Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 01:50

Palmera schreef:
Als jouw kat de indruk wekt bij buren dat hij een zwerfkat is, gaat er, imo, ergens iets niet goed.

Dat betekend dat het dier er iets te onverzorgd uitziet, iets te graag aanvalt op eten en iets te vaak gezien word.
Dit zijn punten die jijzelf had kunnen voorkomen.
De buren valt niets kwalijk te nemen en die dierenambulance ook niet. Als jouw kat niet de indruk had gewekt een zwerver te zijn was er zeer waarschijnlijk niets gebeurd.

Dan had ik elke dag uren achter de kat moeten aanrennen om het stof van de strobalen uit de schuur eraf te borstelen en lekker blikvoer gaan geven. Dan had ik een boze kat, zat ik zelf onder de schrammen, was de kat moddervet (en hij is al niet echt dun) en deden de muizen dansjes

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:51

"De beoordeling of deze staat is bereikt geschiedt door de persoon die het dier vindt" is een zin die er uitspringt voor mij; geen enkele criteria of kwalificaties. Nogal vaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:57

Dorine92 schreef:
Fenrir schreef:
Zouden ze vaker moeten doen! Katten horen imo niet buiten rond te lopen, gewoon op eigen terrein (binnen, tuin of ren) houden. Kan niet wachten tot het eindelijk verboden is je kat buiten rond te laten zwerven :)
Als asiels hier strenger op gaan zijn qua zwervers vind ik dat zeker een stap in de juiste richting!

Wat denk je wat er dan gaat gebeuren met de muizen- en rattenpopulatie?

_/-\o_

Nederlanders die in de stad wonen zijn verwend en maken geen muizenplagen meer mee. Ben benieuwd of ze ook nog zo tegen katten zijn wanneer de stoel van hun gloednieuwe grasmaaier van 2000 euro volledig is opgevreten. Helaas ervaring.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 02:01

Dorine92 schreef:
Palmera schreef:
Als jouw kat de indruk wekt bij buren dat hij een zwerfkat is, gaat er, imo, ergens iets niet goed.

Dat betekend dat het dier er iets te onverzorgd uitziet, iets te graag aanvalt op eten en iets te vaak gezien word.
Dit zijn punten die jijzelf had kunnen voorkomen.
De buren valt niets kwalijk te nemen en die dierenambulance ook niet. Als jouw kat niet de indruk had gewekt een zwerver te zijn was er zeer waarschijnlijk niets gebeurd.

Dan had ik elke dag uren achter de kat moeten aanrennen om het stof van de strobalen uit de schuur eraf te borstelen en lekker blikvoer gaan geven. Dan had ik een boze kat, zat ik zelf onder de schrammen, was de kat moddervet (en hij is al niet echt dun) en deden de muizen dansjes

Euh, ja, als jij jouw kat laat loslopen bestaat er een hele redelijke kans dat de kat naar het smakelijke blikvoer gaat wat de buren aanbieden aan smekende en hongerige ogen. Die kat is toch niet achterlijk? Waarom brokken eten en zelf muizen jagen als mensen met medelijden beter en zonder moeite te hoeven doen iets aanbieden?

Echt TS, prima dat je een erfkat hebt. Maar accepteer dan gewoon als een volwassen en verantwoordelijk mens de gevolgen en doe niet zo moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 02:05

Kuggur schreef:
"De beoordeling of deze staat is bereikt geschiedt door de persoon die het dier vindt" is een zin die er uitspringt voor mij; geen enkele criteria of kwalificaties. Nogal vaag.

Die criteria staan eerder in het bericht natuurlijk wel.
En daar voldoet de kat van TS aan. De buren hebben het wat dat betreft dus wel goed beoordeeld en de kat aan het asiel in bewaring gegeven.
Het asiel heeft vervolgens de chip gecontroleerd en TS de kans gegeven de kat op te komen halen.
Verder zal het altijd wel wat vaag blijven omdat je op een boerenerf de kat niet 24/7 ziet, je kan dus niet zeker weten of hij tussendoor niet eventjes naar zijn eigen erf gaat en vervolgens weer terug komt.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 02:07

Ik vind dat je groot gelijk hebt, TS! En respect voor het feit dat je je poot stijf weet te houden richting het asiel, en hier in het topic nog reageert. Ik zou niet zeggen om welk asiel het gaat, want ik zie mensen er voor aan om die kat dan gauw te gaan adopteren om je een hak te zetten.

Ik ben van mening dat, wanneer TS betaalt en de kat haalt om er DAARNA een zaak van te maken, ze in principe verloren heeft. Ze heeft immers betaalt, en daarmee ingestemd met haar eigen ongelijk. Knappe jongen die daarna zijn geld nog terug weet te krijgen. Het asiel drijft het (ook) op de spits, en zit gewoon fout. Dat ze niet op mail reageren vind ik ook een kwalijke zaak. Ik zou eens kijken of je een stapje hoger kon, TS, want wellicht had je een vrijwilliger/moraalridder/kattenbakverschoner aan de lijn die er niets over te zeggen heeft. Ik vind het een interessante kwestie!

Feit blijft dat de gemiddelde huis-tuin-en-keuken kat niet met een erfkat te vergelijken is. Op een boerenerf zijn ze gewoon kei en keihard nodig om het ongedierte onder de duim te houden. Een paar goeie katten kan geen gif of klem aan tippen. Bij ons vraten de katten vroeger alles, van brinta tot oliebollen, en we hadden een beste mep erfkatten. Als er dan ergens buiten het eigen terrein geregeld lekker jammie blikvoer staat, dan leer je het beest aan dat daar wat lekkers te halen valt! Als er bij de buren op het erf niks te vreten valt, dan loopt hij daar misschien eens een patrouille, maar blijft hij echt niet plakken.

Bovendien gaan erfkatten wel vaker een wijder rondje, soms zie je die gewoon een dag of twee niet. Dat is nou eenmaal de aard van het beest. Het zijn net zo hard werkdieren als een waakhond of een melkkoe, en zijn geen koetsjie koetsjie kroelkatten. Als kind haalde ik ze wel eens binnen, nou dat vonden de meesten helemaaaaaal niet leuk hoor! Dat is echt niet te vergelijken met een huiskat die af en toe eens een muisje vangt.

Dus TS, ik heb respect voor het feit dat je je poot stijf houdt! Ik denk dat we allemaal te snel geneigd zijn om ons ergens bij neer te leggen "want de instantie zegt dat het zo is". Misschien moeten we allemaal eens wat meer nadenken, kritisch zijn en ons afvragen of iets daadwerkelijk klopt.

Toevoeging:

Laten we welwezen met elkaar, als je op vakantie gaat, dan zeg je over de hond dat het niet zielig is dat hij naar het pension moet, want hij heeft toch geen besef van tijd. En achossie possie wat is dit zielig, die kat moet NOG EEN DAG LANGER in het hokkie! Zo sneu! Dat is toch een beetje met twee maten meten.... :z Dieren hebben geen benul van tijd, die leven in het hier en nu.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 02:13

Palmera, je zegt het met een toontje alsof TS haar kat uithongert omdat het dier droog voer krijgt ipv blik :+ Ik snap ook niet dat iedereen het zo raar vind dat die kat los rondloopt, kan 'm moeilijk aan 't lijntje houden.

Haarbal

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 02:24

Ik heb een tijd mijn pony bij een boer gestald die geen erfkatten had, en ook geen hond. Nou je wil niet weten hoeveel muizen daar liepen! Jongste zoontje kon de muizen met de blote handen vangen, zoveel waren het er... Die erfkatten zijn dus heel hard nodig!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 03:19

Hier worden de gevangen zwerfkatten gechipt gesteriliseerd en krijgen ter herkenning en inkeping in het oor geknipt. Dan kan je heel simpel zien dat deze al het neutral traject doorgegaan is.

Ik meen te herinneren dat wilde katten die links kregen en gevangen katten die gechipt en geregistreerd waren aan de andere kant. (andersom kan ook) Kat werd daarna dus niet meer meegenomen alleen in noodgevallen (aanrijding, ziekte o.i.d.). Bandjes op deze manier overbodig.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 03:47

dees_daan schreef:
Hier een link waarin gesteld word dat je je boerderijkatten niet overal rond kan laten lopen als ze niet terug gaan. TS haar kat kan als verwilderd worden omschreven, hij is niet hanteerbaar en bevond zich op het terrein van de buren. TS zag hem op een gegeven moment helemaal niet meer dus hij ging niet meer terug naar de eigenaar.
http://www.terechtgesteld.nl/lost-found ... an-dieren/

[ [url=m/0omlZM.png]Afbeelding[/url] ]

Dit hoort daar nog bij:
Artikel 8
3. Indien de gevonden zaak een dier is, is de burgemeester na verloop van twee weken, nadat het dier door de gemeente in bewaring is genomen, bevoegd het zo mogelijk tegen betaling van een koopprijs, en anders om niet, aan een derde in eigendom over te dragen. Mocht ook dit laatste zijn uitgesloten, dan is de burgemeester bevoegd het dier te doen afmaken. De termijn van twee weken behoeft niet te worden in acht genomen, indien het dier slechts met onevenredig hoge kosten gedurende dat tijdvak kan worden bewaard, of afmaking om geneeskundige redenen vereist is.

In dit geval wil niemand de kat hebben maar willen ze wel de onkosten vergoed hebben.
Stellen dat de buren of het asiel van te voren hadden moeten onderzoeken of dit een schuwe boerderijkat was of een echte zwerver kan dus niet.

Dus in deze heeft de dierenambulance bewust een kat verwilderd zodat zij ze konden meenemen en dan eisen dat de eigenaar voor een bewust verwilderde kat (zonder inmenging van het asiel/dierenambulance was er geen voer neergezet geweest om de kat weg te lokken van zijn thuis) geld neerlegt en hen dankbaar is.... Jakkes! Geen enkel goed woord ervoor over.

Je kunt zelfs niet van een verwilderde kat spreken als de dierenambulance/asiel ze niet bewust van huis had weggelokt - dus de kat in kwestie is niet verwilderd in den beginne, verre van.

Pfff, is gewoon recht praten wat krom (dierenambulance en gebrek aan correct handelen) is.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 04:36

Qua principe ben ik het wel met je eens. Het is volgens mij echt niet nodig dat een kat nota bene voor je huis gevangen en meegenomen wordt, zeker in het buitengebied.. Lijkt me logisch dat mensen van een dierenambu ervaring hebben en op zijn minst inderdaad rondvraag hadden kunnen doen, of aan de melders hadden kunnen vragen dat te doen.

Wij zitten hier ook op de boerderij en nou ben ik wel echt zo'n kattenliefhebber en softie, dus principe of niet, ik had poeslief wel snel weer opgehaald omdat ik het zelf niet over mijn hart verkreeg om ze te laten zitten. Maar dat betekent niet dat andere opties fout zijn.

Wat het wilde betreft... ben ik minder met je eens. Ook hier ervaring mee en ja ook wel eens flink lelijk opengehaald. Mocht ik tetanus gaan halen.
Maar oefening baart kunst en ook echt wilde katten zijn met heel veel geduld wel wat aanhankelijker te krijgen. En ja daar horen ook wel een beetje snoepjes en lekker eten bij. Mijn ouders zijn net zo nuchter als jij daarin en er stonden ook altijd goedkope brokjes, rotzooi vind ik het. (En de katten aten het ook met lange tanden) Ik voer ze wat meer kwaliteit, dat is ook wel echt een stuk prijziger, maar veel beter voor ze en ze vinden het ook veel smakelijker en regelmatig krijgen ze ook eens een lekker zakje Felix natvoer.. Ze zien er prima uit, blijven op het erf, laten zich niet door andere huisjes verleiden én vangen ook nog altijd van alles aan ongedierte. En zijn ook redelijk aaibaar. Dus ja het een sluit het ander niet altijd uit.
Maar goed ik ben ook wel een beetje een crazy catlady dus dan kijk je wel een beetje met roze bril naar de katjes, maar dat helpt soms ook wel :D
Laatst bijgewerkt door Faline op 14-01-18 04:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 04:38

Maar als de buren de dierenambulance hebben gebeld, dan zijn zij dus de opdrachtgevers.
Zonder de buren had jouw kat er nog gelopen en was de dierenambulance niet tot vangen over gegaan.
Dus daarin lijkt het mij juist dat de buren de veroorzakers van de kosten van TS zijn. De dierenambulance heeft slechts op hun verzoek gereageerd.
In wezen lijkt het mij dus juist dat TS de kosten bij haar buren moet gaan verhalen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 04:45

De ambu heeft toch ook zelf niet verder doorgevraagd? Zoveel moeite was dat niet geweest, toch?
Volgens mij ben je sneller klaar met een rondje buren dan een wilde kat vangen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 04:58

Dat is ook het werk van de dierenambulance niet. Zeker niet als de kat ook nog eens mank loopt en er wat verwilderd uit ziet zullen ze waarschijnlijk gewoon gedacht hebben om hem te vangen. Kunnen ze hem ook nakijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 07:50

Haarbal schreef:
Toevoeging:

Laten we welwezen met elkaar, als je op vakantie gaat, dan zeg je over de hond dat het niet zielig is dat hij naar het pension moet, want hij heeft toch geen besef van tijd. En achossie possie wat is dit zielig, die kat moet NOG EEN DAG LANGER in het hokkie! Zo sneu! Dat is toch een beetje met twee maten meten.... :z Dieren hebben geen benul van tijd, die leven in het hier en nu.

Ja dat vind ik wel. Dat is de reden dat ik alleen op vakantie ga als ik al mijn honden mee kan nemen. Dit betekent voor ons dat we geen ruime keuze hebben en veel moeten zoeken maar de honden in pension nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 07:52

Haarbal schreef:
Ik heb een tijd mijn pony bij een boer gestald die geen erfkatten had, en ook geen hond. Nou je wil niet weten hoeveel muizen daar liepen! Jongste zoontje kon de muizen met de blote handen vangen, zoveel waren het er... Die erfkatten zijn dus heel hard nodig!

Maar dan dansen de muizen nu bij TS op tafel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 07:53

Cayenne schreef:
Maar als de buren de dierenambulance hebben gebeld, dan zijn zij dus de opdrachtgevers.
Zonder de buren had jouw kat er nog gelopen en was de dierenambulance niet tot vangen over gegaan.
Dus daarin lijkt het mij juist dat de buren de veroorzakers van de kosten van TS zijn. De dierenambulance heeft slechts op hun verzoek gereageerd.
In wezen lijkt het mij dus juist dat TS de kosten bij haar buren moet gaan verhalen.

Dat is wat ik ook duidelijk probeerde te maken.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:04

Dit topic is echt te lachwekkend voor woorden!

Heb dan wel alleen ts en haar gequote berichten gelezen en de laatste pagina maar wauw! Hahaha!! Mensen....

Ts ik vind dat jij goed in je recht staat. Ik weet zelf ook wel dat een erfkat er niet gelikt uit ziet en niet zit te wachten op gekroel.

Kan je niet verhaal halen bij de politie hoe dit soort situaties nou precies werken en wat jou recht nou is?

Denk wel dat t verstandig is als je t asiel belt vandaag anders morgen. Bellen is vaak beter dan mailen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:24

PanamaD schreef:

Heb dan wel alleen ts en haar gequote berichten gelezen en de laatste pagina maar wauw! Hahaha!! Mensen....

Ts ik vind dat jij goed in je recht staat. Ik weet zelf ook wel dat een erfkat er niet gelikt uit ziet en niet zit te wachten op gekroel.

Kan je niet verhaal halen bij de politie hoe dit soort situaties nou precies werken en wat jou recht nou is?

Denk wel dat t verstandig is als je t asiel belt vandaag anders morgen. Bellen is vaak beter dan mailen

Weet je wat mij opvalt. De mensen die vinden dat TS is haar gelijk staat spreken met weinig respect over de mensen die er andere meningen op na houden. Meestal beginnend met soortgelijke strekking als jou aanvang. ( niet op de man bedoeld, slechts als voorbeeld omdat ik dit al zoveel ben tegengekomen )respect voor een andere mening is beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:34

Evi84 schreef:
Dus in deze heeft de dierenambulance bewust een kat verwilderd zodat zij ze konden meenemen en dan eisen dat de eigenaar voor een bewust verwilderde kat (zonder inmenging van het asiel/dierenambulance was er geen voer neergezet geweest om de kat weg te lokken van zijn thuis) geld neerlegt en hen dankbaar is.... Jakkes! Geen enkel goed woord ervoor over.

Je kunt zelfs niet van een verwilderde kat spreken als de dierenambulance/asiel ze niet bewust van huis had weggelokt - dus de kat in kwestie is niet verwilderd in den beginne, verre van.

Pfff, is gewoon recht praten wat krom (dierenambulance en gebrek aan correct handelen) is.

Ja de dierenambulance heeft er voor gezorgd dat de kat van TS niet te benaderen is,niet op eigen terrein bleef, bij de buren op het terrein kwam, daar ging eten en dat de buren dachten dat het een zwerver was.. Stiekem zijn zij hier al jaren mee bezig.
Kom op zeg.

Buren zagen de kat van TS, oordeelden dat het een zwerver was en hebben de kat aan het asiel in bewaring gegeven.
Precies zoals het hoort dus.
Het asiel heeft vervolgens de chip uitgelezen en TS de kans gegeven tegen de onkosten de kat te komen halen.
Juridisch gezien ook precies zoals het hoort.

De kat ís namelijk verwilderd, dat was ie al voordat hij naar de buren ging. TS heeft namelijk een kat die niet te benaderen is en niet op eigen terrein te houden is. Hij ging dus al op in zijn omgeving en valt buiten haar macht. Dit is een kat die net als andere verwilderde katten alleen terug geplaatst kan worden als boerderijkat, TS geeft zelf aan dat het zo'n gevalletje is.
Het enige verschil is dat deze kat een particuliere rechtmatige eigenaar blijkt te hebben en een teruggeplaatste 'gewone' verwilderde kat in eigendom blijft van het asiel.
Of hij wel of niet verwilderd is en of het terecht was dat de buren dachten dat het een zwerver was en de dierenambulance/het asiel ook tot ze de chip lazen is de vraag dus ook niet, de vraag is of deze kat rechtmatig gevangen is of niet en dat is hij dus wel degelijk.
Hadden zij ( zowel de buren als asiel) van te voren de verplichting navraag in de buurt te doen? Nee. Geeft het woordje boerderijkat je vrijstelling van alle verantwoordelijkheid? Nee. Had TS zelf op zoek moeten gaan toen haar kat minder vaak/niet meer thuis kwam? Ja.
Kan TS de kosten op de buren verhalen? Nee want zij hebben precies gedaan wat ze hadden moeten doen. Zij zijn geen opdrachtgevers maar hebben de kat die zij op eigen privéterrein gevonden hebben in bewaring gegeven.

En ik snap echt het begrip boerderijkat wel, vind ook niet dat TS fout zit door er 1 te hebben (vind het alleen maar goed dat er gechipt en geneutraliseerd is) maar de vraag is of de kat wettelijk gezien gevangen had mogen worden om vervolgens naar het asiel gebracht te worden en dat antwoord is ja.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:41

Dorine92 schreef:
Sweetgirl1 schreef:
Ze zeggen niet voor niets bellen is sneller, En ze zullen morgen best wel tijden hebben want er moeten mensen lijkt me aanwezig zijn om de dieren te verzorgen.

Maar een echte dierenliefhebber laat haar dier niet zolang zitten

Wel dus. Omdat de andere echte dierenliefhebbers niet instemden om mijn kat terug te geven

Dit betreft jouw kat.
Ik kan er niet bij.
Je kan ook je kat halen en later je gelijk halen waar je zo hard op uit bent.

Hou je lekker aan je principes +:)+ .. leef relaxed en laat je kat in de stress..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:47

PanamaD schreef:

Dít zeiden meerderen al vanaf dag 1..
Maar nee.. ts leeft relaxed.. wacht het rustig af.. want ja, daar maak je indruk mee!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:50

Anoniem schreef:
PanamaD schreef:

Weet je wat mij opvalt. De mensen die vinden dat TS is haar gelijk staat spreken met weinig respect over de mensen die er andere meningen op na houden. Meestal beginnend met soortgelijke strekking als jou aanvang. ( niet op de man bedoeld, slechts als voorbeeld omdat ik dit al zoveel ben tegengekomen )respect voor een andere mening is beter.

Nou zeg... lees een gemiddeld bericht over iemand die het niet met TS eens is en de respectloze opmerkingen komen je tegemoet vliegen.
Het gaat van: “laat het arme dier maar in de stress zitten” tot aan “je bent geen dierenvriend”
Zie als voorbeeld alleen al het bericht hier boven. Het spat er van af hoe respectloos het is naar TS toe. Jouw opmerking is dus volkomen On terecht.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 14-01-18 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:51

Wat dees_daan schrijft klinkt erg logisch.
Alle ideeën ten spijt vermoed ik dat TS kan wachten totdat de kat een spreekwoordelijke ons weegt, maar dat het is zoals het is..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:54

Resistance schreef:
_/-\o_

Nederlanders die in de stad wonen zijn verwend en maken geen muizenplagen meer mee. Ben benieuwd of ze ook nog zo tegen katten zijn wanneer de stoel van hun gloednieuwe grasmaaier van 2000 euro volledig is opgevreten. Helaas ervaring.

Hahaha, in de stad geen muizen? :') als er ergens muizen zijn... :D