Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:28

Seven, had het gewicht er niet eens bij genomen idd, maar dat is nog een extra , de pakwerker moet dat wel bol kunnen werken idd, anders ben je sowieso nergens.

hier trouwens ook een hond die niet te veel prikkels nodig heeft hoor, hier word er alleen gekieteld bij de honden die het nodig hebben, genoeg rottjes die echt niet te veel opgejut moeten worden
je merkt het al met appél, ga je iets te enthousiast te werk bij de schutting bijvoorbeeld, dan katapulteert hij zich over de top heen , en gaat dan 2 meter vrije val tegen de vlakte
" o ja, ik moest naar beneden lopen" en hij stuitert net zo hard weer er over heen terug naar de baas :roll: heel makkelijk over de mik te helpen als je te veel aanmoedigt, net zo iets als een balletje als lokmiddel met het apporteren over de haag, die moet je niet omhoog houden, dan is de enige focus nog "balbalbalbalbal" en gaat ie als een achterlijke over de haag heen en breekt ie nog net niet alle 4 zijn poten en zijn nek :=
met pakwerk zijn we altijd al heel mild geweest met jutten, vooral appél tijdens manwerk er op en rust er in zien te krijgen...
(tegen de tijd dat ie 6 is heeft ie rondom nieuwe poten nodig vrees ik)

denk dat het verschil tussen rottweiler en herders niet echt de mate van kietelen is
maar meer de manier van hoe je ze kietelt zeg maar

bij ons sta ik altijd wel te kijken van het verschil tussen de rottjes en de enige niet rottweiler bij ons op de club trouwens,
de niet rottweiler is een witte herder, geloof dat dat ook nog niet hele veel voor komt :? witte herders in de ipo...
weet nog steeds niet of ik er gecharmeerd van ben hoor, ik zie liever de rottweilers werken dan die witte, maar of dat dan ras of puur die hond is weet ik niet :n
de verschillende duitsers, hollanders en mechelaars die ik heb zien werken kan ik ook meer waarderen trouwens

Seven

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:50

Mijn mechelaar is juist te snel overprikkeld dus veel rust momenten en bevestiging

De dober is voor die manier weer te snel en te slim die moet je uitdagen steeds weer nieuwe dingen veel afwisseling en vooral moeilijkheid graad

Heel verschillend dus maar dat houd het leuk

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:57

de rust momenten zijn hier idd ook met grote regelmaat nodig, anders gaat ie echt over de emmer := maar wel in combi met watervlug en slim, dus dan weer die balans tussen uitdagen, rust en bevestiging er in zien te werken
is hard werken om dat als 1ste hondje te begeleiden

weet je dat ik eigenlijk nog maar weinig dobers heb zien werken :?
1tje, een jonger teefje met iemand die kwam gasttrainen, maar that's it zou die toch ook wel eens echt willen zien werken , lijkt me best mooi om te zien :j

maar idd, het verschilt niet eens per ras , maar ook gewoon van hond tot hond, (hoewel er altijd wel een beetje rastypische overeenkomsten zijn)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:29

Er zijn maar weinig goede dobers meer helaas. Als de staff er niet meer is wil ik evt een dober er bij maar dan moet ik goed zoeken, Heb naar mn dober nu ook 6 jaar gezocht

Hij is een zeer talentvolle en zeer temperamentvol doch heeft hij de knop die een echte werkhond zou moeten hebben

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:15

die knop zijn wij nog een beetje aan het zoeken soms, meneer staat eigenlijk altijd wel op scherp, niet dat ie mensen stelt buiten het veld, maar meneer is altijd wakker en ziet alles , wil ook overal het liefst bovenop, in , onder, tussen ... en spullen worden wel gesteld (flesjes en andere troep in de berm, een tak )
hebben ook echt pittig moeten werken aan passerende wielrenners, lege aanhangers achter auto's , brommers, motoren en hardlopers, daar werd hij nogal iets te enthousiast van :roll:
Katten is nog steeds een work in progress :+ knap vermoeiend af en toe, maar goed, we zijn op de goede weg, tis een schatje, alleen iets te aanwezig af en toe ;)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:04

Seven schreef:
Curto zijn helemaal spitfires :j
Mijn hond had curto en meer molloser lijnen was een echte werker
Hij was gecertificeerd hulphond, slachtoffer zoek hond en had een certificaat van de bhn hij was echt een top hond heerlijk beest.

Echt een beschermer je kon van alles als je maar niet ineens aan me kwam hij zou als ik zou willen van een flat afspringen. De zelfde band heb ik nu met mn dober ook een zeer bijzondere hond

Helaas net geen 2 geworden, hij had een hernia en een breuk bij zn heup.
Goh wat mis ik die hond zelfs naar ruim 7 jaar.

Wie is de Fokker van jullie hond?

Bhn is bond hondendressuur Nederland is een soort knpv programma zeer uitgebreid programma

Erg gave hond Seven en qua karakter dus ook eentje met een gouden randje :).
De fokker en Vita dus ook komt uit Finland, dus denk niet dat je hem kent.

Hier is ze trouwens :)

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:59

De meeste ken ik wel :D
Heb zelf gefokt en ben erg met het ras bezig geweest, in en export voor anderen echt zoeken naar de beste lijnen noem maar op dus ken denk ik de meeste fokkers wel goed via mail contact etc.

Mijn hond kwam uit hongarije en heb er 2 uit spanje gehad.

Vita ziet er goed uit mooi masker hoop dat die niet verder trekt met groeien dan is die precies goe, haar kleur lijkt op de moeder van mijn hond zeker als het zwarte duidelijk blijft in de brindle is het erg mooi :D

Nog een foto van tika van vanmiddag knapperd
Afbeelding

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:49

Mooi masker of niet, zolang ze maar doet wat ze moet doen en het laat wanneer het niet nodig is.

Ben vooral benieuwd naar hoe haar karakter zich gaat ontwikkelen :)

Heb altijd werkhonden gehad, maar niet met deze achtergrond.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:00

Ben benieuwd wat je er van vind kwa werkhond, een tip begin gelijk. Lekker leren dat aandacht voor de baas alles is dat is 1 van de beste dingen die ik mijn pups altijd gelijk leer.
Je ziet gelijk aan de mechelaar dat we die later hebben gekregen (14 weken) en ze niets heeft gedaan de belangrijkste fase van baby zijn heb ik gemist met haar. Gelukkig is ze zeer werkwillig :j

Wat voor taak gaat vita uitvoeren? Bewaken of is het puur africhting-hobby waarvoor jullie trainen

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:34

Dat is sowieso een goede basis. Baas moet altijd leuker/belangrijker zijn dan de rest :).

Ze komt echt als waakhond achter op de plaats/tuin wanneer wij niet thuis zijn en 's nachts. Mijn vriend fokt speciale vogels die nogal eens worden gestolen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:37

Daar is het ras zeker geschikt voor hoef je ze ook niet voor te trainen dat hebben ze natuurlijk :j

Ken je het verhaal van de presa fokker en de postbode?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:53

Daarom de keuze voor dit ras :). Training is zodat we normaal met haar over straat kunnen blijven gaan en omdat we het ook gewoon leuk vinden om wat te doen met de hond. Waken is voor ons nogal een passieve bezigheid, hahaha.

Volgens mij ken ik het verhaal niet. Vertel, vertel :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 01:02

Een fokker had in een ren 2 dogo's, normaal konden deze niet bij de poort. De normale postbode wist dat de post bij de poort achter moest worden gelaten. Op een dag was er een vervangende postbode deze zag geen box bij de deur dus ging door de poort, de honden hadden hem gelijk door en lieten hem tot het huis gaan. Toen de postbode bij het huis weg liep langs de ren en aam de andere kant een schuurtje, vielen de honden aan. Ze gingen onder de ren door, daar hadden ze al gegraven. De postbode zijn redding was het schuurtje waar hij op kon klimmen.

Toen de eigenaar thuis kwam 15-20 min later zat de postbode nog op het schuur'tje die de honden aan het afbreken waren := hij had geluk dat het schuurtje er stond.

Ik heb er 10 jaar geleden fotos van gezien en geloof me dat had niet lang geduurd of dat schuurtje had om gelegen. Waren ook curto gefokte honden een teef en reu. Een atigrado en leonado. Prachtige honden voor de baas en kennis super maar voor vreemden niet te benaderen zo'n hond wil je niet in een woonwijk :D

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:03

Hehe,arme postbode die zal het goed benauwd gehad hebben.

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:25

Hier toevallig ook mensen die met hun hond ipo trainen in Arnhem?
Ik wil graag beginnen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:16

Chawi schreef:
Dat is sowieso een goede basis. Baas moet altijd leuker/belangrijker zijn dan de rest :).

Interessant. Bij drijfhonden wordt dat juist afgeraden; het werk moet leuker/belangrijker zijn dan de rest, de primaire focus van de hond moet bij de schapen zijn, pas secundair bij de handler.
Daarom wordt ook gewaarschuwt voor teveel intense gehoorzaamheidstraining, vooral voordat met drijftraining gestart wordt.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:27

Even het topic door gelezen. Vind de herders en andere honden erg mooi ware het niet dat ik er schijt benauwd voor ben. (Verleden gebeten/ bijna gebeten). Nu ben ik gewoon te nieuwsgierig om het topic aan de kant te laten liggen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:47

MelisWess schreef:
Hier toevallig ook mensen die met hun hond ipo trainen in Arnhem?
Ik wil graag beginnen

Je hebt het topic gevonden dus. ;)

Kuggur schreef:
Chawi schreef:

Interessant. Bij drijfhonden wordt dat juist afgeraden; het werk moet leuker/belangrijker zijn dan de rest, de primaire focus van de hond moet bij de schapen zijn, pas secundair bij de handler.
Daarom wordt ook gewaarschuwt voor teveel intense gehoorzaamheidstraining, vooral voordat met drijftraining gestart wordt.

Bij jullie moeten ze toch ook zelfstandiger werken? Of eigenlijk, wel luisteren naar de commando's, maar daarbij wel het vee in de gaten houden? Bedoel je dat met primair bij de schapen, secundair bij de handler?

Ik begin bij een pup met hem leren dat het hem altijd wat oplevert als hij op mij focust. Oogcontact betekent snoepjes, komen melden als we loslopen ook. Nu zijn we met manwerk ook op een andere manier bezig. Hij moet netjes naast mij zitten en contact maken, pas dan komt er actie bij de pakwerker. Heel grappig hoe snel hoe dat oppikt.

Mira283 schreef:
Even het topic door gelezen. Vind de herders en andere honden erg mooi ware het niet dat ik er schijt benauwd voor ben. (Verleden gebeten/ bijna gebeten). Nu ben ik gewoon te nieuwsgierig om het topic aan de kant te laten liggen

Ik heb de ideale herder om bange mensen van hun angst af te helpen. ;)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:07

Wil heel graag van de angst af, is al minder sinds ik een klein eigen hondje heb. Heb al ene paar keer aanboden gehad maar ben toch te bang om erop i te gaan...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:12

Als je goede afspraken maakt met de eigenaar van de hond, wat heb je dan te vrezen? Desnoods blijf je op 100 meter staan. ;) Als je er vanaf wilt, moet je wel ergens op in gaan, maar dat betekent niet dat je je meteen tussen 10 dolle herders moet storten. Het betekent ook niet dat je die 1e keer meteen moet aaien, maar misschien is het op een afstandje kijken of een stukje mee wandelen waarbij de hond niet bij je kan komen al een optie? Ik snap dat het lastig is hoor, angst is een raar iets. :(:)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:45

Inderdaad en als ik iets eng vind is een opspringende herder die tegen je aan springt. Wil ook gewoon van de angst af, straal het nu ook onbewust uit naar mijn hondje die ook bang word. Wil ik vanaf mijn hondje mag er geen slachtoffer van mijn angst worden. Dus mocht er iemand in Groningen wonen die mij wil helpen mijn inbox staat open ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:14

Ik woon nabij Groningen en heb een lieve Mechelse teef super met alle honden en mensen ;)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:55

Stuur je PB

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:48

Mag ik even stuiteren? We zijn nu 4 trainingen bezig op een andere manier met manwerk en gisteren kon ik gewoon bij de pakwerker vandaan volgen een halve cirkel! :cheer: Een heerlijk rustig ontspannen hond als je hem uit de auto haalt, dan volgend het veld op en zodra ik goedzo zeg en de pakwerker in beweging komt wordt hij meteen weer heel fel en alert. Als hij dan gelost heeft, gaat hij steeds makkelijker schakelen en weer netjes zijn aandacht op mij. :):)

Oh en mijn vriend heeft gisteren de 2e keer (we doen elke training 2 keer 5 minuutjes manwerk) pakwerk gedraaid voor Tay, omdat de pakwerker en mijn trainer op vakantie gaan. De 1e keer keek hij even raar, maar daarna was het gewoon normaal :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:31

Super merel
Word tijd voor een filmpje :j

Hier word Tika binnenkort geheel op de foto gezet voor de sport en fok ben benieuwd