die zijn duidelijk een maatje kleiner. Heidewachtels vind ik heel wisselend van type en karakter. Kooikerhondjes en Tollers heb ik ook wel een zwak voor, maar geen ervaring mee en de meeste retrievers zijn toch alweer net zo groot als de Drent.
Succes met kiezen!

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:07

Hallo, ik kom me hier ook even melden! Mijn vraag is echter 'is deze hond geschikt voor mij'?
We zijn er thuis over aan het nadenken om een hond te nemen, het is allemaal nog niet rond en ook nog niet zeker, maar we zijn toch al een beetje aan het uitzoeken wat we willen. Ik ben zelf helemaal gevallen voor de Dobermann, vrienden van ons hebben er één en die heeft zo'n vreselijk fijn karakter. Echt een stoere, maar wel heeeel gehoorzame en loyale hond. Die van hun is ook ontzettend knuffelig, maar ik weet niet of dat altijd het geval is.. Ik heb me goed ingelezen en lees wel een dat ze een beetje dominant (kunnen) zijn.
Het enige probleem is dat ik, mijn broer en mijn moeder helemaal geen hondenervaring hebben. Mijn vader heeft tot ie uit huis ging wel altijd honden gehad. Zou dit ras dan toch wel geschikt voor ons zijn? We zijn uiteraard wel van plan ermee op cursussen en alles te gaan. Ik wil er ook heel graag mee gaan sporten / trainen, weet alleen nog niet precies wat. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Glebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:55

Ik had mijn bericht verkeerd geplaatst : hier de kopie
---------------
Hallo iedereen!

Enkele weken geleden is onze dierbare kat overleden. Ze was 17 jaar (even oud als ik).
Maar nu voelen we toch dat er iets 'ontbreekt' in ons huis. Er is geen leven meer. We zijn dus
op zoek naar een nieuw maatje. Een kat valt weg omdat we onze kat niet willen 'vervangen'.

Daarom denken we nu dus aan een hondje. Mijn ouders hebben beiden een hond gehad,dus kennis genoeg.
Maar nu vroeg ik mij af of jullie me konden helpen aan de geschikte hond.

Ik zal hieronder enkele kenmerken noteren,of het leven schetsten dat hij zal krijgen.

Mijn ouders gaan beiden werken,dus overdag is er niet echt iemand thuis. We zoeken dus een kleiner hondje die zowel
binnen al buiten kan. De buiten is een vereiste,omdat ik vind dat een hond veel beloop moet hebben en ik wil er geen salonhondje van
maken. We hebben een grote,omheinde tuin. Als er niemand thuis is zou de hond gewoon binnen blijven of buiten,maar dat hangt dus al af van het type hond.
De bedoeling is om hem echt te betrekken bij 'ons'. We gaan elke dag naar de paarden,en spenderen daar vele uren. Hij zou dan makkelijk mee moeten kunnen en daar kan hij nog meer rondlopen en spelen!

Hij mag natuurlijk ook binnen,maar ik weet niet of het aangeraden is om een hond alleen in de living en alle kamers te laten?

We zoeken dus kortom,een kortharige,kleinere hond die toch overdag (bij normaal weer) buiten kan spelen zonder ziek te worden maar evengoed een goede binnenhond kan zijn.

En tevens vraag ik mij ook af of het geen probleem is als hij dus enkele uren 'alleen' zal doorbrengen,want tussen 9 en 16u is er niemand thuis meestal (op maandag,dinsdag,donderdag en vrijdag)?

Alvast bedankt!

groetjes!