Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:06

Echt uniek hoe snel Morgan alles oppikt! Ze lag dus al voor Kerst op de weegschaal! Zeer belangrijk, want hiermee kan haar gewicht goed in de gaten worden gehouden. De slideout wordt gebruikt om de dieren het op de weegschaal sliden te leren. Ik vind dat er ook vrij onnatuurlijk uitzien, maar ik zie het nut van het wegen wel in ;) .

Dit is echt zo'n dier waarbij je moet oppassen dat je niet meteen alles aanneemt wat ze aanbiedt. Een beetje te vergelijken met een superwerkwillig 3-jarige dressuurpaard dat zó lekker aanpakt, dat je voor je het weet aan piafferen toe bent ;) . Dat wil je niet en dus moet je haar afremmen.

Ik vind haar er goed uitzien, die "énorme bijtwonden" waar iedereen het over had zijn ook goed geheeld. Ik zie slechts een paar krasjes en die vind ik niet erger dan de krasjes die de paar wilde dolfijnen die ik in het echt heb gezien ook hadden.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:14

Douraque schreef:
Zeker als er een visje voor je neus wordt gehouden.

En daar sla je de plank finaal mis. De dieren werken niet voor voer.. nee die werken voor het geluid van de fluit. Ze worden niet gelokt met voer en krijgen gewoon hun dagelijkse portie eten wat ze nodig hebben om gezond te blijven. De rest is gewoon extra.

Alle dieren zijn geboren oppertunisten. Gedrag wat ze wat oplevert dat zal herhaald worden en gedrag dat ze niks oplevert zal verdwijnen. Dat is in gevangeschap zo, maar in de natuur precies hetzelfde.

Makkelijk gezegt: gedrag waar je zelf dus beter van word ga je vaker herhalen.

En geloof mij, dat hoeft echt niet perse vis te zijn. We hebben zo eens weken aan een stuk lopen klooien met een dolfijn die gewoon niet te motiveren was voor vis als beloning... Uiteindelijk werd zijn beloning een emmer water (zout of zoet maakte niet uit) in zijn bek gooien en dat vond dat dier echt de ultieme beloning.

Dier bepaalt dus wat de beloning is, niet de trainer.

Wat dus een straf is bepaalt het dier, en wat een beloning is ook. Daar heb je als trainer zijnde weinig op te zeggen..Geld overigs niet alleen voor zeezoogdieren, maar voor alle levende wezens, ook mensen dus.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:47

Ik zie toch echt een emmer met visjes staan op de foto's... Dus zo gek is de opmerking van Douraque niet. Voer is net zo goed een beloning als dat een emmer zout of zoet water dat is.

Tijd dat Morgan haar vrijheid terug krijgt :).

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:59

Ja dat klopt ook San87, maar zonder fluit geen vis. Zonder fluit geen water, zonder fluit niks. Dieren moeten nadenken voordat ze het extra krijgen (de gewone maaltijden hoeven ze niks voor te doen) en de fluit verteld ze, wat je nu op dit moment doet, dat doe je zo goed, daar krijg je een beloning voor.

Daardoor gaat ze werken voor de fluit, en niet voor de vis. Jammer dat ik niet op mijn oude laptop zit, heb daar nog hele mooie filmpjes van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:01

Ja, ik snap dat ze werken voor de fluit, maar ze koppelen die fluit wel aan de beloning (in dit geval vis). Dus ze doen het voor het visje :).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:08

Maakt niet uit, het is toch dieptriest dat zulke machtige, geweldige oceaandieren in een betonnen bakje domme kunstjes doen voor een fluitje van een mens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:09

Och, ik reageer alleen maar op wat Urko zegt. Ik denk dat mijn mening over deze gang van zaken wel duidelijk is doorgedrongen in dit topic ;).

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:28

Jammer, ik vind het namelijk een zeer waardige manier van trainen, gebaseerd op wetenschappelijk feiten uit de natuur.

Zou er zelf eens mee moeten trainen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:30

Voor een hond misschien. Voor orka's is het heel onwaardig, getraind te worden en zo gehouden te worden.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:57

GamblersCup, ik kan je alleen aanraden om het boek "stop met blaffen" eens te lezen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:59

Urko schreef:
Jammer, ik vind het namelijk een zeer waardige manier van trainen, gebaseerd op wetenschappelijk feiten uit de natuur.

Grappig dat je zo uit een paar antwoorden kan opmaken hoe ik (of GB) mijn dieren train :).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:01

Urko, dat boek ken ik. En dat doet niets af aan de dieronwaardige situatie van orca's in gevangenschap.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:39

Ik vind juist dat die manier van trainen bijdraagt aan een dierwaardig bestaan voor dieren die leven in gevangeschap. Omdat de dieren zonder stress medisch behandelt kunenn worden, omdat de dieren op een leuke manier bezig gehouden worden om verveling te verkomen.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 06:57

Urko schreef:
Ik vind juist dat die manier van trainen bijdraagt aan een dierwaardig bestaan voor dieren die leven in gevangeschap. Omdat de dieren zonder stress medisch behandelt kunenn worden, omdat de dieren op een leuke manier bezig gehouden worden om verveling te verkomen.

Dat vind ik ook. De manier zoals Tilikum gehouden wordt, daar moet iets aan gebeuren. Zoals deze orka's leven, lijkt het me ook zo slecht nog niet. Tuurlijk zijn ze beter af in het wild, maar in het geval van Morgan lijkt me voldoende onderzocht dat ze in het wild niet kan overleven en een wilde orka zonder familie stelt ook geen waarde aan zijn of haar vrijheid!!
Tilikum zit met recht in een vissenkom. Deze orka's hebben de ruimte om met elkaar te spelen.
De extra beloningsvisjes waar jullie het over hebben, die krijgt Tilikum niet eens!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:35

ik hoop eigenlijk dat morgan werkelijk de domste orka van de wereld is ( en met haar dat alle orka's in gevangenschap eigenlijk de domste zijn die ze uit hadden kunnen zoeken op zee),met zo weinig mogelijk intelligentie...

zoiets als IQ van een goudvis,geheugen van 10 sec ofzo ,lijkt me wel wat..

je moet er toch niet aan denken dat een jong intelligent dier haar leven moet doorbrengen in een betonnen bak waar ze werkelijk knettergek in worden,en dan maar blij moeten zijn met als enige afleiding een paar uur mensen vermaak per dag...

en indy 29,ik vind de ruimte van nog geen halve hectare echt mega klein voor 6 orka's maar begrijp dat jij dat wel groot genoeg vind om deze dieren 24/7 jaren lang in te houden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:12

Mijn paard staat op vijf hectare :=.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:14

nou ja,ik kan hier in mijn achtertuin probleemloos een pod van 18 orka's houden op 1,5 hect land wat ik dan verander in een bak water :) ,als ik ze maar zoet hou met kunstjes leren zal niemand daar problemen mee hebben denk ik.. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:22

Als Sea World het kan, waarom jij niet :7. Ik zou er trouwens maar eentje nemen en haar de hele dag lekker trainen en op de neus gaan staan. Orka-waardig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:23

Word je wel rijk van ;)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:32

moet je ze wel zelf gaan vangen anders zijn ze een beetje duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:20

Urko schreef:

Kun je mij die wetenschappelijke feiten uit de natuur noemen, waarop de orka training is gebaseerd? En waarom vind je dat het bijdraagt aan een dierwaardig bestaan, anders dan alleen verveleing en stress, want misschien dat stress verminderd, maar de stress blijft, anders heb je niet dusdanig veel 'ongelukjes' met trainers en dieren onderling.

Ze reageren op de fluit, want fluit betekent vis, dus uiteindelijk doen ze het voor de vis.

Citaat:
Omdat de dieren zonder stress medisch behandelt kunenn worden, omdat de dieren op een leuke manier bezig gehouden worden om verveling te verkomen.
Ik vind juist dat die manier van trainen bijdraagt aan een dierwaardig bestaan voor dieren die leven in gevangeschap.

Dat ze bezig gehouden worden, lijkt me bittere noodzaak en niet perse dierwaardig. Het stresslevel zijn bij deze dieren in gevangenschap erg hoog, dus daar doet deze training niets aan af.

Citaat:
Dat vind ik ook. De manier zoals Tilikum gehouden wordt, daar moet iets aan gebeuren. Zoals deze orka's leven, lijkt het me ook zo slecht nog niet. Tuurlijk zijn ze beter af in het wild, maar in het geval van Morgan lijkt me voldoende onderzocht dat ze in het wild niet kan overleven en een wilde orka zonder familie stelt ook geen waarde aan zijn of haar vrijheid!!
Tilikum zit met recht in een vissenkom. Deze orka's hebben de ruimte om met elkaar te spelen.
De extra beloningsvisjes waar jullie het over hebben, die krijgt Tilikum niet eens!!

Kan me 100% niet vinden in deze post.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:56

@kimmie: deze trainingsmethode maakt het zelfs mogelijk om goudvissen complexe gedragingen aan te leren
http://www.youtube.com/watch?v=L_Iznh9VbsY

http://www.youtube.com/watch?v=L_Iznh9VbsY

@Mindim: Fluit betekent niet vis, fluit betekent een beloning. Dat kan vis zijn, dat kan gelly zijn, dat kan speelgoed zijn, dat kan een aai of massage beurt zijn, een blok ijs... dat kan vanalles zijn! Als het alleen vis zou zijn zouden de dieren zo uitgewerkt zijn, want dat zou mega duf en mega saai zijn voor ze zijn.
Zoek op positief reinforcement en je vind tig sites met feiten en feibels omtrent deze trainingsmethode.

Doordat de dieren geleert word dat bloedafname niet eng is, is de stress (drempel) voor medisch onderzoek laag. Tanden kijken aan raken, tellen, bahandelen. Wondjes behandelen, melken, urine onderzoek (urine afgeven op commando), flippers aan geven, blaasgat openen op kommando, ogen druppelen, bedenkt het en het kan op vrijwillige basis van het dier.

Ga voor je zelf na wat voor gevecht dat is met een gemiddelde hond of paard. Zeezoogdieren doen dat allemaal omdat ze geleerd hebben dat het niet eng is, niet pijn doet en dat het hun een beloning oplevert. Zonder enige vorm van dwang..!

Ik weet niet of tullicum dag en nacht in dat pierebadje zit nu. Er werd ook geschreven dat Adan maanden in de medic pool heeft gezeten terwijl dat gewoo niet waar was. Ik heb zelf gezien dat hij elke dag los was in de grote baden en met zijn moeder kon spelen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:06

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:08