Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:06

Fijn dat jij vanachter je computertje kan bepalen of ik heb gekeken wat er wel en niet in de brokken zit die mijn honden krijgen?
Uit mijn dak gaat? Overdrijven is ook een vak.
Heb serieus nog nooit gehoord dat er een hond dood is gegaan aan brokken. Zou toch wel moeten als ik je zo hoor. En gedragsproblemen door stoffen in brokken? Ben wel benieuwd waar je dat vandaan hebt.

Is geen flauwekul ;) Heb het zelf gezien. Brok verslavend? Welke stoffen zitten erin dan die ervoor zorgen dat de brok verslavend werkt?
Pate zou toch niet moeten als alle honden er zo gek op zouden zijn als dat jij zegt? En waarom zou ik me hond iets geven wat hij duidelijk niet lekker vind?

Je beweerd net dat mensen die hun honden brok geven niet aan de hond behoefte voldoed, maar je geeft zelf aan dat het niet slecht is voor honden?

@Nikka; zal het even opzoeken als ik thuis ben, heb het artikel nu niet hier. Ging voorral over gebrek aan bouwstoffen bij pups en gebrek aan mineralen voor de botten, waardoor er zat pups zijn geweest die te klein zijn gebleven, of die zijn ingeslapen omdat er diverse botten te broos waren.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:08

Moontje1991 schreef:
Nikka schreef:
Ik ben wel benieuwd wat de nadelen zouden zijn.

van vers?
Onderandere buiten dat veel mensen er te lui voor zijn het feit dat er meer bacterien in zitten maar eigenlijk is dat geen nadeel want honden zijn erop gemaakt om daar tegen te kunnen.
En tja een hond gaat zijn echte gedrag vertonen aangezien er in brokken stoffen zitten die het gedrag beinvloeden de een wordt rustiger en de ander drukker enz.
Ik heb hier een kat dat was een ongeleid projectiel en zinds ze vers krijgt is ze veel minder druk maar er zijn er ook die juist drukker worden en tja sommigen mensen willen het echt karakter van hun dier niet weten.

Wolfen zijn erop gemaakt om daar goed tegen te kunnen. Huishonden zijn al tot in zovere gedomesticeerd dat zij hier veel gevoeliger voor zijn.
Wat denk je van salmonella in kippenvlees? Zal niet de eerste hond zijn die dit oploopt omdat er rauw word gevoerd.
Misschien verveelde je kat zich gewoon onwijs, en doordat hij met vers vlees wat te doen heeft, is ze daar drukker mee? Hoeft nog niks te maken te hebben met de kwaliteit van brokken.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:13

Chubby schreef:
Moontje, sorry maar ik vind dat je een beetje ongefundeerde onzin praat.
Ik ben het met je eens dat vlees het beste is voor een carnivoor, maar dat hoeft niet tot in het extreme.
Zie jezelf als iemand die voorlichting kan geven, maar pas op dat je geen prediker wordt!

Als mensen er over nadenken en uiteindelijk voor zichzelf beslissen dat ze liever een KVV of zelfs een goede brok willen voeren, dan heb je die mening gewoon te respecteren.

Oo kvv is ook prima hoor dat is gewoon weg vers maar dan gemalen en of je dat nou zo koopt of zelf maakt maakt weinig verschil.
En als mensen brokken willen voeren is dat hun keuze.
Maar om dan hun ogen te sluiten voor de nadelen van brokken vindt ik niet kunnen.

Nikki ik zie het al net zo verslaaft aan brokken als menig hond en kat.
Als jij de nadelen niet wilt weten en jezelf wilt voorhouden dat vers slecht is ga je gang maar als je hond straks nierproblem heeft of kanker heb ik medelijden met je hond maar niet met jou.
EN mijn kat zich vervelen? ja tuurlijk wat ga je als volgende zeggen dat ik ze uithonger en dwing vers te eten?
En salmonella oplopen ja tuurlijk als je op de verkeerde manier voert ja dan kan dat maar als je je hond op de juiste manier laat afkiken en weerstand laat opbouwen door met dingen als hert, konijn en rund te beginnen nee dan niet.

Nikki__

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:18

En dan zeg jij dat ik niet goed lees?
Ik heb al aan je gevraagd wat deze stoffen dan zouden zijn? Daar kan je me blijkbaar geen feiten van geven?
Ik zeg nergens dat vers vlees slecht is? Quote maar waar ik dat typ?
Oh dus infeiten zeg je dat ik mijn eigen honden aan het vergiftigen ben en er expres voor zorg dat ze kanker krijgen? Toch vreemd dat in alle jaren van brok, er nog nooit maar dan ook nog nooit een hond van mij, of in mijn directe omgeving dood is gegaan aan kanker, ondanks dat ze allemaal toch echt op brok zitten.
Lees dat over je kat nog maar eens ;)
Zou het ook fijn vinden als je mijn berichten goed leest, dan pas uit je slof schiet, scheelt een hoop stress voor jezelf met dit warme weer ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:21

Moontje1991 schreef:
Als mensen weigeren moeite te doen om hun dier vers te geven vindt ik dat erg jammer en vraag ik me inderdaad af waarom diegeene dan dat dier heeft aangeschaft.

Sinds wanneer staat de aanschaf van een dier gelijk aan de verplichting bepaald voer te geven?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:21

Nikki__ schreef:
Ik heb al aan je gevraagd wat deze stoffen dan zouden zijn? Daar kan je me blijkbaar geen feiten van geven?
Oh dus infeiten zeg je dat ik mijn eigen honden aan het vergiftigen ben en er expres voor zorg dat ze kanker krijgen? Toch vreemd dat in alle jaren van brok, er nog nooit maar dan ook nog nooit een hond van mij, of in mijn directe omgeving dood is gegaan aan kanker, ondanks dat ze allemaal toch echt op brok zitten.
Zou het ook fijn vinden als je mijn berichten goed leest, dan pas uit je slof schiet, scheelt een hoop stress voor jezelf met dit warme weer ;)

Ik schiet niet uit mij slof hoor ik vindt het zielig voor jou honden uiteraad jij schiet eerder uit je slof aangezien jij het niet kan hebben dat ik vers voer.
En de stoffen eens denken zowiesoo bht en bha.
EN de overige stoffen moet ik even opzoeken want die weet ik niet uit mijn hoofd.
Maar ik ga even voor je kijken of ik dat artikel van dat weteschapelijke onderzoek nog kan vinden.
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 03-07-10 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:22

Goof schreef:
Moontje1991 schreef:
Als mensen weigeren moeite te doen om hun dier vers te geven vindt ik dat erg jammer en vraag ik me inderdaad af waarom diegeene dan dat dier heeft aangeschaft.

Sinds wanneer staat de aanschaf van een dier gelijk aan de verplichting bepaald voer te geven?

Niet aan de verplichting bepaald voer te geven maar wel aan de verplichting er goed voor te zorgen en alles wat binnen hun mogelijkheden ligt te doen om voor een goed leven van het dier te zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:24

Nikki mss moet je de link van dhr Gijtenbeek eens bestuderen daar staan nogal wat voordelen van vlees tov brokken in, als je nu eens rustig dit topic door had gelezen had je dat zelf ook kunnen vinden :)

Ik vind Renske á la Pedigree, alleen met een misdadige prijs. Het staat gepromoot op hun site als 'vers'dat is het gewoon niet, het is immers doodgekookt. Heeft helemaal niets met vers te maken.
Ben het op dat gebied wel met Moontje eens; luiheid van de mens om een vriezer te kopen en zelf een menu samen te stellen die dan een toevlucht nemen tot dat soort middelen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:25

nouja dit is niet het artikel wat ik zocht maar het geeft iniedergeval al een deel van de informatie.

http://www.lifetimepetfood.nl/Chemische.htm

en in het topic stond inderdaad ook een goede link niet zo ver terug volgens mij even kijken

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:27

Citaat:
Niet aan de verplichting bepaald voer te geven maar wel aan de verplichting er goed voor te zorgen en alles wat binnen hun mogelijkheden ligt te doen om voor een goed leven van het dier te zorgen.

Volgens mij doen we dat allemaal hier in het topic, het past alleen niet allemaal in jouw straatje ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:31

Moontje1991 schreef:
Nikki__ schreef:

Ik schiet niet uit mij slof hoor ik vindt het zielig voor jou honden uiteraad jij schiet eerder uit je slof aangezien jij het niet kan hebben dat ik vers voer.
En de stoffen eens denken zowiesoo bht en bha.
EN de overige stoffen moet ik even opzoeken want die weet ik niet uit mijn hoofd.
Maar ik ga even voor je kijken of ik dat artikel van dat weteschapelijke onderzoek nog kan vinden.

Waar haal jij toch steeds vandaan dat ik het niet kan hebben dat jij vers vlees voert? Word er een beetje moe van dat je elke keer voor mij dekt en blijkbaar niet de moeite neemt om mijn berichten te lezen?

Ja, waar zorgen die stoffen dan voor? Gedragsproblemen of kanker? Dat van kanker wist ik.
Jammer dat je verder niet reageert op de negatieve kanten van vers vlees. Ben benieuwd wat je daarop te zeggen hebt.

@ Chiqa, ik heb heel het topic gelezen hoor! Ben een stille meelezer :D
Ik geloof ook best dat er voordelen zijn, maar ook zeker dat brokken geen vergif zijn voor honden, als je een goed brok voert.
En ook geloof ik dat er nadelen zijn van brok, alleen lijken die hier niet te bestaan?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:35

Moontje1991 schreef:
nouja dit is niet het artikel wat ik zocht maar het geeft iniedergeval al een deel van de informatie.

http://www.lifetimepetfood.nl/Chemische.htm

en in het topic stond inderdaad ook een goede link niet zo ver terug volgens mij even kijken

Heb je link doorgelezen. Erg intressant allemaal, maar ik wil duidelijke feiten/cijfers zien. Ik heb namelijk nog nooit van de afwijkingen gehoord die haar 2 pups hadden. Terwijl ik een fokker ken die al 30 jaar fokt, en gewoon brok voert, die dit echt nog nooit heeft gehad.

Ik weet trouwens niet of dat bij honden ook zo is, maar een mens moet bijvoorbeeld een gen voor de 'activatie' (om het maar even simpel uit te leggen) van kanker. Als dit gen ontbreekt, zal deze persoon nooit kanker krijgen. Als dit bij honden ook zo is, hoeft het voer dus helemaal niet voor kanker te zorgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:39

Nikki__ schreef:
@ Chiqa, ik heb heel het topic gelezen hoor! Ben een stille meelezer :D
Ik geloof ook best dat er voordelen zijn, maar ook zeker dat brokken geen vergif zijn voor honden, als je een goed brok voert.
En ook geloof ik dat er nadelen zijn van brok, alleen lijken die hier niet te bestaan?

Dat is mooi Niki, ik ben naar de info avonden geweest die mij hebben doen overtuigen dat ik geen brok meer wil gaan voeren, althans met BHA en BHT en granen.

Als ik een brok geef wordt het Orijen en Acana.

De nadelen van brok staan volgens mij wel in dit topic hoor (Allergien, kanker, orgaan schade, gewrichten zo heel even snel) maar dit is volgens mij geen topic om de brok de grond in te trappen, lijkt mij ook niet rieel

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:45

Ja want ik kan me herinneren dat jij toch ook een tijd geen fan bent geweest van Vers, was toen toch iets met Donna gebeurd?

Allergiën e.d. ben ik bekend mee, dat dit inderdaad door bepaalde granen kan komen, omdat deze al een tijd worden gevoerd. Ik denk alleen wel dat er over, een jaar of 5, honden allergië zullen creeëren tegen vlees. Er zijn er inmiddels al een hoop die allergisch zijn voor kip, omdat dit een veel gebruikt middel is.
Gewrichten heb ik ook juist weer negatieve ervaringen van vers gelezen, en dan voorral in de pup fase en de groei fase.
Kanker ben ik nog steeds benieuwd naar of iemand weet of dat bij honden ook zo is.
Ik ga vers ook de grond niet intrappen, als het bij jullie honden prima werkt, vind ik het super. Alleen vind het niet terecht dat mensen beweren dat ik niet goed voor mijn hond ben, beter geen hond had kunnen nemen, me niet heb verdiept in brok, e.d. omdat ik geen vers voer.
Jij hebt me toen ooit nog eens een duits merk brok verteld, weet even niet meer hoe dat heette (ook van zooplus)! Alle 3 gingen ze er bij mij van aan de dunne, en ook echt goed aan de dunne. Waren lusteloos, vonden de brokken absoluut niet lekker, slecht in de vacht, enz. Tja, dan kies ik voor een brok met net wat meer graan, waarvan ik weet dat mijn honden er super op doen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:15

Moontje1991 schreef:
Chubby schreef:
Ik vind dat zo bijzonder he, dat mensen zo fel kunnen worden als een ander iets minder extreem denkt.

'Iedereen' snapt dat 100% vlees het gezondste is, maar als dat niet werkt zoekt een goede baas naar het beste alternatief. Daarbij de verschillende randvoorwaarden in overweging nemende en die zijn voor iedereen anders.

Fel?
Ik zeg enkel dat elke hond op vers kan alleen dat niet elke baas de moeite wilt doen en dat vindt ik inderdaad geen goede zaak.
Als je van je dieren houdt heb je het er voor over om wat vriezer ruimte op te geven en eventueel kippennekken in stukken te snijden of een vleesmolen te kopen om het te malen of kvv te voeren en dan maar afentoe de tandjes poetsen.
Tja renske en brokken zijn lekker makkelijk maar wat is nou belangrijker makkelijk voeren of de gezondheid van de dier.
En dat er honden zijn die oud worden met renske zegt niks mijn oma is 98 geworden maar rookte meerdere pakjes sigaretten per dag maar dat betekend toch ook niet dat roken gezond is?

Omdat ik me dus echt wel persoonlijk aangevallen voelde reageer ik hier nog 1 keer op. Daarna laat ik je gewoon in je waan van wijsheid.
Ik voer al jaren vers aan mijn honden, ik voer zelf samengesteld én KVV waar ik verkooppunt van ben. Mijn vriezerruimte herbergt momenteel 200 kilo KVV en nog eens een kilo of 50 andere zaken zoals kippennek etc. Vrieskist speciaal aangeschaft voor de hondjes, toen nog maar 2 met een gezamenlijk gewicht van 9 kilo. Dus vertel mij niet wat ik wel of niet voor mijn hondjes over heb.
De york in kwestie heeft dat ook gegeten, maar is een moeilijke eter en zoals eerder al gezegd, te oud en geen reserves om door te gaan zetten van: ze gaan vanzelf wel eten ook al is het dagen later. Vandaar dat ik haar en haar alleen Renske geef. De anderen eten gewoon heerlijk rauw vers vlees.

Dus Moontje: lees je eerst eens iets beter in voor je hoog van de toren gaat blazen dat iemand in jouw ogen, niet goed voor zijn dieren zorgt. Dit huiskamertopic: [HK] Carnivoren eten vers! heb ik namelijk zelf gestart.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:28

Nikki__ schreef:
Ik weet trouwens niet of dat bij honden ook zo is, maar een mens moet bijvoorbeeld een gen voor de 'activatie' (om het maar even simpel uit te leggen) van kanker. Als dit gen ontbreekt, zal deze persoon nooit kanker krijgen. Als dit bij honden ook zo is, hoeft het voer dus helemaal niet voor kanker te zorgen?

Dat is niet geheel waar. Er is altijd een gen voor activatie of suppressie, maar fouten hierin kunnen zeer wel komen door invloeden van buitenaf. Natuurlijk bestaan er ook heriditaire vormen zoals bijv BRAC 1+2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:31

Op die vleesinfo avodn heeft dokter Gijtenbeek ook een uitgebreid verhaal verteld over het ontstaan van kanker bij met name dieren. Heel interessant, waar het snel op neer kwam dat voedsel hier een groet invloed op heeft, dit kan de genen doen ombuigen (Even simpele taal) brokken hebben hier ook een aandeel aan.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:32

@ nikka: Bij mensen is dat toch niet zo? Als je simpeweg het activatie gen niet hebt, kan het toch niet activeren? En als je het activatie gen wel hebt, zorgen invloeden van buitenaf toch juist voor het activeren?
Laatst bijgewerkt door Nikki__ op 03-07-10 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:33

Chiqa schreef:
Op die vleesinfo avodn heeft dokter Gijtenbeek ook een uitgebreid verhaal verteld over het ontstaan van kanker bij met name dieren. Heel interessant, waar het snel op neer kwam dat voedsel hier een groet invloed op heeft, dit kan de genen doen ombuigen (Even simpele taal) brokken hebben hier ook een aandeel aan.

Dus infeiten een soort radioactive stoffen?
omdat normaal gesproken je gene, zoals die van kanker, bij de geboorte zijn vastgelegd en daar niet zo 1,2,3 wat van kan worden omgebogen?
Maar hoe staat dat dan bij honden die vers eten en kanker krijgen? Zorgt het verse vlees daar dan voor of is dat dan wel natuurlijk aangelegd?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:35

Chiqa schreef:
Nikki mss moet je de link van dhr Gijtenbeek eens bestuderen daar staan nogal wat voordelen van vlees tov brokken in, als je nu eens rustig dit topic door had gelezen had je dat zelf ook kunnen vinden :)

Ik vind Renske á la Pedigree, alleen met een misdadige prijs. Het staat gepromoot op hun site als 'vers'dat is het gewoon niet, het is immers doodgekookt. Heeft helemaal niets met vers te maken.
Ben het op dat gebied wel met Moontje eens; luiheid van de mens om een vriezer te kopen en zelf een menu samen te stellen die dan een toevlucht nemen tot dat soort middelen.

Nog niet zo heel lang geleden was jij ook een dergelijk lui mens die slecht voor zijn dieren zorgde. Sinds jou bezoek aan de lezing van Dhr Geitenbeek ben je wel enorm omgeslagen zeg! Zoals je eerst riep dat versvoerders leden van een soort sekte waren, zo lijk jij opeens kompleet ge-hersenspoeld. Dát is pas eng!
En het feit dat jij pedigree en Renske als één en hetzelfde product ziet, zegt mij alleen maar dat je niet kan lezen. Orijen en bonzo zijn dan ook hetzelfde toch? Beiden brok, want percentages en overige samenstelling doet er immers niet toe.

Overigens is Gijtenbeek ook slechts 1 persoon, dus pas op dat je hem niet als een soort sekteleider gaat zien.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:38

Kan iemand mij misschien advies geven?
Mijn hond eet nu caracroc (rijst en kip), maar haar poep is hierdoor eigenlijk nooit goed. Teveel aan de dunne kant dus.
Kan iemand mij aanraden wel voer dat geschikt zou kunnen zijn om op over te stappen en wat niet gelijk 2x zo duur is? Caracroc is 10 euro.
Het gaat trouwens om een kruising bull mastiff/boxer/rottweiler/stafford.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:40

Laika waar heb je last van? je valt iedereen maar aan in dit topic last van de warmte ofzo?

Die discussie heb ik namelijk al maanden geleden gevoerd met je je heb mij zelf geholpen dus begrijp niet waarom je ineens zo agressief reageert.

Nikki__ schreef:

Nee, dat was het niet, denk ook dat ik in de war ben met de lichaamscellen, voor het fijne verhaal raad ik je aan die link van Gijtenbeek door te lezen, hij doet ook ortomucilaire geneeswijze, een zeer inetressante materie.

Dit is overigens zijn afstudeer pagina, waar op die avond verder werd ingegaan;
http://www.icreo.com/student/Nl/eindwer ... -Erwin.pdf

Mistery een graan vrije brok zoeken als Orijen en Acana.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:41

Nikki__ schreef:
omdat normaal gesproken je gene, zoals die van kanker, bij de geboorte zijn vastgelegd en daar niet zo 1,2,3 wat van kan worden omgebogen?

Echt, kanker is zó ingewikkeld en er wordt nog steeds zóveel over ontdekt, dat weten wij volk helemaal niet :+ Maar net zoals roken en zonnebrand kanker kunnen veroorzaken, kan slechte voeding ook invloed hebben op hoe je celdeling en celvernieuwing gaat. D.m.v. mutaties en beschadigingen kan de DNA structuur absoluut nog veranderen na de aanleg van de stamcellen. Duidelijk is ook dat als je een lichaam zo min mogelijk belast met balaststoffen, het lichaam gezonder blijft en beter functioneert dan een lichaam wat blootgesteld wordt aan verschillende schadelijke stoffen.

En een voeding die gebaseerd is op puur natuur is uiteraard vele malen beter passend voor een fysiek dan een voeding die kunstmatig is en niet gebaseerd op de vraag die van nature bestaat. Daarom is vlees beter en gezonder voor een carnivoor (hond, kat, fret) dan granen. En ja, uit de praktijkervaring van vele vleesvoerders blijkt inmiddels dat het voeren van vers vlees minder gezondheidsproblemen, minder karakterproblemen en meer voldoening tot gevolg heeft. Een hond en een kat zijn jagers, hoe meer je hun natuurlijk levensstijl kunt nabootsen, hoe plezieriger dat is voor een dier. Wat dat aangaat kun je het vergelijken met een paard: daarvan zijn we inmiddels ook overtuigd dat het voor het paard plezieriger én gezonder is om buiten te zijn, in gezelschap van soortgenoten, met de mogelijkheid tot rondtrekken, schuilen en dergelijke.
Laatst bijgewerkt door Chubby op 03-07-10 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:42

Chiqa schreef:
Laika waar heb je last van? je valt iedereen maar aan in dit topic last van de warmte ofzo?

Chiqa, zelfreflectie is weleens goed. Ik ben het geheel eens met Laika haar post.
Dat is geen persoonlijke aanval, maar bedoeld als opbouwende kritiek.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:44

onze sammy, labrador, krijgt canex adult, een van de weinige voeren waar hij het goed op doet hij heeft makelijk last van diaree heb verschillende voeren geprobeerd, ook lam en rijst en zo maar dit werkt het beste bij mijn maatje.