[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:40

Bedankt!
Ze lijken me alleen erg waaks!?
Neem je hem wel is mee naar de paarden? ik kan er echt niet tegen als een groepje paarden met elkaar staan te stoeien en de hond dat dan wel ff op zal lossen. :p

bordercollies zijn wel leuk maar ze zijn erg energiek, en ik ken ook mensen die ze hebben waar ze voor geen meter luisteren. :P en die gaan ook nog eens achter alle hazen die ze maar zien aan.

Iris82

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:45

Inderdaad. Lijkt me voor jou ook absoluut niet de ideale hond.
Ik zit ook op een Corgi te azen als volgende hond. :) Ze hebben voldoende uithoudingsvermogen hoor, dus laat je daardoor niet leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:48

Okee bedankt! Ik denk ook wel dat een Corgi het wel red. ik heb een kleine pony en die gaat ook niet zo hard. langer dan 1,5 zal ik hem niet mee nemen op buitenrit. En hier waar ik woon is alle polder, en in de bossen is ook alles plat.

Ben wel benieuwd hoe ze met andere honden & mensen zijn en met opvoeding.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:50

Ik rijd ook paard met een klein hondje ernaast (jack russel-formaat, dus wel langere beentjes dan een corgi), maar als ik echt stevige ritten zou maken, zou ik beter af zijn met een grotere hond.

Zodra ik draaf/galoppeer moet de hond op vol vermogen rennen. Als ik stap, heeft ze een rustige drafpas. Wil ik dus echt een uur of langer rijden met de hond, dan kan ik eigenlijk alleen maar voornamelijk stappen.

Ik weet dus niet of een corgi heel ideaal is, ondanks het grote uithoudingsvermogen. Ik heb ergens wel eens een vuistregel gelezen dat een hond (met goede training) maar maximaal 10 minuten op snelheid mag 'galopperen'. Ik denk dat je daar met een hond met zulke korte pootjes echt al snel aanzit.

Misschien ben je dus wat beter af met een wat langbeniger exemplaar..? Tenzij je voornamelijk stapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:53

@VogeltjeM

Als het goed is heeft een Corgi wel langere pootjes dan een gemiddelde Jack.
Stevige ritten doe ik niet aan want dat kan ik niet met mijn reuma. En mocht ik het een keer wel doen dan kan hondje best thuis blijven.

Maargoed dat neemt niet weg dat een langbeniger exemplaar wat handiger zou kunnen zijn :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:57

Haha oké, je hebt binnen de jack russel natuurlijk ook veel variatie qua beenlengte. Mijn kruisinkje is het best te vergelijken met een langbenig exemplaar.

Maar als je toch niet aan stevige ritten doet (lees: veel draven/galopperen) dan is het geen bezwaar denk ik hoor :) Ik stap ook voornamelijk, vanwege artrose van het paard, en dat gaat perfect in combinatie met mijn hondje. Ik kan ook wel draven hoor, dan rent ze lekker mee. Alleen langer dan vijf/tien minuten gaat niet.

Als je echt wil trainen is een grotere hond handiger denk ik :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:59

Wij nemen met enige regelmaat de dwergsnauzer mee als we gaan buitenrijden (hond van eigenaresse van mn bijrijdpaarden) en die redt het goed.
Maar die is ook wel 1 brok spier, die krijgt dagelijks wandelingen van 10 km en veel balletjes.

Wel is een Corgi natuurlijk gevoelig voor rugklachten! Dus daar moet je zeker mee uitkijken.
Maar een buitenritje van een uur zou imo toch wel moeten kunnen.

Verdere opties:
- labradoodle
- riesenschnauzer
- middenslag poedel
- schotse collie

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:04

Mijn hondje loopt ook erg veel, misschien ben ik er ook wel te flauw mee :') Ze gaat ook moeiteloos mee hardlopen. Maar toch, dan 'draaft' ze voornamelijk..

Ik vind dat rijtje hierboven ook heel goed! Laat je ook niet afschrikken door het uiterlijk van de poedel. Je kunt ze ook best stoer laten knippen bijvoorbeeld. En ze verharen niet, ideaal :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:06

Ik ben bekend met de rug klachten. gewoon geen trappen lopen in auto's of op banken springen ed. en wachten tot die volledig uitgegroeid is met zware belastingen. Beetje het zelfde als mijn labrador met ED

Schauzers vind ik echt verschrikkelijke hondjes :')
Labradoodle en schotse collie zijn mij te groot.
Poedels vind ik ook niks met al die paarden blubber.

Sorry haha, wel bedankt voor het mee denken iniedergeval!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:09

Alou schreef:
Poedels vind ik ook niks met al die paarden blubber.

Goed punt :')
Labradoodle heb je btw in alle formaten, maar dan heb je ook weer hetzelfde probleem als met de poedel: lange vacht.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:17

Alou schreef:
Sorry haha, wel bedankt voor het mee denken iniedergeval!

Juist goed, want dan kun je beter inschatten wat je wel wil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:00

Vind die ijslandse herdertjes ook wel leuk. alleen dat zijn ook van die paarden paddoc bemoeials :P

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:24

Iris82 schreef:
Vind ik helemaal geen goed idee. Dat jij er eentje hebt die goed luistert, vind ik niet voor het hele ras gelden. Over het algemeen vind ik het drukke en sterke honden met een enorm eigenwijs karakter en moet je echt stevig in je schoenen staan om daar een fijne hond van te maken.

Ik heb ook 3 kennissen gehad die bordercollies kochten omdat die van mij zo leuk was.
Nou 3 keer mislukt. :=

Je hebt gelijk dat ze een heel sterk karakter hebben, maar ik heb al veel meer mensen gezien die problemen hebben met hun labrador, ect dan dat ik een cattle dog met problemen heb gezien. Ik zeg niet dat het een hond is voor zomaar iedereen, maar ik vind wel dat je nogal kort door de bocht bent om te zeggen dat ze allemaal heel druk zijn en heel eigenwijs zijn. Ik ken ze namelijk als heel rustige nadenkende honden (mits genoeg beweging buiten, maar dat geldt voor alle honden). En als hond om mee te gaan buiten rijden, kan ik hem alleen maar aanraden. (daar heb ik de mijne ook voor gekocht en heb er nog nooit spijt van gehad.)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:32

Alou schreef:
Bedankt!
Ze lijken me alleen erg waaks!?
Neem je hem wel is mee naar de paarden? ik kan er echt niet tegen als een groepje paarden met elkaar staan te stoeien en de hond dat dan wel ff op zal lossen. :p

bordercollies zijn wel leuk maar ze zijn erg energiek, en ik ken ook mensen die ze hebben waar ze voor geen meter luisteren. :P en die gaan ook nog eens achter alle hazen die ze maar zien aan.

Ik neem mijn ACD altijd mee naar de paarden, gaat perfect. 1 keer voorgehad dat ze toen de pony's begonnen te lopen, erachter liep (herderinstinct), maar aangezien één van mijn pony's kleinere dieren haat was het al na 5 seconden omgedraaid en was het paard achter hond. Daarna heeft ze het ook nooit meer gedaan. :') En als ze iets niet mag doen, hoef ik meestal nog maar te kijken en ze stopt al.

Border collies vind ik fijne honden bij de juiste mensen. Maar zou ze zelf niet nemen omdat ze me te intens zijn.

Voor 99% van de honden geldt: Goeie baas = goeie hond

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:35

Het komt een beetje te sterk over op papier dan dat ik het in het echt zou 'bedoelen'.
Ik ken(de) een groot aantal ACD's van de hondenschool en de behendigheidswedstrijden.
Ben ook bevriend geweest met een fokker. Ik vind echt superinteressante honden, dat voorop.
Maar echt voor de juiste persoon! En ik heb niet het idee dat Alou dat is.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:42

Iris82 schreef:
Het komt een beetje te sterk over op papier dan dat ik het in het echt zou 'bedoelen'.
Ik ken(de) een groot aantal ACD's van de hondenschool en de behendigheidswedstrijden.
Ben ook bevriend geweest met een fokker. Ik vind echt superinteressante honden, dat voorop.
Maar echt voor de juiste persoon! En ik heb niet het idee dat Alou dat is.

Ik snap wat je bedoelt, dit soort honden kunnen niet zomaar bij iedereen. Het breekt mijn hart als ik ze op marktplaats zie staan als pup met daarbij de tekst "ideale gezinshond die goed luistert" en dan een jaar later diezelfde honden er weer opstaan omdat ze ze niet aankunnen. Maar dat is weeral een andere discussie.

@Alou, corgi's zijn ook hele fijne hondjes, heb ikzelf ook nog naar gekeken. Wel vond ik het moeilijk om een goede fokker te vinden, maar misschien zijn er meer in Nederland?

btw, wat dacht je van een spaanse waterspaniel? hele leuke energieke honden die naar mijn weten vrij goed luisteren.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:01

Toppic is gesloten dus hier

Wat is de ideale boerderijhond?

wij hebben een melkveebedrijf, en zijn dus opzoek naar een hond.
we hebben een Beagle deze wordt vrijdag opgehaald hebben een leuk huisje voor hem kunnen vinden.
De beagle liep dus steeds weg en jaagt achter alles aan, niet handig op een boerderij.

Dus wat zoeken we:

Geen jachthond
liefst kortharig
mag wat groter zijn 40-60 cm
lief met kinderen, andere dieren
goed honkvast

Wie weet de ideale combi?

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:02

er zijn al veel reactie geplaatst in het andere toppic
onze voorkeur gaat uit naar
labrador
berner sennen
golden retriever

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:04

petra85 schreef:
Toppic is gesloten dus hier

Wat is de ideale boerderijhond?

wij hebben een melkveebedrijf, en zijn dus opzoek naar een hond.
we hebben een Beagle deze wordt vrijdag opgehaald hebben een leuk huisje voor hem kunnen vinden.
De beagle liep dus steeds weg en jaagt achter alles aan, niet handig op een boerderij.

Dus wat zoeken we:

Geen jachthond
liefst kortharig
mag wat groter zijn 40-60 cm
lief met kinderen, andere dieren
goed honkvast

Wie weet de ideale combi?

- Duitse herder, Australian cattle dog, herdertype? herders zijn over het algemeen goed honkvast.
- Misschien iets in de richting van Bullmastiff, cane corse,...?

Met de honden van je lijst moet je wel erg opletten voor heupdysplasie, maarja elk ras heeft zo wel zijn kwalen.

btw, wat dacht je van een oud engelse mastiff?
Laatst bijgewerkt door SanderD op 02-11-11 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Drie berichten samengevoegd, graag niet (drie)dubbelposten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:10

Een bouvier vind ik de ideale erfhond. :)

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:18

Gaat weer Googlen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:01

@ Tosca2, ik vind het niet zo raar dat veel mensen problemen met hun labrador hebben. Ten eerste zijn er in verhouden veel meer labradors dan collies. En veel labrador eigenaren hebben nog nooit een hond gehad en nemen een labrador omdat iedereen die heeft en omdat ze lief zijn. Helaas zijn er heel veel doorgefokte honden. En ook een labrador moet een goede training hebben.
Wij hebben met onze labrador alle denkbare trainingen met veel plezier gedaan, en hij doet alles goed. Hij wil heel graag voor je werken en is heel tollerant. Ik ben gek op hem!

Spaanse waterspaniel lijkt ook wel een labradoodle haha. Nee ik vind dat niet echt leuk.

Ik denk wel dat als ik geen reuma zou hebben een border collie echt een goede hond voor mij zou zijn. Ik vind het ook gewelsige beesten en ik hou ook van behendigheid doggiedance kunstjes leren en we lopen elke dag met de honden in het bos.
Maar helaas denk ik dat ze te energiek voor me zijn nu, en als ik veel last heb dan zal ik niet een lekker stuk met de hond kunnen fietsen om zn energie kwijt te kunnen. en dat hebben ze wel nodig.
Daarom zoek ik een hond met een rustig maar spontaan karakter.

Op de welsh corgi site staan meerde fokkers in nederland. En het maakt mij niet zo veel uit waar de fokker zich bevind voor ons bijde honden zijn we naar de andere kant van het land gereden om meerdere keren te kijken en op te halen.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:31

@Alou, heb je al besloten of je een cardigan of pembroke wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:33

Euh nee niet echt, Cardigan lijkt me leuker. lekker fluffie staart. Maar dat komt ook meer omdat bij de cardigans meer kleur lijkt te zitten als bij de pembrokes.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:34

Hallo allemaal,

Ik wilde nog even laten weten dat we er uit zijn. volgend jaar komt er een Toller pup onze familie verblijden. Bedankt voor jullie tips!