Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:46

@Mizora; uitvallen aan de lijn is ook echt heel lastig aan te pakken. Het is namelijk zelfbelonend gedrag en het heeft altijd succes. En inderdaad, jouw hond reageert op jou, heel goed dat je dat zelf inziet :j veel mensen kunnen dat niet.

Grappig Annabell8, zo zie je maar, ieder (gelukkig!!) z'n eigen mening. Moet er niet aan denken dat iedereen hetzelfde denkt!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:02

@annabell8: ik vind martin gaus ook niet de meest inspirerende persoon om naar te kijken of luisteren. Die andere namen die ik noemde vind ik veel boeiender. Maar Martin is niet gek, heeft zeker zijn sporen verdient in dit vak.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:20

MG doet het voor een Nederlander best goed. Het is jammer dat hij de mensenpsychologiewereld die de dierenpsychologiewereld elke keer weer beinvloed niet in de gaten houdt. Zo bleef hij toen positieve bekrachtiging in zwang was te lang 'hangen' bij de dominantietheorie en ging hij uiteindelijk toch voor de bijl (en kraakt hij zijn eigen oude methode af door deze te projecteren op CM) en nu blijft hij weer net zo hard bij de clickermethode terwijl de up-to-date professionals inmiddeld al lang zweren bij de mindfulness-based (of energie-georienteerde) methode.

Toen ik hoorde dat /mg bij pauw en witteman zou komen kon ik wel voorspellen dat hij zo reageerde op CM (mijn man dacht dat hij wel blij zou zijn met zo een trainer op tv; reclame voor alle trainers immers). Nu voorspel ik dat MG over 5 a 10 jaar ook wel bij de mindfulness methode uit zal komen... al ben ik bang dat de mensen die de markt goed in de gaten houden dan alweer verder gevorderd zijn... kan hij zich daar weer tegen verzetten.

Die CM doet zijn huiswerk goed. Je merkt dat hij altijd met zijn werk bezig is en voor elke hond de juiste aanpak kiest en vervolgens de eigenaar de methode laat toepassen. Hij helpt de honden alleen soms even over de drempel. Zo krijgt hij problemen opgelost die niet door ouderwetsere methoden op te lossen zijn; hij overstijgt als het ware de positief-negatief controverse.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:28

Urko,ik ken de andere namen niet,zal me er eens in verdiepen. Ik ben nooit zo bezig geweest met hondentrainers,hoewel ik zelf een Russeltje heb.Ik ben er nooit mee op cursus of zo geweest,het is gewoon een superhondje waarbij dit niet nodig was.Dit hondje was en is mijn trainer,ik leer nog elke dag van haar,alles is eigenlijk vanzelf gegaan.Als ik alle uitzendingen op tv zie besef ik eens te meer hoeveel geluk wij met dit mormeltje hebben,klein maar fijn!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:58

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:17

zelf hebben we (nog) geen hond maar zelf kijk ik liever naar CM dan naar MG. CM ziet er beter uit met zijn doordringende mexicaanse blik en ik hou niet van haar op gezicht.
MG ben ik ook niet op tegen, alleen ben ik wel van mening dat clicker niet overal en altijd werkt. zo zal CM ook niet altijd en overal werken.
wel weet ik dat een hondenroedel, net als een wolvenroedel, vossenklucht etc werken met een alfaman/vrouw. dat stel krijgt de jongen, dat stel is de baas. uitgaande van dat gegeven lijkt het mij dat jij dus dat alfabeest moet worden. anders luisteren ze gewoon niet naar je. de ene hond is de andere niet. de een zal sneller luisteren en de ander zal je uitdagen een leidende positie in te nemen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:48

@paintles: dat (roedel/alpha etc) is dus achterhaald door de onderzoeker David Mech zelf. Dat heb ik al meerdere malen aangekaart in het topic, maar schijbaar leest iedereen daar overheen. In de nov/dec/jan/feb nummers van hondenmanieren staan daar hele interresante artikelen over.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:46

Paintless schreef:
zelf hebben we (nog) geen hond maar zelf kijk ik liever naar CM dan naar MG. CM ziet er beter uit met zijn doordringende mexicaanse blik en ik hou niet van haar op gezicht.
MG ben ik ook niet op tegen, alleen ben ik wel van mening dat clicker niet overal en altijd werkt. zo zal CM ook niet altijd en overal werken.
wel weet ik dat een hondenroedel, net als een wolvenroedel, vossenklucht etc werken met een alfaman/vrouw. dat stel krijgt de jongen, dat stel is de baas. uitgaande van dat gegeven lijkt het mij dat jij dus dat alfabeest moet worden. anders luisteren ze gewoon niet naar je. de ene hond is de andere niet. de een zal sneller luisteren en de ander zal je uitdagen een leidende positie in te nemen.

Een hondenroedel werkt inderdaad volgens de Alpha regels.. alleen helaas, wij zijn geen honden :D En kunnen dit dus ook niet nabootsen, heeft ook geen effect.
Of jouw vent moet graag tegen het bankstel aan willen pissen? Rijden op de hond en grommen tijdens het eten? :D
Honden zien wel degelijk het verschil tussen mens en hond.
Een hond is er niet op uit om een leidende posistie te nemen als hij daar niet voor gemaakt is. Mijn terriër bijvoorbeeld, het intreseert haar echt niet waar ze in haar roedel staat (hebben drie honden, dus een roedel). Zolang ze alles maar mag doen.
Daar in tegen vind mijn andere kruising het maar al te intressant, en wil graag hoger op. Echter wil je haar niet als roedelleider hebben, dat ding is daar véél te nerveus voor. Sanne, de lab, is perfect hoor. Ze staat duidelijk bovenaan bij de 2 andere dames. Maar nooit geknok gehad, nooit gedoe. De ander dames weten dat zij de baas is. Ze heeft dat in zich. Echter is Sanne totaal niet bezig om de 'baas over ons' te worden.. Waarom zou ze? :+

Wat zou voor een hond een logische reden zijn om boven de baas te willen staan? De baas zorgt namelijk altijd voor voedsel... Een taak die een 'alpha' heeft. Technisch gezien zou de hond zelf dus eigenlijk nooit alpha kunnen worden.. want hij zorgt niet voor zn eigen eten.

Mijn honden luisteren naar mij, omdat ik getraind heb. En dat is nog altijd het toverwoord. Een hond gaat niet luisteren als hij ranglagere is, als hij niet weet wat er van hem gevraagd wordt.
Mijn hondjes weten dat het leuk is om naar mij toe te komen, daarom luisteren ze naar hier. Ze gaan zitten als ik ze aanlijn, omdat dat een routine is. Ook het naar de mand gaan voor het eten, doen ze automatisch. Niet omdat ik ze als 'alpha' dwing oid, simpelweg omdat ze dat geleerd is.

Naar mijn idee komen de meeste gedragsproblemen voort uit honden die niet weten waar wat voor staat. Geen duidelijkheid kennen en ook geen basisregels hebben geleerd. Niet omdat de eigenaar niet dominant is :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:27

Nu hoor ik al een aantal mensen zeggen dat de dominantietheorie is achterhaald en/of dat hij niet werkt.

Dat is toch onverenigbaar met het feit dat de CM methode wel werkt? Vandaar dat ik ook zeg dat hij een nieuwe methode heeft en die combineert hij met andere methoden. Eentje waarmee hij ook door andere trainers afgeschreven honden iets kan.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:33

Er is toch niemand die zegt dat het niet werkt of wel :+ ? Lezen blijft echt heel moeilijk he?
Hij WERKT volgens de dominantietheorie. Die methode geloven een aantal bokkers niet in, omdat hij achterhaald is. Omdat CM werkt volgens de dominantiemethode, staan wij daar niet achter. Wil niet zeggen dat het niet werkt :) Een hond een rotschop verkopen als hij iets doet wat niet mag, zal hij uiteindelijk wel stoppen. Maar is dat de manier? Het werkt vast wel.
Alle methodes die hij voert, zijn gebaseerd op de dominantietheorie.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:08

Nikki__ schreef:
Er is toch niemand die zegt dat het niet werkt of wel :+ ? Lezen blijft echt heel moeilijk he?
Hij WERKT volgens de dominantietheorie. Die methode geloven een aantal bokkers niet in, omdat hij achterhaald is. Omdat CM werkt volgens de dominantiemethode, staan wij daar niet achter. Wil niet zeggen dat het niet werkt :) Een hond een rotschop verkopen als hij iets doet wat niet mag, zal hij uiteindelijk wel stoppen. Maar is dat de manier? Het werkt vast wel.

joh, maak je niet zo druk; ik had het niet eens tegen jou. Dat jij niet begrijpt wat CM doet (en wat ik schrijf) is mij inmiddels wel duidelijk. Dat hoef je niet keer op keer te herhalen.

Je zegt dat je niet op mij wilt reageren, doe dat dan ook niet. Consequent zijn is een kunst.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:52

Nogal gek dat ik me aangesproken voel, als ik net een post boven jouw een groot deel van de dominantietheorie uitleg, vind je niet :+ En ik maak me niet druk hoor :D Zeker niet om jouw. Sommige mensen hebben blijkbaar zo'n groot bord voor hun kop dat ze het toch nooit willen begrijpen.
En ik begrijp CM heel goed hoor, misschien dat jij je wat meer in de honden moet verdiepen :) Ipv mensen (al is dat ook niet je sterkste kant geloof ik).
Ik bepaal altijd zelf nog wanneer ik wel of niet op jouw reageer sallandval, helaas :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:01

Nikki__ schreef:

Ik zie hier nu enkele mensen continu noemen dat Cesar Millan volgens de dominantietheorie werkt. Nu ben ik ook geen voorstander van de dominantietheorie maar ik zie die dominantietheorie bij CM helemaal niet zo nadrukkelijk naar voren komen als je hier aangeeft. Zou je eens wat 'specifieke' methoden volgens de dominantie theorie van CM kunnen noemen?

Ik geloof dat 99% van de honden gemaakt zijn om te volgen, op zoek zijn naar een leider. En dat jij als baas regels en grenzen moet stellen zodat je hond goed kan functioneren. Een hond die de leiding pakt doet dit niet omdat hij hogerop wil komen, maar omdat de hond niemand om zich heen heeft die leiding geeft.

Onder de dominantietheorie zie ik de theorie dat honden continu uit zijn op een hogere rang, dat je nooit je hond als eerste door de deur moet laten gaan omdat hij dan de leiding neemt, dat je hond niet op je bed mag liggen omdat je je dan lager in de rang plaatst enz.

Bij CM zie ik eigenlijk alleen het eerste, regels en grenzen stellen waardoor een hond zich lekker voelt en goed kan functioneren als een hond dat hoort te doen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 08:59

ik ben ervan overtuigt dat niet elke hond bezig is met rangorde en dominatie!
de ene hond is daar gevoeliger voor dan de andere.

De clicker is geen ding om een hond mee op te voeden, maar een trainingshulpmiddel, volgens mij word dat nog wel eens door elkaar gehaald.

enne ik snap niet zo goed waarom 2 mensen die mekaar duidelijk niet liggen, steeds op mekaar blijven reageren, negeer mekaar en laat mekaar in elkaars waarde! Of je van mening bent dat de ander ongelijk heeft of niet, niet zo boeiend, jullie komen er hier toch niet uit!!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:26

Linea schreef:
Nikki__ schreef:

Ik zie hier nu enkele mensen continu noemen dat Cesar Millan volgens de dominantietheorie werkt. Nu ben ik ook geen voorstander van de dominantietheorie maar ik zie die dominantietheorie bij CM helemaal niet zo nadrukkelijk naar voren komen als je hier aangeeft. Zou je eens wat 'specifieke' methoden volgens de dominantie theorie van CM kunnen noemen?

Ik geloof dat 99% van de honden gemaakt zijn om te volgen, op zoek zijn naar een leider. En dat jij als baas regels en grenzen moet stellen zodat je hond goed kan functioneren. Een hond die de leiding pakt doet dit niet omdat hij hogerop wil komen, maar omdat de hond niemand om zich heen heeft die leiding geeft.

Onder de dominantietheorie zie ik de theorie dat honden continu uit zijn op een hogere rang, dat je nooit je hond als eerste door de deur moet laten gaan omdat hij dan de leiding neemt, dat je hond niet op je bed mag liggen omdat je je dan lager in de rang plaatst enz.

Bij CM zie ik eigenlijk alleen het eerste, regels en grenzen stellen waardoor een hond zich lekker voelt en goed kan functioneren als een hond dat hoort te doen.

Ik denk niet zo zeer dat je de hond regels en grezen moet opleggen, maar hem wel dingen moet leren. Een hond snapt niet van nature dat hij niet op de bank mag liggen. Dat moet hij leren. Hij gaat niet op de bank liggen omdat hij vindt dat hij daar mag liggen als ranghogere, maar gaat er vaak op liggen n.a.v. een positieve ervaring. De bank ligt bijvoorbeeld lekkerder dan dat dunne kleedje.

CM heeft het in zijn show erg vaak over dat de eigenaar de baas moet zijn, en dat de hond 'hoger in rang staat'. Het maar even kort samengevat.
Toch blijft de grootste dominantietheorie handeling bij CM, het op de rug leggen van de hond en hem vasthouden. Hierbij roepen dat de hond zo onderdanig wordt en dat hij zich straks over gaat geven. Zo werkt een hondenbrein niet.

@Joyfordogs; Ik denk zels dat er maar een zeer weinig aantal honden daadwerkelijk bezig zijn met rangorde en dominantie. Er zijn (helaas) nog maar weinig écht dominante honden.
Clicker is inderdaad voor te trainen, opvoeden is de taak van de eigenaar zelf. Daarmee kun je het gedrag belonen met de clicker. Is indd de click een hulpmiddeld en niet de opvoeding.
En over je laatste deel van de post, ik hoef het ook niet over een te komen, maar ik kan er slecht tegen als er dingen worden geroepen die niet waar zijn :) En vindt dat ik daarin al het recht heb om dat te ontkrachten. Is immers niet waar wat er wordt gezegd :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:43

Linea schreef:
Nikki__ schreef:

Helemaal mee eens. Als hij het over alpha etc. heeft is dat altijd tegen de mens; ik denk omdat mensen het anders vaak niet snappen. Bekende trainers versimpelen wel vaker de theorie omdat anders niet iedereen het meer kan volgen. Niets mis mee! En in feite is CM niet eens een standaard hondentrainer; hij zegt niet voor niets "i rehabilitate dogs, I train people." Hij traint alleen zijn eigen honden; het zijn de mensen die hij traint in zijn shows. Heel soms helpt hij de hond over de ergste angsten heen, daar blijft het dan wel bij.

Waar hij het veel vaker over heeft is energie. Honden spiegelen energie. Daarom neemt hij ook vaak zijn eigen pittbulls Daddy en Junior mee; om aan zijn eigen honden te kunnen lezen welke energie de'zogenaamde 'probleemhond' heeft.

Met energieen werken is heel erg modern. En ik vind het erg gaaf. Ik ga dan ook niet zo zeer naar de live show om het praatje; maar om de energie van die man eens in het echt mee te maken :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:48

en ook omdat pitbull gewoon een slechte reputatie hebben gekregen (door de mens!!! ) en de mensen zo zien dat elke hond braaf kan zijn, zelfs een pitbull. terwijl het normaal gesproken juist hele trouwe honden zijn. net zoals herders. maar dat is een menselijke fout.. het dier niet te willen zien voor wie hij is, maar meer voor wat ie is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:52

Paintless schreef:
en ook omdat pitbull gewoon een slechte reputatie hebben gekregen (door de mens!!! ) en de mensen zo zien dat elke hond braaf kan zijn, zelfs een pitbull. terwijl het normaal gesproken juist hele trouwe honden zijn. net zoals herders. maar dat is een menselijke fout.. het dier niet te willen zien voor wie hij is, maar meer voor wat ie is.

Precies; gisteren die aflevering gezien met die puppies?

Wat ik zo mooi vind aan de CM methode is dat hij de mensen aanleert dat hun energie de hond maakt, als het ware. Ik denk dat hij, door de mensen bewust te maken van hun energie, ook indirect andere problemen binnen het gezin aanpakt (dat zegt hij soms ook, bijv als hij mensen als team laat werken).

Het nare van oudere methoden is dat ze alleen kijken naar de hond. Dat is makkelijker maar in feite pak je daarmee maar de helft van het probleem aan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:00

Nikki__ schreef:
Nogal gek dat ik me aangesproken voel, als ik net een post boven jouw een groot deel van de dominantietheorie uitleg, vind je niet :+ En ik maak me niet druk hoor :D Zeker niet om jouw. Sommige mensen hebben blijkbaar zo'n groot bord voor hun kop dat ze het toch nooit willen begrijpen.
En ik begrijp CM heel goed hoor, misschien dat jij je wat meer in de honden moet verdiepen :) Ipv mensen (al is dat ook niet je sterkste kant geloof ik).
Ik bepaal altijd zelf nog wanneer ik wel of niet op jouw reageer sallandval, helaas :)

Tuurlijk; als je eerst het een zegt en dan het ander doet moet je dat helemaal zelf weten. Ook dat je me zo af loopt te katten moet je helemaal zelf weten. Voor mij wordt je er niet geloofwaardiger op maar je zult er wel iets uit halen voor jezelf.

Ik ga je berichten in dit topic voortaan overslaan en je negeren. Aangezien je mijn energie niet kunt voelen via bokt moet het maar op de clickermethode ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:11

Het intreseert me ook echt niet of dat jij me geloofd of niet. Zoals ik al eerder typte, sommige mensen hebben zo'n groot bord voor hun kop... en daar doe je dan weinig aan he ;)
Ik hoef ook jouw energie niet te voelen hoor sallandval, geen behoefte aan.
Clickermethode is belonen, dus waar blijft mijn beloning? :)

Energie is trouwens echt niks nieuws en verteld élke hondentrainer. Als jij langs een hond loopt, en al denkt dat het fout gaat, zal de hond daar op reageren. Hij heeft inmiddels maar 1 signaal nodig om te zien dat er iets vreemds is.
Nu heet het 'energie', vroegáh was het zelfvertrouwen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:25

de enigste training die goed werkt is de training die je als baas aan je hond geeft en de leiding die je zijn hele leven geeft. Een CM of MG kan helpen maar de beste methode is toch per dier/hond verschillend.

Als ik met 3 honden train dan train ik op 3 verschillende manieren. Mijn ene eigen hond traint goed met clicker mijn andere hond alleen op stem en aaien (vind niets aan koekjes en speeltjes) train nog een asielhond en die werkt weer met stem en koekjes.

Alle 3 andere methode omdat het andere honden zijn met andere karakters, gewoonten en dingen die ze leuk vinden. Soms pas ik iets toe van CM soms van MG soms een combi van hun en soms iets wat hun beiden niet doen. Ben geen fan van een bepaalde trainer. Ben wel fan van mensen die duidelijk zijn naar elke hond en elke hond trainen met de methode waar die hond zich het fijnst bij voelt.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:33

wat betreft energien.
Tja, volgens mij is het meer dan logisch dat dit werkt, honden zijn meesters in lichaamstaal lezen, dus jou stemming, energie etc, pikken ze echt wel op.

En tja, ik snap dat het niet fijn is als mensen dingen schrijven over je die niet prettig bij je binnenkomen, maar in dit geval denk ik dat het voor jullie beide verstandig is om niet meer op elkaar te reageren, maar goed, dat is mijn mening!

ik ga lekker bankhangen, alle honden liggen hier gezamenlijk ieder op een bot te knagen, lekker verse runderbotten, word erg gewaardeerd.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:54

dierenfan schreef:
de enigste training die goed werkt is de training die je als baas aan je hond geeft en de leiding die je zijn hele leven geeft. Een CM of MG kan helpen maar de beste methode is toch per dier/hond verschillend.

Als ik met 3 honden train dan train ik op 3 verschillende manieren. Mijn ene eigen hond traint goed met clicker mijn andere hond alleen op stem en aaien (vind niets aan koekjes en speeltjes) train nog een asielhond en die werkt weer met stem en koekjes.

Alle 3 andere methode omdat het andere honden zijn met andere karakters, gewoonten en dingen die ze leuk vinden. Soms pas ik iets toe van CM soms van MG soms een combi van hun en soms iets wat hun beiden niet doen. Ben geen fan van een bepaalde trainer. Ben wel fan van mensen die duidelijk zijn naar elke hond en elke hond trainen met de methode waar die hond zich het fijnst bij voelt.

_/-\o_

Er is inderdaad geen een methode die werkt voor alle honden. Zo is er nergens maar een methode voor.
Je hebt overal alleen wel een basis methode voor, maar geloof dat iedereen dat wel weet :j
Het is inderdaad de kunst om te zoeken naar de methode die voor jouw hond het beste werkt. Zo zal indd de ene hond gek zijn op de clicker, de volgende een aai en de andere doet álles voor het balletje.

@Joyfordogs;
Het gaat mij er niet om dat andere een andere mening hebben hoor :) Dat vindt ik alleen maar goed. Dus dat het niet prettig binnen komt, is niet zo van belang. Het is tenslotte iemand zijn mening, die dien je te respecteren.
Wel vind ik dat onwaarheden recht moeten worden gezet. Niet als het om een mening gaat, maar als het gaat om dingen die gewoon helemaal niet gezegd zijn.

Lekker hoor! Hier hebben ze een bullenpees, ook altijd een succes! :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:23

Linea schreef:
Nikki__ schreef:

Hier ben ik het dus hartgrondig mee eens. Toen mijn oude teef overleed en er een jonge bijkwam, was de balans in mijn "roedel" van 3 honden even weg. De opeenvolgende in leeftijd vond dat hij dan maar de baas moest worden. Met de anderen meespelen was "onder zijn stand" en buiten naar andere honden toe werd hij vervelend. Door hem consequent in zijn gedrag te corrigeren is dat overgegaan. En gek genoeg leek het hem nog op te luchten ook. Nu mag hij van zichzelf zelfs ook meespelen.
Het gaat inderdaad niet om het eerste de deur uit en een hond ziet inderdaad het verschil wel tussen de baas en de andere honden. Maar het gaat om overwicht en leiding geven.
Dat is wat ik herken in de methode die CM toepast, die, vind ik, zeker niet altijd dominant overkomt.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 08:45

Gister een lezing gehad over het dominantie-model. Was erg interresant en informatief. Er werd helemaal uitgelegd hoe we aan de theorie kwamen dat er altijd een alpha hond is en waarom mensen daar zo over dachten. Alle wettenschappers die meegewerkt hebben aan deze gedachten zijn aan bod gekomen, en het begon allemaal bij de Pik-orde van kippen. Er waren wetenschappers geinterreseerd in het gedrag van honden en die hebben het pikorde idee van kippen meegenomen als hun ondersteuning. (er was in die tijd namelijk helemaal NIETS bekend over het gedrag van dieren) Elian Hatiinga - van het Sand verzorgde de lezing, ze schrijft altijd in hondenmanieren.