Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:51

@Judith0: dat klinkt echt heel er vies. Dan snap ik wel dat je dat niet nog eens gaat doen.

@Faelynn: zou het kopluis kunnen zijn?

Wat super schattig die kuikens. Ik heb mijn broedse hen 2 nachten en een dag in een apart hok buiten(wel droog) gehouden maar ze maakte zo een drama, en gooide iedere keer haar eten en drinken om, dat ik haar er wel uit moest laten om bij de rest te gaan ete en drinken. Dat deed ze gelukkig ook. Voor nu dus maar besloten dat ik ze sochtends van het nest wip om te eten en te drinken. en rond 2 uur heeft iedereen hier al een ei gelegd dus dan stuur ik haar weer naar buiten en doe het hok dicht tot een uur of 7 savonds. Gelukkig eet en drinkt ze dan ook dus ik blijf dit maar even 3 weken doen. Als het dan nog niet over is dan kijk ik wel even.

Mer1980

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 20:07

Ik heb geen bloedluis geef mijn kippen 3 x per jaar exzolt dus alles kan het hok in en uit qua bedekking :=

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 21:27

Ik heb wel het idee dat de andere kippen ook wat meer krabben als ik er zo op ga letten.
Witte kip krabt zich zelf echt kapot inmiddels, dus daar moet ik morgen echt nog even wat voor verzinnen naast dat t hok nu schoongemaakt en behandeld is.
Heb wel vorige week een nieuwe zak kippenmeel gekocht, en zie net op de zwarte voerschep dat daar hele kleine witte beestjes in lopen.. Geen idee nog wat het is, maar dat zou het wel kunnen verklaren misschien.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 22:08

Voermijt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 23:36

Ik heb er 2 van de 3 broeds.
Zusje 3 heeft vorig jaar kuikentjes gehad en is voor nu nog erg gezellig. Die andere 2 mopperen wat af de hele dag maar toen ik net uit mn werk even bij ze keek zag ik dit, schatjes

Afbeelding

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:19

Marcella schreef:
Voermijt.

Is dit ook schadelijk voor de kippen?
Zit wel beetje met mn handen in het haar, had 2 zakken van 20kg gekocht, 1 meel en 1 korrel, zijn beide net een week ongeveer open, en beide net in nieuwe tonnen gedaan gister, die staan op elkaar gestapeld, en ik denk dat nu beide tonnen er wel onder zitten, gebruik ook voor beide dezelfde schep.
Waar gooi ik zo snel 40kg weg, en als ik weer nieuwe zakken koop bij de welkoop, wie zegt dat ik dan niet dezelfde batch koop en het er weer in zit. Al mn kippen hebben inmiddels duidelijk jeuk, die ene kip is het oor nu tot bloedens toe open van het krabben, waardoor ze achterna gezeten word door een van de andere, dus twijfel om haar apart te zetten. Het regent de hele dag, dus ze willen niet naar buiten en ze zijn allemaal chagrijnig.
waar ben ik aan begonnen. Kan de welkoop wel vervloeken nu als het door die beestjes in het voer komt -O-
Ga zometeen ivermectine halen bij de welkoop om de kippen zelf te behandelen vanavond, dus dan toch maar even overleggen. heb helaas ook geen bonnetje meer, maar dit is geen leuk grapje zo.
Zijn er andere plekken waar ik beter kippenvoer kan halen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:26

Ik voer het gewoon.

Maar staan de tonnen bij de kippen in de buurt. Zo dan kan het ook jong nog niet vol gezogen bloedmijt zijn.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:17

Heb je het gepind? Dan kunnen ze vaak je bonnetje nog terug vinden in hun systeem.

Een kip met bloed die achterna wordt gezeten zou ik wel apart zetten. Beetje sneu als die straks wordt kapot gepikt ofzo

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:57

Hoe is jullie ervaring met het aanleren van de trapbak? We hebben sinds een week een trapbak staan. In eerste instantie met een steen erop en lekkers eromheen. Met de steen gebruiken ze m wel. Maar sinds gisteren de steen eraf gehaald en ze schrikken erg van de beweging en het geluid van het dichtslaan van het voerreservoir. Is dit een kwestie van lange adem of blijven sommige kippen bang? Het heeft ook niet zo veel zin om weer allemaal lekkers eromheen te strooien. Dan gaat de kip die bovenaan de rangorde staat ermee aan de haal en juist die heeft de minste angst en jaagt de rest weg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:09

Heb nooit een steen gebruikt. Alleen als ik kuikens heb.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:11

Strooi je er echt lekkers omheen of is het het voer wat ook in de trapbak zit?
Hier heb ik 2 dagen een steen erop gehad toen de trapbak net nieuw was. Nog een paar keer wat voer op de trede gestrooid en direct er omheen. Als eenmaal een kip het doorheeft, dan leert de rest het heel snel door gewoon te kopiëren.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:45

Ik eerste instantie iets lekkers maar dat pikte de ranghoogste hen allemaal weg dus toen over gegaan op de normale legkorrel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:45

Ik heb geen ervaring met een trapbak dus kan helaas niet helpen maar lees graag mee.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:12

Is er een kip die het principe inmiddels wel snapt? An sich leren ze het echt wel snel en die angst voor het geluid gaat echt wel snel over. De honger overwint een hoop :j
Het is echt wel gewoon even volhouden. Als je ze naast de trapbak ook op een andere manier van voer voorziet is er geen noodzaak om 'dat enge ding' te gaan gebruiken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:14

Je kan ook even dominante hen isoleren.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:23

Mijn Bleu had altijd een trapbak. Die negeerde ze wel toen ze hier kwam wonen, want mijn andere kippen hebben "gewone" voerbakken, en da's natuurlijk makkelijker :)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:27

Toen ik mijn trapbak net had legde ik een steen op de plaat waar ze op moeten gaan staan. Zodat ze eerst leren dat daar het voer is. Na een 5-6 dagen hadden ze dat goed door en kon ik de steen weg halen omdat ze toch nieuwsgierig waren om weer te eten. Ze moesten in het begin wennen aan het lawaai maar gaat nu prima

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:18

Bak neer gezet, gevuld, kippen geroepen en meelwormen gestrooid op de klep. En binnen 5 minuten was er al een aan het eten uit de trap bak.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:42

Ik was jullie kwijt, laatste 2 pagina gelezen over natuurbroed hier loopt nu een dame met kuikens van denk 4 weken moet het terugzoeken hoe oud pressies.

Moeders apart gezet in hok en ze zijn vanaf vandaag naar de ren naast de groep gegaan.

Dag 1
Afbeelding

Vanmiddag

Afbeelding

Zijn 6 kuiken en iedergeval 2 haantjes de 2 witte.

Trapbak heeft de grote groep inderdaad eerst steen en toen ging het zo prima

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:09

Ik kom even binnen vallen met een vraag over mijn kipje. Ik heb vorig jaar een kipje opgevangen dat bij iemand gedumpt was. Ik weet dus niets van het kipje, maar het is een schat van een kipje. Mijn zoon knuffelt onze kippen graag en hij hoorde vanmorgen dat het kipje een beetje hijgt. Snavel is wel dicht. Ze ziet er dan ook niet echt benauwd uit.

Ze ziet er verder perfect uit, mooie rode kam, prachtig glanzend verendek, kijkt helder uit haar oogjes, geen snot of korstjes. Wel een beetje vieze kont. Cloaca ziet er mooi zachtroze uit.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? En wat ik er tegen kan doen? Ik heb gisteren het hele hok preventief behandeld tegen bloedluis.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:12

Benauwd door de warmte zeer waarschijnlijk. Mits er geen sprake is van snot.

Ik had van de week ineens een dode hen. Kam was blauw dus gok hartaanval.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:53

Ik gok ook gewoon de temperatuur. Ik heb ook 1 hen die dan wat duidelijk hoorbaar gaat ademen. Vooral zorgen dat ze ergens koelte kunnen vinden in goede schaduw ofzo . Geen sproeiers ofzo neer zetten want dat werkt ave rechts bij kippen

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:15

De trapbak werd nu zo gebruikt :’)
Afbeelding
Ik heb hoop dat het goedkomt. Heb alleen de haan ‘m nog niet zien gebruiken.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:43

Wel heel schattig zo met zn 3e <3

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:22

Ik heb een kip met een waterbuik helaas :( grote kans dat het einde herhaal is. Baal er echt van. ze is nog niet eens 1 jaar oud